Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسن زارع  عصر روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: متوسط تولید گندم در این شهرستان در هر هکتار چهار هزار و ۲۰۰ کیلوگرم  است که غلامرضا اکرمی توانسته آن را به ۱۰ تن در واحد سطح  افزایش دهد.

وی ادامه داد: این کشاورز با رعایت اصول فنی و به کارگیری یافته های جدید تحقیقاتی به خصوص آبیاری و

کود دهی به موقع ، استفاده از بذرگواهی شده سیستان که با شرایط اقلیمی منطقه سازگاری دارد ، استفاده از کودهای شیمیایی برابر توصیه های کارشناسان موفق به تولید این مقدار محصول گندم در هر هکتار شده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسوول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه خاطرنشان کرد: این کشاورز نمونه هم اکنون با ۱۴ هکتار زمین حاصلخیز در دهستان تیرجرد بخش مرکزی با یک حلقه چاه در زمینه تولید محصولات فعالیت دارد .

این کشاورز ابرکوهی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا علت موفقیت خود را استفاده بهینه از آب و رعایت توصیه فنی کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی و توجه به توصیه های کارشناسان پهنه کشاورزی اعلام کرد.

اکرمی ادامه داد: با توکل به خداوند متعال توانسته است از ۵.۵ هکتار سطح زیرکشت گندم  ، ۵۵ تن محصول و از نیم هکتار نیز ۲ تن محصول جو تولیدکند.

تولید۱۴۳ تن محصول توسط کشاورز نمونه ابرکوهی

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به محدویت منابع آبی ، با مدیریت برداشت آب و آبیاری به هنگام ۸۰ تن یونجه از چهار هکتار، ۲ تن پسته خشک از چهار هکتار باغ پسته برداشت کرده است .

همچنین کارشناس پهنه جهاد کشاورزی دهستان تیجرد ابرکوه هم با اشاره به ظرفیت های بخش کشاورزی شهرستان گفت: این کشاورز در سال زراعی ۹۸- ۹۷ نیز به عنوان کشاورز نمونه شناخته شد.

 مرزعه  کشاورز نمونه ،کانون یادگیری کشاورزان است

زهره امیدواری بیان کرد: این تولید کننده پرتلاش با استفاده از دانش فنی روز و بهره وری از آب توانسته بود در سال  ۱۳۹۸ از  ۶ هکتار اراضی تحت مدیریت خود، ۶۵ تن گندم تولید و به عنوان کشاورز نمونه ملی انتخاب شود.

این کارشناس پهنه کشاورزی یادآور شد: اکرمی از کشاورزان پیشرو منطقه است که در  تولید گندم آبی ، افزایش کیفیت آن ، ایجاد مزرعه نمایشی و تحقیقی و ترویجی با مدیریت جهاد کشاورزی همکاری دارد.

امیدواری ، با اشاره به خدمات و بهره وری این گندمکار نمونه و الگو برای دیگر کشاورزان ،افزود: مرزعه این کشاورز به عنوان کانون یادگیری گندم برای دیگر کشاورزان الگو شده است.

کارشناس پهنه جهاد کشاورزی دهستان تیجرد تصریح کرد: هرساله ده ها کشاورز نمونه کشوری ، استانی و شهرستانی در حوزه های مختلف بخش کشاورزی و دامی شامل تولید گندم ، باغبانی ، زراعت ،آب و خاک ، دام و طیور انتخاب و معرفی می شوند.  

۲۰۰ هزار تن  محصولات کشاورزی و دامی، حاصل دسترنج کشاورزان و دامداران 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه افزود: در این شهرستان هر ثانیه حدود چهار هزار لیتر آب در بخش کشاورزی استحصال می شود و ۲۰۰ هزار تن  محصولات کشاورزی و دامی ، حاصل دسترنج کشاورزان و دامداران منطقه است.

مهدی غیب الهی افزود: از ۱۵ هزار هکتار اراضی زیرکشت تاکنون در سطح پنج هزار هکتار طرح های نوین آبیاری ، قطره ای ، زیرسطحی و نواری( تیپ) اجرا شده است .

وی بابیان اینکه وجود مزارع و باغ ها از نظر آب و هوایی طراوات خاصی به منطقه بخشیده است، تصریح کرد: در این شهرستان با پدیده ریزگردها و آلاینده های بخش صنعتی روبرو نیستیم و اگر هم باشد ، خیلی کم است .

مسوول بخش کشاورزی ابرکوه با اشاره به نقش امنیت غذایی مردم از مرحله تولید تا سفره  ، ادامه داد : تولید محصول با کیفیت در تغذیه مردم نقش اساسی در زنجیره امنیت غذایی شهروندان دارد.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه، گرچه در این شهرستان ، آب کم است اما زمین های کشاورزی آن برای کاشت پسته ، زرشک ، زعفران ، گیاهان دارویی و محصول گلخانه ای بسیار مناسب است .

غیب الهی با بیان اینکه این شهرستان ظرفیت های خوبی در بخش کشاورزی دارد ، تصریح کرد: سالانه حدود ۴۰ نفر به عنوان کشاورز نمونه شهرستانی ، استانی و کشوری در این منطقه انتخاب می شوند.

وی تولید۱۰ تن گندم در هر هکتار ،  ۲۱ تن محصول پسته خشک و همچنین ۱۳۵ تن محصول انار در هر هکتار را بخشی از تلاش کشاورزان نمونه شهرستان ذکر کرد و گفت: با افزایش سطح اطلاعات و استفاده از داده های ترویج و نظر کارشناسان میزان تولید به سه تا ۱۴ برابر افزایش یافته است.

اشتغال ۴۰ درصد جمعیت ابرکوه در بخش کشاورزی 

وی بابیان اینکه ۴۰ درصد جمعیت شهرستان در بخش کشاورزی فعالیت دارند، تاکید کرد: رویکرد این نهاد توسعه و کاشت محصول های گلخانه ای و کم آبخواه است .

غیب الهی خاطرنشان کرد: برای توسعه گیاهان کم آبخواه با پرداخت تسهیلات هفت درصد با باز پرداخت ۶ ساله آمادگی داریم تا برای مصرف بهینه آب با روش های آبیاری نوین و توسعه محصول کم آبخواه کشاورزان را یاری کنیم.

مدیرجهاد کشاورزی ابرکوه گفت: در سال زراعی گذشته سه هزار و ۱۵۰ تن انواع محصول گلخانه‌ای در این شهرستان از ۱۴ هکتار سطح زیرکشت  برداشت و روانه بازار مصرف داخلی و خارجی شد.

وی  اضافه کرد: این شهرستان ظرفیت هایی بالایی در بخش دام و طیور دارد  طوری که روازنه ۷۰ کیلوگرم شیر از یک راس گاو شیری استحصال می شود .

غیب الهی بیان کرد: با پرداخت وام در سال گذشته تولید روزانه از ۵۰ تن شیر ،امسال به ۷۰ تن در روز رسید ، امیدواریم با تکمیل ظرفیت واحدهای پرورش گاو شیری این مقدار تا پایان سال ۹۹ به حدود ۱۲۰ تن برسد.

۱۵ هزار هکتار اراضی شهرستان ابرکوه به کاشت محصولات کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان هشت هزار هکتار به باغ‌های میوه و بقیه اراضی زراعی است و ۴۰ درصد اشتغال وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است که در این زمینه هشت هزار و  ۵۰۰ خانوار امرار معاش می‌کنند.

۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی ابرکوه به مدت ۱۰ ماه از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات استحصال می شود و با این میزان آب ،سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید می شود.

  مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

برچسب‌ها گندم ابرکوه اراضی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گندم ابرکوه اراضی کشاورزی گندم ابرکوه اراضی کشاورزی کشاورزی ابرکوه کشاورزی و دامی بخش کشاورزی جهاد کشاورزی کشاورز نمونه هزار هکتار تن محصول غیب الهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۳۸۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت کلزا در مهاباد ۵ برابر افزایش یافت

صلاح الدین حق‌گوی مدیر جهادکشاورزی مهاباد گفت: با استقبال کشاورزان سطح زیر کشت کلزا در این شهرستان با بیش از ۱۰۰ هکتار افزایش، به حدود ۱۵۰ هکتار رسیده که افزایش ۵ برابری را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه برداشت دانه روغنی کلزا از اواخر خردادماه آغاز می‌شود و تا دهم تیرماه ادامه دارد، اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال از مزارع کلزای شهرستان، ۳۶۲ تن محصول برداشت شود.  

مودت کارشناس مسئول نباتات صنعتی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی هم گفت: از ۵ هزار هکتار برنامه ابلاغی استان، ۴ هزار و ۳۵۰ هکتار از مزارع کشت شده و در مقایسه با پارسال که ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار بود، افزایش ۱۰۰ درصدی در سطح کشت داریم.  

به گفته کارشناسان، کلزا در مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولی کم‌خرج است و در تناوب زراعی، سبب افزایش تولید ۲۰ تا ۲۵ درصدی گندم هم خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • آغاز برداشت گندم از سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان بمپور
  • ۸۹۰۰۰هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته است
  • تولید گندم را به ۱۹ میلیون تن می رسانیم
  • تمهیدات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای برداشت گندم و جو
  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • ۴۱ مرکز خرید گندم در اردبیل راه‌اندازی شد
  • پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم
  • برداشت گندم از مزارع شهرستان دشتی
  • آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند
  • کشت کلزا در مهاباد ۵ برابر افزایش یافت