Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-29@02:57:51 GMT

چرا روحانی گفت هم «عزاداری» و هم «سلامت»

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۷۴۹۵۹

چرا روحانی گفت هم «عزاداری» و هم «سلامت»

 با طولانی شدن بحران، تصمیم‌گیری‌ها  سخت می‌شود و در این ازدیاد انتخاب‌های سخت، اقناع افکار عمومی برای کامیابی راهکارها و رویکردها و صدالبته برای پاسداری از سلامت عمومی ضروری است؛ به دیگر سخن با تعدد انتخاب‌های سخت مانند تصمیم درباره‌ بازگشایی‌ها، آزمون‌های سراسری، مراسم‌ مذهبی و ... به گفت‌وگوی بیشتر نیازمندیم و این نیاز، هم نیاز سیاستگذار است و هم نیاز نخبگان و هم نیاز شهروندان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بحران، بیش از همیشه به گفت‌وگو نیازمندیم.

‏‎شنبه‌ گذشته رئیس‌جمهوری از تصمیم ستاد ملی کرونا برای نحوه برگزاری مراسم ماه محرم و عزاداری‌های سیدالشهدا(ع) گفت، تصمیمی که طبعاً می‌تواند موافقان و مخالفانی داشته باشد. فارغ از تصمیم ستاد ملی، زمان اعلام آن توسط رئیس‌جمهوری نیز دارای اهمیت است؛ تقریباً یک ماه پیش از آغاز ماه محرم. این فاصله‌ زمانی به دلایل متعدد می‌تواند فرصتی ارزشمند برای اطمینان‌بخشی به جامعه و همچنین فرصتی گرانسنگ برای شنیدن افکار عمومی و تعامل با آن در روند تصمیم‌سازی باشد.

۱.بی تردید جایگاه رفیع عشق ومحبت به خاندان عصمت و نبوت که با جان و روح شیعیان عجین شده نیاز به تبیین و اثبات ندارد

جانهای تشنه ای که با نزدیک شدن ایام شهادت سالار آزادگان جهان برای سوگواری او لحظه شماری می‌کنند و این احساس در تار و پود سبک زندگی  ایرانی پیچیده شده و نمی‌توان آن را صرفا مختص به گروهی خاص دانست. از این نظر طراحی دستورالعملی برای تکریم عزای حضرت سیدالشهدا امری ضروری است.

 ۲.از این نظر چهار هفته‌ پیش رئیس‌جمهور از کمیته درمان و همچنین کمیته‌ اجتماعی  و امنیتی ستاد ملی کرونا خواست تا برگزاری مراسم عزاداری محرم را در شرایط کرونا امکان‌سنجی کنند. در این روند چهار هفته‌ای جلسات متعددی از سوی دو کمیته با حضور  دستگاهها و نهادهای مذهبی چون سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات حوزه علمیه و شورای مدیریت حوزه‌های علمیه برای  دریافت نظرات آنان برگزار شد و پس از جمع بندی همه نظرات پزشکان متخصص در کمیته درمان ،مسئولان امنیتی و اجتماعی کشور و مسئولان نهادهای مذهبی به یک پاسخ صریح رسیدند و آن ممکن بودن برگزاری مراسم با تقید به پروتکل‌های بهداشتی بود.

۳.رئیس‌جمهور با اعلام زودهنگام تصمیم، بنا بر آن داشت و دارد که از خلال همراهی و همکاری همه ارکان دخیل در این موضوع  و فضای عمومی به همسان سازی دو رکن سلامت و دیانت و اعتماد سازی برسد و از دوگانه سازی جامعه را  دور کند.

۴. رئیس‌ جمهور در روزهای گذشته از ناگزیریِ ما به تغییرسبک زندگی گفته بود و بر کسی پوشیده نیست که  آیین‌های محرم جزئی لاینفک از سبک زندگی ماست. اینک  برای آنکه در این سال سخت امکان برگزاری داشته باشند نیازمند تغییر و البته محدودیت هستند. تغییر سبک زندگی، تغییر سبکِ تمامِ زندگی است من‌جمله آیین‌های مذهبی.

۵.این یک ماه تا برگزاری آیین‌های محرم، فرصتی تعیین کننده است و رئیس‌جمهور می‌پندارد که این فرصت، مجالی برای «نوآوری مسئولانه» است. یک ماه فرصت باقی است تا هیأت‌ها، متشرعین، وعاظ و مداحان، «نوآورانه» به دنبال سازگاری بیشتر مراسمات با شرایط کرونایی باشند. این فرصت یک ماهه دعوتی است از جامعه بزرگ مذهبی ایران تا پیشگیرانه و روادارانه از سطح نگرانی‌ها بکاهد و مسؤولانه از سلامت عزاداران حسین بن علی (ع) پاسداری کند.

