Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شرق، حالا سؤال آن است که در سالی‌ که نه پولی حاصل از فروش نفت نصیب ایران می‌شود و نه به‌سبب رکود اقتصادی ایجادشده ناشی از تحریم و بحران شیوع بیماری کویید۱۹، درآمدی حاصل از مالیات در خزانه می‌رود، بار مالی آن بر دوش دولت چقدر است؟ آیا اصولا دولت موافق اجرای آن است؟ آیا مجلس برای اجرای این طرح، با دولت هماهنگ است؟ این پرسش‌ها را با علی ربیعی، سخنگوی دولت که این روزها در بستر بیماری قرار گرفته، در میان گذاشته‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او که البته چندان حال مساعدی برای پاسخ‌گویی تلفنی ندارد، پاسخ کتبی را در دستور کار قرار می‌دهد.

علی ربیعی، دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری و سخنگوی دولت دوازدهم، در گفت‌وگو با «شرق» با اعلام مخالفت دولت با این طرح هزینه‌زا، هشدار می‌دهد اگر قرار باشد این طرح اجرائی شود، دولت مجبور است از هزینه‌های حمایتی خود در پرداخت‌ یارانه‌های نقدی و حمایت از خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و یاری به کشاورزان آن را تأمین کند و در ازای آن، قیر رایگان را از سوی وزارت نفت در اختیار شرکت‌های راه‌سازی قرار دهد.

اگر طرح اجرا  شود، منبع مالی یارانه‌ها کم خواهد شد

سخنگوی دولت با بیان اینکه «دولت با تخصیص قیر مخالف است، چراکه هیچ منبع مالی برای این‌گونه طرح‌ها وجود ندارد»، می‌گوید:‌ «اگر مجلس بخواهد با تکلیف به وزارت نفت یا پالایشگاه‌ها، قیر مجانی تأمین کند، در این صورت منابع مالی هدفمندی که باید صرف پرداخت یارانه‌های نقدی، خرید گندم تضمینی، حمایت از خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و معلولان و تولید شود، کاهش خواهد یافت که این موضوع اصلا به مصلحت نیست و دولت با آن مخالف خواهد بود».

بیشتر بخوانید:

سود طرح مجلس در جیب تاجران هندی | ادامه لابی‌ها برای تصویب طرح قیر رایگان در مجلس | پشت پرده طرح چه کسانی هستند؟ ظهور دوباره سلاطین قیر | ماجرای تخلف قیر چیست؟ | بیش‌ اظهاری یک میلیون تن قیر اهدای قیر رایگان؛ دلیل جدال تازه اصولگرایان | تاکید مخالفان بر فسادزایی طرح حذف قیر مجانی به دلیل فسادزا بودن از سوی شورای نگهبان

ربیعی به فساد ایجادشده از تجربه تخصیص قیر رایگان اشاره کرده و می‌افزاید: «تجربیات گذشته نشان داد که دادن قیر مجانی باعث فساد و عدم شفافیت شده و نتیجه چندانی عاید توسعه کشور نکرده است و به همین دلیل شورای محترم نگهبان، همواره بر این موضوع حساسیت نشان داده و هنگام بررسی بودجه سال ۱۳۹۹ نیز بر آن ایراد گرفت و ناگزیر حذف شد». او در ادامه با نگاهی به ارقام و اعداد بودجه تصریح می‌کند: «بودجه حاوی ارقام کمی و تعیین دقیق منابع و مصارف است و نوشتن یا اصلاح بودجه با مقادیری مانند کیلو و تن و بدون تعیین منابع و مصارف آن، عملا قابلیت اجرا نخواهد داشت».

دولت با اصلاح و متمم بودجه موافق نیست

سخنگوی دولت با رد هرگونه تغییری در بودجه سال جاری ادامه می‌دهد: «دولت با اصلاح و متمم بودجه در شرایط فعلی موافق نیست و معتقد است تأمین قیر برای پروژه‌های عمرانی با سازوکار فعلی بودجه امکان‌پذیر است و نیازی به اصلاح بودجه نیست».

