Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@04:22:09 GMT

وقف‌های مرتبط با عید غدیر باید در جامعه نهادینه شود

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۱۱۹۳۱

وقف‌های مرتبط با عید غدیر باید در جامعه نهادینه شود

مسلم محمودزاده روز یکشنبه در نشستی با خبرنگاران کاشان بیان کرد: متاسفانه در این شهرستان نیز واقف با نیت خیر برای عید غدیر بسیار ناچیز است، در صورتی که اگر برای غدیر که از بزرگترین عیدهای اسلامی در جهان به شمار می‌رود، موقوفه‌های بسیار قوی‌تری وجود داشت، این روز بزرگ پاس‌داشته می‌شد.

وی تاکید کرد: اگر موقوفه‌های بیشتری به جشن غدیر اختصاص یابد و مردم وقف‌های ارزشمندی از خود برای برگزاری هرچه بهتر این عید بزرگ برجا گذارند، غدیر نیز مانند مناسبت‌های محرم و صفر باشکوه‌تر در جامعه برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هجدهم ذی‌الحجه سال دهم هجری قمری، سالروز ابلاغ خطبه غدیر از سوی پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد (ص) به عنوان عید امامت و ولایت، از بزرگترین و زرین‌ترین برگ‌های تاریخ اسلام به شمار می‌رود.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه کاشان بیشترین نیات واقفان در این شهرستان را مربوط به روضه‌خوانی حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) عنوان کرد و افزود: چون رژیم‌های طاغوت گذشته اقدام‌های بسیاری برای جلوگیری از عزاداری‌های مردم انجام می‌دادند، مردم نیز با وقف اموال خود برای روضه‌خوانی مقابله به مثل می‌کردند؛ زیرا وقف مقید به نیت واقف است، نمی‌توانستند دخل و تصرفی بر این اموال داشته باشند.

وی همچنین با توجه به وضعیت موجود اقتصادی کشور از خیران خواست برای ازدواج زوج‌های جوان پیشگام شوند و با نیت خیر وقف، دختران جوان را به خانه بخت بفرستند.

محمودزاده با اشاره به تعطیلی پنج ماه گذشته بقعه‌های متبرکه در نتیجه شیوع ویروس کرونا بیان کرد: متاسفانه بقعه‌های متبرکه در این مدت فعالیت چشمگیری نداشتند اما کمک‌های هیات امنا و مرکزهای افق، پابه‌پای مردم از ضد عفونی کردن معابر گرفته تا توزیع ازراق بین مردم همچنان ادامه دارد.

وی در ادامه از هزینه کردن ۱۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های عمرانی در ۱۰ بقعه متبرکه در سال‌جاری خبر داد و اظهار داشت: پنج میلیارد ریال نیز در این مدت صرف هزینه‌های جاری و فرهنگی بقعه‌های متبرکه شهرستان کاشان شده است.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه کاشان با اشاره به شناسایی ۱۲ موقوفه (زمین کشاورزی) در سال‌جاری، اضافه کرد: این زمین‌ها پیش‌تر وقف شده بودند که دوباره شناسایی شدند و زیر پوشش این اداره قرار گرفتند.

وی مساحت این ۱۲ موقوفه را در مجموع ۶ هزار و ۳۰۰ مترمربع عنوان کرد و گفت: ارزش آنها افزون بر ۱۰ میلیارد ریال است.

شهرستان کاشان با وجود هشت هزار و ۸۵۰ رقبه، ۲ هزار و ۳۳۳ موقوفه، ۱۲۰ بقعه متبرکه منجمله ۱۰۰ امامزاده، ۱۴ آرامگاه، یک قدمگاه، سه حسینیه و ۲ مسجد زیارتی در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

برچسب‌ها سازمان اوقاف و امور خیریه عید سعید غدیرخم اصفهان کاشان وقف

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان اوقاف و امور خیریه عید سعید غدیرخم اصفهان کاشان وقف سازمان اوقاف و امور خیریه عید سعید غدیرخم اصفهان کاشان وقف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۱۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید بر برنامه ریزی مدون در حوزه های فرهنگی و اعتقادی دانش آموزان فیروزکوه

به گزارش جام جم آنلاین تهران، محمد حیدری منش  فرماندار فیروزکوه ضمن قدردانی از اعضای این شورا که در سال گذشته با دغدغه مسائل شورا را دنبال و دستاوردهای خوبی را به همراه داشتند از مدیر آموزش و پرورش شهرستان و کلیه همکاران فرهنگی و تمام کسانی که در راستای اعتلای مسائل آموزش و پرورش در سطح شهرستان زحمات زیادی را متحمل شدند تقدیر و تشکر کرد .

وی در خصوص اقداماتی که باید در سال جدید در این شورا در نظر قرار بگیرد عنوان کرد :ما باید با رویکرد نهادینه سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در این مسیر گام برداریم.

حیدری منش اظهار داشت: این اقدامات باید به شکلی باشد که در آینده نه چندان دور در سطح شهرستان دانش آموزانی چند ساحتی در حوزه‌های مختلف اعتقادی، علمی و فرهنگی داشته باشیم که بتوانند برای آینده کشور عزیزمان منشأ تحول و خیر باشند بر این اساس باید در حوزه فرهنگی و اعتقادی برنامه‌های ویژه‌ای در سطح آموزش و پرورش برگزار گردد.

وی در پایان مصوبات این جلسه را که شامل ایجاد کارگروه در جهت نهادینه سازی فرهنگ و اعتقاد، ایجاد کارگروه فرهنگی ذیل شورای آموزش و پرورش با مشارکت مجموعه آموزش و پرورش بسیج و امور مساجد برای حضور فعال تشکل‌های دانش‌آموزی برای نهادینه سازی الگو در دانش آموزان، برگزاری یادواره شهدا دانش آموزان شهرستان در راستای حفظ یاد و خاطره شهدای گرانقدر شهرستاندر راستای الگوسازی برای دانش آموزان بیان داشت.

دیگر خبرها

  • نهادینه کردن عدالت آموزشی از اهداف مجموعه مدارس «صدرا» است
  • تجلیل و تکریم خانواده شهدا باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود
  • تاکید بر برنامه ریزی مدون در حوزه های فرهنگی و اعتقادی دانش آموزان فیروزکوه
  • لزوم صدور احکام متناسب با جرم در مورد پرونده‌های مرتبط با حجاب
  • احکام متناسب با جرم در پرونده‌های مرتبط با حجاب صادر شود
  • مردم به مناطق سیل‌خیز کاشان نروند
  • خبر‌هایی از بررسی فرهنگ وقف در همایش متولیان بقاع متبرکه در دامغان
  • مردم از مراجعه به مناطق سیل‌خیز کاشان خودداری کنند
  • مسائل مرتبط با رضایتمندی مردم در اولویت کاری ما قرار دارد
  • سالانه ۵۰ موقوفه جدید به موقوفات استان سمنان اضافه می‌شود