Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@08:55:58 GMT

نقش تسهیل گری خبرنگاران در اقدامات کارآفرینانه

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۷۵۸۶۸

نقش تسهیل گری خبرنگاران در اقدامات کارآفرینانه

اینجانب 17 مرداد ماه روز خبرنگار، یاد روز باشکوه تلاشگران عرصه آگاهی، اندیشه و قلم را به جامعه رسانه ای و فعالان این عرصه خطیر و مهم بخصوص همکاران خوبم در عرصه خبر صمیمانه تبریک عرض می نمایم و به همین بهانه یادداشتی در تبیین نقش خبرنگاران عزیز در تسهیل گری رفتارهای کارآفرینانه به این شرح تقدیم حضور می شود: 

خبرنگاران با ثبت رویدادهای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و همچنین تهیه و تدوین گزارش های متقن و مستند، در آگاهی بخشی به جامعه و در جریان قرار دادن آحاد ملت از آخرین رویدادها و وقایع نقش موثری دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 دغدغه مند بودن و پیگیری رفع انواع معضلات جامعه تنها به عنوان بخشی از تعهد به اجرای مسئولیت اجتماعی، بر اعتبار خبرنگاران در بین مردم می افزاید و نقش مهم آنها را در حرکت به سوی آینده مطلوب دوچندان می نماید.

صاحبان اندیشه و قلم به عنوان تسهیل گران ایجاد رفتارهای کارآفرینانه نقش مهمی در مبادلات فرهنگی و اقتصادی بازی می کنند که بمنظور تبیین این موضوع سعی خواهیم کرد به بررسی عوامل مرتبط با این ذهنیت کارآفرینانه بپردازیم و به این سئوال پاسخ دهیم که "چگونه خبرنگاران می توانند تسهیل گر رفتارهای کارآفرینانه در جامعه باشند؟"

رفتار کارآفرینانه ترکیبی از «رفتار » و «کارآفرینی» است. رفتار، پاسخی به محرک ها یا داده های مختلف است که می تواند آگاهانه یا ناخودآگاه، آشکار یا پنهان و ارادی یا غیرارادی باشد. کارآفرینی نیز به فرآیند شناسایی، ارزیابی و بهره برداری از فرصت ها برای ایجاد کسب وکارهای جدید و مؤسسات کوچک و توسعه سازمان های بزرگ از طریق فعالیت های بازاریابی و فروش گفته می شود که موجب رشد، اشتغال آفرینی و خلق ارزش خواهد شد. بنابراین رفتار کارآفرینانه را می توان پاسخ های کارآفرینان در برابر محرک ها/ فرصت های محیطی دانست و خبرنگاران به دلیل مواجهه بودن با این محرک ها و فرصت ها می توانند هم خود کارآفرین باشند و یا با انتقال این مفاهیم به رشد رفتارهای کارآفرینانه کمک کنند.

شرایط جامعه به گونه ای است که لازم است نسل های آینده با مفاهیم مهمی از جمله عدم اطمینان، خلاق بودن، منعطف بودن، استفاده از فرصت ها، هوشیاری، شکست پذیری، ریسک پذیری و.... آشنا شوند و نقش خبرنگاران از این منظر برجسته است که می توانند نقش مهمی در انتقال مفاهیم و فرهنگ سازی در حوزه کارآفرینی ایفا کنند.

 همچنین خبرنگارانی موفق هستند که نقشی دوسوتوان داشته باشند. بدان معنا که آنها توانمندی انجام فعالیت‏های اکتشاف را در عین بهره‏برداری از کارهای موجود خود داشته باشند، که این موضوع مهم در ادبیات کارآفرینی دوسوتوانی گفته می شود. دوسوتوان کردن افراد که از راهبردهای اصلی کارآفرینی است، مشخص می سازد که چگونه ترکیب فعالیت‏های بهره برداری و اکتشاف در سطح دانش افراد، می ‏تواند به افزایش کارآفرینی کمک کند. برای مثال خبرنگارانی که هم دانش و تجربه رسانه ای داشته باشند و هم در بخش یا حوزه ای که فعالیت می کنند، دارای تخصص باشند در انتقال مفاهیم از خبرنگارانی که صرفا دانش رسانه ای دارند موفق تر عمل می کنند.

البته نقطه تلاقی کارآفرینی و مسوولیت اجتماعی، بخشی از ارزش های اجتماعی است که کارآفرینان ایجاد می کنند و شامل مواردی از قبیل: بهبود کیفیت زندگی انسان، کاهش آثار نامطلوب بر ذینفعان، ایجاد تعادل بین تولید ثروت مالی، اجتماعی و زیست محیطی و توسعه پایدار جامعه می باشد، ضمن آنکه کارآفرینی و مسوولیت اجتماعی، مفاهیم اخلاقی را نیز در بر می گیرد. پژوهش های متعددی نیز نشان می‏ دهند که اخلاق به عنوان بخش از جنبه های فردی و سازمانی مطرح است که فرد را در برابر جامعه مسوولیت پذیر نشان می دهد و در کارآفرینی نقش مهمی دارد از همین روست که حرفه خبرنگاری علاوه بر انجام مسئولیت های فوق می تواند پیوندگاه محکمی بین توسعه رفتارهای کارآفرینانه و تبیین ارزش های اجتماعی باشد.

در کنار موارد فوق در ادبیات کارآفرینی نیز بحث کــارآفرینی رســانه ای به عنوان موضوع جدیدی مطرح می باشد و آن را می‏ تــوان بــه "فعالیتهای کارآفرینانه ای که با هدف استخراج فرصت های مناسب کسب وکار و سودآوری در صنعت رسانه انجام می شوند" اطـلاق کـرد.

کارآفرین رسانه ای را به دلیل انجام پنج فعالیت مهم عاملِ تغییر در جامعه می دانند:

-  پذیرش مأموریت ایجاد و حفظ برخی انواع ارزش های هنری، فرهنگی و یا اجتماعی (نه فقط ارزش های اقتصادی)؛

- درک وتعقیب فرصت های جدید برای انجام این مأموریت؛

-   درگیرشدن در فرآیند مستمر نوآوری، تطابق و یادگیری؛

-   ایفای نقش بـی آنکـه در دسـترس نبـودن منابع باعث ایجاد محدودیت کاری برای او شود؛

-  نمایش حس شـدید مسـئولیت بـه نتـایج خلـق شده

همچنین کارآفرینی بعد از راه اندازی کسب وکار مطرح بوده و یکی از مقولــه هـــای بســـیار بـــا اهمیـــت در بحـــث کـــارآفرینی، تشـــخیص فرصـــت و هوشـــیاری کارآفرینانـه اسـت که خبرنگاران به دلیل فلسفه کاری خود ارتباط تنگاتنگی با این مباحث دارند، ضمن آنکه در صــنعت رسـانه نیز زمینــه های بِکـر و فراوانی بــرای خبرنگارانی که به مباحث کارآفرینی علاقه مند باشند، وجود دارد.

پس همانگونه که مشاهده می شود، وجه مشترک تحقیقـات کـارآفرینی و موضوعات رسـانه ای توجـه بـه استفاده از فرصت‏ها، هوشیاری، شناخت و تعامل با بازار کـار، بررسی معضلات و نارسایی هاو ... اسـت و دنیای امروز که پر از رخدادهای غیر منتظره و متفاوت با مخاطبان خاص و آگاه است، نیاز به دریافت سریع و صحیح اطلاعات وجود دارد و تنها خبرنگاران می توانند با جسارت و حضور به موقع در جریان های روزمره، پاسخ مناسبی برای اذهان جستجوگر فراهم نمایند که این موضوع نقطه آغازین در جهت گسترش و تعمیق رفتارهای کارآفرینانه محسوب می شود.

برچسب‌ها روز خبرنگار بانک صنعت و معدن کارآفرینی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روز خبرنگار بانک صنعت و معدن کارآفرینی روز خبرنگار بانک صنعت و معدن کارآفرینی رفتارهای کارآفرینانه رسانه ای نقش مهم فرصت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۷۵۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جامعه‌شناسی محیط‌زیست

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ظهور آکادمیک جامعه‌شناسی محیط‌زیست به اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی برمی‌گردد. با ظهور حرکت‌های محیط زیستی بزرگ مانند جنبش حقوق محیط زیست و روز جهانی محیط‌زیست، اهمیت محیط‌زیست به عنوان یک موضوع اجتماعی و سیاسی اهمیت روزافزون پیدا کرد.

علی‌یار احمدی (دانشیار جامعه‌شناسی و برنامه‌ریزی اجتماعی) در مقاله‌ای با عنوان «مروری بر تحول و ویژگی‌های جامعه‌شناسی محیط‌زیست و مطالعات زیست محیطی در ایران» به این موضوع اشاره می‌کند که جامعه‌شناسان برای حل مسائل محیط‌زیستی نیاز به درک عوامل اجتماعی و فرهنگی دارند و بنابراین شروع به بررسی تعاملات اجتماعی و محیطزیستی در جوامع انسانی کردند.

* جامعه‌شناسی محیط‌زیست

این پژوهشگر می‌نویسد به طور خلاصه جامعه‌شناسی محیط‌زیست یکی از زیر مجموعه‌های جامعه‌شناسی است که به بررسی رابطه بین جوامع انسانی و محیط زیست می‌پردازد. این رشته سعی دارد تا به شناخت فرآیندها، الگو‌ها و تداوم تعاملات اجتماعی در قبال محیط‌زیست بپردازد و نقش عوامل اجتماعی و فرهنگی در تشکیل و تحول مشکلات محیط زیستی را بررسی کند.

جامعه‌شناسی محیط‌زیست به شناخت فرآیندها، الگو‌ها و تداوم تعاملات اجتماعی در قبال محیط‌زیست بپردازد

این پژوهش بیان می‌کند که تغییرات سریع در حوزه‌های مختلف جمعیتی و اجتماعی یکی از زمینه‌های شکل‌گیری این حوزه از جامعه‌شناسی بوده است. رشد سریع جمعیت، به ویژه از زمان انقلاب صنعتی، منجر به  چالش‌های اجتماعی، فعالیت‌های اقتصادی  و زیست‌محیطی بزرگی شده است مانند شیوه‌های تولید صنعتی بی‌احتیاط از یک سو، مسئول گرمایش جهانی و تخریب منابع طبیعی بوده‌اند و از سوی دیگر نابرابری اقتصادی را در بخش‌های مختلف جامعه ایجاد کرده‌اند.

* اثرات بی‌توجهی به محیط زیست

به زعم احمدی بی‌توجهی مصرف‌کنندگان نسبت به اثرات زیست‌محیطی، اجتماعی و فرهنگی مصرف‌گرایی رو به رشد، مشکلات را بزرگتر کرده است 
و کمبود منابع طبیعی به زودی تأثیر قابل توجهی بر ظرفیت تولید ما خواهد داشت و پایداری اقتصادی نسل‌های آینده را به خطر می‌اندازد؛ بنابراین، یک تغییر عمده در شیوه‌های مصرف و تولید فعلی و به‌طور کلی در نوع تعامل انسان با محیطزیست لازم است.

علاوه بر این از اواسط دهۀ ۱۹۸۰، دانشمندان و رسانه‌ها تلاش کرده‌اند تا خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی بشر ساخت را به مردم منتقل کنند.  نحوه انتقال موضوعات محیط زیستی و مسأله‌سازی آن نیز ضرورت توجه به جامعه‌شناسی محیط زیست را افزون کرده است.

واقع‌گرایان ترجیح می‌دهند حقیقت مادی مشکلات زیست محیطی را برجسته کنند و ساخت‌گرایان بر خلق معانی تأکید دارند

* زیست‌محیط نوظهور

این پژوهشگر توضیح می‌دهد در طول دهه‌های اول ظهور و رشد جامعه‌شناسی زیست محیطی محققان که بیشتر آنها در ایالات متحده و اروپای غربی بودند عمدتاً بر روی همان موضوعاتی تمرکز کردند که جنبش زیست‌محیطی نوظهور برجسته کرده بود، از جمله آلودگی هوا و آب، تخلیه زباله‌های جامد و خطرناک زباله، پوسیدگی شهری، حفظ مناطق وحشی و حیات وحش، و وابستگی به سوخت‌های فسیلی.

در این سال‌های اولیه این رشته فرعی، برخی از جامعه‌شناسان محیط زیست بین واقع‌گرایان که ترجیح می‌دهند حقیقت مادی مشکلات زیست محیطی را برجسته کنند و ساخت‌گرایان که بر خلق معانی تأکید داشتند، تمایز قائل شدند.

حرف آخر اینکه ساخت‌گرایی اجتماعی بر فرآیندی که از طریق آن مفاهیم و باور‌ها در مورد جهان شکل می‌گیرند و از طریق آن معانی به چیز‌ها و رویداد‌ها متصل می‌شود همیشه بخش بزرگی از جامعه‌شناسی بوده است و تعدادی از جامعه‌شناسان محیط‌زیست از این چارچوب برای درک مسائل محیطی استفاده کرده‌اند. واقعگرایان نگران بودند که تمرکز بر معنا، توجه را از آن چه به عنوان تخریب واقعی و نگران کننده محیطی می‌دیدند، منحرف کند.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دوره آموزشی «حسنه ماندگار» برای ۱۵۰ نفر خادمیار مرکزی برگزار شد
  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست
  • بازنگری تعهدات وزارت نفت نسبت به طرح‌های درمانی بوشهر
  • مسئولیت‌های اجتماعی نفت در استان بوشهر افزایش یابد
  • بهره مندی ۱۳۸ هزار کارگر در لرستان از پوشش بیمه تأمین اجتماعی
  • تاکید استاندار کرمان بر اقدامات پیشگیرانه از سیل
  • افزایش بیمه شده‌های تأمین اجتماعی در استان مرکزی
  • سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم
  • لزوم توجه به تنوع مخاطبان در اجرای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی در تهران
  • تکمیل تقاطع امام خمینی (ره) اراک اولویت اقدامات مسؤولان شهری باشد