Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-01@09:12:52 GMT

تاثیر اهدای خون بر سلامت بدن

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۵۵۷۵۰

تاثیر اهدای خون بر سلامت بدن

ایران اکونومیست-اهدای خون علاوه بر اینکه یک عمل پسندیده محسوب می‌شود، فواید بی نظیری هم برای سلامتی افراد به همراه دارد.

همه روزه افراد زیادی ازجمله بیماران تالاسمی، هموفیلی، لوسمی و یا افرادی که بر اثر تصادفات خون زیادی را از دست می‌دهند برای نجات از مرگ به دریافت خون احتیاج دارند که تنها راه تزریق خون به آن‌ها استفاده از خون‌هایی است که افراد اهدا می‌کنند، به همین دلیل در سال۱۳۵۳ سازمان انتقال خون در راستای تلاش برای رفع نیاز و جان دوباره بخشیدن به بیماران خاص تاسیس شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افراد زیادی هستند که سالانه چندین بار به اهدای خون اقدام می‌کنند. انجام این کار نه تنها خدا پسندانه است بلکه باعث تضمین سلامت افراد اهدا کننده می‌شود.

پی بردن به سلامتی و چکاپ شدن

پیش از انجام فرآیند اهدای خونی در هنگام مراجعه به مراکز انتقال خون سلامت افراد مورد بررسی کامل قرار می‌گیرد تا از این طریق به سلامت خون اهدایی آن‌ها هم پی برده شود.

فرد اهدا کننده توسط یک پزشک، معاینه می‌شود تا مشخص شود که به کم خونی، کم یا زیاد بودن سطح هموگلوبین و یا فشارخون خون مبتلا نباشد. پس از این فرآیند و تایید توسط پزشک فرد مجاز به اهدای خون خواهد بود. در نتیجه فرد پیش از اهدای خون به طور کامل و رایگان چکاپ می‌شود.

کاهش ابتلا به سکته قلبی

یکی از علت‌های اصلی بروز سکته‌های قلبی در افراد افزایش سطح کلسترول خون است. کلسترول نوعی چربی است که میزان زیاد آن در بدن به مرور زمان باعث رسوب در شریان‌های قلبی و همچنین ضخیم شدن دیواره‌های عروق قلب می‌شود که در چنین شرایطی به دلیل تنگ‌تر شدن رگ‌های قلبی پمپاژ خون به اعضای بدن به خوبی صورت نمی‌گیرد و میزان کافی خون و اکسیژن به قلب نمی‌رسد که در نهایت موجب بروز سکته قلبی در افراد می‌شود. اما اهدای خون باعث می‌شود تا میزان قابل توجهی از سطح کلسترول خون کاهش یابد و امکان ابتلا به سکته قلبی کم شود.

کاهش غلظت خون

وظیفه مغز استخوان در بدن تولید خون بوده و میزان خونی که در بدن تولید می‌شود ۵ لیتر است، اما در برخی موارد بنا به دلایلی مثل وجود هورمون‌هایی در بدن که بعد از سن بلوغ رشد می‌کنند، مغز استخوان به طور طبیعی و خودکار تغییراتی را در میزان ساخت خون و افزایش تعداد گلبول‌های قرمز ایجاد می‌کند. با اهدای خون میزان فشار و غلظت خون افراد کاهش می‌یابد و از بروز انواع بیماری‌ها جلوگیری می‌شود.

با اهدای خون لاغر شوید

زمانی که افراد میزانی از خونشان را اهدا می‌کنند هرچند که این مقدار بسیار زیاد نیست و فقط ۴۵۰ سی سی از کل حجم خون که ۵ لیتر است گرفته می‌شود، بدن به طور خودکار اقدام به تولید و جایگزین کردن خون از دست رفته می‌کند. در این هنگام با بالارفتن میزان سوخت و ساز بدن برای جایگزینی خون حدود ۶۵۰ کالری می‌سوزد و انرژی که صرف این کار می‌شود به مرور زمان به لاغر شدن فرد کمک می‌کند.
جلوگیری از ابتلا به سرطان با اهدای خون

آهن از جمله مواد معدنی است که وجود میزان مشخصی از آن در بدن لازم و ضروری است. اما همانطور که کمبود آهن در بدن می‌تواند باعث بروز مشکلات و بیماری‌هایی در افراد شود میزان زیاد این مواده معدنی هم می‌تواند برای فرد دردسر ساز باشد.

ازجمله خطراتی که از طریق بالا بودن میزان زیاد آهن در خون فرد را تهدید می‌کند افزایش احتمال ابتلا به سرطان است. در صورتی که افراد با اهدای خون حدود ۲۲۵ تا ۲۵۰ میلی گرم آهن دفع می‌کنند و به همین دلیل بهتر است تا افرادی که کم خونی دارند خون اهدا نکنند. همچنین اهدای خون به پاک سازی و تصفیه خون هم کمک می‌کند که در نهایت باعث کاهش ابتلا به سرطان می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اهدای خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۵۵۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طراحی ضربان‌ساز قلبی که تا ۳۰۰ سال در بدن کار می‌کند!

آفتاب‌‌نیوز :

ضربان‌ساز‌ها دستگاه‌های الکترونیکی در دنیای پزشکی هستند که اطمینان حاصل می‌کنند قلب کاربر به شکل نرمال کار می‌کند. اگر ریتم قلب ضعیف شود، ضربان‌ساز با افزایش جریان الکتریکی موجب می‌شود تا قلب به ریتم اصلی خود بازگردد. هر زمان که لازم باشد، ضربان‌ساز تلاش می‌کند و در صورت لزوم پالس‌های سریع‌تری را ارائه می‌دهد تا فرد زندگی نرمالی را تجربه کند. ضربان‌ساز برای ایجاد پالس به برق نیاز داشته و این انرژی از طریق یک خازن تامین می‌شود که باید سریع شارژ و تخلیه شود. این انرژی الکتریکی باید به اندازه کافی باشد تا برای تنظیم مجدد قلب مناسب باشد.

مین دوک نگوین و همکارانش برای بهبود ذخیره‌سازی انرژی، روی طراحی جدیدی برای خازن‌ها کار می‌کنند، آن‌ها می‌خواهند میزان انرژی از دست رفته بعد از هر بار شارژ/دشارژ را کم کنند و تعداد دفعاتی که خازن با اطمینان شارژ یا تخلیه می‌شود را افزایش دهند.

مین دوک نگوین می‌گوید: «ضربان‌ساز باید با ضربان قلب شما همگام باشد، بنابراین باید بتواند تا میلیارد‌ها بار شارژ و تخلیه شود. در غیر این صورت، شما باید هر چند ماه یکبار ضربان‌ساز را تعویض کنید.»

نگوین و تیمش روی نوعی خازن کار می‌کنند که از چندین لایه نازک از مواد مختلف استفاده می‌کند. آن‌ها با افزودن لایه‌ها توانستند راندمان را به بیش از ۹۰ ٪ افزایش دهند. این بدان معنی است که کمتر از ۱۰ ٪ از بار الکتریکی مورد استفاده برای شارژ را از دست می‌رود. این طراحی جدید دو برابرکمتر از طراحی‌های قدیمی انرژی از دست می‌دهد. این دستگاه در محدوده دمایی گسترده ۲۵ تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد کار می‌کند و می‌تواند تا ۱۰ میلیارد بار شارژ و تخلیه کند. در واقع این دستگاه می‌تواند تا ۳۰۰ سال عمر کند.

نتایج یافته‌های آن‌ها در قالب مقاله‌ای با عنوان “Towards Design Rules for Multilayer Ferroelectric Energy Storage Capacitors – A Study Based on Lead-Free and Relaxor-Ferroelectric/Paraelectric Multilayer Devices” در نشریه Advanced Materials به چاپ رسیده است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • کمتر از یک درصد از افراد واجد شرایط در سیستان و بلوچستان خون اهدا می‌کنند
  • بیمه سلامت هرگز برای بیمه‌کردن با افراد تماس تلفنی نمی‌گیرد/ بیمه شدگان مراقب شرکت‌های سودجو باشند
  • 56 راز سلامت مردان که حتما باید بدانید
  • آموزش یک جامعه با اخلاق از خانه و خانواده آغاز می‌شود
  • بهترین ورزش برای تقویت قوای جنسی
  • بهره مندی بیش از ۴۰۰ هزار نفر در شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر خراسان جنوبی از بیمه سلامت
  • بهترین ورزش برای تقویت قوای جنسی چیست؟
  • ۴۰ درصد افراد نابارور بچه دار می‌شوند
  • طراحی ضربان‌ساز قلبی که تا ۳۰۰ سال در بدن کار می‌کند!
  • سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی