Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- به مناسبت چهلمین سالروز اقامه اولین نماز جمعه دوران پس از انقلاب اسلامی، خطبه‌های نماز جمعه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دوران تبعید در ایرانشهر منتشر شده است. تاریخ انتشار: 23:41 - 06 مرداد 1399 - کد خبر: ۶۴۱۴۲۷

خبرگزاری میزان - به مناسبت فرارسیدن چهلمین سالگرد برگزاری اولین نماز جمعه در دوران انقلاب اسلامی ایران در پنجم مرداد ۱۳۵۸، پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

IR، متن و صوت خطبه‌های نماز جمعه‌ی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در چهلم شهدای قیام مردم یزد را که در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی (۱۳۵۷/۲/۲۲) در مسجد آل‌ الرسول (ص) ایرانشهر در دوران تبعید ایشان ایراد شده است، برای اولین بار منتشر می‌کند.

بیشتر بخوانید: نماز جمعه یک شبکه‌ ارزشمند دینی، مردمی و حکومتی است

خطبه‌ی اول

بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله ربّ العالمین احمده حمداً متواتراً بتواتر آلائه و متواصلاً بتواصل نعمائه اشهد ان لا اله الّا الله کما شهد بذلک رسله و شهدت بذلک ملائکته.... دین مقدّس اسلام، فقط دنیا و آخرت مردم را و زندگى مادّى و معنوى انسان را از راه برنامه‌هاى هماهنگ، به سعادت و صلاح میرساند. چنین نیست که اسلام فقط آخرت مردم را آباد کند و کارى به کار دنیاى مردم نداشته باشد. از جمله‌ى تهمت‌هاى بسیار ناجوانمردانه‌اى که دشمنان اسلام و دشمنان دین بر این آئین مقدّس وارد کرده‌اند، یکى این است که گفته‌اند دین اسلام فقط به امور اخلاقى و معنوى میپردازد و به دنیاى مردم کارى ندارد. این تهمتى است که اکنون چند قرن است که دشمنان و استعمارگران و در کنار استعمارگران، مستبدّان و خودکامگان از آن بهره میبرند و استفاده میکنند. به مردم مسلمان تفهیم میکنند که باید فقط به فکر اخلاق خود و به فکر آخرت خود باشند؛ مسائل جهانى، مسائل سیاسى، مسائلى که مربوط به ارتباطات عظیم بین‌المللى است، به آن‌ها ارتباطى ندارد و هستند کسانى که براى آن‌ها تصمیم بگیرند و براى خود عمل کنند.

در حالى که دین مقدّس اسلام برعکس این تصوّر، نقطه‌ى مقابل آن چیزى است که این‌ها گفته‌اند و میگویند. اسلام، دین زندگى است. در اسلام همان اندازه که مسائل معنوى و اخلاقى هست، مسائل سیاسى و دنیایى هست. به همان اندازه که نماز اهمّیّت دارد، جهاد در راه خدا اهمّیّت دارد. در نماز به همان اندازه که انسان باید به سوى خدا برود، باید به همان اندازه کین (۱) و کید دشمنان خدا را هم بفهمد و در مقابل آنان جبهه بگیرد. چنین نیست که انسانِ مسلمان اگر نماز بخواند و عبادت کند و در کنج خلوتگاه محراب بنشیند، مسلمانى خود را کامل کرده باشد. مسلمان اگر میخواهد مسلمان کاملى باشد، به امور دنیا هم باید بپردازد، سیاست هم باید بفهمد، در سیاست هم باید مداخله کند.

به ما میگویند دین از سیاست جدا است؛ اسلام میگوید دین و سیاست یکى است، سیاست جزء دین است، جزو احکام دین است؛ مهم‌ترین بخش فقهِ ما، بخش سیاسات است. به قول یکى از مراجع عظیم تقلیدِ گذشته-رحمةالله علیه- مُعظَم (۲) دین را سیاسات تشکیل میدهد. احکام حکومت، مقرّرات مربوط به حاکم، وظایف حاکم در مقابل مردم، وظایف مردم در مقابل حاکم، قضاوت درباره‌ى اینکه چگونه انسانى میتواند حاکم باشد و صلاحیّت این منصب را دارد و چگونه انسانى این صلاحیّت را ندارد، این‌ها همه مسائل فقه اسلام است؛ مجتهد همچنان که احکام صلات و صیام و زکات را استنباط میکند، این‌ها را هم باید استنباط بکند؛ و یکى از مهم‌ترین مباحث فقه ما بحث ولایت است، یعنى بحث حکومت. امیرالمؤمنین (صلوات‌الله و سلامه علیه) بخش مهمّى از خطبه‌ها و نامه‌هاى خود را که در نهج البلاغه گرد آمده است، به مسئله‌ى حکومت اختصاص داده است؛ براى حاکم، معیارهایى بیان میکند؛ به مردم مسلمان میفهماند که باید چگونه حاکمى بر مردم مسلمان حکومت کند و این حق از آنِ کیست؛ و وقتى حاکمى با این شرایط بر مردم مسلمان حکومت کرد، وظیفه‌ى مردم در مقابل او چگونه است. وَ اَعظَمُ مَا افتَرَضَ اللهُ سُبحانَهُ مِن تِلکَ الحقوقِ حَقُّ الوالی عَلَى الرَّعیَّةِ وَ حَقُّ الرَّعیَّةِ عَلَى الوالی؛ در میان حقوق گوناگون حقّ پدر به فرزند، حقّ فرزند به پدر، حقّ زن و شوهر با هم، حقّ برادران مسلِم با هم، از همه مهم‌تر و از همه بزرگ‌تر، حقّ متقابل حاکم و رعیّت است؛ بزرگ‌ترین حقوق این حق است. فَریضَةٌ فَرَضَ اللهُ سُبحانَهُ لِکُلّ؛ فریضه‌اى است که بر گردن هر یک در مقابل دیگرى خداى متعال قرار داده است. وقتى مردم مسلمان این حقوق را مراعات کردند، حاکم به حقّ خود در محکومین و در رعیّت رسید، و محکومین حقّ خود را در دست حاکم و سیاست حاکم به دست آوردند، آن وقت نتیجه چه میشود؟ فَجَعَلَها نِظاماً لِدُنیاهُم وَ عِزّاً لِدینِهِم؛ وقتى حاکم و محکوم، حقوق متقابل یکدیگر را مراعات کردند، دنیاى آنان انتظام پیدا میکند، از حالت آشفتگى بیرون مى‌آید، وضع اقتصادى و اجتماعى سامان پیدا میکند؛ و عِزّاً لِدینِهِم؛ دین آنان، فکر آنان، ایدئولوژى حاکم بر اجتماع آنان، عزّت پیدا میکند.

امروز اگر مسلمانان عالَم به اسلام عمل میکردند، جامعه‌ى خود را به وسیله‌ى اسلام -نه به وسیله ى مکتبى دیگر- نوسازى و بازسازى میکردند، جامعه‌ى اسلامى کافى بود که همه‌ى مردم دنیا را به اسلام بکشاند، کافى بود که مردم را به گرویدن به اسلام تشویق کند، که «صد گفته، چون نیم کردار نیست» (۳) ...
پروردگارا! به محمّد و آل محمّد، تو را سوگند میدهیم ما را با معارف اسلامى و معارف علوى آشنا بگردان.

اعوذ بالله من الشّیطان الرّجیم، بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ. قُل یاَایُّهَا الکافِرونَ. لا اَعبُدُ ما تَعبُدونَ. وَلا اَنتُم عابِدونَ ما اَعبُدُ. وَ لا اَنَا عابِدٌ ما عَبَدتُم. وَلا اَنتُم عابِدونَ ما اَعبُدُ. لَکُم دینُکُم وَلِیَ دین. (۴)


 خطبه‌ی دوم

بسم الله الرّحمن الرّحیم

قال علىّ (علیه السّلام): فلَولا حُضورُ الحاضِرِ وَ قیامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ النّاصِرِ وَ ما اَخَذَ اللهُ عَلَى العُلَماءِ اَلّا یُقارّوا عَلَى کِظَّةِ ظالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظلومٍ لَاَلقَیتُ حَبلَها عَلَى غارِبِها وَ لَسَقَیتُ آخِرَها بِکَأسِ اَوَّلِها وَ لَاَلفَیتُم دُنیاکُم هَذِهِ اَزهَدَ عِندى مِن عَفطَةِ عَنز. (۵)

امیرالمؤمنین (صلوات‌الله و سلامه علیه) آنچه را که گفته است عمل کرده است. بعد از آنکه مردم مسلمان گِرد خانه‌ى آن حضرت را گرفتند و تصدّى مقام حکومت را از او خواستند، علىّ‌بن‌ابى‌طالب بر سر یک دوراهى‌اى قرار گرفت: از طرفى بى‌اعتنائى او به همه‌ى زیورهاى زندگى؛ همه‌ى آن جلوه‌هایى که در دنیا براى مردم دنیا جاذبه دارد، براى او ندارد؛ مردم قتل میکنند براى قدرت، جنایت میکنند به خاطر قدرت، دروغ و فریب و ریا در راه قدرت براى آن‌ها کارهایى است روا و جایز، امّا قدرت در نظر امیرالمؤمنین به خودى خود یک چیز کم‌ارزش است. با نظر کم‌ارزش [به آن]نگاه میکند، او را تحقیر میکند، او را پس میزند.

