Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ماسک، کالایی که این روزها بسیار مورد توجه قرارگرفته و بهترین راهی است که ما را از گرفتار شدن به ویروس کرونا نجات می‌دهد،  برای آن‌ها که هنوز باور نکرده‌اند کرونا شوخی‌بردار نیست!

از زمان شیوع ویروس کرونا ماسک و محلول‌های ضدعفونی‌کننده بیش ‌ازپیش مورد توجه قرا گرفتند و مصرفشان افزایش یافت تا جایی که مثل همیشه سروکله سودجویان پیدا شد و اقدام به احتکار این کالا کردند و مردم در خیابان‌ها صف کشیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما امروز با گذشت پنج ماه از عمر این ویروس در ایران تا حدی استفاده ماسک در جامعه و در میان اقشار مختلف مردم رواج پیداکرده است، اما نکته مهمی که این میان مطرح می‌شود نوسان قیمت ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده شامل ضدعفونی‌کننده دست و سطوح بوده که تهیه آن از عهده قشر زیادی از مردم بر نمی‌آید.

حمید رضا ایزدی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، تصریح کرد: قیمت تمام‌ شده ماسک سه لایه  را ۱۳۰۰ تومان و قیمت هر لیتر محلول ضدعفونی‌کننده را ۳۵ هزار تومان اعلام کرد، اما قیمت ماسک N۹۵ بسته به نوع ماسک و چند لایه بودنش متفاوت است.

با یک بازدید میدانی در داروخانه‌های سطح شهر شیراز با قیمت‌های متفاوتی روبه‌رو می‌شویم

این در حالی است که با یک بازدید میدانی در داروخانه‌های سطح شهر شیراز با قیمت‌های متفاوتی روبه‌رو می‌شویم، ماسک سه لایه که عمدتا در بیشتر داروخانه‌ها موجود نیست و اگر هم باشد حدود دو هزارتومان قیمت دارد‌. همچنین ماسک‌های N۹۵ نیز به‌طور متوسط ۱۳ هزار تومان فروخته می‌شود.

در این میان ماسک‌های دیگری نیز تحت عنوان ماسک پنج لایه در برخی داروخانه‌ها موجود است که به قیمت پنج تا ۹ هزار تومان به فروش می‌رسد.

فروش الکل و مواد ضدعفونی‌ کننده نیز در داروخانه‌های مختلف نرخ‌های متفاوتی دارد و در پنج داروخانه‌ای که ما به‌صورت تصادفی از میدان نمازی تا میدان ولیعصر قیمت گرفتیم، از لیتری ۷۰ هزار تومان تا بالای ۱۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

کمبود ماسک معمولی در بازار و نبود توان مردم نسبت به خرید ماسک‌های N۹۵ است، حتی اگر هر فرد بخواهد به‌ طور متوسط در هرروز یک ماسک معمولی استفاده کند با فرض اینکه همان ۱۳۰۰ تومان هم باشد، در ماه باید ۳۱ عدد ماسک تهیه کند که این قیمت در مجموع ۴۰ هزار و ۳۰۰ تومان برای هر فرد می‌شود حال یک خانواده چهار نفری که برخی روزها از خانه خارج می‌شوند باید برای تهیه ماسک در ماه بیش از  ۱۵۰ هزار تومان بپردازند که این برای بسیاری از اقشار جامعه امکان‌پذیر نیست.

ین در حالی است که ماسک سه لایه، آن‌هم به قیمت ۱۳۰۰ تومان در بازار موجود باشد!

مصرف ژل‌ها و محلول‌های ضدعفونی‌کننده دست و سطوح به همراه افزایش میزان مصرف آب و مایع شست‌و‌شو نیز از دیگر سو هزینه خانواده‌ها را افزایش داده است و همان‌گونه که در بالا ذکر شد قیمت‌های متفاوت و بعضا بالایی دارد که بازهم تهیه آن از توان اقشار متوسط و ضعیف خارج است.

در برهه‌ای از زمان و در هنگام اوج گرفتن بیماری، گروه‌های جهادی اقدام به تولید ماسک‌هایی کردند که تا حدی نیاز مردم را پاسخ داد، اما به گفته مدیر تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، امروز همه آن کارگاه‌ها تعطیل‌شده‌اند اما به نظر می‌رسد با اوج گرفتن دوباره بیماری و ورود استان فارس به وضعیت قرمز و ناتوانی مردم در تهیه ماسک، حضور آن‌ها به ‌شدت احساس می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس ادامه داد: ۱۷ واحد صنعتی تولید ماسک در زمینه تولید ماسک سه لایه و N۹۵ فعالیت می‌کنند.

ایزدی، با اشاره به اخذ مجوز این کارگاه‌ها از دانشگاه علوم پزشکی و برخورداری از استاندارد‌های لازم  توان تولید روزانه این واحدها را در صورت تامین مواد اولیه، دو میلیون عدد ماسک برشمرد.

او، با تاکید بر کمبود مواد اولیه برای تولید ماسک‌های سه لایه در استان افزود: به دلیل افزایش تعداد کارگاه‌های تولید ماسک در سطح کشور همچنین ایجاد کارگاه‌های جهادی در ابتدای شیوع کرونا، کمی با کاهش پارچه مخصوص تهیه ماسک مواجه شده‌ایم، چرا که ما در استان کارگاه تولید پارچه ماسک را نداریم، و برای پیگیری و حل این مشکل آمار واحد‌های تولیدی را به وزارت صمت اعلام کرده‌ایم و وزارت در حال برنامه‌ریزی و تنظیم جدول سهمیه‌بندی برای واحد‌های تولیدی است که به استان‌ها ابلاغ می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در استان فارس با تاکید بر  تولید کافی ماسک N۹۵ در استان، اضافه کرد: کلیه ماسک‌های تولیدی در کارگاه‌های ما بهداشتی و تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی تهیه و تایید می‌شود.

ایزدی اظهار کرد: ماسک‌های تهیه‌ شده در کارگاه‌ها در اختیار دانشگاه قرار داده می‌شود تا پس از تامین نیاز بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی در سطح داروخانه‌های استان و مراکز فروش تجهیزات پزشکی و فروشگاه‌های بزرگ توزیع شود.

او، قیمت مصوب ماسک سه لایه را یک ‌هزار‌ و ۳۰۰ تومان برای مصرف‌کننده و قیمت ماسک N۹۵ را بسته به جنس پارچه و تعداد لایه‌ها، متفاوت عنوان کرد که از سوی سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده مشخص‌شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در استان فارس با بیان اینکه در حال حاضر ماسک به قیمت ۱۳۰۰ تومان در بازار یافت نمی‌شود، گفت: علی ‌رغم نظارت‌ها، تخلفاتی انجام و پرونده‌هایی تشکیل‌ شده، و در حال پیگیری است که ما همواره با این مشکلات روبه‌رو هستیم و شهروندان در صورت مشاهده تخلف مراتب را به سامانه تلفنی ۱۲۴ اطلاع دهند تا بازرسان ما نسبت به تخلفات گران ‌فروشی اقدام کنند‌.

بیمارستان‌ها کمبود ماسک ندارند

محمد امین کشاورز مدیر نظارت و ارزیابی تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی‌ شیراز با اشاره به فعال کردن دو واحد نیمه فعال تولید ماسک با تهیه و خرید اقلامی مانند ماسک از ابتدای شیوع این ویروس در کشور چین بیان کرد: برای حمایت دانشگاه و افزایش ظرفیت تولید ماسک به ۸۰ هزار عدد در ابتدای شیوع ویروس، تاکنون در بیمارستان‌های فارس به هیچ مشکلی برای تامین ماسک مورد نیاز برخورد نکرده‌ایم در حالی که کشور‌های دیگر در این زمینه با مشکلات جدی مواجه شده‌اند.

او، تصریح کرد: با گسترش ویروس کرونا و نیاز روزافزون مردم به ماسک با اطلاع‌ رسانی اعلام شده همه متقاضیان با همراهی ما می‌توانند نسبت به تولید ماسک اقدام کنند، که در این راستا بیش از ۴۰ گروه جهادی و واحد صنفی مراجعه کرده و پس از ارزیابی به‌ سرعت مجوزهای لازم را اعطا کرده و فعالیت آغاز شد به‌گونه‌ای که در کمتر از ۱۲ ساعت بازرسی‌ها انجام و مجوزها صادر شد.

کشاورز، با تاکید بر لزوم ارتقای سطح کیفی در تولید ماسک، ادامه داد: در این راستا لایه‌های استاندارد را معرفی کردیم تا ضمن استفاده از پارچه مناسب، ماسک را با بسته‌بندی صحیح و بهداشتی به دست مردم و کادر درمان برسد.

مدیر نظارت و ارزیابی تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی‌ شیراز، افزود:در این شرایط رفته ‌رفته واحدهای صنفی بیشتری فعال‌شده و ماشین‌آلاتی که امکان تبدیل وضعیت داشتند نیز تغییر پیداکرده و در این راه مورداستفاده قرار گرفتند.

او، با اشاره به اخذ مجوز سه واحد صنفی دیگر و فعالیت ۲۰ واحد صنعتی تولید ماسک در استان فارس، اضافه کرد: با تولید روزانه یک و نیم میلیون عدد ماسک، نیاز استان را برآورده می‌کند.

همچنین همه واحدها ملزم شدند با نصب دستگاه استریل ماسک‌ها را  به ‌وسیله گرما ضد‌عفونی کنند.

 کشاورز، بیشترین علت سرایت بیماری را از فرد ناقل به سمت فرد سالم  دانست و اظهار کرد: انتقال ذرات ریز از طریق دهان و بینی مهم‌ترین عامل سرایت بوده و  زدن ماسک برای هر دو فرد سالم و بیمار به معنای مبتلا نشدن نیست بلکه جلوگیری از انتقال ویروس است، زیرا هیچ فردی نمی‌داند که ناقل بوده یا علامتی نداشته باشد‌.

مدیر نظارت و ارزیابی تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی‌ شیراز، گفت: در سطح جامعه و برای مصرف عادی ماسک‌های پارچه‌ای هم جوابگو هستند به شرطی که پس از هر بار استفاده، شسته و اتو شوند.

او، با اشاره به اینکه در مراحل تولید ماسک هرچقدر نیروی انسانی بیشتر دخیل باشد، ریسک آلودگی ماسک بیشتر می‌شود، بیان کرد: تا جایی که ممکن بود دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی را به چرخه تولید اضافه کرده‌ایم که نقش انسان در این چرخه کمتر و ریسک آلودگی نیز کمتر شود با این شرایط ۹۵ درصد ماسک‌های موجود در بازار به روش صنعتی تولید می‌شوند و از ایمنی لازم برخوردار هستند.

کشاورز، با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت خوب است و مشکلی برای تولید ماسک در سطح استان نداریم، تصریح کرد: تنها در تهیه مواد اولیه کمی با مشکل مواجه شده‌ایم که موارد از طریق سازمان صمت در حال پیگیری است.

مدیر نظارت و ارزیابی تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی‌ شیراز ادامه داد: در مورد مواد و محلول‌های ضدعفونی‌کننده نیز هیچ مشکلی نداریم و میزان زیادی از این محصول دپو شده و منتظر فروش هستیم.

او، با تاکید بر افزایش میزان تولید در ماه‌های آینده، افزود: با افزایش فصل سرما شیوع بیماری اوج می‌گیرد و با اعطای سریع مجوزها، ظرفیت تولید را افزایش‌ می دهیم تا مشکلی برای تولید ماسک در استان پیش نیاید.

کشاورز اضافه کرد: در حال حاضر علاوه بر تامین ظرفیت استان نیاز استان‌های همجوار از جمله کهکیلویه و بویراحمد و هرمزگان را نیز تامین می‌کنیم.

مدیر نظارت و ارزیابی تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی‌ شیراز، افزایش قیمت‌های ناگهانی در بازار را درباره این محصول، افزایش قیمت و کمبودهای موجود در مواد اولیه دانست.

با توجه به همه موارد گفته‌ شده در بالا نبود وجود ماسک سه لایه در بسیاری از داروخانه‌های سطح شهر شیراز جای تعجب دارد.

آیا تناقض موجود مبنی بر اعلام افزایش ظرفیت ماسک در استان و نبود هیچ مشکلی با نبود وجود ماسک در برخی از داروخانه‌ها خبر از احتکار دوباره نسبت به این محصول می‌دهد؟!

اگر مشکل توزیع ماسک حل نشود، از طریق وزارتخانه‌های مربوطه پیگیری خواهیم کرد

جعفر قادری، رئیس مجمع نمایندگان مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود مواد اولیه و تولید کافی ماسک در سطح استان، این اتفاق را دور از ذهن دانست و گفت: وقتی ماسک به میزان کافی در سطح استان و کشور تولید می‌شود بعید است احتکاری در کار باشد اما نبود وجود ماسک در برخی از داروخانه‌ها به دلیل ناهماهنگی در موضوع توزیع است.

