Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-01@22:02:08 GMT

بلاروس؛ اتحاد سه زن علیه آخرین دیکتاتور اروپا

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۶۵۸۹۵

بلاروس؛ اتحاد سه زن علیه آخرین دیکتاتور اروپا

این گروه، به نماد اپوزیسیون «رژیم» لوکاشنکو بدل شده است. الکساندر لوکاشنکو آخرین دیکتاتور اروپا به شمار می‌رود و از سال ۱۹۹۴ قدرت را در دست دارد.

سوتلانا تیخانووسکایا (Sviatlana Tsikhanouskaya)، همسر سرگئی تیخانووسکایا وبلاگ‌نویس مشهور است: آقای تیخانووسکایا با وجود تمایل برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، در ماه مه، به اتهام حمله به یک مامور پلیس بازداشت شد و امکان کاندیداتوری در این انتخابات را از دست داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سوتلانا به جای همسرش نامزد حضور در این رقابت سیاسی شد. دو زن دیگر که هر دو به نحوی به واسطه یک مرد با انتخابات مرتبط بودند، به یاری وی آمدند: ورونیکا تسپکالو و ورونیکا کولسنیکووا.

ورونیکا تسپکالو (Veronika Tsepkalo) همسر والری تسپکالو است؛ مردی که پس از «رد صلاحیت» برای شرکت در انتخابات به مسکو گریخت.

ماریا کولسنیکووا (Maria Kolesnikova)، مسئول کارزار انتخاباتی ویکتور باباریکو بود. آقای باباریکو به اتهام فساد از ثبت نام برای شرکت در انتخابات منع شد.

ماریا کولسنیکووا در مصاحبه با یورونیوز درباره این اتحاد سیاسی می‌گوید: «هر سه نفر ما هدفی یگانه را دنبال می‌کنیم: پیروزی در انتخابات».

سوتلانا تیخانووسکایا، سیاستمدار و سخنگوی تازه‌کار در هفته‌های گذشته با سفر به یازده شهر بلاروس در ورزشگاه‌ها و میدان‌های سرشار از جمعیت با هموطنانش گفتگو کرد. ورونیکا تسپکالو و ماریا کولسنیکووا در این سفر‌ها همراه او بودند.

خانم کولسنیکووا درباره این تجربه تازه می‌گوید: «احساس وصف ناشدنی شهرت و نوعی اتحاد در میان مردم را داشتیم.»

سوتلانا تیخانووسکایا وعده داده است در صورت پیروزی در انتخابات، همه زندانیان سیاسی را آزاد و انتخابات دیگری را با شرکت تمام کاندیدا‌های منع شده در شش ماه آینده برگزار کند.

الکساندر کلاکووسکی، تحلیلگر سیاسی بلاروس می‌گوید: «هیچ سیاستمدار و کارشناسی فکرش را هم نمی‌کرد که رهبر اقتدارگرای بلاروس از سوی یک «زن خانه‌دار» به چالش کشیده شود. آقای کلاکووسکی تاکید می‌کند که خانم تیخانووسکایا می‌پذیرد که سیاستمدار نیست.

بسیاری از کارشناسان ساختار ساده و در عین حال ناشناس قدرت سیاسی در بلاروس می‌گویند که با وجود ضعف‌های کارزار زنان، احتمال پیروزی این رقبای ناشناس الکساندر لوکاشنکو کم نیست. آقای کلاکووسکی می‌گوید: «یکی از دلایل موفقیت احتمالی تیخانووسکایا داستان تاثربرانگیز خانوادگی او خواهد بود: مردم احساس می‌کنند که عدالت به شدت [درباره این خانواده]نقض شده است. این احساس بسیار قوی است.»

«رئیس جمهوری یک مرد است، من مطمئن هستم»

الکساندر لوکاشنکو بار‌ها تاکید کرده که نمی‌تواند باور کند که زنان می‌توانند در این انتخابات پیروز شوند. وی در ماه مه (۳ ماه پیش از انتخابات) گفت: «قانون اساسی ما برای زنان نیست. جامعه ما آنقدر پخته نیست که به زنان رای دهد. چون در قانون اساسی ما رئیس جمهوری قدرت زیادی دارد.»

رئیس جمهوری بلاروس با مقایسه این کشور با لیتوانی و دالیا گریبائوسکایته، رئیس جمهوری پیشین این جمهوری گفت که بلاروس نظام سیاسی متفاوتی دارد و ریاست جمهوری در این کشور مقام قدرتمندی است.» وی از همین سخنان نتیجه گرفت: «رئیس جمهوری یک مرد است، من مطئنم.»

ماریا کولسنیکووا می‌گوید: «این حرف‌های لوکاشنکو جنسیت‌زده بود.» وی با به چالش کشیدن اطمینان رئیس جمهور از جنسیت رهبر آینده می‌گوید: «ما از مردم بلاروس فقط عشق و حمایت گرفتیم.»

براساس یک نظرسنجی تلویزیون ملی بلاروس، ۷۸/۱ درصد شهروندان این کشور به لوکاشنکو اعتماد دارند و دست‌کم ۷۲ درصد، آماده دادن رای به او در انتخابات پیش‌رو هستند. بر اساس همین نظرسنجی تنها ۷/۵ درصد از شهروندان به تیخانووسکایا رای خواهند داد. بسیاری با توجه به ممنوعیت پژوهش‌های جامعه‌شناختی در بلاروس معتقدند نتایج این نظرسنجی قابل اتکا نیست.

روس‌های زندانی در بلاروس

همزمان با روز‌های پایانی کارزار‌های انتخاباتی در بلاروس، دستگاه‌های امنیتی این کشور روز چهارشنبه ۲۹ ژوئیه ۳۲ شهروند روسیه را در نزدیکی مینسک (پایتخت) به اتهام تلاش برای برنامه‌ریزی به منظور آسیب رساندن به انتخابات بازداشت کردند.

مقام‌های امنیتی بلاروس می‌گویند در پی بازداشت ۲۰۰ تبعه دیگر روسیه در سراسر این کشور هستند. همزمان، حکومت مقررات گردهم‌آیی‌های پرجمعیت و به‌ویژه قوانین مربوط به تجمات با حضور کاندیدا‌ها را به شدت محدود کرده است.

با این همه سوتلانا تیخانووسکایا می‌گوید: «تمام برنامه‌های ما با شیوه عادی و به روال معمول برگزار می‌شود.» این سخنان پس از اعمال محدودیت‌ها در پی راهپیمایی بزرگ هواداران اپوزیسیون بیان شد. ده‌ها هزار هوادار بلوک تیخانووسکایا پنج‌شنبه گذشته در پایتخت راهپیمایی کردند. گفته می‌شود این تظاهرات، بزرگ‌ترین گردهم‌آیی تاریخ بلاروس از زمان استقلال از اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی بود.

تظاهرات بی‌سابقه مخالفان الکساندر لوکاشنکو در بلاروس

ماریا کولسنیکووا می‌گوید به دلیل محبوبیت غیرمنتظره خانم تیخانووسکایا، این کارزار انتخاباتی یک چالش جدی برای رئیس جمهوری (لوکاشنکو) است.

آیا پیروزی در انتخابات ممکن است؟

با وجود حمایت گسترده از کارزار مخالفان، خانم تیخانووسکایا بار‌ها گفته است که به نظر وی انتخابات پیش‌رو «عادلانه» نخواهد بود.

ماریا کولسنیکووا هم با تائید همین نظر و با اشاره به تهدیدآمیز بودن پیش‌بینی‌ها می‌گوید: «[روند انتخابات]به خیلی عوامل بستگی دارد. به‌ویژه اینکه معلوم نیست در نهایت نام چه کسانی روی برگه‌های اخذ رای باقی بماند. هنوز هم این خطر وجود دارد که شماری از نامزد‌ها از حضور در انتخابات انصراف دهند.»

با این حال اپوزیسیون همچنان امیدوار است که انتخابات سالم برگزار شود. ماریا کولسنیکووا می‌گوید: «فقط امید داریم که این بار مقام‌ها عاقلانه رفتار کنند و بفهمند که اکثریت رای‌دهندگان حامی رئیس جمهوری کنونی نیستند.»

با این همه نشانه‌هایی از آمادگی پلیس برای رویارویی با اعتراضات به چشم می‌خورد: الکساندر لوکاشنکو اخیرا در جریان بازدید از یک مرکز نظامی در مینسک، شاهد رزمایش پلیس ضد شورش برای متفرق کردن معترضان با ماشین آب‌پاش بود. او در آن زمان گفت: «همه شما و من باید آگاه باشیم که اجازه نخواهیم داد چنین شرایطی کشور ما را به ناآرامی بکشاند.»

بسیاری از شهروندان از نحوه مدیریت بحران‌هایی که در سال‌های اخیر کشور را درگیر کرده راضی نیستند.

به گفته وزارت دارایی، تولید ناخالص داخلی بلاروس از ۱۷۰ میلیون روبل (۵۹/۲میلیون یورو) در سال ۲۰۱۰ میلادی به ۱۳۱ میلیون روبل (۴۵/۶ میلیون یورو) در سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است. بانک جهانی پیش‌بینی کرده است که این شاخص در سال ۲۰۲۰ میلادی چهار درصد دیگر کاهش خواهد یافت.

الکساندر کلاسکووسکی می‌گوید: «لوکاشنکو پاسخی برای چالش‌هایی که مردم را نگران می‌کند، ندارد. رئیس جمهوری خصومت خود با اصلاحات را پنهان نمی‌کند و مصمم است که شرایط را با زور کنترل کند. این شرایط برای بخش بزرگی از جامعه بلاروس خوشایند نیست.»

منبع: پارسینه

کلیدواژه: بلاروس پارسی خبر دیکتاتوری اروپا رقابت سیاسی الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۶۵۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظرسنجی| پیشتازی اندک بایدن نسبت به ترامپ

نتایج نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پیشتازی بسیار اندکی نسبت به دونالد ترامپ دارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، نتایج نظرسنجی‌های جدید که توسط رویترز/ایپسوس به مدت 2 روز انجام شده، نشان می دهد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا پیشتازی بسیار اندکی نسبت به دونالد ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر دارد.

بر این اساس، حدود 40 درصد رای دهندگان ثبت نام کرده اظهار کردند که آنها به بایدن رای می دهند در حالی که 39 درصد به ترامپ رای می دهند. این در حالی است که این میزان پیشتازی در نظرسنجی ابتدای ماه گذشته 4 درصد بوده است و این یعنی میزان محبوبیت بایدن کاهش یافته است.

همچنین حدود 28 درصد رای دهندگان اظهار کردند که هیچ نامزدی را برای رای دادن انتخاب نکرده‌اند و یا تمایل به نامزد حزب سوم داشته و یا ممکن است اصلا رای ندهند.

علاوه بر این، 8 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی، رابرت کندی را به عنوان نامزد مورد نظر خود انتخاب می کنند اگر او در جریان رقابت بین ترامپ و بایدن به عنوان نامزد حزب سوم قرار بگیرد.  

این در حالی است که این نظرسنجی در بین بزرگسالان سراسر آمریکا انجام شده و در آن ترامپ در بین تمام رای دهندگان پیشتازی 2 درصدی نسبت به بایدن دارد اما پیشتازی بایدن نسبت به ترامپ در بین رای دهندگان ثبت نام کرده اهمیت بیشتری دارد زیرا افرادی که در حال حاضر برای رای دادن ثبت نام کرده‌اند، به احتمال بیشتر در انتخابات ماه نوامبر شرکت می کنند. تنها دو سوم واجدان شرایط رای دهی در انتخابات ریاست جمهوری 2020 که به پیروزی بایدن منجر شد، شرکت کردند.

هچنین براساس نتایج این نظرسنجی، ترامپ با 41 درصد نسبت به بایدن با 35 درصد در بین شرکت کنندگان مرد در این نظرسنجی، پیشتاز است، در حالی که بایدن با 35 درصد نسبت به ترامپ با 33 درصد در بین شرکت کنندگان زن جلوتر است.

به علاوه، ترامپ در بین شرکت کنندگان بدون مدرک دانشگاهی پیشتاز است در حالی که بایدن در بین افراد تحصیل کرده برتری دارد.

انتشار نتایج این نظرسنجی در حالی است که موج اعتراضات حمایت از فلسطین در محوطه‌های دانشگاه‌های آمریکا از 17 آوریل تاکنون آغاز شده است. اعتراضات از دانشگاه کلمبیا آغاز و  بعد از دستگیری صدها نفر از معترضان در این دانشگاه گسترده‌تر شده و بعد از سرایت به اکثر دانشگاه‌های این کشور در حال گسترش به دانشگاه‌های سایر کشورهای دنیا است. دانشجویان معترض خواستار قطع رابطه این دانشگاه با نهادهای اسرائیل که در جنگ غزه نقش دارند شدند. معترضان در دانشگاه‌های دیگر نیز خواسته‌های مشابهی دارند. همین امر دولت بایدن را با بحران چشمگیری در زمینه امنیت داخلی و پرداختن به موضوع جنگ در غزه در آستانه انتخابات ماه نوامبر روبرو کرده است.

دونالد ترامپ نیز همچنان درگیر پرونده های حقوقی و کیفری خود است. در حال حاضر دادگاه رسیدگی به اتهامات ترامپ درباره پرداخت حق السکوت به یک بازیگر فیلم های غیر اخلاقی در نیویورک در حال برگزاری است.

دادگاه رسیدگی به اتهامات دونالد ترامپ درباره پرداخت حق السکوت به یک بازیگر فیلم های غیر اخلاقی از چند روز پیش در حال برگزاری است. براساس این گزارش یک هیئت منصفه 12 نفره برای بررسی اتهامات ترامپ تعیین شده است.

براساس پرونده حق السکوت ترامپ، دادستان‌های نیویورک اعلام کردند که ترامپ پیش از انتخابات سال 2016، از مایکل کوهن وکیل سابق خود خواسته تا 130 هزار دلار را به عنوان حق السکوت در ازای رابطه جنسی وی با استورمی دنیلز پرداخت کند و سپس با جعل اسناد پرداختی آن، این رقم را به عنوان هزینه‌های قانونی نشان دهد.

این در حالی است که ترامپ هر گونه رابطه با دنیلز را رد کرده است. نام واقعی این بازیگر، استفانی کلیفورد است.

انتظار می رود این دادگاه حدود 6 هفته به طول بیانجامد.

در حال حاضر دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان با اتهامات کیفری متعددی روبروست: تلاش برای ابطال نتایج انتخابات 2020 و حمله طرفدارانش به ساختمان کنگره در ژانویه 2021، نگه داری اسناد طبقه بندی شده در ویلای شخصی‌اش در فلوریدا پس از ترک کاخ سفید، پرداخت حق السکوت به یک بازیگر فیلم های غیراخلاقی، و تلاش برای تغییر نتایج انتخابات در ایالت جورجیا. وی همچنین درگیر پرونده کلاهبرداری و اتهامات مالی است. علاوه بر این رئیس جمهور سابق آمریکا با پرونده پرداخت خسارت به یک نویسنده که او را به تجاوز جنسی متهم کرده بود، روبروست.

اما ترامپ انجام هر اقدام نادرست در این پرونده ها را رد و طرح این اتهامات را تنها با انگیزه سیاسی و با هدف کنار گذاشتن او از رقابت‌های انتخاباتی 2024 می‌داند.

اگر ترامپ بار دیگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود، می تواند برای هر گونه اتهام فدرال علیه خود درخواست عفو بدهد.

این در حالی است که در اوایل ماه مارس جو بایدن و دونالد ترامپ موفق به کسب نامزدی دموکرات ها و جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا شدند تا نخستین رویارویی دوباره دو نامزد انتخاباتی در حدود 70 سال اخیر در تاریخ این کشور رقم بخورد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پنجم نوامبر سال 2024 برگزار می شود.

ترامپ: حامیان فلسطین در دانشگاه کلمبیا پول گرفته‌اندترامپ 9 هزار دلار جریمه شدواکنش ترامپ به خیزش دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطینانتقاد بایدن از ترامپ در مهمانی در کاخ سفید

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • پیرهادی: اتحاد جنبش‌های دانشجویی دنیا علیه ظلم اعجاز مقاومت غزه است
  • نظرسنجی| پیشتازی اندک بایدن نسبت به ترامپ
  • عدم مشارکت جبهه نجات ملی تونس در انتخابات
  • ترامپ ۹ هزار دلار جریمه شد
  • روزنامه سازندگی: مهدی نصیری توهم اتحاد نامقدس دارد
  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت
  •  واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان نصیری درباره اتحاد شاهزاده و تاجزاده؛ تکرار یک شوخی بی‌مزه است | ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد | واقعا یک توهم است
  • توصیه عجیب لوکاشنکو به ورزشکاران بی‌طرف در المپیک پاریس
  • مهدی نصیری و توهم اتحاد