Web Analytics Made Easy - Statcounter

اتکا به آموزه های دینی، قرآنی و اسلامی می‌تواند نظام اسلامی را از امواج پر تلاطم آسیب‌های فرهنگی مصون نگهدارد که در این میان توجه مستمر رسانه‌ها ا به موضوعات مهم دینی می‌تواند در ترویج فرهنگ دینی و تقویت باورها و هویت دینی و اسلامی ما موثر باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان؛ ابتدای حیات یک انسان در جامعه با مسائل دینی مرتبط است که نقش و رسالت رسانه‌های دینی می‌تواند بسیار موثر و نقش فعال و درخشنده‌ای داشته باشد که با توجه به اینکه مردم دین را جزء مهمی از زندگی خود می‌دانند رسانه‌های دینی می‌توانند در جای جای اجزای تشکیل‌دهنده زندگی مردم ورود کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تاثیر رسانه‌های دینی را می‌توان در یک ارتباط دوسویه دانست بدین معنا که یک سوی آن رسانه و سوی دیگر آن ارتباط با بزرگان دینی و کارشناسان دین هستند چراکه امروزه علمای دینی و حوزه‌های علمیه می‌توانند در الگودهی و پیاده کردن روش‌های مناسب تبلیغات دینی و مقابله با هجمه‌های دینی همراهی داشته باشند.

 

«مجتبی نورمحمدی» مسئول دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان به نقش رسانه‌های ارزشی و دینی پرداخته‌ است که مشروح آن را در ذیل به می‌خوانیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نقش و رسالت رسانه‌های دینی برای افزایش دین‌داری در جامعه و در مقابله با تهاجم‌های فرهنگی چیست؟

تلاش دشمنان از زمان ظهور دین تا رحلت پیامبر(ص) و عصر کنونی با هدف از بین بردن روح دین همواره وجود داشته است اما باید توجه داشت که روش مکر و حیله این دشمنان در اعصار مختلف تفاوت کرده تا امروز که این امر، به فضای مجازی کشیده شده است.

 

با توجه به اینکه در بین جوانان و نوجوانان روحیه حقیقت‌جویی، کنجکاوی و هیجان و سواد رسانه‌ای که وجود دارد خوشبختانه جوانان ما ارتباط بسیار خوب و تنگاتنگی با دنیای رسانه‌ها دارند، لذا این ارتباط می‌توانند دو سویه باشد چرا که هم می‌تواند در پیروزی جریان انقلابی و دینی این جنگ تاثیرگذار باشد و هم چنانچه خوب اداره و مدیریت نشود و عرصه برای رسانه‌های غیردینی خالی شود قطعا می‌تواند تاثیر معکوس داشته باشد.

 

 مهمترین کارکردهای رسانه های دینی آموزش، تبلیغ و ترویج پیام های دینی است و بستر این رسانه ها می تواند کانونی برای حرکت مردم در راستای دین، بیداری اسلامی و کارکردهای عبادی، سیاسی، تبلیغی، آموزشی، تربیتی، مبارزاتی و نظامی امت اسلامی باشد.

 

رسانه‌های دینی چگونه می‌توانند در جذب مخاطبان جوان نقش ایفا کنندو چه ابتکاراتی باید در این مورد داشته باشند؟

رسانه در تمامی جوامع نقش بسزایی در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی مردم دارند و در این بین رسانه های دینی هم می توانند به عنوان راهنما و یک چراغ راه در سوق دادن جوانان و نوجوانان به سمت باورهای دینی عمل کنند همچنین در مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمن تاثیرگذار باشند.

 

یکی از راهکارهای ایجاد تعامل بین انسانها و انتقال آموزه ها و مفاهیم دینی استفاده از پایگاه ها، فناوری ها، وسایل ارتباطی نوین و شاهراه های اطلاعاتی همچون بستر رایانه ، اینترنت ، رسانه های دیجیتال و الکترونیکی و فضای مجازی است. استفاده از این فضا می تواند موجب تعالی و افزایش آگاهی انسانها در زمینه اصول و فروع دین و اشاعه فرهنگ ناب محمدی(ص) شود.

 

رسانه‌ی دینی باید فعالیت‌های خود را با اهداف و نیازهای جامعه منطبق سازد و تبیین و ترویج و نهادینه کردن ارزش‌های الهی در بین مخاطبان را در دستور کار خود قرار دهد.

 

به دنبال آن باشند مخاطب چه نیازهای دارند و بر آن اساس راه خود را مشخص کنند و در رابطه با جوانان امروز با توجه به این پیشرفت ها و تکنولوژی هایی که روزبروز به چشم می خورد، اعم از شبکه های اجتماعی است، اینجاست که رسانه های دینی باید مطابق این فضاهای موجود و اقشار مختلف به ویژه جوانان، خوراک هایی را مهیا کنند، تا بتوانند جاذبه های خوبی را برای جوانان داشته باشند.

 

رسانه های دینی می توانند با پوشش سایر اخبار در کنار اخبار دینی، زمینه جذب افراد دیگر به این رسانه و معرفی دین به آنان را فراهم کنند، چرا که آنان برای خواندن اخبار دیگر مراجعه می کنند و همچنین با خواندن اخبار دینی در کنار دیگر اخبار به مبانی و اخبارمذهبی هم بیشتر آشنا می شوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فعالیت‌های خبرگزاری شبستان را در این راستا چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آنگونه که از شواهد پیداست خبرگزاری شبستان که یک رسانه فعال دینی مسجدی است توانسته در جذب مخاطب موفق باشد.

 

جای اینگونه خبرگزاری و خبرگزاری های مشابه از جمله خبرگزاری حوزه ، دفاع مقدس، بسیج و... قبل از راه اندازی  در بین خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها خالی بود که خوشبختانه با راه‌اندازی تأثیر خود را به‌خوبی نشان داده است.

 

خبرگزاری شبستان در کنار رسالت دینی خود همواره در حوزه های اجتماعی و فرهنگی نیز کارنامه درخشانی داشته است و بی شک رسانه ای که کار اساسی و قانونی خود را دنبال کند می تواند نقش بسزایی در معرفی داشته های معنوی سرزمین خود داشته باشد.

 

با توجه به اینکه رسانه‌ ديني وظيفه‌ ترويج دين و استحكام و تثبيت عقيده‌ مؤمنان را برعهده دارد، فعالیت خبرگزاری شبستان در راستای آگاهی بخشی در حوزه فعالیت های دینی و مذهبی در کنار دیگر حوزه ها  قابل تقدیر است.

 

برنامه‌های تدوین شده رسانه دینی باید در بردارنده چه پیام‌هایی برای مخاطبان باشد؟

برنامه های یک رسانه دینی طبق اولويت‌بندي‌ها و سياستگذاري‌هاي مناسب باید پاسخگوي نيازها و سلايق مختلف مخاطبان خود و در بردارنده ﭘﯿـﺎمﻫـﺎي ﻣﻔﯿـﺪ و ﺳﺎزﻧﺪه ﺑﺮاي آنان باشد.

 

برنامه های تدوین شده در رسانه دینی می بایست، علاوه بر كاركردهاي عمومي‌ (كه تمامي ‌رسانه‌ها دارند) از كاركردهاي ويژه‌اي نيز برخوردار باشد.

 

نظر شما در خصوص معرفی اماکن مذهبی و فرهنگی در رسانه‌های دینی چیست؟

اماکن و آثار مذهبی، تاریخ مجسم اسلام و بیانگر پیشرفت تمدن اسلامی هستند و علاوه بر اینکه بهترین مواضع گردشگری فرهنگی هستند، یکی از راه‌های انتقال فرهنگ غنی اسلام به نسل‌های بعدی مسلمانان به شمار مي‌روند.

 

از کارکردهای مهم اماکن و آثار مذهبی، تذکر اعتقادات اسلامی برای مخاطب است و از عوامل معرفی و انتقال فرهنگ اصیل دینی به حساب می‌آیند از این رو معرفی کردن هر چه بیشتر اماکن مذهبی و دینی می تواند نقش بسیار تأثیر گذار در پیاده کردن فرهنگ و مسائل فرهنگی داشته باشد وهمچنین تبلیغات دینی مقابله با هجمه های دینی را دوچندان می‌کند.

 

رسانه های دینی می توانند با بیان کارکرد های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی، بقاع متبرکه و اماکن مذهبی و فراهم نمودن زمینه حضور افراد جامعه در این مکان ها، آرامش را در جامعه افزایش دهند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/276

منبع: شبستان

کلیدواژه: فعالیت های خبرگزاری شبستان رسانه های دینی خبرگزاری شبستان رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۱۵۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش آسیب‌های اجتماعی با راه‌اندازی مراکز آموزش شهروندی

بازدید از مرکز آموزش فرهنگ شهروندی ناحیه غرب شهرکرد با حضور مدیرکل زندان‌های چهارمحال و بختیاری و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد انجام شد.

اکبر ایازی در این بازدید گفت: راه‌اندازی مراکز آموزشی شهروندی در نقاط مختلف شهر موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

وی افزود: راه‌اندازی این مرکز در ناحیه غرب شهرکرد لازم بود و از زمان احداث و راه‌اندازی آن آسیب‌های اجتماعی این منطقه با کاهش محسوسی روبرو شده است.

بیشتر بخوانید

آغاز به کار مرکز آموزش فرهنگ شهروندی در مهدیه

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد ادامه داد: بخش عظیمی از مشکلات اجتماعی ریشه در مسائل فرهنگی دارد؛ لذا راه‌اندازی مرکز آموزش شهروندی ناحیه غرب شهرکرد تا حدود زیادی بسیاری از مشکلات را با برگزاری فعالیت‌های متنوع برطرف کرده است.

ایازی اظهار کرد: تعداد ۶۰ موضوع مختلف در حوزه‌های ترافیک، پسماند، آسیب رساندن به اموال عمومی و... را که معضل اجتماعی و فرهنگی محسوب می‌شود، برای فعالیت‌های مرکز آموزش شهروندی جمع‌بندی کردیم که خوشبختانه تا به امروز نتیجه قابل‌قبولی داشته است.

وی با بیان اینکه در زمان بهره‌برداری از مرکز آموزش شهروندی شهرداری شهرکرد ۱۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده شد، اضافه کرد: امسال در سال ۱۴۰۳ نیز ۱۰ میلیارد ریال بودجه مجزا برای این مرکز در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد با بیان اینکه راه‌اندازی مرکز آموزش شهروندی توسط شهرداری شهرکرد یک ظرفیت بزرگ برای حضور و استفاده سایر ادارات فرهنگی است، افزود: تاکنون به همه ادارات از جمله اداره کل آموزش‌وپرورش، اداره کل بهزیستی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل زندان‌های استان و... اعلام شده است که می‌توانند با برگزاری برنامه‌های متنوع از ظرفیت این مجموعه استفاده کنند.

ایازی ادامه داد: اداره کل زندان‌های استان از ادارات فعالی است که به صورت مستمر با برگزاری فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی به درستی از این ظرفیت عظیم استفاده می‌کند.

حمیدرضا حیدری مدیرکل زندان‌های چهارمحال‌وبختیاری نیز در این بازدید ضمن تقدیر و تشکر از سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد به منظور راه‌اندازی مرکز آموزش شهروندی گفت: با راه‌اندازی این مجموعه در شهر شهرکرد شاهد اقدامات و فعالیت‌های اثرگذار و نتیجه‌بخش هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • مأموریت ویژه جامعه قرآنی ارتقای ظرفیت‌های معنوی کشور است
  • ظرفیت‌ها و فرصت‌های عظیم موجود در استان فارس معرفی شود
  • برنامه‌های گردشگری باید با پیوست‌های فرهنگی و دینی تدوین شود
  • فرهنگستان ظرفیتی برای دغدغه انقلاب فرهنگی در مسیر تمدن نوین است
  • تأکید بر ارتقای فعالیت‌های فرهنگی در حوزه زنان و رسانه
  • تقویت معرفت و باور دینی کلید حل مشکلات فرهنگی
  • آسیب به جوانان و جامعه با ضعف دستگاه‌های فرهنگی
  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با راه‌اندازی مراکز آموزش شهروندی
  • ریل پیشرفت استان سمنان از مسیر تدوین پیوست فرهنگی می‌گذرد
  • دفتر همکاری مشترک دانشگاه صنعتی شریف و اتکا افتتاح شد