امّا از طرف دیگر، امیرالمؤمنین میبیند اینجا حقّ انسان‌ها مطرح است؛ اگر او زمام امور را به دست نگیرد، چه کسى زمام را به دست خواهد گرفت و چه کسى انسان‌ها و مسلمان‌ها را زنده خواهد کرد؟ چه کسى تبعیض و اختلاف طبقاتى را از بین خواهد برد؟ چه کسى اموال غصب‌شده را از غاصبان خواهد گرفت و به مغصوبان پس خواهد داد؟ چه کسى با ستمگران خواهد جنگید؟ چرا این حقّ عظیم انسان‌ها را ندیده بگیرد؟ لذاست که حکومت را قبول کرد. میگوید: لَولا حُضورُ الحاضِر، اگر نه این بود که مردم به طرف من آمدند؛ وَ قیامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ النّاصِر، و براى من مسلّم شد که یاورانى خواهم داشت؛ وَ ما اَخَذَ اللهُ عَلَى العُلَماء، اگر نه این بود که خدا از دانایان و آگاهان پیمان گرفته است. دست آن‌ها را بسته -آنهایى که نمیدانند، معاقب نیستند به قدر آنان که میدانند؛ واى بر آن کسانى که میدانند و بر طبق تکالیفشان عمل نمیکنند! یکى از بزرگ‌ترین تکالیف دانایان این است که آنهایى را که نمیدانند ارشاد کنند تا همه بدانند؛ اسلام این را میخواهد؛ اسلام میخواهد آنکه نمیداند به وسیله‌ى آنکه میداند آگاه بشود تا همه بدانند و ناگهان عالَم اسلام و جامعه‌ى اسلام، همه با هم عمل کنند و پیش بروند؛ بر نادان نمیبخشاید از آنکه چرا نادان مانده است، بر دانا بیشتر نمی‌بخشاید که چرا عمل نکرده است و چرا نادان را آگاه نساخته است- خدا بر دانایان و آگاهان چه عهدی گرفته؟ اَلّا یُقارّوا، خوب گوش کنید، اَلّا یُقارّوا عَلَى کِظَّةِ ظالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظلوم؛ دو کلمه است: خدا بر مردمان دانا و آگاه پیمان گرفته که بر سیریِ ستمگر و گرسنگى مظلوم صبر نکنند. همه‌ى آگاهان عالَم، همه‌ى عالمان عالَم، همه‌ى دانایان موظّفند که به این تکلیف عمل کنند؛ این کلام امیرالمؤمنین است.

امیرالمؤمنین میگوید من حکومت را قبول کردم به خاطر همین پیمان؛ خدا از من پیمان گرفته، خدا مرا مجبور میکند که صبر نکنم، ساکت ننشینم؛ خدا از من میخواهد که من ظالم را سیر و مظلوم را گرسنه تحمّل نکنم، اجازه ندهم که بعضى بر بعضى ستم کنند. با این‌جور اقتضاء حکومت را قبول میکند امیرالمؤمنین. میگوید اگر این نبود، لَاَلقَیتُ حَبلَها عَلَى غارِبِها؛ ریسمان خلافت را روی پشتش می‌انداختم، او را رها میکردم که براى خودش هر جا رفت برود؛ این روش امیرالمؤمنین است.

ما مردم باید بدانیم که شیعه‌ى على مسئولیتش از همه بیشتر است؛ چرا؟ چون رهبرى، این چنین آگاه داشته، چون همه چیز به او گفته شده است. ادّعاى شیعه بودن، خود مسئولیّتى دارد. آن کسانى که مدّعى پیروى ائمّه هستند، مسئولیّت بزرگ‌ترى دارند و عالِمان‌شان مسئولیّت سنگین‌ترى. چگونه میتوان دَم از اسلام زد و زندگى فردى و اجتماعى را طبق اسلام و با احکام اسلام تطبیق نکرد؟ چگونه میتوان مدّعى پیروى على بود و حقایق را ندانست و نگفت؟ لذاست که علماى تشیّع، آگاهان، دانایان، آن کسانى که به راستى شایستگى نام جانشین و پیرو على را داشتند، در طول تاریخ هر جا نگاه میکنید، این‌ها را در مقابل قدرتهاى مسلّط و ستمگر مى‌بینید. از زمان ائمّه‌ى هدىٰ (علیهم السّلام) چنین بوده است تا روزگار ما، تا امروز. آن قدرتى که در مقابل کجى و نابسامانى ایستاده است در طول تاریخ و امروز هم مى‌ایستد، قدرت علم، قدرت آگاهى مذهبى، قدرت پیروى از قرآن است و بس. آن جامعه‌هایى که دین را دارند و قرآن را دارند، مخصوصاً على را دارند، آن جامعه‌ها بهتر و رساتر و مستحکم‌تر و مسلّح‌ترند در مقابل نابسامانى‌ها و کجى‌ها. اگر در جامعه کجى و نابسامانى هست، هر جا که کجی و نابسامانی است -هر گوشه‌اى از زوایاى جامعه- آن گوشه از دین به همان نسبت فاصله دارد. آن گوشه از آنِ دین نیست.

