Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-07@03:10:09 GMT

بورس در کانال پر دست‌انداز

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۷۳۹۲۱

بورس در کانال پر دست‌انداز

آفتاب‌‌نیوز :

شاخص کل بورس تهران معاملات روز دوشنبه را نیز در محدوده منفی به پایان رساند و با ثبت دومین افت متوالی، فاصله خود از سوپرکانال ۲ میلیون واحد را افزایش داد.

در این میان بررسی‌ها نشان از رفتار سینوسی شاخص سهام در ۱۶ روز کاری گذشته دارد. یعنی درست از زمانی که این نماگر از مرز یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد عبور کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان فارغ از دلایل تکنیکال و فاندامنتالی مربوط به بازار سهام، به نظر می‌رسد متغیرهای کلان اقتصادی بیشترین تاثیر را در تردید معامله‌گران داشته است.

خوف و رجا در آستانه مرز جدید؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص کل سهام که از ابتدای سال تا مرز یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی، میانگین روزانه ۳/ ۲ درصد نوسان می‌کرد، با عبور از این سطح، نه تنها رفتاری سینوسی نشان داده بلکه دامنه نوسان نیز به ۵/ ۱ درصد محدود شده است. موضوعی که به وضوح تردید شاخص سهام برای رسیدن به مرز ۲ میلیون واحد را نشان می‌دهد. در این شرایط به نظر می‌رسد آمارهای منتشر شده درخصوص متغیرهای کلان اقتصادی که به‌طور مستقیم با معیشت مردم در ارتباطند در این روند بی‌تاثیر نبوده است. ناگفته پیداست که یکی از مهم‌ترین دلایل هجوم نقدینگی بی‌سابقه به سمت تالار شیشه‌ای در یکی، دو سال اخیر، تلاش صاحبان نقدینگی برای حفظ ارزش سرمایه‌هایشان است. جایی که هر روز شاهد کاهش ارزش پول ملی هستیم.

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه‌ای در تیر ماه ١٣٩٩ به عدد ۹/ ۲۶ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ۹/ ۲۶ درصد بیشتر از تیر ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند. نرخ تورم ماهانه تیر ١٣٩٩ به ۴/ ۶ درصد رسید که در مقایسه با خردادماه، ۴/ ۴ واحد درصد افزایش داشت. اما این پایان کار نبود. انتظارات تورمی صاحبان سرمایه جایی شدت بیشتری گرفت که داده‌های جدیدی از سوی بانک مرکزی درخصوص نقدینگی کل کشور منتشر شد. اطلاعاتی که احتمال تداوم مسیر صعودی تورم در آینده نزدیک را پررنگ‌تر کرد. از این رو به نظر می‌رسد حداقل انتظار صاحبان پول از سرمایه‌گذاری در بازار سهام یعنی پوشش تورم در این شرایط اقتصادی با تهدید جدی مواجه شده است. اما این پایان کار نبود. آمار جدید از ترکیب نقدینگی کل کشور در خردادماه منتشر شد که انتظارات تورمی را بیش از گذشته تقویت کرد.

افزایش پول و ظرف کوچک سهام
آخرین آمارهای پولی و بانکی منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که رقم کل نقدینگی در خرداد‌ماه به ۲۶۵۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. به این ترتیب نقدینگی کل کشور در سه ماه ابتدایی سال جاری، ۱۸۵ هزار میلیارد تومان افزوده شده است. به عبارتی در هر روز شاهد افزایش ۲ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی بودیم. در این میان اما یکی از نکات جالب در بررسی ترازنامه‌های ماهانه بانک‌ مرکزی تغییر ترکیب نقدینگی است. آمارها نشان می‌دهند روز به روز سهم پول نسبت به سهم شبه‌پول از نقدینگی کل افزایش پیدا می‌کند. در حالی اواسط سال ۹۶، سهم پول از نقدینگی کل کمتر از ۱۲ درصد بود که در پایان سال ۹۸ این نسبت به ۸/ ۱۷ درصد رسید. آمار جدید بانک مرکزی اما حکایت از افزایش سهم پول به حدود ۱۹ درصد دارد. به این ترتیب در خرداد ماه سال جاری، رشد پول به رقم ۶۱ درصدی رسیده که در دهه ۹۰ بی‌سابقه بوده است. بالا رفتن سهم پول از نقدینگی می‌تواند شرایط را برای بازگشت روند صعودی تورم مهیا سازد. پول به بخش سیال نقدینگی اشاره دارد که در کنار تورم و افزایش عمومی قیمت‌ها می‌تواند فعالیت‌ در بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری را افزایش دهد. واقعیت این است که یکی از دلایل اصلی تبدیل شبه‌پول به پول، نرخ پایین بهره بانکی است.

بر اساس نظریه‌های اقتصادی، عرضه و تقاضای پول، تعیین‌کننده نرخ بهره هستند. عرضه پول توسط بانک مرکزی تعیین شده و تقاضای پول شامل سه مولفه تقاضای مصرفی، احتیاطی و سوداگرانه است. در حال حاضر از طرفی عرضه پول از دو محل افزایش پایه پولی و افزایش سهم پول از نقدینگی، افزایش پیدا کرده و از طرف دیگر کاهش تولید ناخالص داخلی منجر به کاهش تقاضای مصرفی پول شده است. تا زمانی که نرخ بهره دستوری از نرخ بهره واقعی کمتر باشد، شاهد افزایش حجم پول خواهیم بود. این پول نیز با حرکت به سمت بازارهای سرمایه‌گذاری چه بازار سهام و چه ارز، طلا و مسکن سبب رشد قیمت‌ها در این بازارها خواهند شد. در این شرایط به نظر می‌رسد خاموش کردن موتور خلق پول دولت تنها راهکار متوقف کردن این روند است.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

منبع: آفتاب

کلیدواژه: بورس پول از نقدینگی نظر می رسد بانک مرکزی نقدینگی کل سهم پول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۳۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقدینگی کنترل نمی‌شد، گرفتار ابَر تورم می‌شدیم

یک اقتصاددان گفت: اگر رشد نقدینگی کنترل نشده بود، ممکن بود تورم از کنترل خارج شود و دچار ابرتورم شویم. - اخبار اقتصادی -

عباس علوی راد کارشناس مسائل پولی و بانکی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز با وقوع جنگ غزه از سال گذشته شروع شد، گفت: در آن زمان می دانستیم که این افزایش قیمت گذراست، چراکه اعلام شد ایران در ایجاد این جنگ نقشی نداشته است و با گذشت 15 روز هم قیمت دلار بازگشت. 

وی افزود: ما بعد از آن مواجهه با مجموعه‌ای از شوک‌ها همانند موج‌های دریا به صورت سریالی مواجه هستیم که غیراقتصادی بوده است و تا همین چند وقت پیش که آخرین اتفاق یعنی حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران رخ داد، شاهد التهاب در بازار بودیم که دلیل اقتصادی ندارد؛ بنابراین دیدیم که نرخ‌ها به سرعت تعدیل شد. در واقع در اینجا با موضوع اقتصادی مواجه نیستیم  بلکه مکانیزم آن از نوع انتظاراتی است.

علوی راد اظهار داشت: اقتصاد ما تحریم است و طبیعتا فعالان اقتصادی برای تامین ارز نگران می شوند و با توجه به تورم موجود، افراد برای مراقبت از منابعشان وارد عمل می شوند و دو فشار انتظاراتی از 2 کارگزار اصلی وارد می شود. یعنی این فضای ناامنی در شرایط سیاسی فعلی کشور دو گروه ذینفع نرخ ارز را تحت تاثیر قرار می دهد که شامل آن هایی که فعالیت مولد انجام می دهند و افرادی که به دنبال مراقبت از دارایی هایشان هستند می شود که نتیجه این موضوعات باعث فشار بر بازار ارز است. 

باید بار دیگر همچون گواهی سپرده 30 درصدی، نقدینگی را جذب کنیم

این کارشناس اقتصادی با ارائه پیشنهاداتی به بانک مرکزی ادامه داد: من به عنوان یک کارشناس اقتصادی در شرایطی مثل التهابات اخیر پیشنهاد می کنم بانک مرکزی باید از هر ابزاری که می تواند، استفاده کند تا مردم با اطمینان بیشتری نسبت به حفظ ارزش پولشان فعالیتی انجام دهند. به نظر من این گواهی سپرده 30 درصد را می توان با چند شرط، یک دور دیگر تکرار کرد. شرط اول این است که جابه جایی حساب در کار نباشد و کسی از این حساب برندارد و به بانک دیگری منتقل کند، بلکه سپرده جدیدی شارژ کند که این پیشنهاد برای کوتاه مدت کارساز است. 

وی افزود: بانک مرکزی باید با ابزارهای حاکمیتی که در اختیارش است، بتواند بخشی از این نقدینگی که روی بازار ارز فشار می‌آورد را جذب کند و می تواند به دید کوتاه مدت 6 ماهه روی این موضوع کار کند. من معتقدم نرخ سود برای جذب سپرده های مردم در این طرح باید به 35 درصد برسد. باید زمان های مختلف 3 ماهه، 6 ماهه و یک ساله را مدنظر قرار دهند تا افراد مختلف با درجه ریسک پذیری متفاوت، حق انتخاب داشته باشند. 

علوی راد در پایان با بیان اینکه یک متغیر بنیادین به نام رشد نقدینگی که بر نرخ ارز اثر می گذارد، به کمتر از 25 درصد که هدفگذاری بانک مرکزی بود رسیده است، اظهار کرد: اگر رشد نقدینگی کنترل نشده بود، ممکن بود تورم از کنترل خارج شود و دچار ابَرتورم شویم، البته چون در شرایطی هستیم که جامعه نمی تواند این موضوعات را لمس کند، نمی تواند ارزش کار بانک مرکزی را هم به خوبی درک کند. کنترل ترازنامه بانک ها، کاهش نرخ رشد پایه پولی و کاهش نرخ رشد نقدینگی مجموعه ابزارهایی بود که از شدت آسیب‌ها کم کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نرخ رشد پایه پولی با ۱۶٫۹ درصد کاهش به ۲۸٫۱ درصد در پایان اسفندماه ۱۴۰۲ رسید
  • نرخ رشد پایه پولی ۱۶.۹ درصد کاهش یافت
  • بانک مرکزی: تورم کاهشی می‌شود | کاهش رشد پایه پولی به ۲۸.۱ درصد
  • نرخ رشد پایه پولی به ۱۶.۹ درصد رسید
  • نقدینگی کنترل نمی‌شد، گرفتار ابَر تورم می‌شدیم
  • تورم ترکیه در ماه آوریل به ۷۰ درصد رسید
  • چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران و جهان
  • رشد۵برابری معاملات بورس انرژی در اجرای طرح اصلاح نقدینگی صنعت برق
  • معادله تورمی بازدهی سهام
  • تدوام روند نزولی نرخ تورم