Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@23:54:21 GMT

ساختمان هوشمند نیاز واقعی است یا سرویس لوکس؟

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۸۹۰۸۴

ساختمان هوشمند نیاز واقعی است یا سرویس لوکس؟

هوشمندسازی ساختمان به‌عنوان مجموعه‌ای از خدمات سودمند و مدرن جای خود را در زندگی اقشار مختلف بازکرده اما شاید بعضی افراد تصور کنند سیستم هوشمند خانگی نه یک نیاز واقعی بلکه مجموعه‌ای از سرویس‌های غیرضروری و لوکس است.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام آنیپکو، هوشمندسازی ساختمان‌ها و اماکن در دنیا سابقه‌ای بیش از نیم‌قرن دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشور ما نیز از سال‌های ابتدایی دهه ۱۳۸۰ شاهد ورود فناوری اتوماسیون خانگی بود و با وجود آن که در ابتدا این سرویس ها با اقبال چندانی روبرو نشد به تدریج جای خود را در خانه‌های بسیاری باز کرد و خصوصا طی یک دهه اخیر شاهد رشد فراوان استفاده از این خدمات در ساختمان­ها هستیم.

با این‌ حال یک نکته را نمی‌توان کتمان کرد و آن این‌که هنوز بسیاری افراد با سیستم­‌های مدیریت هوشمند ساختمان آشنایی چندانی ندارند یا از آنچه درباره آن شنیده‌اند این تصور در آنها شکل‌ گرفته که سیستم هوشمند خانگی، نیاز واقعی آنها نیست و این سرویس‌ها در خانه افراد متمول به کار گرفته می‌شود و در آنجا نیز صرفا نقش تجملی دارد.

در ادامه کارشناسان شرکت صنعت نوین امیرکبیر (ANIPCO) ارائه‌دهنده خدمات جامع هوشمندسازی ساختمان با ذکر دو دلیل از میان دلایل متعدد، ضرورت استفاده از سیستم هوشمند خانگی را در تمام ساختمان‌های امروزی به زبان ساده تشریح می‌کنند.

۱. هوشمندسازی ساختمان، خانه شما را کم هزینه‌تر می‌کند

یکی از باورهای نادرستی که درباره هوشمندسازی ساختمان در برخی افراد وجود دارد این است که استفاده از ساختمان هوشمند نسبت به هزینه‌ای که برای آن انجام می‌شود، به‌صرفه نیست.

این باور از آنجا سرچشمه می‌گیرد که بسیاری از ما در مخارجی که انجام می‌دهیم تفکیکی بین هزینه و سرمایه‌گذاری قائل نیستیم و این در حالی است که بهره‌گیری از سیستم مدیریت هوشمند ساختمان در واقع یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است.

 ضمنا بسیاری از ما به این نکته توجه نمی‌کنیم که وقتی یک فناوری را به خدمت می‌گیریم ممکن است برای مستهلک شدن هزینه‌ای که برای آن صرف کرده‌ایم و رسیدن به نقطه‌ای که این فناوری برای ما سودآور باشد باید زمان منطقی در نظر بگیریم. واقعیت متکی به مستندات علمی این است که سیستم‌های هوشمند خانگی از طریق افزایش بهره‌وری انرژی و افزایش امنیت هزینه‌های زندگی و نگهداری از ساختمان و مایملک ما را به نحو قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

برای روشن شدن موضوع فقط کافی است به این نکته توجه کنیم که یک سیستم هوشمند جامع و کارآمد علاوه بر افزایش راندمان سیستم روشنایی و گرمایش و سرمایش ساختمان و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی با کنترل و مانیتورینگ اقدام به جلوگیری و یا اطلاع‌رسانی از مسائل و مشکلات پیش‌آمده می‌نماید.

به‌طور مثال کشف به‌موقع نشت گاز یا آب یا اتصال برق و مهار یک آتش‌سوزی در ابتدای شروع آن و یا حتی پیشگیری از سرقت، هزینه‌های غیرمترقبه و سنگین را از خانه و زندگی ما دور می‌کند.

۲. هوشمندسازی ساختمان، زندگی را دلپذیرتر می‌کند

شاید برخی افراد تصور کنند سیستم هوشمند خانگی بیش از آن که مجموعه‌ای از سرویس‌های کاربردی باشد، خدماتی تجملی و نمایشی برای لوکس پسندان است.

برای پی بردن به نادرستی این باور کافی است به این نکته توجه کنیم که یکی از مهم‌ترین اهداف ابداع این سیستم‌ها اصولا دلپذیرتر کردن محیط خانه و فراهم کردن امکان زندگی راحت‌تر در منزل بوده است.

برای مثال برخوردار بودن فضای خانه از نور مناسب و کافی یکی از دغدغه‌های ما به شمار می‌رود که با کمک سیستم هوشمند خانگی این دغدغه به‌راحتی رفع می‌شود و سیستم هوشمند با کنترل و باز و بسته کردن پرده‌ها بهترین نور آفتاب را به خانه شما هدایت می‌کند و یا با تنظیم شدت نور لامپ‌هایی که در جای‌جای خانه وجود دارد، بهترین نور را در زمان حضور ما در یک بخش از منزل برای ما تامین می‌کند.

