Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-28@23:26:08 GMT

دلایل بالابودن سلامت خون مصرفی ایران در دنیا

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۸۲۹۹۸

دلایل بالابودن سلامت خون مصرفی ایران در دنیا

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: خون مصرفی در کشور جزو سالم ترین خون ها در دنیا بوده و ضریب امنیت و سلامت خون بسیار بالاست.

به گزارش مشرق، بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون به مناسبت روز جهانی هپاتیت مصادف با ۷ مرداد ماه جاری بیان کرد: در منطقه مدیترانه شرقی و آسیای میانه، کشور ما با برخورداری از بهترین شاخص‌های سلامت خون و کمترین میزان شیوع عفونت‌های منتقله از خون از جمله هپاتیت B و C و با افزایش شاخص اهداکنندگان مستمر خون، استفاده از کیت‌های غربالگری استاندارد، بهره گیری از سیستم اتوماسیون، اجرای روش‌های بهینه تولید در مراکز انتقال خون سراسر کشور سرآمد این کشورهاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: نیاز مراکز درمانی به همه گروه‌های خونی

وی ادامه داد:میزان شیوع هپاتیت در جمعیت اهداکنندگان خون با فرهنگسازی، آموزش و ارتقای فرآیندهای انتخاب اهداکننده و اجرای برنامه خودحذفی محرمانه و حذف خون جایگزین، ۱۰ برابر کمتر از جمعیت عمومی کشور است.

 حاجی بیگی افزود: نرخ شیوع هپاتیت B و C در میان اهداکنندگان خون در ایران پایین‌ترین نرخ در منطقه مدیترانه شرقی(EMRO)  است و به ترتیب در هپاتیت B حدود ۳۶ نفر درصد هزار و در هپاتیت C تعداد ۱۶  نفر در صد هزار اهدا کننده خون است. این در حالی است که  نرخ هپاتیت B و C در میان اهداکنندگان در برخی از کشورهای منطقه به ترتیب  در حدود ۵  و ۳ درصد است.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان انتقال خون  ایران را جزو شش کشور منطقه مدیترانه شرقی دانست که غربالگری هپاتیت B را بر روی تمامی خون‌های اهدایی انجام می‌دهد.

وی تاکید کرد: سازمان انتقال خون ایران، برنامه ریشه کنی هپاتیت C را در بین اهداکنندگان خون در پیش گرفته و به دنبال رسیدن به خطر صفر هپاتیت B در سال‌های آتی است و باید به روزی برسیم که مطمئن باشیم هیچ رخداد هپاتیت B و C متعاقب تزریق خون در کشور بروز نمی‌کند.

حاجی بیگی با اشاره به وجود دو میلیون نفر مبتلا به ویروس هپاتیت B مزمن و کمتر از ۳۰۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت C مزمن در کشور، گفت: در حال حاضر با توجه به واکسیناسیون نوزادان علیه هپاتیت B، آمار هپاتیت B رو به کاهش است و این شیب کاهشی، آرامش اطمینان بخشی را برای عزیزان مصرف کننده خون و فرآورده‌های آن در کشور به دنبال دارد.

سخنگوی سازمان انتقال خون تاکید کرد: خون‌هایی که از نظر هپاتیت و HIV در مراکز انتقال خون شناسایی می‌شوند از چرخه انتقال خون خارج می‌شود.

حاجی بیگی با اشاره به وجود ۲۹۰ میلیون نفر مبتلا به هپاتیت که حتی از بیماری خود اطلاع ندارند گفت: در روز جهانی هپاتیت، از مردم سراسر جهان خواسته شده است که  آگاهی‌های عمومی در این راستا ارتقا دهند تا بتوانند این میلیونها نفر را شناسایی کنند.

وی افزود: به همین منظور شعار روز جهانی امسال «پیدا کردن میلیونها گم شده»  "find the missing millions" است.با انجام واکسیناسیون هپاتیت بی(HBV) در کشور توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۳۷۲و رعایت اصول خود مراقبتی در اهداکنندگان مستمرخون در کشورگام مهمی در جهت افزایش ضریب امنیت و سلامت خون در جامعه و اهدا کنندگان خون برداشته شده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون ابراز امیدواری کرد: با اجرای طرح واکسیناسیون هپاتیت B در میان اهدا کنندگان مستمر خون در کشور که با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شد، میزان شیوع هپاتیت بی (HBV) در بین اهداکنندگان مستمر خون  در کشور تا سال ۱۴۰۰ به صفر برسد.

وی علت شیب کاهشی در میزان شیوع هپاتیت B در میان جمعیت اهدا کنندگان خون، انتخاب اهدا کنندگان سالم توسط مراکز انتقال خون و حضور اهداکنندگان مستمر خون دانست.

حاجی بیگی متذکر شد: هم اکنون خون مصرفی در کشور با توجه به حضور اهداکنندگان مستمر خون در مراکز انتقال خون جزو سالم ترین خونها در دنیاست و ضریب امنیت و سلامت خون در ایران بسیار بالاست.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا سهام عدالت قرارداد ایران و چین مشرق سازمان انتقال خون هپاتیت B هپاتیت هپاتیت c ایران بیماری واگیر انتقال خون اهدای خون بیماران سلامت اخبار سلامتی بیماری سخنگوی سازمان انتقال خون اهداکنندگان مستمر خون کنندگان مستمر خون مراکز انتقال خون اهدا کنندگان شیوع هپاتیت کنندگان خون هپاتیت B و C میزان شیوع حاجی بیگی سلامت خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۲۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پساب شهری جایگزین آب مصرفی صنایع کرمانشاه شد

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت: در راستای صیانت از آب‌های زیرزمینی، پساب شهری جایگزین آب مصرفی صنایع این استان شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، افشین یگانه امروز _ شنبه هشتم اردیبهشت _ در جلسه مدیریت بحران استان کرمانشاه که به ریاست استاندار کرمانشاه و با حضور رئیس سازمان و دبیر شورای عالی مدیریت بحران کشور و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: ۱۳۵ حلقه چاه غیرمجاز در این استان طی سال جاری مسدود شد.

وی افزود: این اقدام منجر به صرفه‌جویی و تقویت حوزه‌های آبی به میزان ۷.۰۵ میلیون مترمکعب شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه با اشاره به انسداد چاه‌های غیرمجاز در این استان، خاطرنشان کرد: کرد: پیرو مصوبات جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان با استفاده از ظرفیت‌های کارگروه سازگاری با کم آبی استان تمرکز مباحث به موضوع تأمین آب و آبرسانی کلانشهر کرمانشاه بود.

یگانه ادامه داد: اولین اقدام عملی در راستای مصوبات جلسات این ستاد نجات تالاب هشیلان و سراب یاوری بود که این اقدام منجر به شناسایی و مکان‌یابی ۶۳ حلقه چاه آب غیر مجاز در حریم آبخوان تأمین آب کلانشهر کرمانشاه شد.

وی با اشاره به لایروبی رودخانه‌های این استان در راستای مقابله با سیل در زمستان ۱۴۰۲، گفت: با برگزاری جلسات تخصصی و پیگیری دستورالعمل‌های اقدامات احتیاطی فصول پاییز و زمستان اقداماتی برای کاهش خطر سیل احتمالی به انجام رسید.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری کرمانشاه اضافه کرد: در این راستا برای نخستین بار قرارگاه مقابل با سیل با هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله راهداری، آب منطقه‌ای، شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها تشکیل شد.

یگانه ادامه داد: پیش از آغاز فصل بارش سال جاری بیش از ۳۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان کرمانشاه شامل رودخانه‌های رازآور، مرگ، گاماسیاب، قره‌سو و تنگ کنشت لایروبی شد.

وی اضافه کرد: موضوع لای روبی رودخانه‌های این استان بعد از گذشت حدود ۱۳ سال در سال گذشته انجام شد.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری کرمانشاه با اشاره به طرح جایگزینی پساب فاضلاب در مصارف صنعتی، گفت: در این طرح تلاش شده است که استفاده از آب زیر زمینی به حداقل برسد.

یگانه ادامه داد: در راستای اجرایی شدن موضوع جایگزینی آب واحدهای صنعتی با منابع آب نامتعارف، برای پساب شهرهای کرمانشاه، اسلام آباد غرب و هرسین اقدامات مؤثری انجام گرفته و پساب این شهرها جایگزین آب واحدهای صنعتی این استان شد.

وی از افزایش ضریب نفوذ بیمه منازل روستایی و شهری خبر داد و گفت: ضریب نفوذ بیمه از ۲۰.۹۷ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۲۳.۷۶ درصد در سال گذشته رسید که تا پیش از سال ۱۴۰۱ این ضریب حدود ۱۰ درصد بوده است.

به گزارش ایمنا، در این جلسه گزارش عملکرد یک ساله اداره کل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه شامل اقداماتی از جمله شناسایی و ساماندهی تشکل‌های کنشگر و بخش‌های خصوصی در مدیریت بحران، برگزاری مدون جلسات کمیته حفظ و صیانت از جنگل‌ها و منابع طبیعی ارائه شد و برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی نیز به گزارش عملکرد در حوزه مربوطه پرداختند.

کد خبر 748465

دیگر خبرها

  • جزئیات تازه از پرداخت یارانه دارو و بیمه سلامت
  • کدام کشورها بیشترین حاجی را دارند؟
  • پساب شهری جایگزین آب مصرفی صنایع کرمانشاه شد
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • مریم خمینی نوه امام در خارج از کشور چه کاره است؟
  • شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ 
  • داروخانه‌ها برای خرید شیرخشک پول ندارند
  • مراکز برتر مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور در زاهدان معرفی شدند
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ /خاطرات عروس بزرگ امام از فوت دو فرزندش و علت آن