جامعه‌ى ما، مملکت ما، محیط ما، ما مردمى که مدّعى هستیم که شیعه‌ایم و پیرو على، چقدر به احکام علوى نزدیک است؟ چقدر در آن عدالت و قسط هست؟ چقدر در او آزادی بیان هست؟ چقدر انسان متفکّر و آگاه، حق دارد که بیندیشد و اجازه دارد که بگوید؟ امروز در همین زمان هم علماى بزرگ ما در ایران، در خارج ایران، مراجع عظیم تقلید و علماى بزرگ، همه همین را میگویند؛ سخن آن‌ها در مقابل هیئت حاکمه‌ى ایران، امروز همین است.

این حوادث اخیر را شنیده‌اید؛ این حوادثى است که باید در نماز جمعه مطرح بشود؛ جزو فرائضى است که خطیب باید بگوید؛ ملزم است که افکار را در جریان بگذارد. من حرف تازه‌اى در این زمینه ندارم. خبر جدیدى که شما ندانید ندارم. آنچه من میدانم همان چیزى است که همه میدانید: غوغاست، اعتراض است. سخن از این است که مردم نارضایى‌هایى دارند. اعتراضهایى میکنند، حرفهایى میزنند. بر همه‌ى مسلمان‌ها لازم است که اگر خود جزو آن معترضان نیستند، بدانند که این معترضان چه میگویند. ما درصددیم بدانیم که این معترضان چه میگویند. دو نکته را در اینجا حتماً باید عرض کنم و شما برادران و خواهران مسلمان بشنوید.

نکته‌ى اوّل این است که این اعتراضهایى که در سراسر ایران هست، بر خلاف آنچه که مطبوعات ما -که یکسره متأسّفانه مزدورند- و وسائل ارتباط جمعى ما میگویند، این‌ها یک اقلّیّت نیستند، اکثریّتند. در ایران هر حرکتى که علما بکنند، مردم دنبالشان هستند. علماى شیعه، مظهر توجّه‌ها و خواست‌ها و انگیزه‌هاى مردمند. شما مردمى که در این شهر زندگى میکنید، مانند ۳۵ میلیون مسلمان دیگرى که در این مملکت هستند، مقلّد هستید، تقلید میکنید. تقلید یعنى چه؟ یعنى پیروى از یک عالِم دین؛ این یک چیزى است که شناخت بافت زندگى ایرانى، آن را اثبات میکند. انسان ایرانى، بدون تقلید زندگى نمیکند؛ از چه کسی تقلید میکند؟ تقلید از فلان روشنفکر؟ تقلید از فلان مهندس؟ تقلید از فلان سیاستمدار؟ ابدا! تقلید از عالِم و مرجع دینى و روحانى. اگر کسى بخواهد بداند که این حرکت، این قیام، این اعتراض، این سکوت -هرچه-، هر حادثه‌اى که در ایران وجود دارد، متعلّق به اقلّیّت است یا به اکثریّت، باید ببیند آیا علما در این حرکت هستند یا نیستند. در هر حرکتى که علما هستند، این حرکت مال اکثریّت مردم است؛ دلیلش هم این است که هر جا این‌ها یک پیغامى دادند، یک اعلامیّه‌اى دادند، یک دعوتى کردند، گروه‌هاى کثیر مردم به نداى این‌ها پاسخ گفتند و آن‌ها را اجابت کردند. این چه حرفى است که بعضى میزنند و روزنامه‌ها تکرار میکنند و میگویند این‌ها یک اقلّیّت چند هزار نفرى هستند؟ این دروغ است. این‌ها یک اکثریّت چندین میلیون نفرى هستند؛ این‌ها مسلمان‌ها و شیعه‌ى این مملکتند؛ چه اقلّیّتى؟ مخالفینِ این‌ها اقلّیّتند؛ آن کسانى که این‌ها را و سخنانشان را تحمّل نمیتوانند بکنند اقلّیّتند؛ این‌ها اکثریّتند. این نکته‌ى اوّل.

نکته‌ى دوّم این است که به چه انگیزه‌ای این حرکت‌ها، این تظاهرها، این تجمّع‌ها، این منبر رفتن‌ها که علما، فضلا، مدرّسین، مراجع، علماى بزرگ، سخنرانى میکنند، بیانیه میدهند، حرف میزنند، به چه انگیزه‌اى این همه انجام میگیرد؟ از خودشان باید بپرسید؛ خود آن‌ها در بیانیه‌هایشان، در شعارهایشان، در گفته‌ها و نطق‌ها و سخنرانى‌هایشان این را براى ما روشن کرده‌اند؛ آن‌ها میگویند در این مملکت باید اسلام باشد، در این مملکت باید قرآن حکومت کند، در این مملکت مردم باید اجازه داشته باشند که مسلمان باشند؛ همین. به کسى اجازه‌ى مسلمان ماندن داده نمیشود. تبلیغات و زرق و برق‌ها و فحشاء زورکى و فساد اجبارى نمیگذارد مردم آن چنان که اسلام خواسته است بمانند. دختر‌ها و پسرهاى ما را دارند در منجلاب فساد غرق میکنند؛ این کانالهاى تلویزیون، کانالهاى فساد است در داخل خانه‌هاى ما؛ این رمانهاى هیجان‌انگیز، این مطبوعات رنگین‌نامه‌ى نفرت‌انگیز، این تبلیغات دروغین، این مسائل تجمّل و آرایشى که مثل سیل دارد وارد این مملکت میشود، این مدهایى که آزادانه دارد بر گردن پسر و دختر ما تحمیل میشود، این زبانهاى حق‌گویى که هر روز بیش از روز قبل بسته میشود، این حرفهاى دروغى که به‌آسانى و مثل آب رواج داده میشود، این‌ها اجازه نمیدهند که انسان مسلمان بماند. «چو گِل بسیار شد پیلان بلغزند»؛ (۶) پیر‌ها و پیل‌ها و پیل‌تَن‌ها را هم دارند میلغزانند، جوان ما که جاى خود دارد! همه‌ى حرف همین است؛ علما این را میگویند، مردم مسلمان این را میگویند؛ میگویند در این جامعه و مملکتى که نام مسلمان روى خود نهاده است، مردم باید مسلمان زندگى کنند، باید مقرّرات اسلامى اجرا بشود، باید آزادى باشد، باید اقتصادِ سالم باشد.... در یک مجمعى جمع شدند، در یک مسجدى اجتماع کردند، به نام عالِم و مرجعى که او را خواستند شعار دادند؛ پاسخ شعار با گلوله داده شده! مردم در مقابل حرفی که میخواسته‌اند و سخنى که میخواسته‌اند ابراز بکنند هیچ تأمین جانى نداشتند؛ باز علما اعتراض کردند که چرا مردم را میکشید؟ و همین طور مطلب تا امروز ادامه پیدا کرده؛ ماجرا این است. صحبتِ اخلالگرى نیست، صحبتِ «از خارج ایران آمده‌اى» نیست، صحبت اقلّیّتى نیست؛ این سخنِ مردمِ مسلمانِ این مملکت است. جوان و پیر و بازارى و دانشگاهى و روحانى و طلبه و واعظ و همه‌وهمه، حتّى کارمندان دولتى و نظامیان و غیر ذلک در این خواست عمومى در سراسر ایران همراه بوده‌اند؛ همه دنبال علما راه افتاده‌اند؛ هر کس نماز میخوانده، هر که روزه میگرفته، هر که حج میکرده، هر که از علما تقلید میکرده، در این راه با علما همراه و همگام و هم‌هدف بوده؛ حالا بعضى اقدام کرده‌اند، بعضى [هم]که اقدام نکرده‌اند دلشان با علما بوده؛ اینکه اقلّیّت نشد! کدام اقلّیّت؟

پروردگارا! به محمّد و آل محمّد، تو را سوگند میدهیم وضع گرفتارى مردم مسلمان را، این گره‌هاى کورى که جز به وسیله‌ى تدبیر مردمان خیرخواه و آگاه باز نمیشود و جز به همّت مسلمانان از میان نمیرود، به لطف و کرمت این گرفتاری‌ها را برطرف بگردان.
اعوذ بالله من الشّیطان الرّجیم، بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ. قُل اَعوذُ بِرَبِّ النّاسِ. مَلِکِ النّاسِ. اِلهِ النّاسِ. مِن شَرِّ الوَسواسِ الخَنّاسِ. اَلَّذی یُوَسوِسُ فی صُدورِ النّاسِ. مِنَ الجِنَّةِ وَ النّاس. (۷) صدق الله العلىّ العظیم.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: رهبر انقلاب نمازجمعه مردم مسلمان همان اندازه آن کسانى وسیله ى نماز جمعه اکثری ت خطبه ها جامعه ى اقل ی ت چه کسى ت مردم الن اس ى مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۲۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقتدار جمهوری اسلامی تکیه گاهی برای آزادی خواهان جهان است

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، امام جمعه اهل سنت شهر سیجوال، گفت: امروز سپاه پاسداران بعد از عملیات وعده صادق قدرت و ابهتی برای ایران اسلامی به ارمغان آورد که سایر کشورها و حتی ابرقدرت ها فهمیدند نباید ضربه ای به آن وارد کنند.
 
آخوند «یوسف ایری» در نماز جمعه این هفته مسجد جامع ابوحنیفه شهر سیجوال با اشاره به عظمت کار دلاورمردان سپاهی، اظهار کرد: دشمنان بدانند که دوران بزن و در رو تمام شده و ایران امروز ایران نیم قرن گذشته نیست؛ بلکه بسیار قویتر و توانمندتر از دوران شده است.
 
به گفته وی؛ پاسخ قاطعانه سپاه به رژیم صهیونیستی پیامی آشکار برای آنها و سایر دشمنان داشته که اگر این شرارت ها ادامه داشته باشد با پاسخی سخت و کوبنده مواجه می شوند.
 
امام جمعه اهل سنت شهر سیجوال، اعتراض دانشجویان در دانشگاه های آمریکا و اروپا را نشانه ای از نفوذ و گسترش اقتدار جمهوری اسلامی در این کشورها دانست و گفت: قشر دانشجو که از اقشار فرهیخته و آگاه جامعه است از جنایات رژیم منحوس صهیونیستی در نوار غزه باخبر است و خواهان آتش بس و قطع کمک های نظامی غرب به اشغالگران قدس هستند.
 
وی افزود: این دانشجویان پرچم های ایران، فلسطین و حزب الله را بدست گرفته و حاضر هستند به زندان بروند؛ ولی دست از محکوم کردن مواضع اشتباه کشورهای خود در برابر جبهه مقاومت برندارند.
 
خانه های خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید
امام جمعه اهل سنت چنارلی، گفت: طبق فرمایش رسول اکرم (ص): «خانه های خود را هر روز با تلاوت آیات قرآن کریم نورانی کنید».
 
آخوند «اسماعیل قدیری» در نماز جمعه این هفته مسجد جامع چنارلی با تأکید بر جایگاه خوب قرآن کریم در بین اعضای خانواده اسلامی، اظهار کرد: رسول گرامی اسلام (ص) فرموده اند: «تلاوت قرآن در هر خانه ای باعث افزایش رزق و روزی و فرود آمدن رحمت الهی برای افراد آن خانه می شود و اگر به کلام وحی اهمیت داده نشود آن خانه قبری از قبرستان خواهد بود.»
 
به گفته وی؛ وقتی قرآن کریم به طور مستمر در خانه ای خوانده می شود جن ها و شیاطین از آن فرار کرده و فرشتگان نازل می شوند.
 
امام جمعه اهل سنت چنارلی با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام (ص) مبنی بر مداومت در شکرگذاری خداوند بر نعمت هایی که به ما عطا کرده، اظهار کرد: «وقتی خانواده خود را خوشحال و برخوردار از رزق و انواع نعمت خداوند دیدید باز به پروردگار عالم رجوع کنید و «ماشاء الله لاقوة الا بالله» بگوئید که باعث افزایش رزق و نعمت خداوند شده و غم و ناراحتی ها را از بین می برد.»
 
نماز با جماعت تأکید دین مبین است
امام جمعه اهل سنت شهر آق قلا، گفت: دین مبین اسلام به نمازهای یومیه آن هم به صورت جماعت تأکید فراوانی دارد.
 
آخوند «عبدالحی میرزاعلی» در خطبه های نماز جمعه مسجد جامع مصلحی شهر آق قلا با اشاره به اهمیت و فضائل نماز جماعت در دین اسلام، اظهار کرد: اقامه نماز یکی از راه های تقویت ایمان و ارتقاء تقوای الهی است که مؤمنان باید به آن مقید باشند.
 
به گفته وی؛ تلاوت قرآن کریم نیز از اعمال صالحی است که روزانه از سوی مسلمانان انجام شده و علاوه بر آن در آیات نورانی آن تدبر را داشته باشند.
 
کبر و حسد گمراه کننده انسان است
امام جمعه اهل سنت قازان قایه مراوه تپه، گفت: داشتن غرور، تکبر و حسد باعث گمراهی انسان و زائل شدن عقل و علم او می شود.
 
آخوند «ناصر محمد قزل» در نماز جمعه این هفته مسجدالنبی قازان قایه مراوه تپه با اشاره به ضرورت پرهیز انسان از اخلاق و صفات زشت، اظهار کرد: خداوند در آیه 4 سوره مبارکه «قلم» می فرماید: «انک لعلی خلق عظیم» (بى گمان، تو ای پیامبر همواره بر خُلق و خويى بزرگ هستى).
 
به گفته وی؛ خداوند پیغمبر بزرگوار اسلام (ص) را مزین به چنان اخلاق نیکویی کرده بود که همگان به خاطر این صفت بارز دور ایشان جمع شده بودند.
 
امام جمعه اهل سنت قازان قایه مراوه تپه با عنوان اینکه انسان اگر می خواهد نزد پروردگارش دارای قرب و جایگاه باشد باید مردم دار و انسان دوست باشد، تصریح کرد: خداوند یک نفر را زیبا و دیگری را زشت و دیگری را سالم و دیگری را بیمار آفریده است و انسان باید به قضا و قدر الهی ایمان داشته باشد.
 
وی افزود: ابولهب با آنکه عموی پیامبر (ص) بود جزو سرسخت ترین دشمنان اسلام و مسلمانان بود و خود و همسرش در آزار و اذیت پیامبر اسلام (ص) از هیچ چیزی دریغ نکردند به همین خاطر خداوند در حق آنها سوره «مسد» را نازل کرد و هلاکت و گرفتاری ابدی در آتش جهنم را برای او و همسرش خواست.
 
به گفته وی؛ ابی جهل بن هشام نیز از دشمنان بزرگ اسلام و مسلمانان بود، به خاطر علم و دانشی که داشت به ابی الحکم ملقب بود؛ ولی چون مغرور شده و به دشمنی با پیامبر اسلام (ص) ادامه داد و به همین خاطر ابوجهل (پدر نادانی) لقب گرفت، ابوجهل بعد از آن با حقارت زیست و همیشه در نگاه مردم حقیر و پست شد و سرانجام در غزوه بدر از ترس مسلمانان در حال فرار بود که به طرز فجیعی کشته شد.
 
دشمنان تحمل شهید مطهری را نداشتند
امام جمعه اهل سنت شهر اینچه برون، گفت: منافقان و دشمنان دین و اسلام تحمل شهید مطهری را نداشته و او را به شهادت رساندند.
 
آخوند «مدد آقا هوشمند» در نماز جمعه این هفته مصلای شهر اینچه برون با تسلیت سالروز شهادت استاد مطهری اظهار کرد: این بزرگوار در عین اینکه استاد حوزه و دانشگاه بود دانشمند و فیلسوف فرزانه نیز بود.
 
به گفته وی؛ 12 اردیبهشت ماه سالروز شهادت این عالم فرزانه به نام روز معلم نامگذاری شده و هر ساله در این ایام از تلاش ها و زحمات معلمان تقدیر و تشکر می شود، وی در اهمیت علم وعالم گفته بودند: «معلمی شغل انبیاست، اگر علم، دانش و آگاهی مردم بالا برود قطعاً بسیاری از مشکلات اقتصادی و فرهنگی ما حل خواهد شد».
 
امام جمعه اهل سنت شهر مرزی اینچه برون با تبریک روز شورا (9 اردیبهشت ماه) به مردم و همه شوراهای اسلامی شهر و روستا، ابراز کرد: ضروری است اعضای شوراها از مسئولیت خود آگاه بوده و در جهت حل مسائل و مشکلات مردم وعمران و آبادانی شهر و روستا بکوشند.
 
دشمنان عاجز از پاسخ وعده صادق هستند
خطیب جمعه اهل سنت محله قارقی سیمین شهر، گفت: دشمنان غربی و رژیم صهیونیستی از دادن پاسخ به عملیات وعده صادق درمانده شده اند.
 
آخوند «کریم کر» در نماز جمعه این هفته مسجد جامع محله قارقی سیمین شهر با اشاره به عجز و ناتوانی دشمنان در برابر اقدام سپاه پاسداران، اظهار کرد: سپاه پاسداران با انجام عملیات وعده صادق سیلی محکمی به رژیم منحوس زد که در طول 7 دهه گذشته قدرتی نتوانسته بود به آن دست یابد.
 
به گفته وی؛ رژیم اشغالگر قدس به کمک غربی ها خواست پاسخی به اقدام سپاه در هدف قرار دادن مواضع نظامی اش بدهد که در این کار هم ناتوان و عاجز ماند.
 
 خطیب جمعه اهل سنت محله قارقی سیمین شهر با تأکید بر اتحاد و انسجام امت اسلامی در برابر تجاوزات صهیونیست ها بر سرزمین فلسطینی ها، تصریح کرد: اگر این وحدت و همدلی اسلامی در بین ملل مسلمان صورت گیرد هیچ قدرتی یارای مقابله با آنان را نخواهد داشت.
 
وی ادامه داد: رژیم پلید اسرائیل همچنان نوار غزه را بمباران می کند که در نتیجه آن بیش از 34 هزار نفر شهید و هزاران نفر نیز مجروح شده اند.
 
به گفته وی؛ ان شاءالله با همدلی و همدلی کشورهای اسلامی می توانیم نماز جماعت را در مسجد الاقصی به جماعت اقامه کنیم.
 
آخوند کر با اذعان بر فضیلت روزه ماه شوال، گفت: رسول اکرم (ص) فرموده است: «هر کسی بعد از اتمام ماه مبارک رمضان شش روز از ماه شوال را نیز روزه بگیرد انگار همه سال را روزه گرفته است».
 
دوستی با اولیای الهی تأثیر مثبتی بر زندگی دارد
خطیب جمعه اهل سنت نگین شهر، گفت: آنان سرشار از معنویت بوده و در حرم امن  الهی هستند و دوستی و محبت با آنان لذت‌بخش و تاثیر گذار بر زندگی انسان خواهد بود.
 
آخوند «شهاب الدین خوجملی» در خطبه های نماز جمعه این هفته مسجد جامع نگین شهر، اظهار کرد: اولیای خداوند از بهترین و برگزیده ترین انسان ها بر روی زمین هستند و مطالعه زندگانی و سیرت آنان مسیر رسیدن به سعادت و خوشبختی را هموار می‌کند.
 
به گفته وی؛ نسل امروز به ویژه جوانان باید  پندها و نصایح عارفان و اولیای الهی را سرلوحه زندگی خود قرار دهند و راه و روش آنان بهترین الگو برای نسل جوان و خانواده ها است.
 
خطیب جمعه اهل سنت نگین شهر خاطر نشان کرد: مطالعه و بررسی راه و روش و سیرت عارفان و اولیای الهی همانند همنشینی و هم کلام شدن با آنان است.
 
حجاج برای داشتن حج مبرور تلاش کنند
خطیب جمعه اهل سنت بندر ترکمن، گفت: ضروری است حجاج برای داشتن حجی مقبول و مبرور تلاش کنند.
 
آخوند «کریم کر» در نماز جمعه این هفته مسجد جامع قبا بندر ترکمن، اظهار کرد: از آنجایی که اقامه نماز در بیت الله الحرام و مسجدالنبی ثواب زیادی دارد لازم است حجاج زن و مرد قبل از اعزام اگر نواقصی در نماز و احکام داشته باشند اصلاح کرده و به خوبی فراگیرند.
 
به گفته وی؛ حاجی قبل از رفتن به سفر حج صدقه داده و به صله رحم که خداوند بسیار به آن توصیه کرده برود و اگر دلی را شکسته باشد از او حلالیت بخواهد، اگر به کسی بدهی داشته و یا زکات پرداخت نشده ای داشته باشد پرداخت کرده و بعد به سرزمین وحی برود تا حجش مبرور شود.
 
خطیب جمعه اهل سنت بندر ترکمن با بیان اینکه دین مبین اسلام بر پایه 5 چیز استوار شده که یکی از آنها حج است، گفت: پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) فرموده است: «هر کسی که توانایی مالی دارد و نیز بدنش سالم باشد و به سفر حج نرود مسلمان نیست».

انتهای پیام/
 
 

دیگر خبرها

  • همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله خامنه‌ای در قم برگزار می شود
  • اقتدار جمهوری اسلامی تکیه گاهی برای آزادی خواهان جهان است
  • تاکید امامان جمعه استان بر رفع مشکلات جامعه کارگری
  • گزیده ای از خطبه های نماز جمعه شهرهای آذربایجان غربی
  • گزیده خطبه های نماز جمعه یاسوج
  • گزیده خطبه های نماز جمعه شهرهای کهگیلویه و بویراحمد
  • خطبه های نماز جمعه شهرستان های هرمزگان 
  • نماز جمعه سنندج
  • امام جمعه تهران: مذاکره موشکی نکردیم، نمی‌کنیم و نخواهیم کرد /وقتی می‌گوییم می‌زنیم محکم می‌زنیم /در مساله عفاف و حجاب دوقطبی شکل ندهید
  • دستور امام جمعه تهران به وزیر کار دولت رئیسی /نیروهای مسلح اجازه کمترین تعرض به کشور را نمی دهند