Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@02:53:04 GMT

رویارویی آمریکا و چین، اینبار با از دیپلماسی ماسک

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۴۶۲۹۸

رویارویی آمریکا و چین، اینبار با از دیپلماسی ماسک

دو قدرت برتر جهانی، از وضعیت بحران کنونی شیوع ویروس کرونا و ارائه کمک‌های انسان دوستانه و پزشکی، برای تقویت نفوذ خود در منطقه جنوب شرق آسیا استفاده می‌کنند و نتیجه این رویارویی به عواملی بستگی دارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»، چاپ مسکو، امروز در تحلیلی نوشت: در شرایط همه گیری عفونت کووید-19 در جهان، نوعی بازی که بین کشورها رواج پیدا کرد که عنوان "دیپلماسی ماسک" را به خود گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماهیت اصلی آن در استفاده از کمک‌های انسان دوستانه و پزشکی برای شکل گیری یک اعتبار مثبت از خود، هموار سازی شرایط در لحظات حساس و بحرانی در روابط بین المللی و تحقق آرمان‌های خاص در عرصه سیاست خارجی، نهفته است.

در همین راستا، رویارویی چین و آمریکا در منطقه جنوب شرق آسیا مورد توجه خاص قرار گرفته است. در حال حاضر، این منطقه کوچک از جهان،  برای هر دو قدرت بسیار بزرگ و برای کل جامعه جهانی دارای اهمیت بسیار زیادی است. به همین دلیل، هرگونه تغییر در سیاست ایالات متحده و چین، بلافاصله منجر به تجدید نظر در دستورالعمل‌ها و راهبردهای کشورهای کوچک جنوب شرق آسیا می شود که مجبور به اتکا به تصمیمات و امکانات کشورهای بزرگ هستند.

"دیپلماسی ماسک" پکن در مجموع 120 کشور را تحت تأثیر خود قرار داده است. به طور طبیعی در این منطقه حیاتی آسیا برای چین، اکثر کشورها کمک‌های انسانی و پزشکی لازم را از پکن دریافت کرده‌اند. در اکثر موارد، چین با ارائه کمک‌های پزشکی به کشورهای جنوب شرق آسیا، تلاش می کند تا مواضع آنها در قبال سیاست پکن در دریای چین جنوبی را تسهیل کند. و اگرچه اقدامات چین، با وجود تمام اظهارات علنی، به نظر نمی رسد که با توجه به تهدیدات سال گذشته، چندان صادقانه باشد، ولی هنوز هم نقش مهمی در مقابله با ویروس کرونا در قاره آسیا دارد.

رزمایش‌های آمریکا در دریای چین جنوبی با هدف ناآرامی منطقهپامپئو: ادعای حاکمیت چین بر منابع دریای چین جنوبی را غیرقانونی می‌دانیم

برخی اقدامات عجولانه آمریکا، در نهایت به نفع چین تمام شد

دو عامل به این مسئله کمک می‌کند: عقب نشینی موقت ایالات متحده از آسیای جنوب شرقی در مارس سال جاری، زمانی که از کل بودجه 274 میلیون دلاری ، فقط 18 میلیون دلار توسط واشنگتن به این منطقه اختصاص یافت و همچنین خودداری دولت آمریکا از تأمین مالی سازمان بهداشت جهانی.

با توجه به این شرایط، اقدامات پکن در مبارزه با عفونت ویروس کرونا و افزایش بودجه سازمان بهداشت جهانی، علیرغم رنگ سیاسی آشکار آن، تحولات بسیار مثبتی است. ولی اکثر کشورها از جمله مالزی، اندونزی یا میانمار، به سختی می‌توانند با هرگونه فشار "نرم" از سوی چین مخالفت کنند، برای اینکه بیماری همه گیر فعلی تهدیدی جدی محسوب می شود و همه کشورها منابع لازم برای مقابله با آن را ندارند.

البته در ماه ژوئن، هنگامی که ایالات متحده کمک‌های اساسی‌تری در مبارزه با کووید-19 به کشورهای منطقه ارائه داد، و بودجه مربوط به جنوب شرق آسیا را نسبت به ماه مارس، چهار برابر افزایش داد، وضعیت تغییر کرد.

لازم به یادآوری است از 77 میلیون دلاری که آمریکایی‌ها برای این منطقه اختصاص داده‌اند، بیشتر آنها برای کشورهایی که بیش از همه تحت تأثیر سیاست‌های چین هستند، یعنی فیلیپین، کامبوج و میانمار (از 19 میلیون الی 13.5 میلیون دلار) در نظر گرفته شده است

در حال حاضر، نفوذ ایالات متحده و چین در منطقه آسیای جنوب شرقی تقریباً برابر شده است. و حتی برخورد بی دقت پکن به ویروس کرونا در پایان سال گذشته و همچنین اقدامات تهاجمی چینی‌ها در دریای چین جنوبی که منجر به وخیم تر شدن روابط این کشور با کشورهای آسه‌آن شد ، به دلیل نزدیکی جغرافیایی و غیرقابل پیش بینی بودن اقدامات واشنگتن، باعث کاهش رشد نفوذ چین در منطقه نشده است.

گزارش| بحران اقتصادی در آسیای مرکزی در سایه سقوط قیمت نفت و شیوع ویروس کرونا

دو عامل موثر در تغییر توازن در وزنه نفوذ آمریکا و چین در منطقه

در نهایت، با این حال، فعالیت‌های دو ابر قدرت رقیب برای افزایش نفوذ خویش در منطقه به دو عامل راهبردی بستگی دارد.

نخستین عامل، تهیه و توزیع واکسن ویروس کرونا است. هرکدام از آنها که اولین کشوری باشد که یک واکسن موثر تولید و قادر به تهیه آن به مقدار کافی است، جایگاه خود در میان کشورهای جنوب شرق آسیا را افزایش داده و آنها را وادار می کند تا روی روابطشان با این کشور متمرکز شوند.

عامل دوم، روند تجدید حیات اقتصاد منطقه است، برای اینکه عواقب محدودیت‌های مربوط به شیوع کرونا و قرنطینه‌های اعمال شده به طور چشمگیر و منفی بر هر دو شاخص اقتصاد داخلی کشورها و روابط تجاری بین المللی  تأثیر گذاشته است.

در نهایت، علی رغم اقدامات موفق در زمینه مقابله با ویروس کرونا، کشورهایی مانند کامبوج در جنوب شرقی آسیا، غالباً خود را در وضعیت سخت اقتصادی قرار داده‌اند. با توجه به اینکه کدام کشور - ایالات متحده یا چین - در شرایط دشوار کنونی به کمک این کشورها خواهد شتافت، همان کشور هم حق "قدردانی ژئوپلیتیکی" را بدست خواهد آورد.

انتهای پیام/

R7535/P/S8,87,1128/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "آمریکا" اخبار "چین" بیشتر بخوانید... جنگ سرد آمریکا و چین مسیر جریان های انرژی را تغییر می دهد هنگ کنگ، گوشت قربانی دعوای آمریکا و چین دیپلمات روس: تأثیر منفی اختلافات آمریکا و چین بر عملکرد شورای امنیت آشکار است قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... جنگ سرد آمریکا و چین مسیر جریان های انرژی را تغییر می دهد هنگ کنگ، گوشت قربانی دعوای آمریکا و چین دیپلمات روس: تأثیر منفی اختلافات آمریکا و چین بر عملکرد شورای امنیت آشکار است واژه های کاربردی مرتبط اخبار "آمریکا" اخبار "چین" پربیننده‌ترین اخبار بین الملل ۱ عطوان برررسی کرد: ۶ گام استراتژیک چین برای پایان‌دادن به سلطه دلار آمریکایی در جهان ۲ یک فرمانده حشد شعبی خبر داد: فروپاشی مذاکرات استراتژیک میان بغداد و واشنگتن ۳ علاقه‌مندی ۲۰ کشور جهان به واکسن روسیه علیه کرونا ۴ به صدا درآمدن آژیر خطر در شهرک‌های صهیونیست نشین ۵ ظریف: تروریست‌ها از پناهگاههای امن خود در ایالات متحده و اروپا نفرت‌پراکنی می‌کنند ۶ گزارش رسانه‌های صهیونیستی از وقوع یک حادثه امنیتی در مرز با جولان اشغالی ۷ هشدار کارشناسان درباره فاجعه چرنوبیل جدید در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ۸ جزئیات جدید از قرارداد ۲۵ ساله‌ / ‌چین در ایران‌ سرمایه‌گذاری ‌می‌کند / تخریب قرارداد ‌با سوءنیت ‌‌است مهمترین اخبار بین الملل افشای اسناد محرمانه از تلاش‌های طولانی عربستان برای تجزیه یمن+ تصاویر گزارش| سرکوب رأی در دموکراسی آمریکایی چگونه صورت می‌‌گیرد؟ وزیر خارجه لبنان رسماً استعفا کرد سناتور روس: به‌رغم هشدارهای آمریکا به همکاری با ایران ادامه می‌دهیم مهمترین اخبار تسنیم افشای اسناد محرمانه از تلاش‌های طولانی عربستان برای تجزیه یمن+ تصاویر گزارش تسنیم| «خودکفایی»، راهبرد ۳۰ساله رهبری که کشور را نجات داد نهادهای وابسته به دولت ارزهای صادراتی را برنمی‌گردانند/ آل اسحاق: بازگشت ارز صادراتی «سیاسی» شد سفر ‌به مازندران اکیدا ممنوع / وضعیت قرمز در ۲۰ شهرستان / موارد بستری و ابتلا به کرونا ‌۴ برابر افزایش پیدا کرد‌ نماینده سازمان بهداشت جهانی:‌ ‌ایران را برای تامین اقلام بهداشتی پشتیبانی ‌می‌کنیم / با کمبود وسایل حفاظتی مواجه‌ایم درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار آمریکا اخبار چین اخبار آمریکا اخبار چین دریای چین جنوبی جنوب شرق آسیا ایالات متحده آمریکا و چین ویروس کرونا بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۴۶۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به رویارویی ذوب‌آهن و استقلال

تیم فوتبال ذوب‌آهن در هفته بیست و ششم رقابت‌های لیگ برتر به مصاف تیم استقلال تهران می‌رود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، هفته بیست‌وششم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال، جام خلیج فارس عصر امروز با برگزاری 7 دیدار خاتمه می‌یابد که در حساس‌ترین این رقابت‌ها ذوب‌آهن اصفهان در ورزشگاه آزادی به مصاف استقلال تهران خواهد رفت.

لیگ بیست و سوم به 5 هفته پایانی خود رسیده و ذوب‌آهن در یکی از مهم‌ترین بازی‌های هفته مهمان صدرنشین لیگ است؛ دیواری حساس و 6 امتیازی که نتیجه آن می‌تواند معادلات قهرمانی را دست‌خوش تغییر کند و علاوه بر دو تیم برگزار کننده برای تیم‌های پرسپولیس، گل‌گهر و شمس‌آذر قزوین نیز حائز اهمیت است.

ذوب‌آهن درحالی آماده مصاف با استقلال می‌شود که هفته گذشته مقابل نساجی با نتیجه 2 بر صفر شکست خورد و درگیر حواشی عجیبی شد؛ سبزپوشان اصفهانی نه شانسی برای کسب سهمیه دارند و نه خطر سقوط آنها را تهدید می‌کند و  می‌توان گفت که در هفته‌های گذشته جایگاه‌شان را در میانه جدول به تثبیت رسیده و همین امر موجب شده تا نتیجه بازی امروز برای آنها چندان حائز اهمیت نباشد با این حال ربیعی و  شاگردانش اگر بتوانند از سد استقلال بگذرند، شانس این را دارند که جایگاه‌شان را بهبود ببخشند و این موضوع می‌تواند به آنها انگیزه ببخشد. ذوب‌آهن در 25 هفته گذشته 8 برد، 9 تساوی و 8 شکست را به دست آورده‌ و در رده هشتم جدول ایستاده است.

در طرف مقابل استقلالی‌ها در شرایطی آماده مصاف با ذوب‌آهن شده‌اند که هفته گذشته مقابل تراکتور با تساوی بدون گل متوقف شدند و شانس فاصله گرفتن از پرسپولیس را از دست دادند. آبی‌پوشان استقلال تنها یک امتیاز با پرسپولیس فاصله دارند و می‌دانند که هر نتیجه‌ای غیر از پیروزی ممکن است به قیمت از دست رفتن قهرمانی تمام شود و به همین دلیل با تمام توان به میدان خواهند آمد. استقلال طی 25 هفته گذشته 15 برد، 9 تساوی و یک شکست به دست آورده و با اندوختن 54 امتیاز صدرنشین فعلی لیگ است.

تقابل ذوب‌آهن و استقلال مهم‌ترین رقابت هفته بیست‌وششم بوده و به نوعی کلید اصلی تعیین سرنوشت قهرمان لیگ بیست و سوم است. دیداری که اگر با پیروزی آبی‌پوشان پایتخت همراه شود، آنها را یک قدم دیگر به قهرمانی نزدیک و شانس سایر مدعیان را کم‌رنگ‌تر از قبل خواهد کرد و اگر شاگردان‌ ربیعی پیروز میدان شوند و یا بتوانند از استقلال امتیاز بگیرند، امید را به اردوی پرسپولیس برمی‌گردانند و همین امر  این دیدار را به  یک دوئل پرهیجان تبدیل می‌کند.

شاگردان ربیعی برای این دیدار از شرایط خوبی برخوردار هستند. ذوبی‌ها این روزها در اوج آمادگی به سر می‌برند و از طرف دیگر با توجه به نیاز کمتر آنها به کسب نتیجه، فشار روانی کمتری را نیز تجربه می‌کنند و همین امر باعث می‌شود تا شاگردان ربیعی با خیال آسوده‌تری بازی کنند. سبزپوشان اصفهانی در بعد فنی نیز شرایط خوبی داشته و در هر 2 حالت هجومی و دفاعی از آمادگی بالایی برخوردار هستند.

در آن سو تیم نکونام نیز این روزها در ایده‌آل‌ترین فرم خود قرار دارد. اضافه شدن بازیکنان تازه وارد استقلال در نیم‌فصل دوم رقابت‌ها، خون تازه‌ای در پیکر این تیم تزریق کرده و دست برانکو برای اجرای تاکتیک‌های مدنظرش باز است. پوئن مثبت و تأثیرگذار شاگردان نکونام در روند موفقیت‌هایشان‌ آبی‌پوشان پایتخت بعد از پرسپولیس با 13 گل‌خورده، عنوان دومین خط دفاعی لیگ را در اختیار دارند و در فاز هجومی نیز با 34 گل‌زده صاحب دومین خط حمله برتر لیگ هستند. استقلال در هر 2 جناح خود از قدرت بالایی برخوردار بوده و در میانه زمین نیز هافبک‌های خوش‌فکر و خلاقی را در اختیار دارد.

آنچه مشخص است تقابل ذوب‌آهن و ذوب‌آهن تقابل لحظه‌هاست و باید دید اندیشه‌های کدام مربی پیروز این نبرد بزرگ خواهد بود.

شکست ذوب‌آهن در فولادشهر، بحران در خانه جدی‌تر از همیشهتوقف خارج از خانه ملوان و فولاد/نساجی از سد ذوب‌آهن گذشت

 

برترین گلزنان:

جواد محمدی با 7 گل و مهرداد محمدی با 6 گل، برترین گلزنان این دیدار هستند.

ترکیب احتمالی استقلال:

سیدحسین حسینی، روزبه چشمی، آرمین سهرابیان، محمدحسین مرادمند،صالح حردانی، ابوالفضل جلالی، زبیر نیک‌نفس، آرش رضاوند، جلال الدین ماشاریپوف،مهرداد محمدی، گوستاوو بلانکو

سرمربی: نکونام

ترکیب احتمالی ذوب‌آهن:

پارسا جعفری، امیرحسین جدی، سیدمحمد قریشی، فریبرز گرامی، جواد محمدی؛ کمال کامیابی‌نیا، ارشیا سرشوق، محسن آذرباد، شایان مصلح، محمدحسین اسلامی، فردین یوسفی.

سرمربی:ربیعی

آمار رویارویی استقلال و ذوب‌آهن در ادوار مختلف لیگ برتر فوتبال به شرح زیر است:

لیگ برتر - فصل اول

ذوب‌آهن 2 - استقلال یک

استقلال 2 - ذوب‌آهن 2

لیگ برتر - فصل دوم

استقلال صفر- ذوب‌آهن صفر

ذوب‌آهن صفر- استقلال 3

لیگ برتر - فصل سوم

ذوب‌آهن 2 - استقلال یک

استقلال یک - ذوب‌آهن صفر

لیگ برتر - فصل چهارم

ذوب‌آهن 3 - استقلال یک

استقلال صفر- ذوب‌آهن 3

لیگ برتر - فصل پنجم

استقلال 3 - ذوب‌آهن صفر

ذوب‌آهن یک - استقلال یک

لیگ برتر - فصل ششم

استقلال 2 - ذوب‌آهن یک

ذوب‌آهن صفر- استقلال صفر

لیگ برتر - فصل هفتم

ذوب‌آهن صفر- استقلال یک

استقلال یک - ذوب‌آهن 2

لیگ برتر - فصل هشتم

استقلال 2 - ذوب‌آهن صفر

ذوب‌آهن یک - استقلال یک

لیگ برتر - فصل نهم

ذوب‌آهن یک - استقلال صفر

استقلال یک - ذوب‌آهن صفر

لیگ برتر - فصل دهم

ذوب‌آهن یک - استقلال یک

استقلال یک - ذوب‌آهن 2

لیگ برتر - فصل یازدهم

ذوب‌آهن صفر- استقلال 2

استقلال 2 - ذوب‌آهن 2

لیگ برتر - فصل دوازدهم

استقلال یک - ذوب‌آهن صفر

ذوب‌آهن صفر- استقلال صفر

لیگ برتر- فصل سیزدهم

ذوب‌آهن 2 - استقلال صفر

استقلال یک - ذوب‌آهن یک

لیگ برتر - فصل چهاردهم

ذوب‌آهن 2 - استقلال یک

استقلال یک - ذوب‌آهن یک

لیگ برتر - فصل پانزدهم

استقلال صفر - ذوب‌آهن 2

ذوب‌آهن‌ صفر - استقلال صفر

لیگ برتر - فصل شانزدهم

استقلال 2 - ذوب‌آهن یک

ذوب‌آهن صفر - استقلال 2

لیگ برتر - فصل هفدهم

استقلال یک - ذوب‌آهن یک

ذوب‌آهن 2 - استقلال یک

لیگ برتر - فصل هجدهم

ذوب‌آهن 2 - استقلال 2

استقلال 3 - ذوب‌آهن صفر

لیگ برتر-فصل نوزدهم

ذوب‌آهن 2 - استقلال 2

استقلال 2 - ذوب‌آهن یک

لیگ برتر-فصل بیستم

ذوب‌آهن صفر- استقلال صفر

استقلال صفر - ذوب‌آهن 2

لیگ برتر- فصل بیست و یکم

ذوب‌آهن صفر – استقلال 2

استقلال یک – ذوب‌آهن صفر

لیگ برتر- فصل بیست و دوم

ذوب‌آهن صفر- استقلال یک

استقلال 2_ذوب‌آهن صفر

لیگ برتر_فصل بیست و سوم

ذوب‌آهن یک_استقلال یک

برنامه سایر بازی‌های هفته به شرح زیر است:

دوشنبه 17 اردیبهشت ماه

نساجی مازنداران_پرسپولیس

استقلال_ذوب‌آهن

پیکان آلومینیوم اراک

ملوان_هوادار

صنعت نفت آبادان _ مس رفسنجان

فولاد _ تراکتور

انتهای پیام/170

دیگر خبرها

  • هشدار روسیه به آمریکا درباره «نتایج رویارویی دو قدرت اتمی»
  • نگاهی به رویارویی ذوب‌آهن و استقلال
  • ماسک: تا زمانی که مشکل بدهی آمریکا حل نشود، دلار ارزشی ندارد
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره استقرار موشک در منطقه آسیا-اقیانوسیه
  • پیشنهاد جنجالی ایلان ماسک علیه دانشجویان معترض امریکا | نتایج نظرسنجی میلیونی‌اش را ببینید
  • پیشنهاد عجیب ایلان ماسک در مورد معترضینی که پرچم آمریکا را پایین می‌کشند
  • عکس| پیشنهاد عجیب و غریب ایلان ماسک به حامیان فلسطین
  • پیشنهاد عجیب ماسک برای برخورد با دانشجویان معترض
  • سایه مستدام جنگ بر اروپای مدعی دیپلماسی
  • حمله به ایلات اسرائیل؛ اینبار «سرایاالأشتر» + فیلم