۶.فرصت یک ماهه، فرصتی برای «آگاهی بخشی»است که آگاهی‌بخشی همان «امر به معروف» است و چه معروفی، فراتر از تلاش برای حفظ جان مؤمنان. این یک ماه، فرصتی ذی‌قیمت است برای راه‌اندازی «کارزاری آگاهی‌بخش». توان تبلیغی قابل توجه هیأت‌های مذهبی باید صرف آگاهی‌بخشی به جامعه در یک ماه آینده شود، آگاهی‌بخشی‌ای که جامعه را سالم‌تر و ایمن‌تر سازد تا شرایط برای برگزاری مراسمات مهیاتر از اکنون گردد. ظرفیت تبلیغی هیأت‌های مذهبی می‌تواند به ظرفیت‌های موجود برای تبلیغ پروتکل‌ها و اقدامات خودمراقبتی و دیگرمراقبتی اضافه شود. وظیفه هر دلداده‌ کربلا، هر یک از عشاق امام حسین و هر آن کس که «لبیک یا حسین» بر لب دارد، عمل به رسالت حسین‌بن‌علی است و آن امر به معروف است و معروف همان چیزی است که اینک همه پذیرفته‌ایم و کیست که نداند معروفِ زمانه‌ ما دعوت به سلامت است.

‏‎۷.دولت کنونی همان دولتی است که ۴۸ ساعت پیش از انتخابات، از مثبت شدن آزمایش کرونا در قم خبر داد و نارواهای سیاسی بسیاری را برای حفاظت از سلامت شهروندان به جان خرید، نارواهایی سخیف که هنوز هم ادامه دارد.

‏‎دولت کنونی همان دولتی است که بر ایجاد محدودیت‌های زیارتی اصرار کرد و البته بر فحاشی مرتجعینی کم‌شمار نیز شکیبایی به خرج داد. دولت کنونی همان دولتی است که بی‌درنگ مدارس، دانشگاه‌ها و ... را تعطیل کرد. همان دولت و همان ستاد ملی اینک با جمیع نکات و جزئیات، معتقد به برگزاری عزاداری البته با پروتکل‌های سخت‌گیرانه است. نگرانی‌ها درباره سلامت عمومی کاملاً بجا،  قابل درک و عمیقاً شایسته‌  احترام است اما هرگز منصفانه نیست، اخلاقی نیست و انسانی نیست که برای این انتخاب سخت، انگیزه‌های شخصی و سیاسی و طمع‌‎ورزی‌های آینده‌نگرانه و ... مطرح شود. تصمیم‌گیری درباره‌  برگزاری آیین‌های محرم واقعاً پیچیده‌تر از آن است که در پاسخ‌های ساده و متوهمانه بگنجد.

‎۸. در نهایت همه می‌دانیم که عقلاً و شرعاً حفظ جان بر مناسک و آیین، مقدم است. هر تصمیمی با عیار جان ایرانیان و «زندگی»، قابل بازنگری است و نهایتاً این حرمتِ جان و زندگی است که تعیین‌کننده است. ‌رئیس‌جمهور روحانی، چندی پیش از «ائتلاف ملی برای زندگی» گفته بود و اینک نیز نیازمند مفاهمه ملی برای زندگی هستیم؛ آنچه منطق مخالفان و موافقان را به هم نزدیک‌تر خواهد کرد، ارزش زندگی است. امید که در یک ماه آینده، قبل از آنکه در آتش دو قطبی بدمیم، قبل از آنکه یکدیگر را متهم کنیم؛ به نام زندگی، به دنبال کم‌هزینه‌ترین تصمیم باشیم.

۲۷۲۱۵

کد خبر 1415170

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: حسن روحانی ویروس کرونا دولت دوازدهم عليرضا معزی انتخابات مجلس یازدهم استان قم عزاداری سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۷۴۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در جست‌وجوی مزاج معتدل

  هرغذایی که می‌خوریم، مراحلی را برای هضم طی می‌کند که یکی از این مراحل، هضم کبدی است: «در هضم کبدی براساس ماده غذایی خورده‌شده، چهار نوع مایع تولید می‌شود که به آنها اخلاط‌می‌گویند.در واقع کبد، کارخانه تولید اخلاط است و وجود هر چهار خلط در بدن، ضروری است.» این را محسن عزیزی، متخصص طب سنتی می‌گوید که معتقد است این اخلاط حد معینی دارند و اگر از حد خود فراتر روند یا کاهش پیدا کنند، سبب ایجاد تغییراتی در مزاج و در نتیجه عامل تغییراتی در وضعیت سلامت جسم و حالات روانی شخص می‌شوند. او از انواع خلط به جام‌جم می‌گوید:«خلط دم که مزاج گرم و مرطوب دارد و جایگاه آن در عروق است. خلط صفرا که دارای مزاج گرم و خشک بوده و جایگاه آن درکیسه صفراست. خلط سودا که دارای مزاج سرد و خشک بوده و جایگاه آن در طحال است و درنهایت خلط بلغم که مزاج سرد و مرطوب دارد وجایگاهش درغدد لنفاوی است.» به حاصل ترکیب کیفیت‌های گرم، سرد، رطوبت و خشکی،مزاج یا طبع می‌گویندکه درانسان تمام چهار کیفیت وجود دارد و درطول حیات، میزان‌شان کم و زیاد می‌شود و به اصطلاح شخص سوءمزاج پیدا می‌کند. موضوعی که این روزها به معضل تبدیل شده و افزایش غلبه سرد مزاجی در جامعه به‌وفور دیده می‌شود. 
     
مزاجی این‌چنین سرد
خوب است بدانید بیشتر از نیمی از وزن انسان آب است و این میزان در هر شخصی تفاوت دارد. با افزایش حجم آب در بدن، بلغم هم از تعادل خود خارج می‌شود و ویژگی‌هایی را در بدن ایجاد‌می‌کند:هیکل بلغمی‌ها، معمولا تپل است و بدن پرچربی دارند. پوست سفید رنگ دارند و در لمس، پوست بدن‌شان سرد و مرطوب و نرم است. موهای کم پشتی دارند و دهان‌شان مرطوب است. این افراد آنقدرها تشنه نمی‌شوند و خواب آنها سنگین و زیاد است.
این‌طور که عزیزی می‌گوید، افراد با مزاج سرد، احساس کسلی وبی‌حالی دارند و تمایل به خوردن شیرینی، ادویه‌جات و گرمی‌جات در آنها زیاد است. در فصل زمستان خیلی اذیت می‌شوند، زیرا مستعد ابتلا به بیماری‌های رماتیسمی و مشکلات گوارشی هستند و با خوردن سردی‌ها دچار مشکل می‌شوند.آنها نبض ضعیفی دارند، کم انرژی، کم‌جنب و جوش، فراموشکار و کند ذهن هستند. قریب به اتفاق متخصصان حوزه طب سنتی معتقدند اگر تعادل میان اخلاط و مقدار آنها یا کیفیت هر یک از اخلاط به‌هم بخورد، موجب بیماری در بدن می‌شود که باید به وسیله تغذیه و سبک زندگی، اصلاح شود. 

مزاج سودا
اماسوداهم یکی دیگرازخلط‌های سردمزاج است.درعروق انسان‌های معتدل،یک ماده‌سیاه‌رنگ‌که اصطلاحا به‌آن سودا می‌گویند وجود دارد. محسن عزیزی می‌گوید:«آثارسودادربدن باریکی وکشیدگی بدن وانگشتان ودرشتی مفاصل است.درمغز وروان و شخصیت‌فرد هم موجب درونگرایی بیش از حد، ترس، غصه و حرص می‌شود. کم‌خوابی، خیالبافی و منفی‌نگری هم از دیگر نشانه‌هایی است که می‌توانند خبر از افزایش سودا و مزاج سرد‌فرد داشته باشد.اما آنچه اهمیت دارد این است که مزاج سودا به خودی خود در حالت متعادل اثرات نامطلوب ندارد و زمانی اثرات مخربی بر سلامت‌فرد پیدا خواهد کرد که سبک زندگی نادرستی را در پیش گرفته باشد‌؛ مصرف مکرر تغذیه‌های صنعتی، خواب بی‌کیفیت، نگرانی و اضطراب مداوم، مصرف بیش از حد یخ و غذاهای فریز شده، کشیدن سیگار و... همه از عواملی است که به این اثر مخرب سرد‌مزاجی بر سلامت، دامن می‌زند. موضوعی که با اصلاح سبک زندگی و الگو قرار دادن یک زندگی آرام و تغذیه سالم، می‌توان به بالا بردن کیفیت سلامت جسمی و روحی بدن افراد کمک قابل توجهی کرد. 

دیگر خبرها

  • بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه | جمع مبلغ نهاد‌های فرهنگی و مذهبی ۶۷ هزار میلیارد تومان!
  • اتفاق باورنکردنی که باعث شد مورایس مسلمان شود | او گفت می‌خواهم مسلمان شوم، باید از کجا شروع کنم؟ | ماجرای مشاور مذهبی با آشنایی کامل به زبان انگلیسی
  • تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام (ره)
  • در جست‌وجوی مزاج معتدل
  • عروسی‌هایی بدون تالار و تشریفات
  • جزئیات یک تصمیم پرسروصدا؛ ژوزه مورایس چگونه مسلمان شد؟
  • برگزاری کلاس‌های دینی و مذهبی برای دختران در روستای منصوری + تصاویر
  • تصمیم بزرگ: مورایس چگونه مسلمان شد
  • برگزاری ۱۱ کمیسیون تخصصی در همایش مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور
  • سن مناسب برای فرزندآوری؛ از تصویر تا واقعیت