Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@03:02:58 GMT

کاهش ۱۴درصدی نزاع در روزهایی که تاب آوری کمتر است!

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۲۸۹۴۵

کاهش ۱۴درصدی نزاع در روزهایی که تاب آوری کمتر است!

ایسنا/مازندران کاهش ۱۴درصدی نزاع در روزهایی که تاب آوری کمتر است!

این روزها بروز مشکلات اقتصادی در جامعه تاثیر زیادی در رفتار اجتماعی مردم گذاشته و در برخی مواقع رفتار آنها را تغییر می دهد. حرکت در مسیر زندگی ماشینی هزینه های زیادی را بر افراد جامعه تحمیل می کند که شاید در پایین بودن آستانه تحمل تاثیر مستقیمی بگذارد، بنابراین مسایل اقتصادی می تواند از مهم ترین دلایل بر کاهش تاب آوری افراد در مقابل مسایل روزمره زندگی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

میزان خشونت و تعداد درگیری‌ در هر جامعه‌ای می‌تواند بیانگر وضعیت اجتماعی آن باشد، در مازندران بخش مهمی از پرونده‌های قضایی مربوط به نزاع و توهین‌ است؛ هرچند براساس آمار پزشکی قانونی این استان شاهد کاهش ۱۴درصدی نزاع در سه ماه جاری بودیم.

به گفته عباسی مدیرکل سازمان پزشکی قانونی مازندران، آمار معاینات انجام شده، در سه ماه سال جاری در استان ۵ هزار و ۳۳۳ نفر بوده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد کاهش داشت.

از این تعداد ذکر شده ۳ هزار و ۵۱۴ نفر مرد و مابقی زن هستند و بیشترین نزاع به ترتیب مربوط به شهرهای ساری با ۱۰۸۴، بابل با ۷۷۳ و آمل با ۵۷۳ نفر و کمترین موارد نزاع به ترتیب در شهر عباس آباد با عدد ۹۳ نفر ثبت شده است.

بر اساس آمار ارجاعی از مراکز استان، خرداد با ۲۰۸۹، اردیبهشت با ۱۹۹۳ و فروردین با ۱۲۵۱ نفر به ترتیب بیشترین مورد نزاع گزارش شده است.

براساس گفته مدیر کل پزشکی قانونی استان مازندران و درگیری بیشترین دلیل مراجعه افراد به مراکز پزشکی قانونی است و بخش قابل توجهی از افراد به دنبال وقوع نزاع و درگیری از طرف مراجع قضایی و انتظامی به مراکز پزشکی قانونی ارجاع می شود که بر اساس نوع و میزان آسیب دیدگی با توجه به قانون مجازات اسلامی برای آنان گواهی صادر میشود.

به گزارش ایسنا، باید گفت نزاع پدیده‌ای کاملا اجتماعی و فرهنگی به نظر می‌رسد که در صورت کم‌توجهی به ریشه‌یابی این وضعیت می‌تواند آسیب‌هایی جدی در مازندران به دنبال داشته باشد.

تاکنون فیلم‌های مختلفی از درگیری‌ها و سوءرفتارهای اجتماعی در فضای مجازی منتشر شده که متعلق به مازندرانی‌ها بوده است. بسیاری از ما نزاع‌ها و تصاویر واقعی مشابه با آنچه در فیلم‌های موبایلی می‌بینیم را از نزدیک دیده‌ایم؛ نزاع‌هایی که ریشه برخی از آنها مساله‌ای بسیار کوچک و کم‌ارزش است و صرفا به علت کنترل نکردن خشم در لحظه و آشنا نبودن به مهارت‌های رفتاری رخ می‌دهد و گاه خسارت‌های جبران‌ناپذیری به بار می‌آورد.

کارشناسان معتقدند که، جرائم مبتنی بر خشونت، عصبانیت، تندخویی، خشم و برافروختگی شامل نزاع، توهین و ضرب و شتم این روزها در میان آمار جرائم نه تنها در استان بلکه در جامعه ما رقم قابل توجهی است، شرایطی که نشان می دهد آستانه تحمل مردم و تاب آوری جامعه کاهش یافته و با کوچکترین تنش شاهد عکس العمل های کلامی و رفتاری خارج از عرف بین افراد هستیم.

بیشتر ما روزانه دور برمان شاهد بی قراری ها، عصبانیت ها، از کوره دررفتن ها یا به عبارتی کاهش آستانه تحمل مردم و نیز خود هستیم، به طوری که با بی اهمیت ترین و کم جلوه ترین موضوع که می توان با صبر و بی اعتنایی و گذشت از کنار آن عبور کرد، بگو و مگوها، کشمکش ها، جدال‌ها و دعواهای شدید شکل می گیرد و گاهی منجر به شرایط جبران ناپذیری می شود و اتفاق‌هایی رخ می دهد که زندگی افراد درگیر را نابود می کند.

برخی از روانشناسان و جامعه شناسان معتقدند که این گونه رفتارها ریشه در بحران اقتصادی دارد و بسیاری از مردم به ناچار به دلیل نامطلوب بودن وضعیتی معاش این رفتارها را از خود بروز می دهند. بعضی دیگر از کارشناسان می گویند که ناامیدی از احقاق حق سبب می شود که تاب آوری و تحمل شهروندان کاهش یابد و به درگیری های فیزیکی منجر شود اما در میان بعضی دیگر اعتقاد دارند که به دلیل طولانی شدن روند پیگیری پرونده ها در مراجع قضایی افراد خود به شخصه تصمیم می گیرند تا با اتکاء به زور بازو حق خویش را بگیرند.

برخی از کارشناسان معتقدند که بروز این رفتارها از فرهنگ خانواده و محیطی که در آن رشد کرده نشأت می گیرد اما این مسأله از منظر تحقیقی ریشه فرهنگی ندارد و نمی توان گفت که جامعه ایرانی عصبانی است بلکه شرایط اجتماعی و زندگی سبب شده تا آستانه تحمل و صبر شهروندان به طور فزاینده ای کاهش یابد.

در واقع خشونت ابزاری شده است که هر فردی که نمی تواند کارهایش را پیش ببرد آگاهانه یا ناآگاهانه از آن استفاده کند. البته برخی از افراد به طور هدفمند خشونت را در تمام کارها و رفتارهای خود پیشه می کنند تا به راحتی دیگران را در اختیار خود بگیرند و به خواسته هایشان برسند.

اکنون مازندران مانند همه شهرهای کشور دچار بحران کرونا است و این محدودیت های شغلی و نچرخیدن چرخ های اقتصادی تا حدودی تاب‌آوری را کم کرده اما نکته جالب توجه آمار کاملا برعکس این استان در خصوص نزاع است، شاید محودیت های کرونایی عاملی شده تا نزاع های خیابانی محدودتر شود اما در هر صورت برنامه ریزان و مسئولان باید جامعه را در حد متعادل و مناسب قرار بدهند که مردم دچار وحشت و از هم فروپاشیدگی نشوند و در زندگی روزمره متناسب با برنامه ریزی هایی که کرده اند، عمل کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی نزاع و درگیری پزشکی قانونی آستانه تحمل تاب آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۲۸۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایمن سازی ۱۴۰کیلومتر از حاشیه راه های مازندران

تین نیوز

 

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران گفت: در یک ماه گذشته عملیات شانه سازی و اصلاح شیب شیروانی حاشیه راه های محورهای اصلی و نقاط پر تصادف مازندران به طول ۱۴۰کیلومتر توسط این اداره کل انجام شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، حسن جهانیان بر اهمیت ایمن سازی حریم و حاشیه راه ها در کاهش تصادفات جاده ای تأکید کرد و گفت: ایجاد فضایی مناسب در حاشیه راه ها برای رانندگان از جمله اقداماتی است که در کاهش تلفات ناشی از خروج خودرو از جاده و واژگونی موثر بوده، از این رو عملیات اصلاح شیب شیروانی در کناره جاده ها به منظور ارتقاء سطح ایمنی و جلوگیری از واژگونی و کاهش آسیب سرنشینان وسایط نقلیه انجام می شود.

وی ادامه داد: امروزه حاشیه راه و ایمن بودن آن و همچنین فرهنگ ایمنی، در پیشگیری از تلفات و تصادفات جاده ای بسیار مهم است.

جهانیان افزود: اغلب تلفات و تصادفات جاده ای ریشه در عامل انسانی داشته که در این میان خواب آلودگی، سرعت و سبقت غیر مجاز و خروج از جاده از جمله مواردی است که سهم قابل توجهی در تصادفات جاده ای دارد.

وی تصریح کرد: حفظ و نگهداری راه های موجود یکی از وظایف ذاتی این اداره کل بوده که علیرغم محدودیت های اعتباری این اداره کل با تکیه بر همت راهداران پرتلاش خود توانسته، در این مسیر گام های ارزنده ای بردارد.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان با اشاره این نکته که عواملی همچون راه، خودرو و انسان در بروز حوادث رانندگی تأثیر دارند گفت: امیدواریم با انجام اقدامات ایمن سازی زود بازده مانند اصلاح شیب های شیروانی راه ها شاهد کاهش تصادفات و تلفات ناشی از حوادث رانندگی در استان باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ایمن سازی ۱۴۰کیلومتر از حاشیه راه های مازندران
  • طرح مالیات بر سوداگری شامل حداکثر یک درصد از افراد جامعه است
  • احداث سیل بند و بندسار برای جمع‌آوری روان‌آب
  • کاهش تورم ماهانه اجاره مسکن به کمتر از میانگین ۸ ساله
  • رشد کمتر از انتظار اقتصاد ژاپن
  • آستر نازکی که داخل روده قرار می‌گیرد؛ روش جدید برای کاهش وزن و درمان دیابت نوع ۲
  • کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر
  • رشته های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم
  • دستگیری عوامل نزاع و درگیری در پل قویون ارومیه
  • خدمت رسانی گروه‌های جهادی در مناطق کمتر برخوردار خانمیرزا