Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه تهران، هشتمین نشست مشترک خوشه‌های علمی اقتصادی و اجتماعی، یکم مرداد ۱۳۹۹ با هدف بررسی ابعاد مختلف تفاهم نامه ۲۵ ساله با کشور چین و فرصت‌ها و تهدیدهای آن برای کشور با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، نمایندگانی از هیأت دولت، برخی از مسئولان وزارت امورخارجه، معاونان دانشگاه تهران و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های بزرگ کشور برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست نیلی احمدآبادی، اختصاص دادن یکی از جلسات خوشه‌های علمی دانشگاه‌های بزرگ کشور به موضوع پیش‌نویس تفاهم نامه همکاری میان ایران و چین را نشانه اهمیت این موضوع دانست و طرح بحث پیرامون این سند در فضای دانشگاهی و علمی را هدف برگزاری این نشست توصیف کرد.

وی مهمترین نکته مطرح شده در این نشست را توافق همگانی درباره اهمیت سیاست تعامل همه جانبه کشور با دنیا عنوان کرد و افزود: با توجه به شرایط ویژه‌ای که کشور به سبب تحریم‌های گسترده آمریکا در آن قرار دارد، این تفاهم‌نامه دارای اهمیت زیادی در داخل و در سطح بین‌المللی است و دانشگاه تهران در صورت لزوم آمادگی برگزاری نشست‌های بیشتر در زمینه بررسی این موضوع را دارد.

محمدجواد ظریف پس از بیان پرسش‌ها و نکات مطرح شده از سوی متخصصان عضو خوشه‌های علمی دانشگاه تهران، برقراری رابطه گسترده میان ایران و کشورهای دنیا را امری لازم برشمرد و گفت: شناخت و تحلیل عرصه سیاسی جهانی و روابط بین‌الملل اهمیتی بنیادین دارد و بر این اساس باید متوجه پدیده تغییر «مراکز قدرت» و «منابع قدرت» از غرب به شرق یا به اصطلاح از آتلانتیک به پاسیفیک در سال‌های گذشته بود و چنین تغییراتی باید در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به این مهم و همچنین سیاست همه جانبه گرایی و تعادل در روابط بین‌المللی کشور جمهوری اسلامی ایران، روابط با کشور چین به‌عنوان یک مرکز قدرت در حال شکل‌گیری نوین در جهان، اهمیت زیادی برای منافع کشور دارد.

ظریف، با اشاره به اینکه کشور چین تفاهم‌های مشابهی را در سطوح مختلف با کشورهای دیگر دارد، اظهار کرد: در سال‌های گذشته به سبب مسائل ناشی از تحریم‌های بین‌المللی، کشور چین حاضر به عقد چنین تفاهم‌نامه‌ای با کشور نبود. این امر بعد از توافق برجام ممکن شد و کشور چین حاضر به جاری ساختن تفاهمنامه‌ای چند جانبه با کشور ایران شد که در دیدار بین رؤسای جمهور دو کشور در سال گذشته این موضوع مطرح و مورد توافق اولیه قرار گرفت. مسأله‌ای که در رسانه‌ها نیز اعلام شد. بنابراین همکاری با کشور چین موضوعی نبوده است که در مورد آن پنهان کاری شده باشد.

به گفته وزیر امور خارجه، در روابط بین‌الملل تمامی کشورها به دنبال منافع خود هستند و کشوری حاضر نیست برای منافع کشوری دیگری از منافع خود چشم‌پوشی کند. از این‌رو کشورها باید مراقب منافع ملی خود در چهارچوب همکاریهای بین‌المللی باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: سرمایه‌گذاری برای توسعه کشور امری لازم است و کشور به آن نیاز دارد و باید از ظرفیت سرمایه‌های بین‌المللی استفاده کرد. در شرایط حاضر که اقتصاد دنیا به سبب بحران کرونا لطمه دیده و بسیاری از کشورها دچار مشکلات بسیاری شده‌اند، کشور چین از معدود کشورهای دارای منابع پولی است که حاضر به سرمایه‌گذاری در ایران است.

ظریف، در ادامه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به غیر از رژیم اشغالگر قدس آماده همکاری با همه کشورهای جهان در چهارچوب منافع دو جانبه است و از عقد قراردادهای همکاری مورد تفاهم استقبال می‌کند. اما مسأله این است که عمده کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی از ترس تحریم‌های آمریکا حاضر به اقدام در این زمینه نیستند.

وزیر امور خارجه، تصریح کرد: پس از توافق بین رؤسای جمهور دو کشور، تدوین متن تفاهم‌نامه به وزارت اقتصاد و دارایی محول شد، اما پس از طی مدتی قرار بر این شد تا مسئولیت تدوین تفاهم‌نامه با نظارت دکتر لاریجانی، به عهده وزارت امور خارجه باشد که مورد قبول همه دستگاه‌های مسئول قرار گرفت. طبق عرف بین‌الملل متن چنین تفاهم‌نامه‌هایی نباید قبل از مذاکرات نهایی علنی شود و علنی شدن پیش‌نویس از طرف وزارت امور خارجه نبوده است.

وی از تمایل دولت جهت عقد تفاهم‌نامه با کشورهای بیشتری خبر داد و افزود: در حال حاضر با توجه به تمایل کشور چین باید با هدف به حداکثر رساندن منافع کشور در شرایط حاضر از موقعیت ایجاد شده نهایت بهره‌برداری صورت گیرد. با توجه به بحران اقتصادی جهانی ناشی از ویروس کرونا، چین جز معدود کشورهایی است که از منابع پولی لازم برخوردار بوده و حاضر به سرمایه‌گذاری در ایران است.

ظریف، در پایان سخنان خود گفت: روابط ایران با چین در مرحله گذار تغییر کانون‌های قدرت، به ضرر آمریکا و به نفع چین است و می‌توان گفت این مسأله یکی از مهمترین انگیزه‌های کشور چین در عقد این تفاهم‌نامه است. همچنین ارزش سرمایه اجتماعی به‌عنوان منبع قدرت در حکومت مورد اهمیت و حفظ این منبع قدرت برای کشور بسیار مهم و ارزشمند است.

در بخش دیگر این نشست و پس از ارائه توضیحات وزیر امور خارجه ایران در رابطه با فرآیند طی شده جهت تدوین تفاهم‌نامه و نحوه اطلاع رسانی این قرارداد در مقاطع مختلف، اعضای حاضر از ابعاد مختلف به طرح مزایا، معایب، ابهامات و پیشنهادات خود در خصوص تفاهم‌نامه مذکور با توجه به سخنان مطرح شده پرداختند.

اشاره به تجربه‌های تاریخی تلخ مردم ایران از همکاری کشور در دوره‌های گذشته با قدرت‌های خارجی وتأثیرگذاری این موضوع روی داوری آنها درباره روابط بین‌المللی؛ توجه به استقلال کشور و اهمیت بنیادین این موضوع برای مردم و لحاظ آن در انعقاد هر گونه تفاهم با کشورهای دیگر؛ اقدامات جدی برای افزایش سرمایه اجتماعی دولت و تلاش برای عدم ایجاد آسیب به اعتماد میان ملت و دولت؛ پیشنهاد بهره‌گیری از متخصصان و نخبگان کشور در اصلاحات احتمالی این تفاهم نامه؛ لزوم تشریح علت تعیین مدت زمان ۲۵ سال برای این تفاهم‌نامه و نگرانی جدی درباره بهره برداری‌های سیاسی و جناحی از این تفاهم‌نامه و ممانعت‌های احتمالی در اجرای کارآمد را می‌توان از جمله نکات مطرح شده از سوی اعضای خوشه‌های علمی دانشگاه تهران برشمرد.

همچنین اعضا بر این تأکید کردند که در سایه انعقاد درست چنین تفاهم نامه‌هایی میان ایران و کشورهای قدرتمند دنیا، آمریکا خواهد فهمید که نمی‌تواند به هر قیمتی سیاست‌های منفعت طلبانه خود را به دیگر کشورها دیکته کند و خواهد پذیرفت که کشورهای شرقی در شکل‌گیری کانون‌های قدرت نقش مؤثری دارند.

اهمیت بازگویی منافع کشور چین درعقدچنین تفاهم نامه ای در تنویر افکار عمومی، توجه به اهمیت کشور به دلیل وضعیت کریدوری و قرار گرفتن آن در کمربند اقتصادی راه ابریشم و جایگاه ژئوپلیتیکی ایران در این مسیر تجاری، وابستگی موفقیت این تفاهم‌نامه به فرجام مسأله برجام و FATF؛ لزوم تقویت رشته چین‌شناسی در دانشگاه‌های بزرگ کشور و توجه به تفاوت چین به‌عنوان یک قدرت اقتصادی و چین به‌عنوان یک نظام ایدئولوژیک، از دیگر موارد مطروحه توسط اعضای هیأت علمی در این نشست بود.

انتهای پیام/

367 / 320 قرارداد راهبردی ایران و چین وزیر امور خارجه محمد جواد ظریف دانشگاه تهران

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: قرارداد راهبردی ایران و چین وزیر امور خارجه محمد جواد ظریف دانشگاه تهران وزیر امور خارجه چنین تفاهم نامه تفاهم نامه دانشگاه تهران خوشه های علمی علمی دانشگاه بین المللی منافع کشور روابط بین کشور چین مطرح شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۷۱۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصر بار دیگر حمله رژیم صهیونسیتی به کنسولگری ایران را محکوم کرد

وزرای امور خارجه ایران و مصر در ابتدای این ملاقات ضمن ابلاغ سلام‌ها و درود‌های گرم روسای جمهور دو کشور به یکدیگر، اهتمام ویژه سران دو کشور برای پیگیری تقویت روابط فیمابین را مورد تاکید قرار دادند.

دو وزیر همچنین آخرین ارزیابی‌های خود را از تحولات منطقه به خصوص در عرصه فلسطین و جنگ علیه غزه را تبادل کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار از تلاش‌ها و مواضع مصر برای تلاش در توقف نسل‌کشی در غزه تشکر و آمادگی ایران را برای ارسال کمک‌های انسانی به غزه مورد تاکید مجدد قرار داد و خواستار مساعدت قاهره در این خصوص شد.

امیرعبداللهیان بر مبنای توافق روسای دو کشور تبادل هیات‌ها میان موسسات دینی دو کشور در چارچوب تقریب مذاهب و گفتگو‌های دینی را مفید و موثر دانست که این موضوع مورد استقبال طرف مصری قرار گرفت و وزیر خارجه مصر بر اهتمام ویژه الازهر مصر برای گفتگوی بین مذاهب و همچنین تقویت روابط مردمی و گردشگری بین دو کشور تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تشریح ابعاد حمله تروریستی رژیم اسرائیل به سفارت ایران در دمشق و همچنین واکنش نیرو‌های مسلح ایران در چارچوب دفاع مشروع، از موضع مصر در محکومیت اقدام تروریستی رژیم اسراییل تشکر کرد 

آقای سامح شکری وزیر امور خارجه مصر نیز ضمن ابراز خرسندی از این ملاقات تاکید کرد همواره برای گفتگو و تماس بین مصر و ایران بعنوان دو کشور با تمدنی ریشه دار اهتمام داریم و مصر توجه ویژه به پیگیری توسعه روابط بین دو کشور دارد.

سامح شکری همچنین با اشاره به تبعات تداوم جنگ در غزه و حملات اسرائیل علیه مردم فلسطین و خسارات بالای انسانی و مادی به خصوص کشتار غیرنظامیان توسط رژیم اسراییل، ابراز امیدواری کرد تلاش‌های جاری سیاسی و مذاکراتی، منجر به توقف جنگ علیه غزه و احقاق حقوق مردم فلسطین گردد.

سامح شکری مجددا حمله اسرائیل به ساختمان سفارت ایران در سوریه را محکوم و شهادت جمعی از مستشاران نظامی ایران را تسلیت گفت و دیدگاه کشورش برای تلاش جهت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه را مورد تاکید قرار داد.

وزرای امور خارجه ایران و مصر در پایان ابراز امیدواری کردند برگزاری اجلاس سران همکاری اسلامی در گامبیا، موجب تقویت همبستگی و وحدت جهان اسلام در حمایت از مردم فلسطین و حل و فصل مسائل و مشکلات منطقه بشود.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • بررسی وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه
  • خط ریلی زاهدان-کویته نیازمند تبدیل تفاهم‌نامه به قرارداد عملیاتی
  • وزیر امور خارجه: ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است
  • ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است
  • دیدار وزرای خارجه ایران و سودان در گامبیا
  • ملاقات وزرای خارجه ایران و مصر در گامبیا/ اهتمام قاهره برای تداوم گفتگو با تهران
  • مصر بار دیگر حمله رژیم صهیونسیتی به کنسولگری ایران را محکوم کرد
  • تاکید وزیر خارجه مصر بر تقویت روابط مردمی و گردشگری با ایران
  • گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مصر در گامبیا
  • اهتمام ویژه «الازهر» مصر برای گفت‌وگوی بین مذاهب تهران و قاهره