Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-07@04:14:11 GMT

کنسرسیوم صنعتی در اسپانیا به دنبال ساخت ماسک ضدکرونا

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۶۷۳۱۸

کنسرسیوم صنعتی در اسپانیا به دنبال ساخت ماسک ضدکرونا

چند شرکت اسپانیایی فعال در حوزه فناوری‌نانو و منسوجات، با همکاری مراکز تحقیقاتی مختلفی در اسپانیا به دنبال استفاده از گرافن و مشتقات گرافنی در ساخت ماسک‌های ضدکرونا هستند.

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری فناوری نانو ایران، کنسرسیومی متشکل از چند شرکت اسپانیایی و دانشگاه گرانادا در حال کار روی پروژه‌ای هستند که امکان ساخت ماسک‌های پارچه‌ای غیربافته را فراهم می‌کند، ماسک‌هایی که قادر به محافظت در برابر ویروس SARS-CoV-۲ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کنسرسیوم که به دنبال روش‌های پیشگیرانه در برابر شیوع ویروس کرونا است، قصد دارد تا از مشتقات گرافن در ماسک‌های صورت استفاده کند.

محققان مرکز فیزیک مواد متراکم از دانشگاه مادرید که هدایت این پروژه را به عهده دارد، در حال توسعه فناوری‌های جدیدی به‌منظور تولید ماسک‌های ایمن و محافظ است، ماسک‌های پارچه‌ای‌ که ایمن‌تر از ماسک‌های رایج بوده و می‌تواند عوامل بیماری‌زا به ویژه ویروس را دفع کند.

هدف این تیم، توسعه فناوری جدیدی برای تولید پارچه‌های مبتنی بر منسوجات غیربافته است. در بیشتر ماسک‌هایی که در حال حاضر در بازار است، از الیاف پلی‌پروپیلن غیربافته استفاده می‌شود. فیلترهای رایج در بازار نیز از همین جنس هستند.

نویسندگان مقاله مربوط به این پروژه می‌گویند: «هدف ما این است که مواد دو بعدی مانند گرافن یا مشتقات آن مانند اکسیدگرافن را ترکیب کرده و از آن به‌عنوان سدی در برابر ویروس استفاده کنیم.»

برای دستیابی به این هدف، آنها از یک فرآیند ساده و مقیاس‌پذیر استفاده کردند که فناوری آن به‌صورت پتنتی به ثبت رسیده است. با این فناوری ثبت شده، آن‌ها جوهرهای گرافنی تولید کرده‌اند.

این گروه توضیح می‌دهند که: «هدف ما توسعه فناوری است که باعث می‌شود ماسک‌های صورت راحت‌تر و موثرتر شوند. در حال حاضر منسوجات پروفیلاکتیک که برای مقابله با SARS-CoV-۲ تولید می‌شوند، برای دیگر ویروس‌ها چندان مناسب نیستند.»

این پروژه به سرپرستی فلکسی زامورا، پدرو جی‌دپابلو و جولیو گومز توسط کنسرسیومی از گروه‌هایی مختلف اسپانیایی هدایت می‌شود، شرکت نانواینوا تکنولوژیز (Nanoinnova Technologies) که تولیدکننده گرافن و مشتقات گرافنی است، شرکت نانوونز لیبریکا (Nonwovens Ibérica) که تولیدکننده منسوجات غیربافته است و شرکت تکستایل الاستیکو (Textil Elástico) که در حوزه محصولات الاستیک ارتوپدی تخصص دارد، از جمله شرکت‌های حاضر در این کنسرسیوم هستند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کرونا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نانو ماسک ضدکرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۶۷۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت نخستین ابرترانسفورماتور ۵۰۰ مگاولت آمپر کشور در زنجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ مدیرعامل گروه صنعتی ایران ترانسفو گفت: با ساخت و تولید این ترانسفورماتور، این شرکت در زمره معدود سازندگان دارنده تکنولوژی ساخت اَبَرترانسفورماتور همچون ABB Siemens و TBEA قرار گرفت و ضمن رفع نیاز کشور از واردات ابرترانسفورماتورها، از خروج ارز از کشور جلوگیری شد.

صادقی افزود: تولید سه دستگاه از این ترانسفورماتور‌ها طی امسال در برنامه قرار دارد که اگر ساخت این سه ترانسفورماتور صورت گیرد از خروج بیش از ۱۵ میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: این ابرترانسفورماتور ۳۴۰ تُنی مزیت‌هایی از قبیل صرفه‌جویی در فضای مورد نیاز برای قرارگیری ترانسفورماتور‌ها در پست برق به میزان حدود ۶۰ درصد، کاهش حدود ۷۰ درصدی تلفات بی‌باری نسبت به حالت سه ترانسفورماتور تک فاز، کاهش هزینه‌های احداث پُست و تسهیل فرآیند بهره‌برداری و مانیتورینگ را دارد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران ترانسفو گفت: طراحی و تولید بزرگترین ترانسفورماتور سه فاز شبکه برق کشور با ظرفیت ۵۰۰ مگاولت آمپر در گروه صنعتی ایران ترانسفو در حالی با تکیه بر دانش و تخصص بومی شده مهندسان ایرانی انجام شده است که این ترانسفورماتور غول پیکر تاکنون در کشور تولید نشده بود.


ساخت این ترانسفورماتور با حضور وزیر نیرو در زمان برگزاری بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق کشور در آبان ماه سال گذشته آغاز شد و با وجود پیچیدگی‌های قابل توجه در محاسبات و طراحی این ابرترانسفورماتور ظرف مدت زمان بسیار کوتاه در ۶ ماه، به مرحله آزمایش و رونمایی رسید.

قرار است این ابرترانسفورماتور تولید شده توسط وزیر نیرو و برخی مقامات و مسئولان کشوری رونمایی و به بهره‌برداری برسد.

دیگر خبرها

  • اسلامی: به دنبال خلق فناوری در حوزه انرژی اتمی هستیم
  • سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نقشی بزرگی در گسترش و رشد علمی ایران ایفا کرده است
  • پروژه روشنایی معابر نواحی صنعتی رضی و مشگین شهر افتتاح می‌شود
  • المپیاد ورزشی فناورانه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می شود
  • زیردریایی هدایت‌پذیر از راه دور ساخته شد
  • ساخت ١٤٠ هزار واحد مسکونی برای کارگران صنعتی
  • اجرای پروژه فیبرنوری در هرمزگان تسریع می‌شود
  • پایداری تولید در نفت و گاز مارون با تکمیل ۲۲ پروژه در سال ۱۴۰۲
  • ساخت نخستین ابرترانسفورماتور ۵۰۰ مگاولت آمپر کشور در زنجان
  • دومین قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه آماده حرکت است؛ عبور از ایران مشروط به همکاری راه‌آهن