Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@23:31:56 GMT

عوامل تغذیه‌‌ای مؤثر بر سلامت باروری مردان

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۷۱۸۱۱

عوامل تغذیه‌‌ای مؤثر بر سلامت باروری مردان

عضو هیئت علمی گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشکده علوم تغذیه شهید بهشتی نقش تغذیه در باروری مردان را تشریح کرد و گفت: کیفیت اسپرم در مردان چاق پایین‌‌تر است. - اخبار اجتماعی -

دکتر غزاله اسلامیان در گفت‌‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم، درباره علل ناباروری مردان گفت: علل ناباروری مردان، طیف وسیعی از عوامل وراثتی، هورمونی، محیطی، فیزیولوژیک، مواد سمی و دارویی را شامل می‌‌شود که سبب بروز علائمی شامل تولید نشدن اسپرم، تعداد بسیار کم یا کیفیت بد اسپرم‌‌های تولید شده می‌‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روند کاهشی در تعداد اسپرم‌‌ها منجر به شکل‌‌گیری فرضیه تأثیر عوامل محیطی، تغذیه‌‌ای و تغییرات سبک زندگی در توانایی مردان برای تولید مثل شده است.

وی درباره نقش تغذیه در ناباروری مردان تصریح کرد: نقش تغذیه در ناباروری مردان در مطالعات اخیر به خوبی به اثبات رسیده است؛ اسپرماتوژنر (تولید اسپرم‌‌ها) حدود سه ماه به طول می‌‌انجامد بنابراین سلامت اسپرم در سه ماه قبل از لقاح، از اهمیت بالایی برخوردار است. از این جهت یکی از نکاتی که مهم است، نمایه توده بدن مردان قبل از اقدام به بارداری است.

وی افزود: مطالعات اخیر نشان داده است کیفیت اسپرم در مردان چاق پایین‌‌تر است؛ یکی از دلایل این مسئله، بالا بودن التهاب و اختلالات هورمونی در بدن مردان چاق است که می‌‌تواند بر تولید اسپرم ها تأثیر منفی داشته باشد بنابراین مهم است مردان دارای چاقی و اضافه وزن که قصد فرزندآوری دارند وزن خود را کاهش دهند.

اسلامیان ادامه داد: البته منظور از کاهش وزن این نیست که لزوماً این افراد به وزن ایده‌‌آل برسند؛ بلکه اگر حتی 10 درصد از وزن خود را کاهش دهند می‌‌توانند با سلامتی بیشتری اقدام به فرزندآوری کنند.

این متخصص تغذیه در ناباروری با بیان این‌‌که سرعت حرکت اسپرم‌‌ها از عوامل دیگر مؤثر بر باروری مردان است، تصریح کرد: دریافت آنتی‌‌اکسیدان‌‌ها می‌‌تواند بر سرعت حرکت اسپرم‌‌ها تأثیرگذار باشد بنابراین توصیه می‌‌شود حداقل از سه ماه قبل از اقدام به باروری، مردان از یک رژیم غذایی سالم متنوع و متعادل پیروی کنند و دریافت مواد غذایی حاوی آنتی‌‌اکسیدان‌‌ها مانند میوه‌‌ها و سبزیجات تازه را افزایش دهند.

وی با بیان این‌‌که ویتامین E نیز از آنتی‌‌اکسیدان‌‌های مؤثر بر سلامت باروری مردان است، خاطرنشان کرد: ویتامین E را می‌‌توان از آجیل‌‌ها، مغزدانه‌‌ها (به ویژه بادام)، روغن های گیاهی و برخی انواع سبزیجات دریافت کرد.

عضو هیئت علمی گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نقش اسیدهای چرب امگا 3 در سرعت حرکت اسپرم‌‌ها بیان کرد: امگا3 در گردو، روغن‌‌های زیتون و کلزا و ماهی‌‌ها به خصوص سالمون و ساردین یافت می‌‌شود؛ همچنین دانه بذر کتان نیز حاوی امگا3 است که از آن می‌‌توان به صورت آسیاب شده در سالادها استفاده کرد.

وی افزود: توصیه می‌‌شود همان‌‌طور که زنان پیش از اقدام به بارداری از لحاظ کمبود ویتامین‌‌ها و مواد معدنی چک می‌‌شوند مردان نیز از این لحاظ بررسی شوند تا اگر مردان دچار کمخونی یا کمبود ویتامین‌‌ها به خصوص ویتامین D هستند آن کمبود را برطرف و سپس اقدام به بارداری کنند. به خصوص اگر آقایان قند خون یا چربی خون بالا دارند حتماً باید آن را تحت نظر پزشک و متخصص تغذیه کنترل کنند، زیرا کنترل موارد ذکرشده باعث می‌‌شود مردان بتوانند اسپرم‌‌های با کیفیت‌‌تری داشته باشند و در نتیجه جنین سالمتری از آن‌‌ها به وجود بیاید.

کدام بیماران بهبود یافته از کرونا باید به متخصصان تغذیه مراجعه کنندمحقق انستیتو امریکن اینترپرایز: ایران رکورددار "بیشترین کاهش نرخ باروری" در طول تاریخ بشریت!کاهش 170 هزار تولد در سال گذشته/ اجرای طرح غربالگری ناباروری در 6 شهرستان/کاهش 40 درصدی ازدواج

انتهای پیام/

R7573/P/S2,24/CT1 واژه های کاربردی مرتبط تغذیه سالم بهداشت و درمان بیشتر بخوانید... گزارش ویدئویی| هشدار ۲۰ساله‌ای که جدی گرفته نشد/‌ کاهش نرخ باروری در ایران به کمتر از ۲ فرزند+ فیلم قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... گزارش ویدئویی| هشدار ۲۰ساله‌ای که جدی گرفته نشد/‌ کاهش نرخ باروری در ایران به کمتر از ۲ فرزند+ فیلم واژه های کاربردی مرتبط تغذیه سالم بهداشت و درمان پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی ۱ چند نکته درباره "کرونا" از نگاه طب سنتی ۲ تلاش ۵ گروه برجسته ایرانی برای ساخت واکسن کرونا/ مطالعات بالینی روی انسان به‌زودی آغاز می‌‌شود ۳ نیویورک تایمز: "شلیک گلوله" پاسخ درخواست برای زدن ماسک در آمریکا! ۴ جزئیات جدید از علت وقوع "حادثه کلینیک سینا"/ تماس مکرر رسانه‌های بیگانه با خانواده جانباختگان ۵ مخالفت با برگزاری برخی مراسم محلی در محرم/ هیئت‌‌ها بهترین الگو برای رعایت شیوه‌‌نامه‌‌های بهداشتی خواهند شد ۶ تناقض در آمارهای دادستانی تهران و بانک مرکزی/ چه‌مقدار ارز صادراتی به کشور بازگشته است؟ ۷ واکنش انستیتو پاستور به ادعای درمان کرونا با «نیش زنبور عسل» ۸ فیلم و تصاویر از آتش‌سوزی گسترده در "شهرک صنعتی جاجرود" مهمترین اخبار اجتماعی چرایی تصمیمی که باعث ایجاد صف انتظار بیش از ۱۵ ساله برای اعزام به "حج تمتع" شد/ جزئیات آخرین اقدامات درباره دیه شهدای مسجدالحرام جزئیات جدید از علت وقوع "حادثه کلینیک سینا"/ تماس مکرر رسانه‌های بیگانه با خانواده جانباختگان "نگاه راهبردی و استراتژیک" به مسئله بحران جمعیت کشورمان وجود ندارد هاشمی: طرح ترافیک تهران هفته آینده هم لغو شد/تأثیر لغو طرح ترافیک بر کاهش مسافران نهایتا ۴ درصد مهمترین اخبار تسنیم روحانی: عید غدیر عید سیاست و حکومت است/ دشمنان نمی‌توانند نظام اسلامی را از مردم بگیرند اخبار لحظه به لحظه از انفجار بیروت|اعلام خسارت ۵ میلیارد دلاری/ بخش بهداشت لبنان قادر به مهار پیامدهای فاجعه نیست تلاش ۵ گروه برجسته ایرانی برای ساخت واکسن کرونا/ مطالعات بالینی روی انسان به‌زودی آغاز می‌‌شود چرایی تصمیمی که باعث ایجاد صف انتظار بیش از ۱۵ ساله برای اعزام به "حج تمتع" شد/ جزئیات آخرین اقدامات درباره دیه شهدای مسجدالحرام جهانگیری: موافق توزیع کالابرگ نیستیم درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تغذیه سالم بهداشت و درمان تغذیه سالم بهداشت و درمان ناباروری مردان باروری مردان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۷۱۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ ماده غذایی ضروری برای مردان

به گزارش خبرآنلاین، مردان در مقایسه با زنان در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، سرطان پروستات و سکته مغزی قرار دارند؛ که این موارد از علل اصلی مرگ و میر در میان مردان به شمار می‌آید. مصرف چهار ماده غذایی زیر برای مردان بسیار مفید است؛ این موارد حاوی مواد مغذی خاصی هستند که به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های رایج برای آقایان، مانند برخی سرطان‌های مردانه، کمک می‌کنند.

۱) کلم بروکلی

این گیاه سبزرنگ سرشار از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌های C، K و A و فیبر است و محتوای بالای سولفورافان در کلم بروکلی، پتانسیل مبارزه با سرطان را دارد و مصرف آن در مردان بسیار حائز اهمیت است.

۲) گوجه فرنگی

لیکوپن، یکی از آنتی اکسیدان‎های موجود در گوجه فرنگی، با محافظت در برابر سرطان پروستات و بیماری‌های قلبی عروقی، به سلامت مردان کمک می‌کند.

۳) ماست

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شد، مردانی که به طور مداوم محصولات لبنی تخمیرشده (مثلاً ماست و پنیر) مصرف می‌کردند، در معرض خطر کمتری برای بیماری عروق کرونر قرار دارند.

۴) آجیل

مصرف آجیل به سلامت قلب و کاهش عوارض ناشی از افزایش سن در مردان کمک می‌کند. آجیل‌ها مملو از پروتئین، فیبر و چربی‌های ضروری هستند که همین ویژگی آنها را به یک میان‌وعده بسیار مغذی تبدیل می‌کند.

بیشتر بخوانید:

مردان بالای ۴۰ سال این خوراکی‌ها را نخورند

منبع: eatthis

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900511

دیگر خبرها

  • 56 راز سلامت مردان که حتما باید بدانید
  • هشتصد و نوزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد
  • برگزاری هشتصد و نوزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی
  • ۴ ماده غذایی ضروری برای مردان
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاور فرزندآوری دریافت کردند
  • آشنایی با روش میکرواینجکشن در لقاح مصنوعی
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • چگونه کودکانی قد بلند داشته باشیم؟
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