بسته های آموزش الکترونیک راهی برای آموزش قرآن در دوران کرونا است
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۳۷۴۶۹
به گزارش خبرنگار مهر، شش ماهی است که با شیوع کرونا عملکرد عادی و معمولی دستگاهها به مخاطره افتاده و فعالیتهایی که از روی عادت و تکرار در گذشته وجود داشته است دور شدهایم.
در این بین نیز فعالیت قرآنی نیز دچار دستخوش شدهاند.تعطیلی مسابقات بین المللی و نمایشگاه قرآن به عنوان مهمترین رویداد قرآنی جمهوری اسلامی میتوان از تبعات شیوع این ویروس نام برد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همچنین آموزشهای قرآنی که به صورت محافل و کلاسهایی در مؤسسات قرآنی، نهادها، مساجد و حتی منازل و حسینیهها برقرار میشد با شیوع این ویروس کاملاً تعطیل و از رونق افتاد.
مؤسسات و مهدهای قرآنی پیش دبستانی به طور کامل فعالیت خود را کاهش دادند و میتوانیم عملکرد آموزشهای قرآنی را با کاهش نود درصدی پیش بینی کنیم.
با این حال مراکز و نهادهایی بودند که بستههایی به صورت مجازی برای آموزش اتخاذ کردند که حال باید دید این بستههای مجازی جوابگوی مخاطب قرآن آموز و فراگیر در سطح آموزش قرآنی کشور است؟ از نظر کیفی چطور میتوان آموزش قرآن به صورت مجازی جایگزین شود و چه نهادی بر روی آموزشهای مجازی نظارت خواهد کرد؟ و از همه مهمتر نهادها و دستگاهها برای ارائه مجازی آموزشهای قرآنی بستر لازم و زیر ساختهای مناسبی دارند؟
بر همین اساس سید سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در گفتگویی با خبرنگار مهر در خصوص فعالیتهای قرآنی در دوران کرونا گفت: همانطور که رهبری در خصوص ایام محرم فرمودند باید تمام توانمان را برای برگزاری باشکوه ایام محرم بکار ببریم میتوانیم بگوییم اهمیت محرم به خاطر صیانت از قرآن کریم بوده و لذا باید راههای آن را در قرآن کریم دنبال کنیم.
وی با اشاره به این مساله افزود: واقعیت این است که توقع چنین شرایطی که کرونا برای ما رقم زده است را نداشتیم و لذا با یک امر غیر مترقبه ای مواجهه شدهایم.
حجت الاسلام عاملی با تأکید بر اینکه در دوره کرونا ارتباط حضوری محدود میشود و این دوره امکان دارد طولانی نیز شود اضافه کرد: در این دوره باید از امکانات و ظرفیتهای محیطهای مجازی استفاده کنیم هم برای حفظ قرآن کریم هم برای مسابقات قرآن کریم در زمینههای مختلف، قرائت، حفظ و چه در دانش و معرفت قرآنی به نظرم از ظرفیتهای الکترونیک اگر استفاده کنیم ماندگاری دارد.
وی ادامه داد: در همین راستا باید بستههای آموزشهای الکترونیکی به وجود بیاوریم که اگر روی آنها کار محتوایی قوی و سناریو پردازی شده باشد و به صورت بسته تنظیم شده باشد بتوان آنها را برای آینده نیز استفاده کرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: میتوان از این منظر دید که در این دوره آنچنان بستههای صوتی و تصویری قدرتمند و قوی تولید کنیم تا دوره شکوفاتری برای نشر قرآنی داشته باشیم.
حجت الاسلام عاملی در خصوص بودجهای در خصوص فعالیتهایی اینچنینی افزود: بودجه دست شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیست، اما صندوق توسعه مشارکتهای قرآنی متأسفانه این سالها به دلایل مختلف اعتباراتی که مصوب مجلس بوده اعتبار کمی اختصاص پیدا کرده است.
رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پاسخ به این سوال که آیا بودجهای خصوص فعالیتهای مجازی چهارچوب دار اختصاص پیدا کرده است، تصریح کرد: بودجه قرآنی در سال ۹۷، ۲۳ درصد و سال ۹۸ سیزده درصد اختصاص پیدا کرده که همه آنها بدست جامعه قرآنی رسیده و هیچ مبلغی به عنوان ذخیره در صندوق وجود ندارد که نسبت به آن فعالیتهای قرآنی تعریف و انجام دهیم. آن بخشی که مربوط به صندوق توسعه قرآنی است اعتباراتش اختصاص پیدا کرده است به همین دلیل شاید نتوان بودجه خاصی را برای فعالیتهای جدید در نظر گرفت.
کد خبر 4988990منبع: مهر
کلیدواژه: فعالیت های قرآنی قرآن کریم شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی ویروس کرونا سازمان تبلیغات اسلامی کنفرانس بین المللی فعالیت های قرآنی کنگره امام سجاد ماه محرم و صفر عید سعید قربان ماه محرم معرفی نشریات سهروردی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سازمان اوقاف و امور خیریه تفسیر قرآن اختصاص پیدا کرده قرآن کریم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۷۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دیدگاههای متعدد در اسلامیسازی علوم انسانی بررسی شد
نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» با حضور طلاب و علاقمندان به این حوزه به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.
حجتالاسلام سید رسول موسوی عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) در این نشست، اظهار داشت: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد، رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است و طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دارد.
وی ادامه داد: مسئولین و پژوهشگران، کتابهای متعددی درخصوص اسلامیسازی علوم انسانی نوشتهاند و دیدگاهها و نظریات بسیاری در این رابطه وجود دارد که میتوان به آنها مراجعه کرد، بحث روششناسی نیز در این خصوص مهم است.
وجود دو دیدگاه در اسلامیسازی علوم انسانی
این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به وجود دو دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی، تصریح کرد: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود و فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی خاطرنشان کرد: در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود، پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است و پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا و فارابی نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی یادآور شد: استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث، مطالبی را بیان کردند.
طبقهبندی تفسیرهای قرآنی
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی اظهار کرد: تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند، تفاسیر عصری(زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند و دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود که کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) یادآور شد: در جلد چهارم از تفسیر المیزان و ذیل آیه ۲۰۰ سوره آل عمران «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، کلمه «رابِطُوا» مباحث اجتماعی را از منظر قرآن بیان کرده است.
وی خاطرنشان کرد: به حمدلله در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
حجتالاسلام موسوی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی، ابراز کرد: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
ساختارگرایی و کارکردگرایی
وی درباره کارکردهای خانواده، گفت: اصل پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند، به طور کلی دو شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
این پژوهشگر علوم دینی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی میبایست به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست ولی به فواید و منافع کمتر توجه داشتهاند، کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
وی یادآور شد: خانواده از مباحث بین رشتهای استف به این معنا که هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی مورد بحث قرار میگیرد، اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند، جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند که برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
حجتالاسلام موسوی خاطرنشان کرد: آیات قرآن به گونهای است که هم به بحث ساختار خانواده و هم کارکرد خانواده نظر دارد، در گام اول میبایست با استفاده از روش «معادلیابی واژگانی»، آیات مربوط به خانواده همچون ولد، ابن و بنت را از قرآن استخراج کنیم، سپس در گام بعدی آنها را مرور کرده و هر کدام با بحث کارکردها متناسب است را مورد توجه بیشتری قرار دهیم.
انتهای پیام. /