Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@04:30:04 GMT

برداشت بیش از ۱۲ تن پسته در خلخال

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۷۹۳۵۵۹

برداشت بیش از ۱۲ تن پسته در خلخال

به گزارش ایرنا ، فریدون بابایی روز چهارشنبه در گفت و گو در بازدید از باغ‌های پسته مناطق نیمه‌گرمسیری بخش خورش‌رستم خلخال افزود: با اجرای طرح‌های ترویجی از سوی مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان ،تشویق باغداران این منطقه به ایجاد ،کشت و پرورش درختان پسته و اجرای طرح پیوند درختان پسته وحشی "چاتلانقوش، با نوع پرورش یافته آن در سطحی از مناطق قابل رویش این درخت در بخش خورش‌رستم خلخال ۱۵ هکتار باغ پسته در این منطقه ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: با توجه به میانگین برداشت ۲ تن پسته از هر هکتار باغ پسته و با توجه به بارور بودن ۶ هکتار از ۱۵ هکتار باغ‌های پسته بخش خورش‌رستم خلخال پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۱۲ تن پسته مرغوب از باغ‌های این منطقه برداشت و روانه بازار مصرف این سردرختی گرانبها و حصول باارزش اقتصادی بالا شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال نیز با بیان اینکه برداشت پسته از مناطق نیمه‌گرمسیری بخش خورش‌رستم این شهرستان از نیمه دوم مهرماه آغاز می‌شود، افزود: در سال گذشته از مجموع ۱۵ هکتار اراضی زیرکشت پسته این شهرستان پنج هکتار بارور شده بود که با توجه به شرایط آب و هوایی سال قبل ۱۰ تن پسته مرغوب برداشت و روانه بازار مصرف شد.

وی به افزایش رغبت باغداران منطقه خورش‌رستم خلخال به افزایش سطح زیرکشت این محصول  اشاره کرد و گفت: ارقام کشت شده پسته خلخال از نوع اکبری و احمد آقایی بوده و با توجه به مرغوبیت محصول تولیدی منطقه همواره مورد استقبال خریداران است.

او افزود: طرح توسعه باغ‌های پسته با تهیه و تامین نهال مورد نیاز از مناطق مستعد کشور در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی قرار گرفته و نهال به تناسب نیاز باغداران تهیه و در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

خلخال دارای بیش از ۴۵ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی بوده که از این میزان هفت هزار و ۵۰۰ هکتار به باغ‌های میوه اختصاص یافته و میوه‌هایی همچون انگور،انار ، پسته ، زیتون و انجیر از باغ‌های میوه مناطق گرمسیری حاشیه رودخانه قزل‌اوزن در بخش‌های خورش‌رستم و شاهرود تولید می‌شود.

این شهرستان در جنوب اردبیل از جمله مناطق دارای شرایط آب و هوایی متنوع برای محصولات باغی سردسیری و نیمه‌گرمسیری است که منطقه جنوبی این شهرستان از مناطق مستعد برای محصولات باغی مناطق نیمه‌گرمسیری از جمله پسته است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی خلخال انجمن پسته ایران استان اردبیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی خلخال انجمن پسته ایران استان اردبیل وزارت جهاد کشاورزی خلخال انجمن پسته ایران استان اردبیل بخش خورش رستم نیمه گرمسیری جهاد کشاورزی تن پسته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۹۳۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی برداشت افزون بر ۶ هزار تن غلات در گراش


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش گفت: برداشت گندم، جو و کلزا از هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ تن محصول  تولید شود.
حسن مرادی بیان کرد: امسال در شهرستان گراش، هزار و ۷۰۰ هکتار گندم، ۱۵۰ هکتار جو و ۵۰ هکتار کلزا کشت شده است.
به گفته وی؛ طبق پیش‌بینی‌های انجام شده امسال قریب به ۶ هزار تن گندم، ۵۰۰ تن جو و ۱۵۰ تن کلزا از مزارع برداشت خواهد شد.
مرادی بیان کرد: در سال زراعی جاری با توجه به وضعیت خشکسالی ، مشکلاتی برای کشاورزان ایجاد شد، اما بارندگی‌های آخر فصل برای کشاورزی مطلوب بود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش گفت: با پیگیری‌های انجام شده، مرکز خرید گندم شهرستان گراش واقع در بخش ارد به‌صورت شبانه روزی آماده دریافت محموله‌های گندم کشاورزان شهرستان است.

دیگر خبرها

  • خرید بیش از ۱۲ هزار تن گندم در خرمشهر
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • پیش‌بینی برداشت ۲۸۰۰ jk گل محمدی در خراسان رضوی
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان
  • پیش بینی برداشت افزون بر ۶ هزار تن غلات در گراش