Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-26@07:48:58 GMT

روسیه سفیر بلاروس را احضار کرد

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۵۲۷۸۹

روسیه سفیر بلاروس را احضار کرد

روسیه در اعتراض به دستگیری 33 تبعه خود در بلاروس، سفیر بلاروس در مسکو را احضار و از وی در مورد این اقدام مینسک توضیح خواست.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: روز سوم اوت «آندره رودنکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه، ولادیمیر سماشکو سفیر بلاروس در مسکو را برای دادن توضیح درخصوص وضع و دورنمای روابط دوجانبه احضار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 در این دیدار به دستگیری اخیر 33 تبعه روسیه در بلاروس توجه خاص شد.

طرف روسی تصریح کرد که دستگیری اتباع روسی که به اتهامات واهی و بی اساس صورت گرفته است با روابط برادرانه و اتحادی میان دولت و مردم روسیه و بلاروس مطابقت ندارد.

 هفته گذشته ۳۳ تبعه روسیه در حومه مینسک دستگیر شدند که گفته می‌شود  عضو شرکت خصوص امنیتی واگنر روسیه هستند که برای پول در هر کشوری دست به عملیات نظامی یا دفاعی می‌زنند.

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس اعلام کرد که این افراد برای بی ثبات کردن اوضاع بلاروس به این کشور اعزام شده اند.

 وی معتقد است: ۳۳ تبعه روس بازداشت شده در بلاروس، نخستین گروه از ۲۰۰ نفری هستند که برای ایجاد بی ثباتی در بلاروس به این کشور اعزام شده اند.

معاون وزیر خارجه روسیه در دیدار با سفیر بلاروس گفت که روسیه هیچگاه در امور داخلی بلاروس مداخله نکرده و قصد چنین کاری را در امور داخلی کشورهای دیگر بویژه بلاروس که دوست نزدیک و متحد روسیه است، ندارد.

رودنکو گفت: بر تحقیقات واقعی شرکای بلاروسی با همکاری نزدیک همکاران روسی خود در مورد این رویداد و آزادی فوری اتباع روسی اصرار داریم.

در همین حال به گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، ایوان نوسکویچ رئیس کمیته پیگیری قضایی بلاروس اعلام کرد که در خصوص اتباع روس بازداشت شده هنوز تصمیم گیری نشده است. 

مساله بازداشت ۳۳ تبعه روسی در بلاروس موجب بروز تنش های شدید و سردی روابط روسیه و بلاروس کشوری که در بین کشورهای همسود نزدیک ترین روابط با مسکو را دارد، شده است. 

بلاروس در پی دستگیری این افراد، نخست سفیر روسیه در این کشور را احضار کرد.

دمیتری مزنتسف سفیر روسیه در مینسک روز  پنجشنبه به وزارت امور خارجه بلاروس احضار شد و در مورد دستگیری ۳۳ شبه نظامی روس با طرف بلاروسی گفت وگو کرد. 

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه نیز با بیان اینکه اتباع روس بازداشت شده در بلاروس هیچ اقدام خلاف قانون نکرده اند، خواستار آزادی فوری آنها شد.

 دمیتری پسکوف روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت: ما امیدواریم ۳۳ تبعه روسیه که در بلاروس بازداشت شده اند، در آینده نزدیک آزاد شوند.  تاکنون اطلاعاتی که بازداشت اتباع روسی در بلاروس را توجیه کند، ارائه نشده است. 

وزارت امور خارجه روسیه نیز در بیانیه ای دولت بلاروس را از تشنج آفرینی پیرامون اتباع روس دستگیر شده در این کشور برحذر داشت.

وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه در بیانیه خود گفته است: تعبیر طرف بلاروسی از موضوع دستگیری ۳۳ تبعه روسی در مینسک قابل انتقاد است. 

در بیانیه آمده است: امروز ما اطلاع داریم که گروه شهروندان روس (دستگیر شده در حومه مینسک) قصد عبور ترانزیتی از مینسک به استانبول را داشت و آنان تمام مدارک لازم ازجمله بلیت هواپیما را در اختیار داشتند. 

در بخش دیگر بیانیه روسیه با بیان اینکه بدون فوت وقت باید امکان ملاقات کارکنان بخش کنسولی سفارت روسیه با اتباع روس فراهم شود، آمده است: باید از تنش افرینی غیرضروری بویژه در دوره انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس و به هیجان آوردن احساسات پرهیز کرد. 

 وزارت خارجه روسیه در پایان بیانیه برای رویکرد سنجیده طرف بلاروسی در این مساله و همکاری با طرف روسی برای رفع ابهامات ابراز امیدواری شده است. 

بلاروس انتخابات ریاست جمهوری را در ۹ آگوست ( ۱۹ مرداد) برگزار می کند. الکساندر لوکاشنکو، ۶۶ ساله، که از سال ۱۹۹۴ میلادی بر این کشور حکومت می کند، می خواهد در قدرت بماند، اما انتخابات جدید با انتخابات قبلی متفاوت است. براساس گزارش رسانه ها و منابع خبری  هواداران لوکاشنکو رو به کاهش و مخالفت با ریاست جمهوری وی همچنان رو به افزایش است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بلاروس قانون مسکو وزیر امور خارجه روسیه امور خارجه روسیه وزارت امور خارجه روس بازداشت شده سفیر بلاروس اتباع روس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۲۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیلی‌تلگراف: اوکراین فقط ۶ ماه وقت دارد

تابستان گذشته انتظار زیادی وجود داشت که ضد حمله «بزرگ» اوکراین که علیه نیروهای روسی آغاز شده بود، باعث به عقب رانده شدن نیروهای روسی شود و کی‌یف پیروز شود اما این اتفاق نیفتاد.

به گزارش مشرق، روزنامه دیلی‌تلگراف در گزارشی می‌نویسد: ضد حمله اوکراین نه تنها موفقیت‌آمیز نبود بلکه با شکست روبرو شد و دستاوردهای کمی برای کی‌یف در پی داشت. این شکست را می‌توان تا حدی به گردن امتناع غربی‌ها برای تامین کمک‌های نظامی مناسب برای اوکراین انداخت.

نتیجه این اقدام واکنش مسکوت در سیاستگذاری‌های داخلی اروپایی‌ها و آمریکا بود که بی‌شک به شکست و ناکامی جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در تصویب به موقع بسته کمک بیشتر در کنگره و همچنین بی‌میلی کشورهای اروپایی در تشدید کمک‌های خود به اوکراین منجر شد.

ترکیبی از تلفات و کمبود مهمات در اوکراین به نیروهای روسی اجازه داده تا به نبرد برگردند و مناطقی استراتژیک را تحت کنترل خود دربیاورند. نیروهای روسی در پیشرفت‌های خود دستاوردهای خوبی در خط مقدم داشته‌اند. به طوریکه اوکراین مجبور شد تا یکسری از مناطق را رها کند و همچنین خسارات جدی به زیرساخت‌های این کشور در نتیجه حملات هوایی نیروهای روسی وارد آمد.

اکنون انگلیس و آمریکا بسته کمکی اضافی شامل سیستم‌های دفاع هوایی، موشک‌های دوربرد و مهمات را به اوکراین اعلام کرده است. اگر لندن و واشنگتن ارسال تسلیحات و مهمات را به کی‌یف تسریع بخشند، اوکراین قادر خواهد بود تا در خط مقدم ثبات داشته باشد و از زیرساخت‌هایش نیز حفاظت کند. این ممکن است در مواجهه با حمله بزرگ روسیه در تابستان حیاتی باشد.

با اینکه بسته کمکی جدید برای اوکراین شاید باعث موفقیت نسبی این کشور شود، اما کی‌یف را قادر نمی‌سازد تا به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای دست پیدا کند و به صحنه برگردد. یکی از دلایل برتری هوایی روسیه در بسیاری از موارد و دفاع هوایی مستقر در زمین ناکافی اوکراین است. یکی دیگر از دلایل نداشتن نیروی کافی در ارتش اوکراین است و پس از بیش از دو سال نبرد سخت، به نظر می‌رسد که اوکراین نتوانسته یک بسیج بزرگ نیروها که به آن نیاز دارد را اجرایی کند.

همچنین چالش‌های مورد نظر برطرف نشدنی هستند. روسیه یک رشد اقتصادی فزاینده‌ای را در این دوره جنگ داشته و اکنون نیز در حال ایجاد سطوح عظیم نیرو است که خودشان را برای محقق شدن اهداف ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قربانی می‌کنند.

اگر مسکو بتواند به موفقیتی شگرف در تابستان دست پیدا کند که شاید شامل خارکیف، دومین شهر اوکراین شود، دیگر میل و رغبتی برای غرب نماند که هزینه بیشتری برای اوکراین در زمستان پیش رو صرف کنند.

این چشم‌انداز تیره و تار با عدم اطمینان بیشتر در مورد انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و انتخابات پارلمانی در انگلیس بدتر هم می‌شود. به نظر می‌رسد به دلیل سطحی از عزم و اراده که در میان متحدان غربی اوکراین دیده نمی‌شود، این جنگ پایانی خوش برای روسیه داشته باشد.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • بلژیک سفیر رژیم صهیونیستی را احضار می‌کند
  • بلژیک سفیر رژیم صهیونیستی را احضار کرد
  • لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند
  • مقام روسی: آمریکا جنگ را انتخاب کرده است
  • اوکراین فقط شش ماه وقت دارد
  • دیلی‌تلگراف: اوکراین فقط ۶ ماه وقت دارد
  • زالوژنی سفیر اوکراین در انگلیس شد
  • کارت‌های بانکی اعتباری روسی به زودی به ایران می‌آیند
  • سفیر ایران در کنگو با وزیر خارجه این کشور دیدار کرد
  • چین:گشایش کریدور «واخان» با افغانستان را بررسی می‌کنیم