او، بیان کرد:  وقتی تولید خوب است، توزیع نیز باید به‌خوبی انجام شود، پس این اتفاق اشکالی است که متوجه ناهماهنگی میان وزارت صمت و وزارت بهداشت و درمان بوده و باید به‌گونه‌ای باشد که علاوه بر داروخانه‌ها حتی سوپرمارکت‌ها هم بتوانند ماسک را در اختیار مردم قرار دهند.

جعفر قادری رئیس مجمع نمایندگان شیراز و زرقان با اشاره به اینکه وقتی تولید ماسک خوب است، توزیع نیز باید به‌خوبی انجام شود، تصریح کرد: این اتفاق اشکالی بوده که متوجه ناهماهنگی میان وزارتخانه‌های صمت و بهداشت است، پس اگر مشکلی به این سادگی حل نشود مجبوریم به وزارتخانه‌ها فشار آوریم.

او، با تاکید بر اینکه برای تهیه پارچه مناسب ماسک و تامین کمبودهای تولیدی در استان چه اقدامی می‌توان انجام داد، ادامه داد: این اقدام پروسه بلندمدتی را می‌طلبد و نمی‌توان در کوتاه‌ مدت اقدام به تولید مواد اولیه در استان کرد، پس در حال حاضر باید مواد اولیه را از استان‌های تولید‌ کننده تامین کرد، زیرا به نظر می‌رسد در سطح کشور به‌ اندازه کافی پارچه ماسک تولید می‌شود و جای نگرانی نیست.

محمد اسکندری یکی از کارخانه‌داران ماسک در استان فارس است که با اشاره به تغییر فعالیت این کارگاه از تولید روکش صندلی اتومبیل به تولید ماسک N۹۵  افزود: با شیوع کرونا  ۲۳۰ نیروی این کارگاه  در سه نوبت کاری فعالیت دارند.

او، با اشاره به تولید روزانه ۵۰ هزار عدد ماسک با قیمت تمام‌ شده هشت هزار و ۵۰۰ تومان در این کارگاه، اضافه کرد: به دلیل تولید بیش از نیاز بازار به این نوع ماسک با برقراری توافق‌نامه‌هایی با کشورهای همسایه اقدام به صادرات کردیم که اعلام شد صادرات ممنوع بوده و دلیل آن‌ هم رسیدن پیک دوم بیماری و احتمال نیاز بیشتر به ماسک است.

این فعال اقتصادی با گلایه نسبت به این موضوع و تاکید بر اینکه ماسک N۹۵ به‌اندازه کافی و بیش از نیاز در استان موجود است، اظهار کرد: ما از این کشورها بیعانه دریافت کرده و قرارداد بسته‌ایم و باید به تعهداتمان عمل کنیم که درخواست می شود این موضوع را پیگیری کنید.

پیگیری این موضوع از سوی رئیس سازمان صمت در استان به این موضوع ختم شد که صادرات به دلیل افزایش شیوع ویروس در کشور و رسیدن فصل سرما و نیاز بیشتر مردم به ماسک، از سوی دولت ممنوع شده است.

حمید رضا ایزدی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در استان فارس گفت: از تولید‌کننده‌ها درخواست می شود نگران این موضوع نباشند،و با عبور از شرایط بحرانی صادرات دوباره آزاد  می شود و مشکلی متوجه تولید‌کنندگان نمی شود.

خرید ماشین تولید پارچه در دستور کار است

محمد‌باقر کبیری یکی دیگر از افرادی است که مدیر عامل یک کارگاه تولید ماسک سه لایه است.

او، گفت: با به‌کارگیری ۸۰ نفر نیرو، روزانه ۱۰۰ هزار عدد ماسک تولید می‌کند.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه بیش از هشت سال است در زمینه تولید ماسک فعالیت دارد، بیان کرد: درگذشته روزانه حدود ۱۰ هزار عدد ماسک تولید می‌کردیم درحالی‌که با شیوع کرونا و افزایش ظرفیت تولید به ده برابر روزانه ۱۰۰ هزار عدد ماسک تولید کرده  و با ورود به فصل پاییز این ظرفیت به تولید ۲۰۰ هزار عدد ماسک در روز می رسد.

کبیری تصریح کرد: وقتی عرضه کم و تقاضا زیاد می‌شود، کمبودهایی هم به وجود می‌آید که با شیوع کرونا  ایجاد کارگاه‌های جهادی را با کاهش مواد اولیه مواجه کرده که راهکارهایی برای رفع این کمبود‌ها وجود دارد و اجازه نداده است تا به امروز تولید ما کاهش یابد.

او، ادامه داد: در راستای افزایش ظرفیت تولید ماشین‌آلاتی را خریداری کرده‌ایم و در آینده نزدیک نیز ماشین تولید پارچه را نیز خریداری کرده و به چرخه تولید اضافه می‌کنیم تا در پیک دوم بیماری با مشکلی مواجه نشویم.

این فعال اقتصادی با اشاره به نوسان قیمت مواد اولیه، قیمت ماسک را دارای نوسان دانست و افزود: در حال حاضر قیمت تمام ‌شده ماسک ۸۰۰ تومان است.

با تقویت نظارت‌ها جهت بستن روزنه‌های تخلف و گران‌فروشی، باید سازوکاری اندیشید که با ورود به فصل سرما و احتمال اوج گرفتن بیماری، مردم در تامین ماسک به ‌ویژه ماسک ارزان ‌قیمت که دغدغه قشر ضعیف جامعه است، با مشکل روبه‌رو نشوند، زیرا در حال حاضر با وجود اعلام قیمت مصوب و اظهار نظر مسئولان مبنی بر کافی بودن ماسک در بازار، مردم در تهیه ماسک هم به لحاظ کمبود و هم به لحاظ قیمت دچار مشکل هستند‌ و بدون نظارت مستمر و برخورد با گران‌فروشان مشکل رفع نمی شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/ت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نظارت و بازرسی بازار ماسک برخورد با گرانفروشان ماسک ویروس کرونا رئیس سازمان صنعت ضدعفونی کننده هزار عدد ماسک تولید ماسک ماسک در استان استان فارس افزایش ظرفیت معدن و تجارت ماسک سه لایه ظرفیت تولید داروخانه ها حال حاضر ماسک تولید هزار تومان شیوع کرونا مواد اولیه ۱۳۰۰ تومان تهیه ماسک قیمت ماسک کارگاه ها استان ها تولید ما ماسک N۹۵ روبه رو ماسک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۲۶۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا

یوسف نوری استاندار مازندران امروز جمعه در بازدید از نیروگاه نکا با بیان اینکه این نیروگاه یکی از بزرگترین نیروگاه‌های کشوراست گفت: نیروگاه نکا اکنون با برخی چالش‌ها از جمله پسروی دریای خزر، کاهش ورودی آب به سیستم خنک کننده و فرسودگی تجهیزات روبرو است.

او با بیان اینکه همه این چالش‌ها سبب شده است نیروگاه با ظرفیت کامل کار نکند، افزود: متخصصان این نیروگاه با استفاده از توان داخلی بخش‌های زیادی از تجهیزات این نیروگاه را بازسازی کرده اند

نوری با بیان اینکه لایروبی حوضچه آب این نیروگاه اکنون در حال انجام است، خواستار سرعت بخشی در این کار شد و ادامه داد: نیروگاه نکا دارای نیرو‌های فنی فعال، با دانش و تجربه است و باید از روش‌های مالی جدیدی استفاده کرد که پایدار باشد و مردم در آن مشارکت داده شوند.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق نیروگاه نکا نیز با بیان اینکه چالش بزرگ این نیروگاه کاهش سطح آب دریا است، گفت: با وزیر نیرو و مجموعه خاتم الانبیا در رابطه با سرعت بخشی به اجرای لایروبی حوضچه آرامش نیروگاه رایزنی شده است

نورالله ادبی فیروزجایی افزود: اگر صنعت برق با تمام ظرفیت‌پای کار باشد نمی‌تواند تامین کننده شدت مصرف انرژی در کشور و استان مازندران باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • گوشت دوباره گران می‌‌شود؟
  • سیگنال مهم دبی و عربستان به دلار تهران
  • روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • روز حساس برای سکه‌ بازان؛ شرط مهم برای کاهش قیمت سکه
  • دلارهای خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت
  • ربات انسان‌نمای تسلا تا سال دیگر به بازار می‌آید
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • لزوم لایروبی مستمر حوضچه نیروگاه نکا
  • دلیل اهمیت تقویم اقتصادی فارکس