او می‌گوید:‌ «علاوه بر این، تجارب و مطالعات نشان می‌دهد بخشی از بروز فساد، ناشی از سیاست‌هایی است که بعضا از سر دلسوزی اتخاذ می‌شود. به این‌گونه موارد سیاست‌های فسادزا می‌گویند که بخشی از فساد ساختاری را تشکیل می‌دهد». او بر همین اساس هشدار می‌دهد: «مبارزه با فساد اگر به مبارزه با مفسد خلاصه شود، هیچ‌گاه مسئله فساد را حل نخواهد کرد. سیاست‌ها و تصمیمات رانت‌زا همواره می‌توانند فسادزا باشند».

به گزارش «شرق»، کلیات طرح قیر رایگان اواخر هفته گذشته از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی یازدهم به تصویب رسید؛ طرحی که طبق آن، قرار است دو میلیون تن قیر رایگان برای انجام پروژه‌های راه روستایی و سایر مصارف شهرها و روستاها در اختیار پیمانکاران وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها و سایر ارگان‌ها قرار گیرد. به بیان دیگر، قرار است وزارت نفت حواله قیر رایگان بدهد و پیمانکاران پروژه‌های عمرانی به‌جای اینکه پول برای خرید قیر بگیرند، حواله قیر رایگان دریافت کنند. پیش‌تر کارشناسان نقدهای پرشماری را در این زمینه مطرح کرده بودند. به‌تازگی یکی از کارشناسان، از حضور سیاسیون مالک کارخانه‌های قیرسازی در پشت صحنه طرح قیر رایگان خبر داده بود.

سیدعلی حسینی، کارشناس نفت و انرژی، دراین‌باره گفته بود: «با اجرای طرح قیر رایگان در چند سال گذشته، بالای صد واحد کوچک قیرسازی احداث شده‌اند که این واحدها متعلق به چهره‌های سیاسی هستند». در همین رابطه، حامد حسینی، نایب‌رئیس اول اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران نیز در گفت‌وگو با «شرق» از منتفعان داخلی و خارجی این طرح خبر داده بود که با طرح قیر رایگان، سودهای هنگفتی را از آنِ خود می‌کنند. علی حسینی نیز این موضوع را در گفت‌وگو با فارس مطرح کرده و گفته بود: «تاجران هندی و پاکستانی درحال‌حاضر در دوبی منتظرند و لحظه‌شماری می‌کنند که این قیر رایگان توزیع شود؛ چون بلافاصله که قیر توزیع می‌شود، آنها از طریق دلال‌ها با قیمت‌های خیلی پایین قیر را می‌خرند و به هند و دوبی می‌برند. از این طریق، سود کلانی به جیب تاجران هندی، پاکستانی و اماراتی می‌رود؛ یعنی جاده‌های دوبی و دهلی با قیر رایگان ایران آسفالت می‌شود».

همچنین در پیگیری‌هایی که روزنامه «شرق» در این زمینه داشت، مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق فراورده‌های نفتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز هشدار داده بود آغاز دوباره این اقدام، منجر به شکل‌گیری سلطان‌های قیر بعدی خواهد شد. ماجرا از آن قرار است که درحال‌حاضر سالانه حدود ۵.۵ میلیون تن قیر در کشور تولید می‌شود. در این بین، طبق قانون بودجه سال‌های ۹۶ تا ۹۸، سالانه چهار میلیون تن قیر به صورت رایگان در اختیار پیمانکاران قرار گرفته است که توقع می‌رود این میزان قیر در پروژه‌ها مصرف شده باشد.

در این صورت، میزان صادرات قیر در این سال‌ها باید رقمی در حدود ۱.۵ میلیون تن باشد؛ اما بررسی آمار گمرک نشان می‌دهد میزان صادرات قیر در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸ به ترتیب ۳.۸، ۳.۵ و ۴.۲ میلیون تن بوده است. درنتیجه اختلاف رقم حدود دو میلیون تنی بین ارقام صادراتی نشان می‌دهد سالانه دو میلیون تن قیر تهاتری به‌جای مصرف در پروژه‌های عمرانی به ‌صورت غیرقانونی به کشورهای همسایه صادر می‌شده است. 

کد خبر 536099 برچسب‌ها سخنگوی دولت علی ربیعی مجلس شورای اسلامی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سخنگوی دولت علی ربیعی مجلس شورای اسلامی طرح قیر رایگان میلیون تن قیر سخنگوی دولت پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۱۵۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای زمین رایگان بهترین راه خانه‌دار کردن مردم است

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره روند ساخت مسکن در کشور گفت: یک مقداری با آن تعدادی که برای ساخت مسکن در کشور مطرح شده فاصله داریم البته فوت وزیر سابق راه و شهرسازی هم در این زمینه بی‌تاثیر نبود همچنین یک مقداری هم بر روی شیوه کار مسئله پیش آمد که الان حل شده، اما تنها چیزی که باقی مانده، همکاری بانک‌ها است.

وی اظهار کرد: اگر بانک‌ها بیایند و سهم خود را بدهند جهش خیلی خوبی در ساخت مسکن به‌وجود خواهد آمد.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: بانک مرکزی و شورای عالی مسکن گام‌هایی را برداشته‌اند و میزان وامشان قبلا صفر بود، اما الان وامشان بین ۱۵، ۱۶ و ۱۷ درصد است البته بانک‌های خصوصی میزان وامشان صفر است و در این زمینه باید کاری انجام شود، چون اگر وامی نباشد اصلا کاری انجام نمی‌شود.

نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس تصریح کرد: می‌توان تا آنجایی که امکان‌پذیر است زمین را به مردم بدهیم و به‌جای آن وام ندهیم البته قبلا هم این کار انجام می‌شده است لذا از این سیاست وزارت راه استقبال می‌کنیم تا در شهر‌هایی که امکانش وجود دارد زمین رایگان بدهند تا مردم خود خانه بسازند و شعار سال مبنی بر جهش تولید و مشارکت مردم را محقق کنیم.

شاکری اظهار کرد: زمین اگر برای فرد باشد مردم شده باشد که ماشین و طلای خود را بفروشند این کار را می‌کنند تا خانه خود را بسازند و در آن زندگی کنند بنابراین باید این امر در اولویت اول باشد، چون در همکاری نکردن بانک‌ها دادن زمین رایگان به مردم برای اینکه خودشان ذیل نظارت شهرداری‌ها و نظام مهندسی اقدام به ساخت و ساز کنند بهترین کار است.

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان‌کرد: فاصله آورده مردم و تسهیلات بانکی با قیمت تمام شده معنادار است و اگر فکری برای آن نکنیم مردم باز گرفتار می‌شوند یعنی یک جایی می‌گویند برویم آن را به دلال‌ها بفروشیم یا اینکه نرخ سود را در ۱۸ درصد نگه داریم، چون تعدادی از مردم نمی‌توانند از آن استفاده کنند بنابراین اهدای زمین رایگان به مردم و آمدن بانک‌ها برای انجام کار سرعت ساخت‌وساز را بالا می‌برد.

وی تاکید کرد: به نظرم تصمیمات درستی اتخاذ شده و باید با سرعت کار را جلو ببریم همچنین به ازای تخریب یک واحد فرسوده حداقل می‌توان سه واحد ساخت لذا باید برای بافت‌های فرسوده فکری کرد تا بخشی از مشکلات شهر‌های بزرگ حل شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • ارجاع جدول مربوط به تملک دارایی‌های مالی به کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳
  • جدول درآمدهای نفتی و مالیاتی دولت در بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد
  • اهدای زمین رایگان بهترین راه خانه‌دار کردن مردم است
  • کشمکش بر سر سه هزار میلیارد تومان؛ دولت برنده است یا مجلس؟
  • بودجه گروگان بورسی‌ها
  • کشمکش بر سر سه هزار میلیارد تومان / دولت برنده است یا مجلس؟
  • دولت و بذرپاش، نمایندگان مجلس را دور می‌زنند؟
  • بودجه گروگان بورسی‌ها/زنگنه:کاهش معافیت‌های مالیاتی بدعت است
  • سیگنال رایگان ارز دیجیتال فیوچرز یا سیگنال فارکس؟
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند