Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،آنچه صاحبان شغل‌های مختلف به‌عنوان «مطالبات پیش‌پاافتاده» یاد می‌کنند، برای خبرنگاران آرزو است. بیمه، اضافه‌کاری، پاداش، مزایا و حتی حقوق ثابت ماهانه برای بسیاری از خبرنگاران در شهر‌های مختلف ایران آرزو‌هایی دور از دسترس است.

در حالی به خبرنگاران ما گفته می‌شود که «باید برای خبرنگاری عاشق بود و قید پول و حقوق را زد»، که در همه جای دنیا این شغل جزو مشاغل سخت و زیان‌آور به شمار می‌آید و علاوه بر تأمین نیاز‌های اولیه، مزایایی ویژه ازجمله بازنشستگی زودهنگام برایشان در نظر می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی خبرنگاران در شهر‌های ایران ازجمله تبریز با کارت‌های هدیه زندگی‌شان را می‌چرخانند. این شاید موضوعی تلخ و غیرقابل‌باور باشد که هیچ‌کس رسماً آن را نپذیرد، اما واقعیت این است که اغلب خبرنگاران شاغل در شهرستان‌ها (به‌غیراز پایتخت) به‌جز هدایایی که بابت پوشش اخبار ادارات و شرکت‌های مختلف دریافت می‌کنند، منبع جدی و قابل اتکایی برای گذران زندگی خود ندارند.

 

اسد بابایی  نایب‌رئیس خانه مطبوعات ایران هم معتقد است که عدم توجه نهاد‌های متولی به حقوق مادی خبرنگاران، باعث شده که این قشر زحمت‌کش و آگاه جامعه به‌مرورزمان استقلال مالی خود را از دست بدهد.

او گفت: «مشاغل فرهنگی را می‌توان جزو تأثیرگذارترین مشاغل به‌حساب آورد و طبیعتاً توجه ویژه به درآمد شاغلان این حرفه‌ها، در رشد و بالندگی جامعه آن‌هم در درازمدت بسیار اثرگذار است.

بسیاری از خبرنگاران در استان‌ها هیچ ضمانت و آینده شغلی برای خودشان متصور نیستند و چشم شأن را به حق الزحمه‌هایی اندکی که از سوی رسانه‌ها دریافت می‌کنند دوخته‌اند.

«حق التحریر»، به دسته‌ای از خبرنگاران گفته می‌شود که رسانه در قبال آنان مسئولیتی ندارد و صرفاً هزینه مطالب و محتوا‌های تولیدشده‌شان را متقبل می‌شود.

خبرنگاران حق التحریری در تمام دنیا به رسمیت شناخته‌شده و گاه با عنوان خبرنگاران آزاد که با رسانه‌های مختلف همکاری می‌کنند شناخته می‌شوند. در کشور ما نیز خبرنگاران حق التحریری بزرگ‌ترین قشر خبری را تشکیل می‌دهند؛ به‌طور مثال در آذربایجان شرقی بیش از ۹۰ درصد خبرنگاران به همین روش فعالیت می‌کنند.

دخل و خرجی که جور در نمی‌آید

نایب‌رئیس خانه مطبوعات ایران دراین‌باره می‌گوید: به‌رغم اینکه در سال‌های اخیر با افزایش قیمت کالا‌های مختلف و به‌طورکلی با اقتصاد متورم مواجه هستیم، اما بسیاری از رسانه‌ها هیچ تغییری در میزان پرداختی‌های خود اعمال نکرده‌اند و همین باعث شده میزان دخل‌وخرج خبرنگاران جور درنیاید.

 

اصلی‌ترین وظیفه در قبال حمایت از خبرنگاران بر دوش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. اما بسیاری از خبرنگاران معتقدند این وزارتخانه کاری اساسی برای پویاتر کردن اقتصاد خبرنگاران انجام نداده است.

حمایت از خبرنگاران، صرفاً در قالب رسانه‌ها

 وحید حسین زاده  معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، اما معتقد است که حمایت از خبرنگاران در قالب و ساختار رسانه‌ها صورت می‌گیرد.

علاوه بر این، خبرنگاران جزو اقشار آسیب‌پذیر جامعه به شمار می‌روند؛ به این معنا که حتی کوچک‌ترین اتفاقات می‌تواند بر وضعیت معیشت آن‌ها آثاری عمیق بگذارد. کرونا، یکی از همان اتفاقات بود که همپای مشاغل مختلف، برای رسانه‌ها و خبرنگاران هم گران تمام‌شده است.

حسین زاده دراین‌باره می‌گوید: در ماه‌های گذشته با توجه به خدمات ارزنده رسانه‌ها و همکاری خبرنگاران برای پوشش رویداد‌های خبری کرونا، رسانه‌های آسیب‌دیده از کرونا می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه کارا از تسهیلات دولتی و حمایت‌های مادی بهره‌مند شوند.

 

البته چنین اقداماتی زودگذر هستند و به عقیده بسیاری، نه‌تن‌ها به‌صورت ریشه‌ای مشکلی را حل نمی‌کنند، بلکه به‌مرورزمان چنین حمایت‌هایی قشر خبرنگاری را تضعیف و نیازمند حمایت بیش‌تر و مستمر می‌کند؛ درحالی‌که می‌توان با اقداماتی زیرساختی مشکلات اقتصادی یک قشر از جامعه را یک‌بار برای همیشه حل کرد.

انتظار از مجلس تازه نفس

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید که امیدوار است که مجلس جدید و تازه‌نفس، در تحقق مطالبات مادی خبرنگاران موفق عمل کند.

او اضافه می‌کند: خبرنگاران در ساختار رسانه‌ها فعالیت می‌کنند و به همین جهت تقویت رسانه‌ها ازجمله رسانه‌های داخل استان‌ها و شهرستان‌ها، می‌تواند تا حدود زیادی در توانمندسازی خبرنگاران هم ازلحاظ مادی و هم ازلحاظ ارتقای توان علمی اثرگذار باشد.

او همراهی و حمایت مجلس از خبرنگاران را خواسته به‌حق جامعه رسانه‌ای می‌داند و می‌گوید: هر طرح جدیدی از سوی مجلس برای تحقق این مهم ارائه شود، قطعاً مورد استقبال ما خواهد بود.

اما آیا مجلس یازدهم که بیش‌تر از نمایندگان جوان و تازه‌نفس تشکیل‌شده، برای معیشت و ارتقای توان اقتصادی خبرنگاران برنامه‌ای دارد؟

 

مجلس برای خبرنگاران طرح دوفوریتی می‌آورد

دراین‌باره، سید علی موسوی، نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامینیزمی‌گوید: طرح دوفوریتی نمایندگان مجلس برای خبرنگاران توسط تعدادی از فعالان و کارشناسان حوزه رسانه در حال تدوین است.

او اضافه می‌کند: این طرح شامل بیمه و مسائل معیشتی خبرنگاران است که پس از تدوین توسط صاحب‌نظران، به‌صورت طرحی دوفوریتی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح خواهد شد.

او ابراز امیدواری می‌کند که تصویب این طرح و طرح‌های مشابه توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بتواند پاره‌ای از مشکلات و دغدغه‌های خبرنگاران را برطرف کند.

موسوی می‌گوید: امیدوارم روزی خبرنگاران تنها دغدغه خبر و رسالت اصلی خود را داشته باشند و خیالشان بابت امنیت شغلی، بیمه و سایر مسائل معیشتی راحت باشد.

شاید برای بسیاری از افراد جامعه، درک این موضوع که شب بعد از ساعت ۱۲ اتفاق خطرناکی در شهر بیفتد و خبرنگار بدون هیچ الزامی و به‌صورت خودخواسته در محل حاضر شود، بسیار سخت باشد. اما سخت‌تر می‌شود اگر بدانند همان خبرنگار که از آسایش و رفاه خود می‌گذرد، حتی نمی‌تواند از پس اجاره‌بهای خانه، خرج زندگی و خواسته‌های فرزندانش بربیاید.

این‌ها درد مشترکی است که هرسال در چنین روزی به مناسبت روز خبرنگار هم از سوی فعالان رسانه و هم مسئولان فرهنگی به زبان می‌آید؛ و چه دردی از این بزرگ‌تر که همه می‌دانند و کسی کاری نمی‌کند؛ حتی آنان که از دستشان برمی‌آید.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی خبرنگاران جوان مشکلات مالی سختی کار رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۰۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره عدالت و رسانه برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری آنا، اصغر جهانگیر روز سه‌شنبه در نخستین نشست خبری دوره جدید سخنگویی دستگاه قضایی اظهار داشت: ابتدا از حسن اعتماد ریاست قوه قضاییه برای سپردن مسئولیت خطیر سخنگویی و از اینکه فرصت خدمتگزاری در نظام جمهوری اسلامی ایران را یافته‌ام، قدردانی می‌کنم و امیدوارم که این مهم موجبات رضایتمندی مردم که به حق رضایت خداوند است، فراهم آورد.

وی تصریح کرد: در این مسیر به همکاری‌ها و همراهی‌های اصحاب رسانه بیش از پیش محتاجیم و تلاش ما در این دوره این است که تصویری درست از خدمات عدلیه که خدمات نظام اسلامی است در معرض نظارت و قضاوت افکار عمومی به‌عنوان جویندگان حقیقت قرار دهیم.

وی با یاد کردن از سخنگویان ادوار گذشته از زحمات و مجاهدت‌های آنها در ادوار گذشته قدردانی کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه به دو مناسبت مهم و سرنوشت ساز در کشور؛ روز کارگر و روز معلم اشاره کرد و افزود: کارگران به عنوان بازوان تولید در کشور هستند و امسال هم که رهبر انقلاب در شعار سال به نقش مشارکت مردم تاکید کردند، این نقش بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به سالروز شهادت شهید مطهری و گرامیداشت روز معلم، افزود: آنان که نتوانستند تفکر شهید را تاب بیاورند او را ترور کردند ‌و امروز بیش از هر زمان دیگر توجه و استفاده از اندیشه علامه شهید احساس می‌شود و باید تلاش کنیم این اندیشه به نسل جدید با روش های نوین انتقال یابد.

وی از زحمات معلمان و قشر فرهنگیان قدردانی کرد و افزود: قوه قضاییه تلاش دارد برای حفظ شأن معلمان در هر کجا که در جامعه لازم است اهتمام داشته باشد.

سخنگوی قوه قضاییه، سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام رئیس مکتب جعفری اثنی عشری را به ملت ایران به‌ویژه مراجع تقلید تسلیت گفت.

جهانگیر با اشاره به ابعاد سند تحول قضایی و تمهید برگزاری جشنواره سالانه عدالت و رسانه افزود: در این جشنواره از رسانه‌ها به عنوان ناظران بیطرف که با رصد دائمی و بررسی و ارزیابی ها به دستگاه قضایی نقد منصفانه دارند، قدردانی می‌شود.

جهانگیر با اشاره به ابلاغ سند تحول و تعالی قوه قضاییه گفت: اخیرا این سند از سوی ریاست قوه قضاییه تایید و ابلاغ شد و این سند می‌تواند حلال مشکلات باشد.

وی ادامه داد: سند تحول و تعالی قوه قضاییه رویکرد تحولی دارد که ۱۰ عنوان پیشران در این سند پیش بینی شده است و با همکاری سایر دستگاه‌های حاکمیتی و همراهی و مشارکت مردم اجرایی خواهد شد و هوشمندسازی، نظارت بر عملکرد ضابطین، رفع ساختارهای فساد زا، تقویب فعالیت رسانه‌ای قوه قضاییه از جمله مواردی است که در این سند مورد توجه قرار گرفته است.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به برخی موارد که در سند تحول قضایی برای آنها راهکار و راه‌حل پیش‌بینی شده است، افزود: فراوانی مصادیق تضییع حقوق عامه، تراکم تشکیل پرونده در دستگاه های قضایی ، محدود شدن برخی از آزادی های مشروع مردم که برای فقدان قانون این اتفاق افتاده، کثرت مصادیق زیاد در تضییع حقوق ایرانیان از جمله چالش هایی است که قوه قضاییه با آن موجه است و در سند برای ان راهکارهایی پیش بینی شده است.

وی با اشاره به موضوع پیشگیری از وقوع جرم به عنوان یکی از وظایف اصلی قوه قضاییه اظهار داشت: تزلزل در روابط حقوقی اشخاص یکی از چالش هایی است که قوه قضاییه با آن مواجه است. به عنوان مثال مردم با حسن نیت یک معامله را انجام می دهند اما به علت ناآشنا بودن با الفبای حقوق منجر به ثبت شکایات در سیستم قضایی می‌شود، از این رو در سند راهکار این معضل پیش بینی شده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: امیدواریم با اجرای سند تحول و تعالی قوه قضائیه بتوانیم موضوعاتی همانند احیای حقوق عامه، ارتقای امنیت سرمایه گذاری، جلب مشارکت مردم به نحو شایسته جامه عمل بپوشانیم.

این نشست از طریق تلویزیون اینترنتی سیمای عدالت به نشانی https://www.aparat.com/simayeedalat/live به صورت زنده در حال پخش است.

خبر در حال تکمیل...

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رونالدو، همچنان سوژه جذاب رسانه‌های بزرگ
  • آرزوی پالاسیوس:‌ای کاش مسی جاودانه شود
  • کودی رودز: بدون من AEW وجود نداشت، برای آنها آرزوی موفقیت دارم/ اخبار WWE
  • آرزوی ساده یک معلم+ فیلم
  • قدردانی جهاد اسلامی از جنبش‌های دانشجویی برای حمایت از غزه
  • مولفه مشارکت در دور دوم انتخابات همچنان مهم است
  • ۷ چالش بزرگ که شما را سرسخت‌تر از آدم‌های معمولی می‌کند
  • جشنواره عدالت و رسانه برگزار می‌شود
  • قالیباف: اندیشه شهید مطهری همچنان راهگشاست
  • اندیشه شهید مطهری همچنان راهگشا و درس‌آموز است