Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرکت ملی گاز ایران در واکنش به گزارشی با عنوان «معمای حل‌نشده انحراف مسیر خط لوله یازدهم سراسری گاز/ چرا دولت باید ۲ میلیارد دلار بیشتر بپردازد؟» توضیحاتی برای تنویر افکار عمومی ارائه کرد.

به گزارش شانا، در توضیح روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران در واکنش به این گزارش که در تاریخ ۲۹ تیرماه در خبرگزاری فارس منتشر شده‌، آمده است:

«همان‌طور که قبلاً نیز به استحضار مردم شریف ایران رسیده است، نیازسنجی خط لوله یازدهم سراسری همانند ۱۰ خط لوله فشار قوی انتقال گاز موجود کشور، براساس برنامه تولید و مصرف گاز طبیعی کشور در دستور کار شرکت ملی گاز ایران قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس برنامه توسعه فازهای جدید پارس جنوبی مبتنی بر افزایش تولید گاز، پیش‌بینی سیستم انتقال متناسب به‌منظور جلوگیری از حبس گاز در حوزه پارس جنوبی و تأمین مصارف در قالب طرح خط لوله یازدهم سراسری انجام شدهو پوشش نقاط ضعف سیستم انتقال گاز کشور از جمله اهداف اولیه اجرای طرح خط لوله مزبور بوده است.

لازم به ذکر است، سیستم‌های انتقال گاز در سراسر دنیا دارای سه ساختار اصلی خطی، درختی و حلقوی هستند. عمده منابع گازی ایران به جز حوزه خانگیران (شمال شرق کشور - سرخس) در مناطق جنوبی کشور قرار گرفته است و با توجه به پراکندگی مراکز عمده مصرف در سراسر کشور و مشکلات ناشی از ساختار خطی و درختی شبکه در سال ۱۳۸۶، شبکه انتقال گاز کشور با خطوط انتقال فشار قوی که در کریدورهای مختلف به‌صورت موازی قرار گرفته‌اند و همچنین رابط‌های متعدد بین خطوط سراسری، با ساختار حلقوی طراحی شده است.

طراحی و بهره‌برداری شبکه‌های حلقوی به‌خصوص با در نظر گرفتن گستردگی و پراکندگی سیستم انتقال گاز ایران، دارای پیچیدگی‌های بسیاری بوده و ضروری است در توسعه، تکمیل و رفع گلوگاه‌های انتقال و عرضه گاز در چنین شبکه‌هایی، پارامترهای مهندسی، اقتصادی و عملیاتی متعددی مدنظر قرار گیرد.

تعیین مسیر و طراحی خطوط جدید و توسعه‌ای نیز عموماً با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی و میزان منابع جدید، احجام مصرف به تفکیک بخش‌های مختلف (خانگی، تجاری و صنایع کوچک، صنایع عمده، نیروگاه)، توسعه و تقویت سیستم‌های صادرات گاز و ویژگی‌های جغرافیایی و امکان اجرای خط باتوجه به نوع مسیر و... براساس محاسبات فنی و مهندسی در سناریوهای مختلف، مطالعه و گزینه بهینه بر مبنای انتقال حداکثری حجم گاز و مزیت‌های‌ اقتصادی تعیین می‌شود. همچنین موضوع حائز اهمیت دیگر در طراحی سیستم انتقال گاز خط یازدهم سراسری، لزوم توجه به موازین پدافند غیرعامل است که در این رابطه، رعایت ملاحظات پدافندی در اولویت قرار داشته و تبعیت از الزامات مزبور در طراحی و اجرای طرح‌های زیرساختی صنعت گاز گریزناپذیر است.

- ادعای مطرح‌شده درخصوص «افزایش طول و هزینه خط لوله یازدهم در مسیر تعیین‌شده»، خلاف واقع و فاقد مبنای فنی است و در بررسی‌های انجام‌شده، نه‌تنها طول و هزینه خط لوله مزبور افزایش نیافته، بلکه به دلیل استفاده از ظرفیت‌های خالی خطوط لوله فعلی و اجرای پروژه خط لوله در بازه‌های زمانی مختلف (به ترتیب اولویت)، ارزش زمانی هزینه طرح کاهش قابل‌توجهی یافته است.

 ادعای مطرح‌شده دیگر در گزارش آن خبرگزاری محترم، «تغییر مسیر خط لوله به دلیل خریداری زمین‌های محل عبور خط لوله گاز از سوی برخی افراد ذی‌نفوذ برای کسب سود کلان» است. در پاسخ به این ادعا، ذکر این نکته ضروری است که انتخاب مسیر خط لوله در مراحل اولیه ناظر بر کریدورهای عبور (به‌صورت کلی) است و مسیر دقیق عبور خط لوله در مراحل پایانی طراحی و زمان اجرا مشخص می‌شود. لذا، با توجه به عدم تعیین دقیق مسیر خط لوله، به هیچ‌وجه مجالی برای ایجاد رانت و فرصت‌طلبی‌های احتمالی فراهم نشده است.

 در بخش دیگری از این گزارش، فرضیه «مأموریت‌تراشی برای شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران توسط شرکت ملی گاز ایران به‌منظور جلوگیری از انحلال آن شرکت» مطرح شده است، در حالی که با توجه به موارد فوق، تعریف پروژه اجرای خط لوله صرفاً بر مبنای تأمین منافع ملی و براساس ملاحظات و بررسی‌های فنی و اقتصادی صورت می‌گیرد و مسیر انتخابی خط لوله نیز هیچ تاثیری در حجم فعالیت‌های بی‌شمار شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران ندارد.

در پایان یادآور می‌شود، در شرکت ‌ملی‌گاز ایران، به‌عنوان مسئول اصلی تأمین پایدار، مطمئن و ایمن گاز در سراسر کشور، هرگونه اقدام اجرایی صرفاً با هدف تحقق مأموریت‌های محوله انجام می‌شود ‌و پروژه احداث خط لوله یازدهم نیز تابعی از همین ملاحظات و در چارچوب مأموریت‌های این شرکت است.

امید است با توضیحات فوق، ابهاماتی که در ذهن خبرنگار محترم آن رسانه درباره تعیین مسیر خط لوله یازدهم سراسری گاز ایجاد شده بود، برطرف شده باشد.»

منبع: شانا

کلیدواژه: شرکت ملی گاز ایران خبرگزاری فارس جوابیه خط لوله یازدهم سراسری شرکت ملی گاز ایران سیستم انتقال مسیر خط لوله انتقال گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.shana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۲۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح

صنعت نفت و گاز طی سال های گذشته هدف تحریم ها قرار گرفتند و برای فروش آن ها از مبادی رسمی با مشکلات عدیده ای روبرو شدیم. هدف تحریم کنندگان این بود که از طریق مسدود کردن راه های کسب درآمدهای ارزی کشور به دولت فشار بیاورند که در مذاکرات تسلیم شود. اما در نهایت این اتفاق نیفتاد و راه هایی برای فروش نفت و گاز کشور پیدا کردیم. فروش گاز کشور از طریق خطوط لوله صورت می گیرد و مشتریان ما همسایگان هستند. در همین راستا، وزارت نفت به اعمال دیپلماسی فعال انرژی به منظور ایجاد بستری برای فروش گاز کشور مبادرت کرد.  در چارچوب سیاست های وزارت نفت شاهد اقداماتی همچون بهبود روابط با ترکمنستان و از سرگیری سوآپ گاز از این کشور و تلاش برای احیای خط لوله صلح (ایران-پاکستان-هند) هستیم.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که فروش نفت و گاز کشور در شرایط تحریم بر اثر به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال انرژی توسط دولت فعلی حاصل شد.  سهراب دل انگیزان، استاد اقتصاد دانشگاه رازی در خصوص دیپلماسی فعال انرژی کشور طی سال های گذشته و حل و فصل مشکلات مان با همسایگان در حوزه انرژی خاطرنشان کرد: منطقی است که باید در تبادلات انرژی خود را در منطقه بهبود ببخشیم و از این فرصت نهایت بهره برداری را داشته باشیم.

وی ادامه داد: موفقیت در حوزه توسعه روابط با همسایگان در حوزه انرژی بسیار کلیدی و مهم است زیرا که ارتباط با همسایگان در حوزه انرژی به کاهش هزینه های حمل و نقل، بهبود روابط سیاسی و تقویت ارتباطات مرزی منجر می شود و به لحاظ کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری به نفع ماست. به همین دلیل، دیپلماسی انرژی به اجرا گذاشته شده توسط دولت اهمیت دارد. از همین رو دولت توانست هوشمندی خوبی در زمینه از سرگیری سوآپ گاز با ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح داشته باشد.

استاد اقتصاد دانشگاه رازی خاطرنشان کرد: با توجه به تمامی آنچه در بالا گفته شد، احیای روابط مان با ترکمنستان و از سر گیری سوآپ گاز از این کشور مثبت ارزیابی می شود.

دل انگیزان گفت: برنامه ریزی برای افزایش مبادلات انرژی با پاکستان در وزارت نفت کشور اقدام درستی است. از ابتدا در چارچوب اکو ایران، پاکستان و ترکیه به عنوان بنیانگذاران این سازمان مکلف بودند در بخش هایی که در حوزه های مشترک قرار دارند، رابطه تهاتری با یکدیگر برقرار کنند.

وی ادامه داد: پاکستان به دلیل برخی مشکلات در صدد است که به تقویت روابط با کشورهای همسایه فارغ از مخالفت آمریکا بپردازد. این فرصت خوبی برای تهران است که به تقویت روابط در حوزه انرژی با اسلام آباد بپردازد. در همین ارتباط، قرار شده است که پاکستان خط لوله صلح را در بخش مربوط به خودش تکمیل کند که اتفاق خوبی است.

استاد اقتصاد دانشگاه رازی خاطرنشان کرد: در برقراری روابط با پاکستان باید مراقبت کنیم که تبادلات با پول ایران و یا پول دو طرف صورت بگیرد. همچنین باید به دنبال انعقاد قراردادهای بلندمدت با اسلام آباد باشیم.

دل انگیزان گفت: کلیت دیپلماسی انرژی به اجرا گذاشته شده توسط وزارت نفت از این منظر که دولت را وارد ارتباطات مسالمت آمیز با کشورهای همسایه می کند، بسیار قابل قبول است.

وی ادامه داد: به اجرا گذاشتن سیاست هایی همچون توسعه زنجیره ارزش محصولات و صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها مثبت ارزیابی می شود. همچنین در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی نیز باید دقت کنیم که ظرفیت خود را برای نگه داشت متخصصان در داخل حفظ کنیم و این سیاست بستری برای خروج متخصصان از کشور نشود.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • موعد پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه تعیین شد
  • شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
  • مهمترین فاکتورها برای تهیه لوله گازی چیست ؟
  • موضوع چای دبش را لاپوشانی کردند | واقعیت سفره مردم را هم منعکس نمی‌کنند
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه ایران در جهت فعال شدن بند جریمه در صورت عدم اتصال کامل خط لوله صلح در پاکستان
  • انتقال شرکت‌های مهم چینی به مالزی
  • صنعت نفت و گاز پیشتاز مسیر حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن
  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح
  • وزیر دفاع پاکستان: هیچ مانعی نباید روند تکمیل پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان را متوقف کند
  • تعهد پاکستان برای اجرایی کردن خط لوله صلح/ پارادایم جدید از قدرت اقتصادی ایران در آسیا