کنترل دمای خانه، یکی دیگر از مزیت‌هایی است که سیستم هوشمند در اختیار ما قرار می‌دهد. تصور کنید در روزهای گرم تابستانی با لمس یک آیکون روی گوشی موبایلتان بتوانید سیستم هوشمند خانه را فعال کنید تا پیش از رسیدن شما سیستم سرمایشی منزل به کار بیفتد و دمای خانه را برای شما مطبوع کند.

شرکت صنعت نوین امیرکبیر که کارشناسان آن با نگارش این مطلب تلاش کردند برخی حقایق ساده در مورد سیستم‌های هوشمند خانگی را با عموم مردم به اشتراک بگذارند و این تصور نادرست را که سیستم‌های هوشمند خانگی، سرویس لوکس و تجملی هستند را در حد توان اصلاح کنند، یکی از شرکت‌های معتبر در حوزه هوشمندسازی ساختمان است که فعالیت خود را در زمینه اتوماسیون خانگی (خانه هوشمند) و ارائه BMS از سال ۸۳ آغاز کرده و ارائه‌دهنده سیستم‌های اتوماسیون خانگی با پروتکل KNX/EIB (با گواهی KNX Partner) و سیستم‌های BMS با پروتکل BACNET و LONWORK است.

شرکت صنعت نوین امیرکبیر در زمینه اتوماسیون خانگی نماینده رسمی شرکت Hager (مالک شرکت Berker آلمان، شرکت Elcom آلمان و شرکت Tebis فرانسه) و Schneider است، همچنین در زمینه BMS نماینده رسمی شرکت Schneider فرانسه است.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مدیریت هوشمند ساختمان هوشمندسازی ساختمان سیستم هوشمند خانگی اتوماسیون خانگی سیستم ها سرویس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۸۹۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضا دو تفاهم نامه علمی در همایش ملی تحول دیجیتال


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، دومین همایش ملی تحول دیجیتال و سیستم‌های هوشمند که از دیروز آغاز شده بود با ارائه مقالات برگزیده و برگزاری پنل‌های تخصصی به کار خود پایان داد.
سجاد خوشه چین دبیر اجرایی همایش ملی تحول دیجیتال و سیستم‌های هوشمند گفت: در حاشیه این همایش ، دو تفاهم نامه امضا شد که اولی با هدف شناسایی و برنامه ریزی برای رفع مشکلات سازمان انرژی اتمی و اقدامات فناورانه، آزمایشگاهی، دانشی، پژوهشی و علمی بین دکتر علی نوروزی، معاون سازمان انرژی اتمی و دکتر عبدالکریم افروزه، رئیس مرکز آموزش عالی لارستان منعقد شد.
از مهم ترین مفاد این تفاهم نامه ایجاد ظرفیت فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی در صنعت و فرصت مطالعات دانشگاهی برای خبرگان صنعتی، استفاده از امکانات آزمایشگاهی و پژوهشی و راه اندازی دوره‌های آموزشی با هدف توانمندسازی نیروی انسانی است.
خوشه چین افزود: همچنین تفاهم نامه دیگری بین دکتر محمد حسن زاده، رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و دکتر عبدالکریم افروزه، رئیس مرکز آموزش عالی لارستان منعقد شد.

گسترش همکاری‌ها و استفاده بهینه از منابع و امکانات،  تبادل تجربیات علمی و پژوهشی  و برگزاری دوره‌های آموزشی از مهم ترین مفاد این تفاهم نامه است.

به گفته دبیر اجرایی همایش ملی تحول دیجیتال و سیستم‌های هوشمند ۱۰۱ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که ۵۷ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت.

وی افزود: از این میان، ۳۳ مقاله به صورت پوستری و ۲۰ مقاله به صورت ارائه حضوری و مجازی و ۴ مقاله در دو پنل تخصصی ارائه شد.
دومین همایش ملی تحول دیجیتال و سیستم‌های هوشمند با حمایت سازمان انرژی اتمی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، شرکت پتروشیمی نوری، دانشگاه شیراز، دانشگاه صنعتی شیراز، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه تفرش و برج علم و فناوری لارستان به مدت ۲ روز به میزبانی مرکز آموزش عالی لارستان برگزار شد.

شهرستان لارستان به مرکزیت شهر لار در فاصله ۳۴۰ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

دیگر خبرها

  • سانفرانسیسکو؛ پیشرو در بازیافت آب
  • پاکسازی غزه از آوار و بمب‌، ۱۴ سال طول می‌کشد
  • آزمایشگاه‌های هوشمند آینده پزشکی را متحول می‌کنند؟
  • Home Assistant قصد دارد از یک پلتفرم به یک برند مصرف‌کننده تبدیل شود
  • متخصص حوزه انفورماتیک سلامت بیان کرد؛ نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • نقش آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری‌ها
  • نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • بهره برداری ساختمان شرکت فولاد در سایت سنگان + عکس
  • افتتاح مدرسه هوشمند در شهر جدید سهند 
  • امضا دو تفاهم نامه علمی در همایش ملی تحول دیجیتال