Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای رفع کمبود سردخانه در لرستان مجوز 40 سردخانه با ظرفیت 180 هزار تن صادر شده اما به علت پرداخت نشدن تسهیلات توسط بانک بسیاری از این طرح‌ها انجام نشده است. این در حالی است که به دلیل کمبود سردخانه در استان دلالان بیشتر سود را از تولید محصولات به جیب می‌زنند و باغداران متضرر می‌شوند.

 به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی حدود ۵۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی لرستان به باغات اختصاص دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سالانه  ۳۰۰ هزار تن محصولات باغی در استان لرستان تولید می‌شود


همچنین بر اساس آمار این سازمان سال گذشته بالغ بر ۳۰۰ هزار تن محصولات باغی در استان لرستان تولید می‌شود.

بر اساس ارقام ذکرشده در بالا به این نتیجه برسید که باغداران لرستانی حال روز خوشی دارند.

 اما اگر با چند نفر از آنان صحبت کنید تنها شاهد این گلایه هستیم که به علت نبود سردخانه یا صنایع تبدیلی در لرستان دلالان تنها افرادی هستند که از باغداری در لرستان به پول خوبی می‌رسند.

 نبود سردخانه باعث  شده که دلالان تنها افرادی باشند که از باغداری سود می‌برند

بودن سردخانه یا صنایع تبدیلی در یک منطقه به کشاورز این اطمینان را می‌دهد که اگر نتوانست محصولش را در بازار به قیمت خوبی بفروشد آن را در سردخانه بگذارد و در زمان مناسب به بازار عرضه کند.

 

بودن سردخانه در یک منطقه باعث ایجاد اطمینان  برای کشاورزان می‌شود

اما وقتی در یک منطقه سردخانه وجود ندارد یا ظرفیت سردخانه‌ها متناسب با تولید محصولات آن منطقه نیست کشاورز مجبور است که پس از برداشت محصول خود در باغ سریعاً اقدام به فروش آنان کند.

همین موضوع باعث می‌شود که واسطه از این فرصت سو استفاده کنند و محصول کشاورز زا با قیمت ناز خریداری کنند.

این مشکل در بعضی از مناطق استان که محصول باغشان در بازار کشور یک برند بوده بیشتر به چشم می‌خورد. مثلاً خرید ارزان سیب بروجرد، انجیر پلدختر و انار کوهدشت به دلیل نبودن سردخانه و صنایع تبدیلی در این مناطق بیشتر به چشم می‌خورد.

مسئولان جهاد کشاورزی استان طی سال‌های گذشته برای حل این مشکل اقدامات زیادی انجام داده‌اند.

صدور 40 مجوز سردخانه با ظرفیت 180 هزار تن محصول

برای آگاهی از این اقدامات به سراغ مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی لرستان استان رفتیم.

احمد مرادی بیرانوند با بیان اینکه استان لرستان در حوزه سردخانه با کمبود جدی مواجه است، اظهار داشت: وجود صنایع تبدیلی و سردخانه باعث حمایت از کشاورزان در مقابل دلالان می‌شود.

وی افزود: برای رفع این مشکل در سالیان گذشته بیش از 40 مجوز تأسیس صنایع تبدیلی و سردخانه در استان صادر شده است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: در صورت تکمیل این طرح‌ها ظرفیت سردخانه‌های لرستان 180 هزار تن اضافه خواهد و تقریباً نیاز لرستان در این زمینه حل می‌شود.

شاید با خواندن توضیحات بالا به این نتیجه برسید که این مشکل به زودی در لرستان حل می‌شود اما لازم به ذکر است که تعداد زیادی از این 40 طرح به علت مشکلات بانکی بدون سرانجامی باقی‌مانده‌اند.

 


نبود سردخانه باعث فروش ارزان سیب بروجرد شده است

در همین راستا به سراغ یکی از این سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حوزه سردخانه در لرستان رفتیم.

محسن کدخدایی یکی از سرمایه‌گذارانی است که برای رفع مشکل سردخانه در شهرستان بروجرد شروع به ساخت یک واحد سردخانه با ظرفیت 6 هزار تن کرد.

وی در ارتباط با این موضوع اظهار داشت: 25 سال است که در حوزه تولید بیسکویت در لرستان فعالیت می‌کنم در سال 93 استاندار وقت از من خواست که برای حل مشکل شهرستان بروجرد در زمینه نبود سردخانه اقدام به ساخت یک واحد کنم.

این سرمایه‌گذار بیان کرد: با توجه به اینکه خودم به عینه مشکل سیب داران شهرستان بروجرد را دیده بودم و به عینه شاهد بودم که به علت نبود سردخانه در این شهرستان دلال سیب بروجرد را که یکی از برندهای کشور است با نازل‌ترین قیمت خریداری می‌کرد.

کدخدایی با بیان اینکه در همین راستا با دولت اقدام به بستن قرارداد کردم، تصریح کرد: طبق این قرارداد من در زمین خودم 20 درصد از طرح را انجام می‌دادم و دولت نیز 80 درصد تسهیلات را از طریق بانک کشاورزی به من پرداخت می‌کرد.

 


سنگ اندازی در مسیر پرداخت تسهیلات تنها فعالیت مسئولان بانک کشاوزی استان 

وی خاطرنشان کرد: حدود پنج سال است که من سهم خود را انجام داده‌ام اما متأسفانه مسئولان بانک کشاورزی طی سالیان گذشته تنها در مسیر من سنگ‌اندازی کرده‌اند.

سرمایه‌گذار لرستانی با بیان اینکه تا به امروز چند بار مشکل خود را در ستاد تسهیل استان مطرح کرده‌ام، گفت: با وجود ابلاغ استانداران اما مسئولان بانک کشاورزی استان تسهیلات را پرداخت نمی٬کنند

انتهای پیام/85020

گزارش از محمد عبدالله زاده

منبع: فارس

کلیدواژه: سردخانه لرستان کشاورزی بازار باغداری باغ صنایع تبدیلی نبود سردخانه جهاد کشاورزی هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۳۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت‌های صادراتی سیستان و بلوچستان کانون توجه سرمایه گذاران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، غرفه سیستان وبلوچستان هم کانون توجه سرمایه گذاران داخل و خارجی قرار گرفته است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مشکل کمبود شکر حل شد؛ متقاضیان ثبت نام کنند
  • سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مورد حمایت مدیریت استان قم هستند
  • رایزنی با سرمایه‌گذاران برای فعالیت در لرستان
  • نیروی انسانی زمانی موفق است که رویکرد الهی، دینی و تفکر توحیدی داشته باشد
  • ۹۰ درصد استارت‌آپ‌ها محکوم به شکستند/عدم بازارسنجی علمی فعالیت‌های جدید و نو
  • رایزنی با ده‌ها سرمایه‌گذار برای فعالیت در لرستان
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه
  • نقش ۳۰۶ هزارمیلیارد ریالی بانک کشاورزی در تامین گوشت سبد غذایی خانوارها در سال ۱۴۰۲
  • ظرفیت‌های صادراتی سیستان و بلوچستان کانون توجه سرمایه گذاران