Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون سازمان نظام پزشکی شهریار، قدس و ملارد ضمن تأکید به استفاده از ماسک برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا و نذر اقلام بهداشتی برای سلامت مردم، گفت: ماسک و دستکش های آلوده و رها شده در معابر عامل انتقال ویروس بوده و لازم است سطل‌های زباله مخصوص برای جمع‌آوری آن‌ها در سطح شهر قرار گرفته و با رعایت نکات بهداشتی اقدامات لازم انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر محمد سروش معاون سازمان نظام پزشکی شهریار، قدس و ملارد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهر قدس، در ارتباط با لزوم استفاده از ماسک برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های حاد تنفسی اظهار کرد: برای ابتلا به بیماری ویروسی، ورود تعداد مشخصی عامل بیماری‌زا به بدن مهم است که با توجه به توانانی بدن هر انسان، علائم بیماری نشان داده می‌شود.  

وی افزود: به عنوان نمونه، ویروس کرونا از طریق بینی و دهان هنگام تنفس وارد بدن می‌شود در انتهای بینی و حلق به چهارراهی می‌رسد که از بالا به سینوس‌ها، از پایین به دوراهی مری و ریه شده و یا وارد گوش می‌شود، در صورت ورود به بینی منجر به کاهش بویایی، درصورت ورود به سیستم گوارشی منجر به اسهال و با ورود به ریه مشکلات سیستم تنفسی و سرفه ایجاد می‌کند همچنین این ویروس با ورود به گوش نیز به دلیل التهاب ایجاد کرده باعث کاهش شنوایی می‌شود. 

معاون سازمان نظام پزشکی شهریار، قدس و ملارد ادامه داد: علائم تنفسی و گوارشی ناشی از ویروس کرونا بیشتر مشهود بوده بنابراین تأکید کادر بهداشت و درمان بر این است که افراد حتماً از ماسک استفاده کنند تا مانع و سدی برای ورود تعداد مشخصی ویروس به بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری شود. 

سروش در ارتباط با مقاومت و بهانه جویی بعضی افراد در ماسک نزدن گفت: هدف از ماسک زدن این است که اجازه ورود میکروب به حلق را بگیریم و یا در صورت ورود میکروب، تعداد کمتری به بدن راه پیدا کند تا بدن بتواند با آن به طور طبیعی دفاع کند؛ ماسک نزدن موجب ورود تعداد بیشتر ویروس به سیستم تنفسی و افزایش بیماران بستری در بیمارستان می‌شود.

وی اضافه کرد: ماسک مانند بستن کمربند ایمنی در خودرو عمل کرده و در حفظ سلامت و ایمنی انسان نقش به سزایی دارد.

معاون سازمان نظام پزشکی شهریار، قدس و ملارد انتخاب ماسک مصرفی را با توجه به نوع شغل و محل کار افراد دانست و گفت: کادر درمانی که در محیط آلوده‌تری از ویروس قرار دارند و در محیط با بار میکروبی بالایی فعالیت می‌کنند، لازم است ماسک‌های قوی استفاده کنند اما برای افراد عادی استفاده از ماسک ساده و تهیه شده از پارچه توصیه می‌شود.

سروش توصیه کرد: هر فرد می‌تواند در پایان هر روز مقدار ۲۵۰ سی‌سی سرم فیزیولوژی و در صورت در دسترس نبودن سرم از ۲۵۰ سی‌سی آب ولرم به اضافه یک قاشق چای‌خوری نمک برای شستشو و ضدعفونی دهان و بینی به صورت قرقره استفاده کند ضمن اینکه می‌توان از ۳ قطره بتادین در این ترکیب نیز استفاده کرد اما برای زنان باردار، کودکان و افراد دارای مشکلات تیروئیدی غیرمجاز است؛ به این ترتیب با استفاده از این محلول میکروب‌هایی که در طول روز وارد حلق شده از بدن خارج و احتمال بروز بیماری و بستری شدن کاهش می‌یابد.

وی ابراز کرد: ماسک نزدن و اقدام به خوددرمانی و تقویت سیستم ایمنی بدن بدون توصیه پزشکی منجر به ایجاد موج افزایش قیمت در بعضی خوراکی‌ها و مکمل‌ها می‌شود.

معاون سازمان نظام پزشکی شهریار، قدس و ملارد یادآور شد: رعایت بهداشت فردی برای همه در هر سنی الزامی بوده و بهترین راه ماسک زدن، شستشو و ضدعفونی دست‌ها و استفاده از آب نمک ساده است. 

سروش در ارتباط با برگزاری برنامه‌های جمعی تأکید کرد: لازم است هوای تنفسی در محیط کار و زندگی جریان داشته باشد تا هوای آلوده از محیط خارج شود و نباید اجازه داد عده‌ای با ماسک نزدن و عدم رعایت دستورات بهداشتی موجب ایجاد نارضایتی شهروندان و گسترش بیماری ویروسی شوند. 

وی ضمن درخواست از شهروندان در تهیه ماسک در منزل پیشنهاد داد: بهتر است هرکس ماسک را در منزل تهیه کند تا در فصل سرما با کمبود ماسک مواجه نشویم همچنین در ایام سوگواری ماه محرم و تهیه نذورات پیشنهاد می‌شود مردم برای حفظ سلامت خود و دیگران نذر ماسک داشته باشند و یا با دریافت فتوا از مراجع تقلید هزینه‌های نذرغذایی را در تهیه مواد و تجهیزات ضدعفونی کننده در اماکن مذهبی صرف کنند.

معاون سازمان نظام پزشکی شهریار، قدس و ملارد تصریح کرد: جمع‌آوری زباله‌های عفونی از جمله ماسک و دستکش‌های مورد مصرف که بر سطح زمین در معابر شهر ریخته شده، با رعایت شرایط بهداشتی الزامی است و دفن بهداشتی این اقلام باید انجام گیرد و برای این منظور شهرداری می‌تواند با قراردادن سطل‌های پدالی مشخص شده در سطح شهر اقدام به جمع آوری ماسک‌ها و دستکش‌های آلوده کرده و فرد جمع آوری کننده بهتر است پوشش مخصوص داشته باشد و در نهایت این گونه زباله‌های عفونی دفن بهداشتی یا سوزانده شود. 

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: کرونا ماسک سلامت نظام پزشکی انتقال آلودگی قدس و ملارد نذر ماسک دستکش ضدعفونی کننده محمد سروش قدس و ملارد ماسک نزدن جمع آوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۲۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است

به گزارش خبرنگار مهر، منصور تقوی ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در هفته‌های اخیر، تیم پزشکی در این روستا حضور پیدا کرده و از اهالی آزمایش گرفته شد.

وی بیان داشت: پیش از اعزام تیم پزشکی تست چند نفر از اهالی مثبت بود و تحت درمان قرار گرفته‌اند و ۲۰ نفر نیز مشکوک بودند که از آنها نمونه گرفته شد.

تقوی با بیان اینکه مابقی مردم نیز متقاضی انجام آزمایش هستند، گفت: آزمایش ۱۸۰ نفر هم در حال انجام است و قرار است تیم پزشکی به این منطقه اعزام شود و برای درمان و انجام آزمایش‌ها و فرآیند درمان اقدام کند.

وی افزود: این بیماری در سایر نقاط شهرستان اپیدمی نیست.

تقوی با بیان اینکه روستای رود ریش هم مرز با شهرستان بویراحمد است، گفت: مردم روستا می‌توانند خدمات بهتری از طریق مراکز بهداشتی این شهرستان دریافت کنند.

وی افزود: تیم پزشکی شهرستان کهگیلویه در روستاهای دیشموک حضور پیدا کردند و مردم باید بدانند که شیر و گوشت دام‌ها در این شرایط، مشکل زا بوده و باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

تقوی تصریح کرد: تب مالت از بیماری‌های عفونی قابل انتقال بین انسان و حیوان است که از طریق حیوانات آلوده همچون گاو، گوسفند، بز، شتر، خوک و گاومیش به انسان منتقل می‌شود.

کد خبر 6090904

دیگر خبرها

  • کاربران دیوار چطور به حفظ زمین کمک کردند؟
  • پزشکان می‌گویند آسانسورسواری عمر را کوتاه می‌کند؛ جایگزین استفاده از راه‌پله!
  • روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است
  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • ثبت نشدن هیچ موردی از بیماری مالاریا در نواحی تابع دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • دانشگاه علوم پزشکی سبزوار: بیماری مالاریا نداشته ایم
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال
  • سپاهان سرمربی محبوب را می خواهد | انتقال سخت عملی می شود؟
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد