Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر خراسان رضوی با تاکید بر اینکه باید توان خود را برای تشریح غدیر که مقدمه ارتباط مردم با آخرین حجت و ولایت خدا، حضرت حجت(عج) است را به کار بگیریم، به تشریح برنامه‌های این بنیاد در دهه امامت و ولایت پرداخت.

حجت الاسلام سعید آخوندی که امروز 8 مردادماه در نشست خبری «برنامه‌های دهه امامت و ولایت سال 99» سخن می‌گفت، درخصوص برنامه‌های بنیاد غدیر خراسان رضوی در عید غدیر خم اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) در خطبه عید غدیر فرموده‌اند بر همه مسلمانان واجب است که خطبه غدیر و روز غدیر را تا روز قیامت تبلیغ کنند و پدران، غدیر را به گوش فرزندان خود برسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این ترتیب تبلیغ و ترویج غدیر امر واجبی است که پیامبر(ص) بر دوش مسلمانان قرار داده‌اند. ما باید توان خود را برای  تشریح غدیر که مقدمه ارتباط مردم با آخرین حجت و ولایت خدا، حضرت حجت(عج) است را به کار گرفته و بتوانیم فرهنگ غدیر را با فرهنگ مهدویت گره بزنیم. هرچه در این خصوص کار شود، باز هم کم است؛ زیرا ما در بین‌الطلوعین تاریخ قرار داریم و بزرگ‌ترین وظیفه ما این است که حضرات معصومین(ع) به ویژه منجی عالم بشریت را همان‌طور که پیامبر(ص) در خطبه غدیر معرفی کرده‌اند، به آدمیان معرفی کنیم. به همین دلیل است که پیامبر(ص) فرموده‌اند ذکر علی عبادة (ذکر علی عبادت است).

وی ادامه داد: بنیاد غدیر، توسط مرحوم حضرت آیت‌الله خزعلی و بزرگان همراه ایشان و با اذن مقام معظم رهبری در سراسر ایران ایجاد شده‌است. بنای بنیاد غدیر به گونه‌ای است که به صورت کاملاً مردمی مدیریت می‌شود و در آن از ظرفیت‌های تشکل‌ها و مجموعه‌های مردمی مانند هیئات مذهبی و مساجد استفاده می‌شود. ساختار بنیاد غدیر نیز به صورت کاملاً مردمی دیده شده و تشکیلات سازمانی که بودجه و فضای مالی برای آن تعریف ‌شده ‌باشد، نیست و کاملاً به صورت مردمی فعالیت می‌کند. هدف این بنیاد نیز ترویج فرهنگ علوی با محوریت غدیر و خطبه غدیر است.

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در استان خراسان رضوی بعد از این‌که آیت‌الله خزعلی منسوب شدند، آیت‌الله علم‌الهدی به عنوان ریاست بنیاد غدیر استان انتخاب شدند و ایشان نیز مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین عزیزی را که فردی فعال و دغدغه‌مند در حوزه تبلیغ و ترویج معارف مهدوی و علوی بوده‌اند به عنوان دبیر بنیاد غدیر استان منسوب کردند. بعد از فوت حجت‌الاسلام والمسلمین عزیزی، آیت‌الله علم‌الهدی عنایت کردند و توفیق دبیری بنیاد غدیر را نصیب بنده کردند.

آخوندی بیان کرد: با توجه به هدف برنامه‌ریزی شده برای بنیاد و اصول اسلوبی که ما در بنیاد غدیر به آن‌ها معتقد هستیم، بعد از حکم آیت‌الله صدیقی، رئیس و دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر در کشور، درخصوص کارهایی که غدیر امسال می‌توانیم انجام دهیم، در مرحله اول جلساتی با نخبگان و فرهیختگان کشوری در قم برگزار کردیم و پس از آن با فرهیختگان و نخبگان استان خراسان جلساتی داشتیم و در بعضی شهرستان‌ها نیز به صورت حضوری و میدانی ورود پیدا کردیم؛ هم‌چنین با هیئات مذهبی و مساجد نیز جلساتی برگزار کردیم. 

«بهترین عید»؛ شعار غدیر امسال

وی عنوان کرد: آنچه گزارش داده می‌شود، جمع‌بندی جلساتی است که ما با تشکل‌ها و مجموعه‌های مردمی، روحانیون، علما، مداحان و فرهیختگان برگزار کرده‌ایم. «بهترین عید»، شعار و هشتگی است که برای غدیر امسال انتخاب شده ‌است. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: غدیرخم، افضل و اکبر اعیاد است. لذا «بهترین عید» را شعار عید غدیر امسال درنظر گرفته‌ایم. برنامه‌های غدیر امسال استان در سه دسته برنامه‌های شعائری، برنامه‌های مناسکی و برنامه‌های معارفی تقسیم‌بندی شده ‌است که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنم.

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر خراسان رضوی تشریح کرد: دسته اول؛ پیش‌بینی کاروان‌های ماشینی سبک، تریلی‌های آذین‌بندی‌شده و هم‌چنین مداحی‌های سیار است که در مجموع 110 کاروان شادی، 5 کاروان ماشین سنگین و 3 کاروان موتوری را با حفظ و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح مشهد و 45 کاروان را در شهرستان‌ها برگزار خواهیم ‌کرد. با توجه به تجربه بسیار خوبی که در ماه مبارک رمضان داشته‌ایم، مانند پخت و توزیع اقلامی مثل برنج که در اختیار تشکل‌ها و مساجد قرار گرفته‌بود؛ عید غدیر امسال نیز پخت و توزیع یک میلیون و 100 هزار غذا با عنوان اطعام و احسان علوی و با هماهنگی ظرفیت‌های دستگاه‌ها و استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌ها و هیئات مذهبی برای نیازمندان سراسر استان در شب و روز عید غدیر انجام خواهد شد.

آخوندی افزود: 110 ایستگاه صلواتی را پیش‌بینی کرده‌ایم که قرار است توزیع بستنی‌های بسته‌بندی شده و هدیه ماسک با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آن‌ها صورت گیرد. این ایستگاه‌ها به صورت ماشین‌های سردخانه‌ای سیار هستند که تزئین خواهند شد و در نقاط مختلف شهر قرار خواهند گرفت و انشاءالله بستنی‌های پلمپ‌شده‌ای که دوستان فعال در بهداشت بر آن‌ها نظارت دارند، توزیع خواهند شد.

وی تصریح کرد: در شب و روز عید غدیر برای محلات، ماشین‌ها و منازل، مسابقاتی طراحی شده ‌است که شعار «عیدانه محله» را نیز برای آن‌ها انتخاب کرده‌ایم. در این برنامه، عزیزان از گل‌آرایی محله، مسجد و منزل خود عکس گرفته و این عکس‌ها را به صفحه اینستاگرامی بنیاد غدیر به نام «غدیر خراسان» ارسال خواهند کرد و 14 جایزه یک میلیون تومانی به افرادی که بیش‌ترین امتیاز در صفحه اینستاگرامی را دریافت‌ کنند؛ تقدیم خواهدشد.

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر خراسان رضوی گفت: نورافشانی نیز در شب عید غدیر اتفاق خواهد افتاد به طوری که برای اولین بار 600 نقطه در شهر مقدس مشهد رأس ساعت 9 شب عید غدیر نورافشانی خواهند شد. توافقی هم با دوستان شهرداری داشته‌ایم تا انشاءالله میادینی که به نام امیرالمؤمنین(ع) و غدیر هستند، به صورت ویژه گل‌آرایی و تزئین شوند. هم‌چنین خیابان‌ها، میادین اصلی و بیلبوردهای شهر، چراغانی و آذین‌بندی شوند. یکی از کارهای بنیاد غدیر، هماهنگی بین دستگاه‌هاست؛ به طوری که این اقدامات با نظارت بنیاد انجام خواهندشد.

آخوندی بیان کرد: برنامه‌هایی که در زمینه مناسکی اجرا خواهندشد؛ کارهای بسیار خوبی است که کارگروه کودک و نوجوان با نام «گلدون» انجام می‌دهد؛ تولید برنامه‌های مختلف برای سنین مختلف کودک و نوجوان و طراحی نرم‌افزاری که کودک و نوجوان با آن ارتباط برقرار کنند. فضاهای ترسیم‌شده در این نرم‌افزار شامل کلیپ‌های داستانی درمورد غدیر، نمایش عروسکی، سرودهای عید غدیر، کلیپ‌های طنز، هم‌چنین طرح «گل‌پونه» که در آن غدیر از زبان کودکان بیان می‌شود، به علاوه در طرح «گل‌رنگ» مدل‌های نقاشی ارائه می‌شود که کودکان آن‌ها را رنگ‌آمیزی می‌کنند و در طرح «گل‌چین» نیز مدل‌های پازل‌های ویژه کودکان ارائه می‌شود به همراه برنامه‌های دیگری که توافقی نیز با دوستان عزیز آموزش‌وپرورش ایجاد شده‌است تا این نرم‌افزار در سامانه شاد آموزش و پرورش نیز قرار بگیرد و هم‌چنین هماهنگی‌هایی نیز با مجموعه بهزیستی و آستان قدس صورت گرفته‌ تا این نرم افزار تبلیغ شود. این‌ها برنامه‌ها و فضایی است که در زمینه کودک و نوجوان در نظر گرفته‌ایم. برای کودکانی که در این فضا ورود پیدا می‌کنند، جوایز ویژه‌ و بیش از 110 جایزه 100 هزار تومانی در نظر خواهیم ‌گرفت.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مسابقات حفظ خطبه غدیر، کتاب‌خوانی خطبه غدیر و کتاب‌هایی که معرفی می‌شوند را خواهیم داشت. برگزاری بیش از 600 مراسم در فضای باز در محلات مختلف و با محوریت هیئات مذهبی، مساجد و تشکل‌های مردمی نیز اتفاق خواهدافتاد. این مراسمات ساماندهی شده و با حفظ پروتکل‌های بهداشتی در فضای باز جشن شب عید غدیر را برگزار خواهند کرد.

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر خراسان رضوی افزود: کار بسیار خوب دیگری که با توجه به شرایط حاکم بر کشور و فضای کرونایی و معیشتی که مردم درگیر آن هستند، انجام می‌شود نهضت خدمت‌رسانی علوی است. در این نهضت، دوستان ما لوگو و پوستری را طراحی کرده‌اند. به طوری که این پوستر را در اختیار هر شخص و در هر جای استان که خدمتی را به عشق مولا علی(ع) ارائه می‌کند، قرار می‌دهند. به طور مثال مالکی که در روز عید غدیر از مستأجر خود پول نمی‌گیرد و یا مغازه‌داری که اجناس خود را در روز عید غدیر با 30 درصد تخفیف ارائه می‌کند و یا پزشکی که به عشق امام علی(ع) به صورت رایگان خدمات ارائه می‌کند. در این زمینه نیز با 110 نانوایی در حاشیه شهر مشهد هماهنگ شده‌است که به صورت رایگان نان را در اختیار مردم قرار دهند.

آخوندی اظهار کرد: برنامه دیگری که توسط خادمین بنیاد غدیر پیش‌بینی شده و به دست خادمین غدیر اجرا می‌شود، بحث لوای علوی است و حضور میان 20 قشر مختلف مانند شاعر، نویسنده، بازیگر و ... که برای امیرالمؤمنین(ع) کار فاخری انجام داده‌اند و یا مراجعه به منزل شهداء سلامت که در بحث کرونا جان خود را از دست داده‌اند، به همراه یکی از خادمان حرم مطهر امام رضا(ع)، یک روحانی و پرچم متبرک عتبه علویه و هدیه‌ای که از طرف خادمین بارگاه امیرالمؤمنین(ع) تهیه شده‌است؛ به منزل این بزرگواران رفته و از آن‌ها دلجویی خواهندکرد. به علاوه گروه‌های جهادی نیز با این طرح پیوند خورده‌اند تا اگر در جایی که گروه‌های لوای علوی حضور پیدا می‌کنند، فردی دچار مشکل و یا مسئله‌ای شده ‌باشد، از آن‌ها حمایت کرده و مشکل آن‌ها را برطرف کنند.

وی ادامه داد: در زمینه برنامه‌های معارفی، کاری را با همکاری صداوسیما و با حضور بازیگر ارزشی آقای سید جواد هاشمی و آقای علی مشهدی انجام خواهیم‌ داد و این دو نفر مجریان برنامه خواهند بود، غدیر «یوم‌التبسم» و «یوم‌الفرح» است.

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر خراسان رضوی تصریح کرد: بنابراین قصد داریم برنامه‌ای متفاوت تولید کنیم که جذاب و زیبا باشد. در این برنامه برای اولین بار مداحان و سخنرانانی که دعوت می‌شوند، در قالب مداحی و سخنران نخواهندبود و انشاءالله با گفتمان خنده و با نگاه به همان یوم‌التبسمی که عرض کردم، برنامه‌ها را اجرا می‌کنیم. این برنامه به مدت 5 شب و پیش از عید غدیر در صداوسیمای خراسان رضوی آغاز خواهدشد. در بخش برنامه‌های معارفی، دوستان در حال انجام کار تولید محتوا هستند و محصولات رسانه‌ای، پاسخ به سوالاتی است که در مورد غدیر است. هم‌چنین دوستان پویش‌هایی که در فضای مجازی لازم بوده را در بخش معارفی پیش‌بینی کرده‌اند. همه این برنامه‌ها انشاءالله پیوست رسانه‎‌ای خواهند داشت.

آخوندی عنوان کرد: در فضای بین‌الملل نیز به دلیل محدودیت‌هایی که امسال برای ما وجود دارد؛ با دوستان جامعة‌المصطفی پیش‌بینی‌ها و جلساتی را داشته‌ایم که هر آنچه که ما برای غدیر انجام می‌دهیم؛ آن‌ها با زبان‌ها و گویش‌های خود در فضای مجازی منتشر کنند. غدیر برای همه ماست و همه ما باید پای‌کار حضور داشته‌باشیم و غدیر را معرفی کنیم. دلیل اصلی تهاجم‌های فرهنگی و آسیب‌هایی که به ویژه در حوزه مذهبی به ما وارد می‌شود، توجه ناکافی ما به غدیر است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری غدير عيد غدير عید غدیر خم دهه امامت و ولایت بنیاد غدیر بنیاد بین المللی غدیر بنیاد بین المللی غدیر خراسان رضوي کودک و نوجوان روز عید غدیر هیئات مذهبی غدیر امسال بنیاد غدیر برنامه ها خطبه غدیر تشکل ها آیت الله پیش بینی هم چنین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۷۹۶۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایتگری عملیات وعده صادق به سبک پرده خوانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در جلسه عوامل ستاد اجرائی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی با رییس، معاونان دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به ویژه برنامه های بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی گفت: روایتگری عملیات وعده صادق به سبک پرده خوانی از ویژه برنامه‌های ویژه بزرگداشت فردوسی است.

محمد حسین‌زاده با اشاره به همکاری، همراهی و هماهنگی شکل گرفته بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت میراث‌فرهنگی و انجمن مفاخر کشور برای بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی افزود: تجلیل از فردوسی شناسان، شاهنامه پژوهان و نواختن زنگ فردوسی در مدارس از مواردی است که توسط دانشگاه‌های وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش در سطح استان‌های سراسر کشور اجرا خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در این جلسه گفت: شاعران مفاخر استان خراسان رضوی شامل فردوسی، خیام و عطار نیشابوری و بیهقی در تقویم رسمی کشور دارای روز ملی هستند که با توجه به جایگاه علمی و پژوهشی، دانشگاه فردوسی باید در برنامه‌های آنها نیز مشارکت داشته باشد.

سید جواد موسوی با اشاره به برنامه‌های بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی افزود: همگرایی خوبی بین دستگاه‌های اجرایی شکل گرفته است و باید از ظرفیت‌های دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این رویداد ملی بیشتر بهره‌مند شویم.

فرزاد قائمی دبیر علمی همایش فردوسی با اشاره به سابقه و رویکرد برگزاری همایش‌های بزرگداشت فردوسی گفت: بعد از دهه ۷۰ که مقام معظم رهبری از منطقه توس بازدید کردند و بر آبادانی این منطقه تاکید کردند، دوباره فردوسی کانون به کانون توجه تبدیل شد و دانشگاه نیز در کنار دیگر دستگاه‌های اجرایی در برگزاری بزرگداشت فردوسی نقش داشته است.

دیگر خبرها

  • خراسان رضوی بیشترین تعداد دفاتر انجمن سینمای جوانان کشور را دارد
  • تصویب تشکیل بنیاد شیخ انصاری در دزفول
  • برنامه ریزی برای برگزاری یادواره ملی شهدای ترور خراسان رضوی
  • آیت الله علم الهدی: آزادراه حرم تا حرم تامین مالی شود
  • روایتگری عملیات وعده صادق به سبک پرده خوانی
  • رفع مشکلات زیرساخت‌های مشهد نیازمند نگاه ملی و حمایت دولت است
  • انتقاد آیت‌الله علم‌الهدی از وضعیت حمل‌ونقل هوایی و ریلی
  • دانشگاه فردوسی نخ تسبیح فردوسی دوستان و شاهنامه پژوهان
  • اولین محفل شعر ارادت رضوی در هویزه برگزار شد
  • نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم دینی رضوان آبان ماه برگزار می‌شود