Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@08:29:37 GMT

پمپئو مسئولیت شکست علیه ایران را متوجه «هوک» کرد

تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۸۸۹۶۰۴

پمپئو مسئولیت شکست علیه ایران را متوجه «هوک» کرد

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران به روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرده که از سمت خود استعفا خواهد داد.

به نوشته این روزنامه رفتن «هوک» هرگونه امکان برقراری کانال دیپلماتیک با ایران را از بین می برد.

«الیوت آبرامز» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ونزوئلا با حفظ سمت به عنوان جانشین «برایان هوک» خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرنگار مهر در گفتگو با پروفسور «شیرین هانتر» عضو شورای روابط خارجی آمریکا و استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا به بررسی دلایل استعفای «برایان هوک» پرداخته که در ادامه می‌آید.

برایان هوک» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در گفتگو با روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرده که استعفا خواهد داد که از سوی «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز این موضوع تأیید شد. به نظر شما دلیل اصلی استعفای وی چیست؟

«برایان هوک» مدتهاست که در این شغل بوده است. بنابراین به احتمال قوی از اینکار خسته شده و قصد دارد شغلی انتخاب کند که فشار کمتری داشته باشد. از طرف دیگر ممکن است که پمپئو از کار او در کسب همکاری کشورهای دیگر با سیاست آمریکا به اندازه کافی راضی نبوده و شاید می خواهد مسئولیت شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران به دوش «هوک» بیندازد.

برایان هوک» از پیشگامان سیاست فشار حداکثری علیه ایران به رهبری «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا بود. آیا استعفای وی نشان از اذعان به شکست این سیاست از سوی دولت ترامپ است؟

در واقع سیاست فشار حداکثری به صورت ضعیف تر در حکومت اوباما آغاز شد و هیلاری کلینتون که صحبت از تحریمهای فلج کننده کرد مسئولیت زیادی در این زمینه داشت. «هوک» یک شب منصب از درجه متوسط بود. چنین سیاستهایی در سطح بسیار بالا اتخاذ می شوند. اگر هدف از سیاست فشار حداکثری وادار کردن ایران به مذاکره و دادن امتیازات خواست آمریکا بود، این سیاست شکست خورده است.

اما اگر منظور تضعیف اقتصاد ایران بود تا حد زیادی موفق بوده است. اما شکست این سیاست به این معنی نیست که آمریکا دیگر به ایران فشار نخواهد آورد. بر عکس، این شکست ممکن است باعث شود که آمریکا دست به اقدامات شدیدتر و حتی حملات نظامی محدود ولی بسیار مخرب در ایران بزند.

*قرار است «الیوت آبرامز» نماینده ویژه دولت ترامپ در امور ونزوئلا جانشین «برایان هوک» شود. «آبرامز» از هوک تندروتر است و کودتا علیه دولت مادورو در ونزوئلا نیز طراحی او بوده است. این انتخاب به چه معناست؟

«آبرامز» یکی از طرفداران بسیار سر سخت اسرائیل و نتانیاهو است. بنابراین تحت نظارت او سیاست آمریکا بیش از پیش از نظارت اسرائیل متأثر خواهد شد.

او حتما طرفدار تغییر نظام و ایجاد تشنجات در ایران از جمله با ترغیب بعضی اقلیتها ناراضی به شورش خواهد بود. به نظر من اسرائیل از این نگران است که بعد از ترامپ آمریکا دیگر زیاد مشغول ایران نباشد گرچه به عقیده من «بایدن» هم تحریمها را ادامه خواهد داد.

اسرائیل همچنین از امکان کم شدن نیروهای نظامی آمریکا در خاورمیانه نگران است. بنابراین می خواهد قبل از تعدیل این نیروها اگر ممکن شود آمریکا ضربه ای به ایران بزند و در نتیجه دیگر هیچ رقیبی در خاورمیانه نداشته باشد.

*رویکرد «الیوت آبرامز» در خصوص ایران چگونه است؟

«آبرامز» از طرفداران اقدامات نظامی آمریکا در خاورمیانه به خصوص در دفاع از منافع اسرائیل می باشد. رویکرد او به روابط خارجی مبتنی بر به کار گرفتن قدرت آمریکا حتی به صورت یکجانبه می باشد. او مانند بقیه تندروهای آمریکا کینه زیادی نسبت به ایران دارد و معتقد است که آمریکا نمی تواند با نظام فعلی به سازش برسد.

*آبرامز در مقاله‌ای در سال 1396 نوشت دولت‌های غربی، در مورد اصلاحات در ایران، خودفریبی می‌کنند.او این مقاله را متعاقب انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت و دیدگاه او به این معناست که تفاوتی در این وجود ندارد که چه کسی در ایران در قدرت باشد و همه طیفهای سیاسی از نظر او رویکرد یکسانی دارند. اگر آبرامز در سمت خود باشد و ترامپ رأی بیاورد رویکرد دولت جدید ترامپ به ایران چگونه خواهد بود؟

به طور کلی بعد از ماجرای گروگانها، همه دولتهای آمریکا خواهان تغییر نظام ایران بوده اند.

بعضی ها می خواستند که این امر از طریق اصلاحات داخلی و تعدیل ایدئولوژی ایران صورت گیرد. اما برای بعضی ها مسأله از نظام فراتر می رود و آنها ایران و حتی یک ایران دموکراتیک را رقیب می بینند.

حرف بولتون در مورد تجزیه عراق نشانگر این بینش است. متحدان منطقه ای آمریکا هم در اساس تجزیه ایران را می خواهند حتی آنهائیکه ادعای دوستی می کنند.

به نظر من در سه ماه آینده سعی خواهند کرد ایران را با خطرات زیادی روبرو کنند.

کد خبر 4993102

منبع: مهر

کلیدواژه: شیرین هانتر ایران ایالات متحده آمریکا برایان هوک الیوت آبرامز مایک پمپئو دونالد ترامپ سیاست فشار حداکثری ایالات متحده آمریکا رژیم صهیونیستی لبنان عراق ویروس کرونا انفجار بیروت دونالد ترامپ عربستان سعودی روسیه ایران فلسطین حزب الله لبنان شیوع کرونا امارات متحده عربی سیاست فشار حداکثری نماینده ویژه خارجه آمریکا برایان هوک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۸۸۹۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای تکراری وزیر خارجه انگلیس علیه ایران

وزیر خارجه انگلیس با تکرار ادعاهای مقام‌های غربی علیه ایران، گفت اسرائیل باید از راه‌حل ۲ دولتی حمایت کند.

به گزارش ایسنا، دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه و در اظهاراتی گفت «پیشنهاد سخاوتمندانه‌ای» برای آتش‌بس ۴۰ روزه در غزه در مقابل آزادی اسرا اسرائیلی وجود دارد.

طبق گزارش الجزیره، وی مدعی شد: ایران با حمایت از حماس در غزه و حوثی‌های یمن (انصارالله) و حزب‌الله لبنان موجب بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.

این ادعا در حالی است که انگلیس به همراه آمریکا بارها به خاک یمن حمله کرده‌اند و از حامیان رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی در غزه بوده‌اند.

ایران هم بارها اعلام کرده نیروهای مقاومت در منطقه بر اساس منافع کشورهای خود، به مبارزه علیه اشغالگری آمریکا و رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند.

کامرون که در ریاض صحبت می‌کرد، ادامه گفت: اسرائیل باید از راه‌حل ۲ دولتی حمایت کند زیرا این امر در طولانی مدت به سودش خواهد بود. راه‌حل ۲ دولتی در طولانی مدت امنیت اسرائیل را تضمین خواهد کرد.

اخیرا نیز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا توافق آتش‌بسی که به حماس پیشنهاد شده را «بسیار سخاوتمندانه» توصیف کرد و گفت حماس باید هرچه سریع‌تر درباره آن تصمیم‌گیری کند.

او مدعی شد که حماس در میان غیرنظامیان مخفی می‌شود و پایان‌نیافتن جنگ غزه به این دلیل است که حماس سلاح‌های خود را کنار نگذاشته، اسرا را آزاد نکرده و خود را تسلیم نکرده است!

بلینکن همچنین مدعی شد که اجرای راهکار ۲ دولتی در مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی و همچنین عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و کشورهای منطقه «بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس» خواهد بود.

او همچنین با طرح این ادعا که حماس تنها مانع حصول توافق آتش‌بس در جنگ غزه است، گفت سران جنبش مقاومت فلسطین باید هرچه سریع‌تر درباره پیشنهادی که به آن‌ها شده تصمیم‌گیری کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اعتراف تل‌آویو به شکست پاتریوت آمریکا در برابر موشک ایرانی
  • توسعه همکاری‌های فناورانه ایران و ترکیه نتایج خوبی را برجای می‌گذارد
  • سیاست‌های بروکسل علت اصلی گرانی گاز در اروپا
  • دروغگویی BBC برای خون‌شویی
  • مدت مسئولیت اعضای هیات مدیره اتحادیه ها مغایر قانون نیست
  • تلاش بلینکن برای احیای یک طرح شکست خورده علیه ایران
  • تلاش آمریکا برای احیای یک طرح شکست خورده علیه ایران
  • ادعای تکراری وزیر خارجه انگلیس علیه ایران
  • جعل نام خلیج‌فارس کار انگلیسی‌هاست
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست