Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-06@17:24:03 GMT

تبعات شایعه خروج محصولات فولادی از بورس کالا

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۷۰۶۰۶

تبعات شایعه خروج محصولات فولادی از بورس کالا

شایعه خروج محصولات فولادی از بورس کالا گرچه از وزارت صنعت تا نمایندگان مجلس این موضوع را در حد شایعه و اشتباه عنوان کردند اما باید دید چرا چنین مسئله ای در کشور آن هم در شرایطی که فولادی ها از رشد قیمت ها گله دارند مطرح شده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، شایعه خروج محصولات فولادی از بورس کالا پس از 17 سال شوک بزرگی بود گرچه از وزارت صنعت تا نمایندگان مجلس این موضوع را در حد شایعه و اشتباه عنوان کردند اما باید دید چرا چنین مسئله ای در کشور آن هم در شرایطی که اغلب متقاضیان فولاد از رشد بی رویه قیمت ها و عرضه قطره چکانی مواد اولیه گله دارند مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از کارشناسان معتقدند احتمالا تصور دولت این است که قیمت مسکن به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های بخش مسکن مثل فولاد، رشد چشمگیری داشته و به همین دلیل برای پایین آوردن قیمت‌ها، اگر فولاد همانند سال‌های قبل و تعزیراتی به فروش برسد، قیمت مسکن هم کاهش می‌یابد که این مدل نگاه، قطعا تبعات ناخوشایندی برای بازار خواهد داشت.

در هفته های اخیر تعادل میزان عرضه و تقاضای محصولات میانی و نهایی فولادی در بورس کالا تا حدودی برهم خورده، سبب بروز آشفتگی در بازار فولاد شده، که این موضوع هم به بازار محصولات بالادستی با محوریت شمش فولاد و هم به محصولات پایین دستی نظیر میلگرد وتیرآهن سرایت کرده و تاثیر محسوسی بر قیمتهای این بازارها برجای گذاشته  و نابسامانی هایی را بدنبال داشته است .

محمد صادق چیت ساز از کارشناسان بازار فولاد در این خصوص معتقد است :خروج محصولات فولادی از بورس کالا که بستری شفاف برای معاملات است قطعاً شفافیت را از بین می‌برد و به بازار سیاه هم دامن می‌زند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر هم بخش عمده معاملات آهن در بورس کالا تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت میگیرد و تمامی خریداران محصولات فولادی در بورس کالا از تولید کنندگان هستند و مشکل اصلی دخالت دولت در قیمت گذاری محصولات فولادی در بورس کالا و ابطال مکرر معاملات است که باعث عطش بازار و رشد قیمت ها  شده است.

وی اظهار داشت:خروج محصولات فولادی از بورس کالا و بازگشت به سیستم حواله ای چیزی جز رانت به همراه ندارد از سویی اگر کاهش قیمتی نیز داشته باشد مصرف کننده از آن منتفع نخواهد شد.

چیت ساز کاهش قیمت ها را منوط به عرضه های مداوم و منظم دانست و گفت: عرضه متناوب محصولات فولادی و کشف قیمت در بورس کالا کاهش قیمت ها را بدنبال خواهد داشت، خارج از این قاعده هر اقدامی انجام شود تأثیری در کاهش قیمت‌ها نخواهد داشت.

چیت ساز گفت: متاسفانه هیچ یک از اقدامات کنترلی که تاکنون دولت انجام داده ، نه تنها کاهش قیمت را بدنبال نداشته بلکه بازار را ملتهب تر کرده است تا جاییکه قیمت های بورس از نرخ های صادراتی نیز پیشی گرفته و این اقدام در حالی رخ داده که میزان تولید افزایش یافته و میزان صادرات طی چهار ماهه ابتدای سال کاهش یافته است.

چیت ساز ادامه داد :خروج محصولات فولادی از بورس کالا اگر به بهانه صادرات بیشتر و ارزآوری نیز باشد رشد شدید قیمت ها در بازار داخل را بدنبال خواهد داشت و این اقدام نیز منطقی نیست و با توجه به مازاد تولید که در داخل وجود دارد و تعیین قیمت بر اساس 95 درصد فوب خلیج‌فارس هم حاکی از آن است که زمینه برای صادرات مهیا  است و به نظر میرسد مشکل اصلی در موضوع صادرات، بحث بازگشت پول است.

این کارشناسان بازار فولاد اظهار داشت:در حال حاضر به دلیل نوسان شدید  ارزی و افزایش نرخ ارز آزاد و نیمایی بسیاری  ازصنایع بالادستی و از صنایع پایین دستی تمایل زیادی به صادرات محصولات تولیدی خود دارند زیرا این فواصل قیمتی جذابیتهای صادراتی بی شماری را برای آنها ترسیم می کند و در برخی موارد به دلیل حمایت از صادرات کنترل دقیقی در روند صادرات صورت نمیگیرد و از سویی عزمی جدی نیز برای بازگشت نرخ ارز به سامانه نیما وجود ندارد که این موضوع به یکباره بحرانی را ایجاد میکند .

وی افزود: اگر دولت فولاد سازان را به سمت تامین نیاز داخل و صادرات با ارزش افزوده بیشتر هدایت کند بدین ترتیب ارز بیشتری نیز به کشور باز می گردد.

انتهای پیام/

R1012125/P/S7,78/CT1 واژه های کاربردی مرتبط بورس کالا صنایع فولادی قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان واژه های کاربردی مرتبط بورس کالا صنایع فولادی پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی ۱ قیمت جهانی طلا امروز ۹۹/۰۵/۱۵| طلا ۲۰۰۰دلاری شد ۲ شناسایی ۴ میلیون جا مانده از دریافت سهام عدالت ۳ سهامداران طی ۴ روز در بورس ۴۰۰۰ میلیارد ریال "ثروت" جمع کردند ۴ ابهامات جدی در خصوص محدودیت ارائه سهام عدالت به جاماندگان/ آقای دژپسند، دارایی ۲۰۰هزارمیلیاردی «ای‌تی‌اف» از کجا آمد؟ ۵ اعلام اسامی قرعه کشی دومین مرحله فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو تا پنجشنبه ۶ قیمت دلار و قیمت یورو در صرافی‌های بانکی امروز ۹۹/۰۵/۱۵|افزایش ۲۰۰ تومانی قیمت ارز در صرافی‌ها/ دلار ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان شد ۷ بررسی ایده‌ها در میزگرد تسنیم| دست مجلس برای مقابله با کاهش ارزش پول ملی باز است/ خطر نابرابری در جامعه جدی است ۸ قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۹/۰۵/۱۵|افزایش قیمت طلا و سکه در بازار/ سکه ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شد مهمترین اخبار اقتصادی ابهامات جدی در خصوص محدودیت ارائه سهام عدالت به جاماندگان/ آقای دژپسند، دارایی ۲۰۰هزارمیلیاردی «ای‌تی‌اف» از کجا آمد؟ "علاج تحریم"|فولادگر: مشکل اقتصاد ایران این است که همیشه منتظر بوده، دیروز منتظر برجام و پسابرجام و امروز منتظر انتخابات آمریکا فروش۴.۲ میلیارد یورو ارز صادراتی در نیما/ تراز عرضه ارز مثبت شد شاخص بورس قله ۲.۰۰۰.۰۰۰ واحد را پس گرفت مهمترین اخبار تسنیم روحانی: عید غدیر عید سیاست و حکومت است/ دشمنان نمی‌توانند نظام اسلامی را از مردم بگیرند آخرین اخبار لحظه به لحظه از انفجار بیروت|عروس خاورمیانه رخت عزا به تن کرد؛ افزایش آمار قربانیان به ۱۰۰ کشته و ۴ هزار زخمی تلاش ۵ گروه برجسته ایرانی برای ساخت واکسن کرونا/ مطالعات بالینی روی انسان به‌زودی آغاز می‌‌شود ابهامات جدی در خصوص محدودیت ارائه سهام عدالت به جاماندگان/ آقای دژپسند، دارایی ۲۰۰هزارمیلیاردی «ای‌تی‌اف» از کجا آمد؟ پیام روحانی به «میشل عون» در پی انفجار بیروت: ایران آماده ارسال کمک‌های پزشکی و مداوای مجروحان است درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بورس کالا صنایع فولادی بورس کالا صنایع فولادی خروج محصولات فولادی از بورس کالا بورس کالا سهام عدالت کاهش قیمت قیمت ارز قیمت ها چیت ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۷۰۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت روز محصولات سایپا یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، قیمت اطلس G در بازار آزاد نسبت به خریدوفروش‌های هفته قبل پنج میلیون ارتقا پیدا کرده و مدلی مثل پراید ۱۵۱ که ۳۴۲ میلیون تومان قیمت خورده، افزایش قیمت چهار میلیونی را تجربه می‌کند.

بیشتر بخوانید: قیمت روز محصولات ایران‌خودرو یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

ساینا S دنده‌ای، کوئیک GX و کوئیک SR دنده‌ای نیز هر کدام با افزایش قیمت دو میلیونی درقیاس با هفته قبل راهی بازار شده‌اند. قیمت روز محصولات سایپا در بازار آزاد را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

قیمت روز خودروهای سایپا
مدل ۱۳ اردیبهشت ۱۶ اردیبهشت
پراید ۱۵۱ تیپ DA مدل ۱۴۰۳

۳۳۸ میلیون تومان

۳۴۲ میلیون تومان

ساینا S دنده‌ای مدل ۱۴۰۳

۴۳۸ میلیون تومان

۴۴۰ میلیون تومان

کوئیک GX مدل ۱۴۰۳

۴۴۸ میلیون تومان

۴۵۰ میلیون تومان

کوئیک SR دنده‌ای مدل ۱۴۰۳

۴۴۸ میلیون تومان

۴۵۰ میلیون تومان

اطلس مدل ۱۴۰۳

۵۸۰ میلیون تومان

۵۸۵ میلیون تومان

چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۲

یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان

یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان

چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۳

یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان

یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان

شاهین دنده‌ای مدل ۱۴۰۳

۷۶۵ میلیون تومان

۷۶۵ میلیون تومان

شاهین اتوماتیک مدل ۱۴۰۳

۸۶۰ میلیون تومان

۸۶۰ میلیون تومان

انتهای پیام/

کد خبر: 1229516 برچسب‌ها سايپا

دیگر خبرها

  • فولاد مبارکه؛ دارنده کامل‌ترین زنجیره تولید ورق‌های فولادی
  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • افزایش سرمایه بیش از ۴ هزار درصدی یک نماد بورسی
  • قیمت روز محصولات سایپا یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خروج نقدینگی از بازار سرمایه ادامه‌دار شد
  • پیش‌بینی بورس در هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۳/ پیشتازی فولادی‌ها و پالایشی‌ها در این هفته
  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالاهای وارداتی می‌شود؟