Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا اسفندیار حسنی مقدم شنبه شب در جلسه شورای کشاورزی رومشکان افزود: در حالی است که رودخانه خروشان سیمره از کنار این شهرستان عبور می‌کند اما میانگین اراضی آبی کشاورزی آن هشت درصد و ۹۲ درصد  کشاورزی منطقه دیم است.

وی با بیان اینکه مهمترین چالش در بخش کشاورزی بحث آب است  ادامه داد: نیم درصد سدهای کشور در لرستان وجود دارد و میزان حجم آب ذخیره شده دراستان بالغ بر ۲۰۰ میلیون مترمکعب و این حجم در کشور ۵۰ میلیارد متر مکعب می باشد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: بدون شک ۱۱ درصد آب‌های کشور در لرستان وجود دارد و از طرفی با عنایت به اینکه ۴.۷ درصد زمین های زراعی کشور در استان قرار دارد، باید ۲ تا سه برابر امکان بهره‌برداری از این میزان آب برای  زمین های کشاورزی  این منطقه ایجاد شود.

حسنی مقدم گفت: تخصیص آب مورد نیاز جهت آبی کردن اراضی کشاورزی  استان؛  همچنین استفاده بهینه از منابع آب و خاک و افزایش بهره وری و تولید در واحد سطح نیازمند حمایت مقامات ارشد ، مجمع نمایندگان استان  و مسوولان کشوری است.

وی اضافه کرد: اجرای عملیات آبخوانداری و آبخیزداری؛ کشت گیاهان دارویی، توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار و کم بازده، احداث جاده های بین مزارع، مجوز احداث کارخانه خوراک دام و مرکز جمع آوری شیر، احداث بازارچه‌های محلی، افزایش ضریب مکانیزاسیون  و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی و اجرای سیستم های نوین آبیاری در رومشکان ضروری است.

فرماندار رومشکان نیز گفت: این شهرستان حدود ۴۲ هزار نفر جمعیت دارد  که اقتصاد و منبع درآمد ۹۰ درصد آنها از طریق کشاورزی تامین می شود.

نعمت الله دستیاری افزود: این شهرستان دارای ۳۵ هزار هکتار زمین حاصلخیز با عالی‌ترین خاک و آب و هوای مستعد برای کشت در چهار فصل است اما به علت عدم تخصیص آب ، حق استفاده از آب ندارد و اصلی‌ترین مطالبه و اولویتمردم  نیز حق برداشت از رودخانه سیمره است که در صورت تحقق این امر ۴۲ هزار نفر به صورت چهار فصل مشغول کار خواهند شد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی رومشکان اراضی کشاورزی لرستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی رومشکان اراضی کشاورزی لرستان وزارت جهاد کشاورزی رومشکان اراضی کشاورزی لرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۲۸۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبیاری ۴۰۰ هکتار از اراضی و باغات در بخش ناغان

فردوس کریمی در نخستین سفر استاندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی در سال ۱۴۰۳ به بخش ناغان، اظهارداشت: در قالب طرح پمپاژ آب ناغان سه ایستگاه پمپاژ، دو باب مخزن، هفت کیلومتر خط انتقال اجرا شده و در حال تملک اراضی هستیم.

وی افزود: طرح پمپاژ آب ناغان ۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای این طرح هزینه شده و جهت تکمیل و بهره‌برداری از طرح به هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.

بیشتر بخوانید

تجهیز بیش از ۷۰ هزار هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری

کریمی اضافه کرد: تخصیص جدیدی به نیاز آبی ناغان اضافه شد و هم‌اکنون۴۰۰ هکتار از اراضی و باغات ناغان زیرپوشش آبیاری قرار داده شده است.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم ۸۵ مورد ساماندهی پرورش ماهی برای نخستین بار و همچنین تخصیص دو هزار و ۱۵۴ لیتر آب برای پرورش طیور، گلخانه‌ها و دامداری‌های ناغان انجام شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم
  • آبیاری ۲۲۰۰ هکتار از اراضی پایاب سد سهند
  • یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است
  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • آبیاری ۴۰۰ هکتار از اراضی و باغات در بخش ناغان
  • آبیاری ۸۰ درصد مزارع سبزی و صیفی آذربایجان‌غربی با نوار تیپ
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین