Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-04-26@07:30:12 GMT

جهش در گازرسانی، اقدامی مؤثر در 6 سال گذشته

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۶۶۸۴۵

جهش در گازرسانی، اقدامی مؤثر در 6 سال گذشته

موسی احمدی | نایب رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس‌

 

گازرسانی در کشور ما بویژه به روستاها همواره از اهمیت خاصی برخوردار بوده است که با تصویب قانون بند «ق» تبصره یک در مجلس نهم، مجالی برای سرعت بخشی به روند آن فراهم شد. این امر مهم که از سال 1393 با جدیتی مضاعف توسط دولت و مجلس پیگیری شده، توانست در زندگی روستانشینان و محرومان، رفاه نسبی ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخصوص در مناطق سردسیر که در زمستان‌ها با بارش برف شدید حتی راه ارتباطی با شهرها را به منظور تأمین سوخت نداشتند و یا در مناطق جنوبی کشور که پالایشگاه‌ها را اطراف خود می‌دیدند اما از این نعمت بی‌بهره بودند.

در عین حال، این اقدام بسیار مهم و اثرگذار دولت یازدهم و دوازدهم که به پشتوانه افزایش برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی رقم خورد، به پیشگیری از تخریب جنگل‌ها برای سوزاندن چوب درختان، کاهش استفاده از سوخت‌های گران و آلاینده نظیر فرآورده‌های نفتی و همین‌طور فراهم شدن زیرساخت‌های توسعه و اشتغال در روستاها کمک کرد. موضوعی که هم رضایتمندی مردم را به دنبال داشت و هم از استفاده کالاهای جایگزین چه در بخش خانگی و چه در بخش صنعتی و نیروگاه‌ها جلوگیری کرد. اگرچه انتقاداتی در این زمینه مطرح است اما عقیده داریم که شرایط ایران را نمی‌توان با کشورها و اقتصادهای دیگر مقایسه کرد. چرا که مردم این را نمی‌پذیرند که کشورشان رتبه نخست ذخایر گازی جهان را داشته باشد و با هزینه قابل قبولی فرصت احداث خط لوله برای گازرسانی به آنها فراهم باشد اما همچنان با سیلندرها و کپسول‌های گاز که هزینه‌بر است، نیاز خود را تأمین کنند. مسأله‌ای که سال‌های طولانی، مشکلاتی را برای مردم مناطق محروم ایجاد می‌کرد و با هر برف و بارانی خانه‌هایشان سرد می‌شد.

این موضوع نیز که اگر به روستاها گازرسانی انجام ندهیم، درها و فرصت‌های صادرات گاز به روی ایران گشوده خواهد شد، اساساً پشتوانه علمی ندارد و باید بدانیم که آنچه ما را به بازار صادراتی نزدیک خواهد کرد، افزایش روابط با همسایگان و بازارهای هدف و در عین حال مدیریت مصرف در داخل و کاهش فلرسوزی است. امروز غالب مجلس یازدهم به عنوان نماینده و صدای مردم از این روند گازرسانی به شهرها و روستاهای باقیمانده حمایت می‌کند. چرا که این موضوع علاوه بر آنچه اشاره شد، به توازن جمعیتی نیز کمک خواهد کرد و باعث ماندگاری افراد در روستاها می‌شود. ما هرچه خدمات را در روستاها افزایش دهیم و در آنجا روند زندگی را تسهیل کنیم و اشتغال را به این مناطق ببریم، پیشرفت و توسعه رقم خواهد خورد و منافع ملی نیز حفظ خواهد شد.

ما امروز در بحث صادرات گاز مشکلی نداریم و به هر بازاری که مشتاق به دریافت گاز از ایران است، صادرات انجام می‌دهیم. اما نکته ظریفی که در این خصوص باید به آن توجه کرد، آن است که گازرسانی به روستاها به واسطه توسعه میدان مهم پارس جنوبی، فرصت‌های بی‌نظیر صادرات فرآورده‌ها را در اختیار کشور قرار داده و این موضوع نه تنها به نفع روستاییان بلکه به سود تمام مردم ایران بوده است.

اکنون بحث ایجاد روابط با کشورهای همسایه یک نیاز اساسی است و باید اعتماد متقابلی با کشورهای همسایه ایجاد کنیم تا ظرفیت‌های جدیدی برای ایران فراهم شود. در کنار آن مدیریت مصرف بویژه در بخش گاز مبحث بسیار مهمی است و باید با بالابردن راندمان شرایط را بهبود ببخشیم.

در این راستا، کمیسیون انرژی مجلس یازدهم اهدافی را مشخص کرده و آن را در اولویت‌های نخست کاری خود قرار داده است. در فرصت پیش آمده نیز برای تنظیم یک سند جامع و کامل برای بخش انرژی چه در بخش توسعه و چه در بخش بهینه‌سازی مصرف، گام‌های ابتدایی برداشته شده و امیدواریم که تا پایان مسیر بتوانیم یک تحول در این بخش را رقم بزنیم. در ابتدای کار از تمام دانشگاه‌ها، دانشکده‌ها، مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌ها و همین‌طور وزارت نفت و کارشناسان دعوت کرده‌ایم که ایده‌های خود را به مجلس اعلام کنند تا یک افق و چشم‌انداز در بخش انرژی بر مبنای این نگاه‌های تخصصی تنظیم شود. تاکنون حدود 50 مورد نیز از این بخش‌ها ایده و سند دریافت کرده‌ایم. امیدواریم در ادامه راه بر مبنای توصیه‌های مقام معظم رهبری و اشاراتی که به بخش انرژی داشته‌اند و همینطور با همکاری خوب وزارت نفت یک برنامه جامع و کاربردی ارائه شود، تا ضمن افزایش رفاه در جامعه، شاهد نظم بخشی به پروژه‌ها و برنامه و افزایش منافع ملی باشیم. ‌/روزنامه ایران

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو چه در بخش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۶۶۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم از اقدامات مؤثر فراجا در مقابله با بی حجابی حمایت می کنند

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید جابری انصاری مطرح کرد: اقدام شایسته نیروی انتظامی در برخورد با بی حجابی به منظور حفظ حریم و کرامت بانوان سرزمین عزیزمان ایران اسلامی قابل ستایش و تقدیر است و شهروندان از این اقدامات حمایت می‌کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز خاطرنشان کرد: در مسیر مقابله با بی حجابی قطعاً با باندهای مروج فساد و فحشاء در سطح جامعه برخورد قاطع انجام خواهد شد و فراجا به دنبال مدیریت افرادی است که به صورت سازماندهی شده به دنبال کشف حجاب هستند.

به گفته وی، صدای امثال علی نژادها در غرب برای بی حجاب کردن دختران معصوم این مملکت صدای کودتای سازمان سیا است که قصد دارد کشور ما را ویران کند اما زهی خیال باطل که نمی‌دانند امثال شهید سلیمانی‌ها مقابل آنها می‌ایستند و ناکامشان می‌گذارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز تأکید کرد: قطعاً اینکه نسل نوجوان و جوانی که نسبت به موضوع حجاب کم توجه هستند به خاطر عدم آگاهی آنها از حرکت خزنده ضد فرهنگی دشمن برای این نسل آینده ساز جامعه است.

جابری انصاری گفت: اقدام شایسته فراجا در استان البرز به ویژه سردار هداوند فرمانده با سابقه و انقلابی این مجموعه در عدم پرونده سازی و تلاش برای زدودن این خطای غیرعمد برای این تعداد افرادی که ناآگاهانه و از روی غفلت مورد تهاجم فرهنگی قرار گرفتند قابل تقدیر و تشکر است.

وی بیان کرد: مردم متدین البرز و همه صاحبان فکر و اندیشه و دلسوز انقلاب اسلامی از این اقدام هوشمندانه فراجا در حفظ ارزش‌ها حمایت قاطع دارند. قطعاً جهاد تبیین یکی از اولویت‌هایی است که همه دستگاه‌ها در حوزه عفاف و حجاب برای نسل نوجوان و جوان باید به آن بپردازند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان البرز ادامه داد: قائل بر این هستیم که خانواده‌ها نسبت به هدایت نوجوانان و جوانان در موضوع حفظ ارزش‌ها توجه جدی داشته باشند. با مدیریت هوشمندانه فراجا معضل بی حجابی در خودروها با اعمال قوانین بازدارنده تا حدود زیادی مرتفع شده و وضع قوانین بازدارنده در کوچه و خیابان‌ها و معابر ضروری است.

وی گفت: نیروهای فراجا به‌واسطه از خودگذشتگی‌ها و ایستادگی خود در مقابل مخلان نظم و امنیت، قانون‌شکنان همواره مورد احترام آحاد مردم بوده و هستند و شهروندان و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه نیز قدردان و در عین حال پشتیبان فراجا در انجام مأموریت‌های قانونی، خواهند بود.

کد خبر 6087320

دیگر خبرها

  • گازرسانی به ۱۰۰ واحد صنعتی در کردستان
  • مجتهدزاده: ممنوعیت ثبت اظهارنامه قضایی علیه مقامات دولتی، اقدامی نسنجیده است
  • توجه به توریسم درمانی در ساخت بیمارستان کلاهدوز قوچان مؤثر است
  • وعده صادق خنجر امت اسلام بود/ هر اقدامی علیه ایران پاسخی شدید در پی دارد
  • سپاه عهده‌دار پاسداری از انقلاب و دستاوردهای انقلاب اسلامی است
  • تمرکز شهرداری‌ها در ارزش‌افزوده تولید و ثروت باشد
  • قطر و ترکیه گزارش‌هایی مبنی بر اخراج رهبران حماس از دوحه را رد کردند
  • بررسی مشکلات بخش امامزاده حسن شهرستان فلارد
  • مردم از اقدامات مؤثر فراجا در مقابله با بی حجابی حمایت می کنند
  • دانشگاه برای ارتقای عقلانیت در حکمرانی استان مؤثر باشد