Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@01:26:09 GMT

وحدت و همدلی نیاز امروز لبنان

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۰۲۴۵۴

وحدت و همدلی نیاز امروز لبنان

 مردم لبنان به ویژه بیروت هنوز در شوک انفجار عصر سه شنبه مهیب بندر بیروت هستند و امدادگران و ماموران آتش نشانی و نیروهای ارتش و مردمی در حال پاکسازی معابر و کشیدن اجساد از زیر آوارها هستند و به گفته استاندار بیروت این شهر بین۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار آسیب دیده و هشت هزار واحد مسکونی نیز تخریب شده است، حادثه ای که در اثر انفجار ۲۷۵۰ تن نیترات آمونیوم در بندر بیروت روی داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حزب الله لبنان نیز از زمان وقوع حادثه بدون توجه به اتهامات دروغی که متوجه آن شده امکانات خود را برای کمک به آسیب دیدگان این حادثه به میدان آورده و اقدام به امداد رسانی به مردم آسیب دیده کرده است.

از همان ابتدای حادثه بندر بیروت که تاکنون اجساد ۱۵۶ نفر پیدا شده و ۵هزار نفر نیز مجروح داشته، میشل عون رییس جمهور، حسن دیاب نخست وزیر، محمد الفهمی وزیر کشور لبنان بر انجام فوری تحقیقات و معرفی عاملان این واقعه تاسف بار تاکید کرده اند، برخی از طرف های لبنانی عضو جریان ۱۴ مارس همچون سعدالدین حریری و ولید جنبلاط به جای همراهی با دولت و ملت لبنان خواستار دخالت بیگانگان در امر تحقیقات حادثه بندر بیروت شده اند.

«میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان پس از حادثه بندر بیروت گفت که عدالت در خصوص انفجار بیروت هر چه سریع باید برقرار شود و احکام قضایی در این باره نباید به طول انجامد و عدالتی که با تأخیر برقرار شود، عدالت نیست و باید فوری و البته بدون «عجله» صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه محاکم قضایی لبنان به روی تمامی مردم لبنان باز است، افزود که «همه مردم لبنان از جمله خود من از آن‌چه که رخ داده خشمگین هستیم».

دادگاه نظامی لبنان پنجشنبه شب در حکمی دستور بازداشت ۲۱ کارمند و مدیر بندر بیروت را برای انجام تحقیقات در خصوص انفجار این بندر صادر کرد.

همچنین قاضی "غسان عویدات" دادستان کل دادگاه های تجدید نظر لبنان پنجشنبه شب شماری از افراد مرتبط با انفجار بیروت را ممنوع الخروج کرد و براساس این حکم، بدری ظاهر مدیرکنونی گمرک لبنان و "شفیق مرعی" مدیر پیشین این گمرک شامل این حکم شدند.

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) نیز اعلام کرد، حدود ۸۰ هزار کودک لبنانی در انفجار روز سه‌شنبه بیروت، خانه‌هایشان را از دست دادند و آواره شده اند، خبری که حکایت از عمق این فاجعه دارد.

در این میان،‌ سعد حریری پس از انفجار عظیم بندر بیروت و به هنگام بازدید از محل انفجار به جای همراهی با دولت و ملت لبنان و روشن شدن ابعاد این فاجعه خواستار کمک کشورهای خارجی برای انجام تحقیقات لازم جهت روشن شدن ابعاد و عوامل این انفجار شد، اقدامی که موجب اعتراض برخی مردم لبنان شد و برخی از شهروندان بیروت جلوی کاروان خوروهای حریری را در مرکز بیروت گرفته و به سخنان او اعتراض کردند.

یکی دیگر از واکنش های منفی داخلی به انفجار بندر بیروت، سخنان منال عبدالصمد وزیر اطلاع رسانی لبنان بود؛ در حالی که مردم و دولت لبنان هنوز در شوک انجار بندر بیروت به سر می برند وی اعلام کرد، در صورتی که تحقیقات محلی ظرف ۵ روز به نتیجه نرسد، پیشنهاد انجام تحقیقات بین المللی را در کابینه مطرح خواهیم کرد.

 محمد الفهمی وزیر کشور لبنان در پاسخ به سخنان حریری، جنبلاط و عبدالصمد اعلام کرد که نیازی به تحقیقات بین‌المللی درباره انفجار بیروت نداریم و نتایج تحقیقات انفجار بندر بیروت به طور شفاف اعلام و مقصران و عوامل آن را محاکمه خواهیم کرد.

وزیر کشور لبنان تصریح کرد که بیروت به شدت آسیب دیده و از سیاست‌مداران و احزاب سیاسی می‌خواهم برای پشت سرگذاشتن این بحران متحد شوند و با هم همکاری کنند.

یکی دیگر از اقدامات مداخله جویانه و خارج از عرف دیپلماتیک در قضیه انفجار بندر بیروت تماس تلفنی "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا  با "سعد الحریری" بود، تماسی که باید با یکی از مقامات رسمی دولت لبنان همچون رییس جمهور، نخست وزیر و یا وزیر خارجه لبنان صورت می گرفت.

البته اقدام غیر دیپلماتیک پمپئو اولین اقدام مقام آمریکایی در قضیه انفجار بندر بیروت نبود بلکه دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا نیز در اولین واکنش به انفجار بیروت بدون تحقیقات اعلام کرد که انفجار این بندر به دلیل منفجر شدن بمب بوده است، سخنانی که حتی واکنش مقامات آمریکایی را نیز به دنبال داشت.

جاناتان هافمن دستیار روابط عمومی پنتاگون در یک کنفرانس خبری ضمن اظهار بی‌اطلاعی از علت دقیق انفجار بندر بیروت گفت که علت دقیق این انفجار مشخص نیست و دولت لبنان در حال تحقیق در این باره است.

در ادامه تلاش برخی دولت های غربی برای بهره برداری از شرایط وخیم مردم لبنان، امانول مکرون رییس جمهور فرانسه روز پنجشنبه غیر منتظره و چند ساعته به بیروت سفر و با برخی مقامات سیاسی و حزبی لبنان گفت وگو کرد. وی اما به جای فراخواندن لبنانی ها به اتحاد برای عبور از این گردنه، در سخنانی غیر دیپلماتیک و مداخله جویانه، با تعیین ضرب الأجل برای اصلاحات سیاسی به مقامات لبنانی اعلام کرد که اگر تا ماه سپتامبر (شهریور) اصلاحات انجام نشود خود مسئولیت این اصلاحات را برعهده خواهد گرفت.

مکرون که گویی خود را حاکم لبنان می پندارد، همچنین گفت که اول سپتامبر (۱۱ شهریور)   به بیروت باز می گردم و اگر تا آن موقع، آنها (مقامات لبنانی) از پس این کار بر نیامدند من مسئولیت اصلاحات سیاسی (لبنان) را خود بر عهده خواهم گرفت.

سخنان مکرون آنقدر مداخله جویانه و غیر دیپلماتیک بود که حتی صدای «ژان لوک ملانشون» رهبر حزب چپ گرای فرانسه (تسلیم ناپذیر) و نماینده پارلمان اروپا را درآورد و او اعلام کرد که سفر رییس جمهور فرانسه به لبنان مداخله سیاسی در امور این کشور است.

وی خطاب به لبنانی ها تصریح کرد، "من نسبت به مداخلات سیاسی و اصلاحات مکرون در لبنان هشدار می دهم.

ادعای مکرون درباره اداره لبنان در حالی مطرح شده که این کشور با مشکلات عدیده اقتصادی و سیاسی دست و پنجه نرم می کند؛ موسسه ملی آمار و اطلاعات اقتصادی فرانسه (اینسه) روز جمعه اعلام کرد که شیوع کرونا به اقتصاد این کشور صدمه زیادی وارد کرده و نرخ تولید ناخالص ملی آن در سه ماهه دوم سال به رقم ۱۳.۸ درصد رسیده که به معنی آغاز رکودی بی‌سابقه در این کشور است.

با توجه به محدودیت‌های شدید اعمال شده در فرانسه در ماه‌های آوریل تا ژوئن (فروردین-تا خرداد)، کارشناسان اقتصادی غربی برآورد ‌کرده اند که رکود اقتصادی در این کشور بسیار عمیق‌تر باشد.

اما سخنان ضد لبنانی مکرون با استقبال شماری از مقامات وابسته جریان ۱۴ مارس قرار گرفت و عصر شنبه شماری از طرفداران این جریان نیز با تظاهرات و آشوب در بیروت مشکلاتی را برای لبنانی ها ایجاد کردند.

معترضان لبنانی با تحریک برخی طرف ها شماری از خیابان ها و میادین بیروت را مسدود کرده و به مجلس این کشور در میدان نجمه و پس از آن به وزارتخانه های خارجه ، اقتصاد و کشور لبنان حمله کردند که در اثر آن شماری از نیروهای ارتش و امنیتی زخمی شدند.

میدان شهدای بیروت نیز دیروز (شنبه) شاهد تظاهرات ضددولتی بود و برخی از تظاهرکنندگان با تحریک رسانه های سعودی- صهیونیستی – فرانسوی بدون سند حزب الله را مقصر انفجار بندر بیروت می کردند.

شبکه های سعودی العربیه و الحدث لحظه به لحظه اقدام به پخش زنده اعتراضات شماری از لبنانی ها در بیروت می کردند و با گزارشات هدفدار خود بر آتش این تظاهرات و تحریک آنها می افزودند.

در همین راستا سامی الجمیل رئیس حزب الکتائب لبنان نیز دیروز (شنبه) و به دنبال جان باختن دبیرکل این حزب در انفجار بندر بیروت، ‌ استعفای نمایندگان این حزب (سه نماینده) را از پارلمان لبنان اعلام کرد.

نکته قابل تامل این که، در حالی که رسانه‌های رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر جسته و گریخته از منافع خود در انفجار بیروت سخن می‌گویند، سعودی‌ها و جریان مورد حمایت سعودی در لبنان تمام تلاش رسانه‌ای خود را برای مبرا کردن این رژیم از انفجار بندر بیروت سنگ تمام گذاشته و بدون سند و مدرکی فقط حزب الله را هدف قرار داده اند.

بنابر اخبار دریافتی، بازماندگان گروهک تروریستی داعش در لبنان دست به کار شده اند و دیگر گروهک تروریستی فعال در سوریه یعنی النصره نیز از لبنانی ها خواسته تا علیه حزب الله به خیابان ها بیایند.  

اما در این بین سخنان حکیمانه عصر جمعه سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب الله کاملا با سخنان و اقدامات مقامات جریان ۱۴ مارس تفاوت داشت، بسیار هوشمندانه، هم به محاکمه مقصران تاکید داشت و هم بر وحدت ملی در لبنان تاکید کرد.

دبیرکل حزب الله لبنان با تأکید بر لزوم عدم بهره برداری سیاسی از فاجعه انفجار بندر بیروت، گفت: برخی به دروغ این فاجعه را ناشی از انفجار انبارهای تسلیحاتی حزب الله اعلام کردند تا این جنبش را تخریب کنند.

سید حسن نصرالله ضمن تسلیت به خانواده قربانیان و آرزوی شفای عاجل برای بازماندگان، این حادثه را بی سابقه ترین اتفاق در تاریخ لبنان دانست و اظهار داشت، تمامی تجهیزات و نفرات حزب الله برای خدمت رسانی به مردم در اختیار دولت قرار دارد. وی ضمن انتقاد از برخی رسانه در محکوم کردن حزب الله بیان کرد حزب الله هیچگونه انباری در بندر بیروت ندارد و مدیریت این بندر نیز با حزب الله نبوده است.

سید حسن نصرالله با تأکید بر اینکه حزب الله تمامی امکانات در نزد خود را برای کمک به دولت پس از فاجعه به بیروت بسیج خواهد کرد، گفت: حزب الله در مسأله اسکان دادن به خانواده‌های بی‌پناه و نیز مشارکت در دیگر زمینه ها برای عبور از وضعیت فعلی از آمادگی کامل برخوردار است. صراحتاً اعلام می کنم که تمامی نیروها و تجهیزات حزب الله برای عبور از بحران در اختیار دولت قرار دارد.

"متأسفانه باید گفت که از این حادثه بزرگ یعنی انفجار مهیب بیروت بهره برداری های سیاسی صورت می گیرد. ما معتقدیم که اکنون اصلاً زمان مناسبی برای تسویه حساب های سیاسی و فرقه ای نیست. در جریان تحقیقات درباره این حادثه بزرگ نباید اجازه دهیم کسی چیزی را پنهان سازد و یا کسی از مقصران حمایت کند. "

دبیرکل حزب الله همچنین بیان کرد که در جریان روند تحقیقات و فرایند محاکمه مقصران وقوع فاجعه بیروت، عدالت و حقیقت باید بیش از هر چیز دیگری وجود داشته باشد؛ نمی توان این حادثه بزرگ را فراموش کرد و یا آن را نادیده گرفت.

اوضاع لبنان بحرانی لبنان که از مهرماه سال گذشته و با اعتراض به سیاست های دولت سعد حریری شروع و منجر به استعفای او گردید و با شیوع کرونا و شروع بکار دولت حسن دیاب ادامه یافت و با انفجار بندر بیروت وارد مرحله جدید خود شده است، نشان می دهد که محور غربی – سعودی- عبری خواهان آرامش مردم لبنان نیستند و از هر زمینه ای برای به آتش کشیدن این کشور استفاده می کنند؛ از این رو تنها راه حل مردم و دولت این کشور اعتماد به دولت ملی این کشور و پرهیز از هرگونه اقدامات احساسی است، تا دولت لبنان و دستگاه قضایی این کشور بتوانند در اقدامی موازی هم مقصران حادثه فاجعه بار بندر بیروت را به سرعت شناسایی و محاکمه کنند و هم بازسازی این بندر و مناطق آسیب دیده بیروت آغاز شده و به سرانجام برسد.

     

برچسب‌ها سعد حریری فرانسه لبنان سید حسن نصرالله حزب الله لبنان رژیم صهیونیستی دولت لبنان میشل عون

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سعد حریری فرانسه لبنان سید حسن نصرالله حزب الله لبنان رژیم صهیونیستی دولت لبنان میشل عون سعد حریری فرانسه لبنان سید حسن نصرالله حزب الله لبنان رژیم صهیونیستی دولت لبنان میشل عون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۰۲۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهادت عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان

حزب الله لبنان بامداد شنبه شهادت یکی از اعضای خود در حمله رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان را تأیید کرده است

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری "العهد"، حزب‌الله اعلام کرد که «فرج‌الله علی حمود» ملقب به «ساجد» از اعضای این جنبش در راه قدس به شهادت رسیده است.

براساس این گزارش وی از ساکنان دهستان «کفرکلا» در جنوب لبنان بود که در بمباران رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان به شهادت رسیده است.

ساعاتی پیش از این نیز رژیم صهیونیستی با حمله به یک خودروی شخصی، دو فرمانده نیرو‌های فجر شاخه نظامی جماعت اسلامی لبنان به نام‌های مصعب و بلال خلف را به شهادت رساند.

شبکه خبری المیادین شامگاه جمعه گزارش داد که رژیم صهیونیستی با یک فروند پهپاد، یک خودروی غیر نظامی را در البقاع غربی در شرق لبنان هدف قرار داده است.

تصاویری که منتشر شده نشان می‌دهد که این خودرو کامل سوخته است.

به دنبال این اقدام صهیونیست‌ها، حزب الله در اقدامی تلافی‌جویانه، حدود ۳۰ موشک از جنوب لبنان به سمت مناطق شمالی جولان اشغالی شلیک کرد.

همچنین حزب الله لبنان از گیر افتادن کاروان نظامی اسرائیلی در نزدیکی پایگاه رویسات العلم در شمال فلسطین اشغالی در کمین این گروه مقاومت خبر داد.

با آغاز عملیات طوفان الاقصی توسط گروه‌های مقاومت فلسطین، حزب‌الله لبنان در حمایت از مردم فلسطین و کاهش فشار بر مقاومت در غزه، اقدام به انجام عملیات‌های روزانه و سنگین علیه اهداف رژیم صهیونیستی در داخل خاک فلسطین کرده است.

در این باره رسانه‌های صهیونیستی نیز بار‌ها اعتراف کرده‌اند که حزب‌الله در شمال سرزمین‌های اشغالی فلسطین همچنان دست برتر را دارد و ارتش اسرائیل در این منطقه به دام افتاده است.

دیگر خبرها

  • حج تجلی وحدت و اقتدار امت اسلامی است
  • ۴ مصدوم در اثر انفجار در پارک پرواز تبریز
  • عملیات تادیب صهیونیست‌هاموجب تحکیم وحدت ملی وارتقای همدلی ملی شد
  • حملات حزب‌الله به چند پایگاه صهیونیستی
  • تردد در بندر شهید ذاکری قشم مجدد برقرار شد
  • تصاویر حمله حزب الله لبنان به مقر نیرو‌های گولانی
  • شیخ نعیم قاسم: جنگ باعث بازگشت شهرک نشینان نخواهد شد
  • شهادت یک عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان | عکس
  • شهادت عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان
  • آیت الله علم الهدی: میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است