Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجری برنامه رادیویی «گفتگوی اجتماعی»اعتقاد دارد که آستانه تحمل مدیران در جریان گفتگوهای چالشی پایین آمده است.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، برنامه «گفتگوی اجتماعی» یکی از برنامه‌های پرمخاطب رادیو گفت‌و‌گو است. این برنامه در سایه گفتگوهای چالشی با کارشناسان و اساتید مرتبط، به مسائل و معضلات اجتماعی روز پرداخته و زوایای گوناگون این مسائل را تبیین می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین شریفی مجری‌کارشناس این برنامه، متولد 22 مرداد 1362 است. فعالیت در رادیو را به عنوان نویسنده، گزارشگر و گوینده از سال 1380 و در دوران دانشجویی در مرکز اراک آغاز کرده است. از سال 1385 وارد رادیو ورزش شده و از خردادماه سال 1398 کار خود را در رادیو گفت‌و‌گو آغاز کرده است. وی در همین مدت در شبکه‌های تلویزیونی مختلفی همچون شبکه خبر، شبکه مستند، شبکه ورزش و شبکه سه نیز به عنوان نویسنده و گوینده نیز حضور داشته و تجربه سردبیری در شبکه پنج سیما را نیز در کارنامه خود دارد.

در ادامه، گفت و‌گوی این گوینده رادیو با خبرنگار خبرگزاری آنا را از نظر می‌گذرانید.

حسین شریفی درباره شاخص‌ترین برنامه‌هایی که در دوران حضور خود در رادیو ورزش اجرا کرده چنین گفت: مخاطبان رادیو ورزش معمولاً من را با دو برنامه می شناسند. «رو‌در‌رو» که از سال 1388 آغاز شد و شامل گفتگوهای بسیار صریح با مدیران ارشد ورزش کشور بود. برنامه بعدی هم «پرونده» بود که از سال 1394 تا پایان سال 1396 با اجرا و سردبیری من پخش شد.

وی اظهار کرد:از نگاه من، برنامه رادیویی شاخص برنامه‌ای است که مردم آن را به خاطر بسپارند. «رودررو» این ویژگی را داشت، چرا که سعی می‌کردیم بدون تعارف و لکنت از اتفاقات ورزشی کشور بگوییم و در جای خود واقعاً اثرگذار بود.

بازگشت یک برنامه موفق به آنتن و خطا افتادن به ورطه تکرار 

شریفی افزود: در «پرونده» نیز هر هفته یک سوژه مشخص در حوزه‌های مختلف ورزش را پیگیری می‌کردیم. مهم‌ترین موضوع موردنظر ما هم آسیب‌شناسی بحث فساد در ورزش بود. یک برنامه چالشی بود که درباره اتفاقات ورزش کشور به صورت شفاف صحبت می‌کرد.از جایی دیگر احساس کردم دچار خستگی شده‌ایم؛ بنابراین تصمیم گرفتیم یک تنفس و توقف 6‌ماهه به برنامه بدهیم ودر این فرصت یک سوژه‌یابی مجدد داشته باشیم و بعد کار را ادامه دهیم. سوژه‌ها تدوین شد، اما با توجه به تغییراتی که در سطح مدیریت شبکه رخ داد، دیگر این اجازه را پیدا نکردیم تا برنامه را به آنتن برگردانیم.البته اعتقاد دارم که اگر برنامه‌ای موفق باشد و به هر دلیلی از آنتن برود، در بازگشت به وادی تکرار می‌افتد و باید دنبال یک طرح نو بود.

این مجری برنامه‌های رادیویی عنوان کرد: شاید متفاوت‌ترین و شاخص‌ترین تجربه من در رادیو گفتگو با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در سال 1396 بود که برای من تجربه منحصربه‌فرد و ارزشمندی محسوب می‌شد.

جدایی از رادیو ورزش و فضای جدید در رادیو گفت‌وگو 

وی افزود: وقتی به رادیو گفتگو آمدم، «ورزش بدون ویرایش» را روی آنتن بردیم و به مسائلی که شاید خیلی از رسانه‌ها به آن نپرداختند ورود کردیم. با توجه به این‌که رادیو گفت وگو رسانه تخصصی ورزش نیست، نمی‌توان از یک تک‌برنامه مثل «ورزش بدون ویرایش» توقع اثرگذاری گسترده داشته باشیم، اما فکر می‌کنم در حد بضاعت خودمان موفق عمل کردیم؛ جا دارد از کمک‌های آقای دکتر کوچک‌زاده مدیر محترم رادیو گفت‌وگو و آقای دکتر معافی مدنی مدیر محترم گروه تاریخ و فرهنگ رادیو نیز تشکرکنم.

برخلاف تصور، رادیو و پادکست رسانه نسل فردا هستند

شریفی درباره جدایی خود از رادیو ورزش پس از 14 سال فعالیت نیز گفت:راستش زمان رسمی این جدایی به خرداد سال 98 باز می‌گردد، اما به شکل غیررسمی از چند ماه قبل از آن رخ داد. به هرحال تغییر مدیریت در رادیو ورزش و سیاست‌گذاری‌های تازه‌ای که رخ داد دلیل این تصمیم من بود. البته همکاران و مدیران شبکه ورزش همچنان از دوستان خوب من در رسانه هستند و این شبکه رادیویی را خانه خودم می‌دانم.

وی عنوان کرد: در یک فضای کاملاً آرام تصمیم گرفتم در جایی کار کنم که به علائق و تخصص من نزدیک‌تر باشد و به همین خاطر به رادیو گفتگو آمدم. هرچند آقای میرحسینی مدیر رادیو ورزش خیلی به من لطف داشته و خواست که من همچنان کنار دوستان باشم، اما ترجیح دادم کارم را در فضای جدیدی دنبال کنم.

رادیو گفت‌وگو دنبال مخاطب خاص است/«گفتگوی اجتماعی»با هدف اصلاح جامعه

این مجری رادیو اظهارک رد: رادیو گفت‌وگو یکی از تجربه‌های موفق درفضای رسانه‌ای کشور است. این شبکه بر مبنای ضرورت و نیاز به گفتگو کار خود را آغاز کرد. از این منظر، دنبال جذب مخاطب عام نبود. مخاطب خاص آن هم بیشتر در قشر نخبه جامعه تعریف شده‌است؛ قشری که بتواند در مسائل مختلف جامعه اثرگذار باشد. رادیو گفت‌و‌گو در پی آن است تا هم دیدگاه‌های تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان را منعکس کند و هم اگر جایی خطا یا فرصت از دست رفته‌ای رخ داد آن را گوشزد کند.

شریفی تصریح کرد: این رویکرد در دوره مدیریت آقای کوچک‌زاده هم ادامه پیدا کرده است.مخاطبان نخبه، ظرفیت بزرگ رادیو گفت‌و‌گو هستند. از سوی دیگر، خط‌قرمزها و خودسانسوری‌هایی که گریبانگیر خیلی از رسانه‌ها است، اینجا کمتر وجود دارد. البته حمایت مدیران از برنامه‌ها و این که پشت نیروی خود را خالی نمی‌کنند هم خیلی مهم است.

رادیو گفت‌وگو یکی از تجربه‌های موفق در فضای رسانه‌ای کشور است

وی افزود: در رادیو گفت‌و‌گو تجربه بسیار موفق و متفاوت را در برنامه‌ای به اسم «گفتگوی اجتماعی» دارم. برنامه‌ای که شنبه تا چهارشنبه از ساعت 30/13 به ‌مدت 60دقیقه به صورت شنیداری و دیداری(در فضای مجازی) تقدیم شنوندگان و بینندگان می‌شود.

مجری‌کارشناس برنامه رادیویی«گفتگوی اجتماعی» با تأکید بر این بحث‌های مطرح شده در این برنامه، مفید و اثرگذار بوده‌اند گفت: یک خبرنگار یا فعال رسانه‌ای اگر بتواند باری از دوش حتی یک نفر بردارد به یک آرامش و بهجت درونی می‌رسد.«گفتگوی اجتماعی» با تهیه‌کنندگی فرهاد دهنوی و تلاش همکاران ارجمندم این رسالت را برعهده گرفته است. واقعاً می‌توانم بگویم درحوزه‌های اجتماعی یکی از برنامه‌های پیشتاز در رسانه‌های مختلف دیداری و شنیداری همین برنامه رادیویی است.

 اجرا در رادیو؛ وضعیتی سهل و ممتنع

وی درباره سختی‌های گفتگوی چالشی در رادیو نیز گفت: اجرا در رادیو و تلویزیون، مقوله‌ای سهل و ممتنع است؛یعنی علاقه‌مندان فکر می‌کنند کار آسانی است، در حالی‌که وقتی به شکل حرفه‌ای وارد آن می‌شوی می‌بینی که کار دشوار و پیچیده‌ای است.

شریفی افزود: من در تمام این سال‌ها در رادیو برنامه‌های گفتگومحور(هاردتاک) اجرا کرده‌ام و در تلویزیون هم تجربه اجرای برنامه گفتگومحور ورزشی داشته‌ام. وقتی شما می‌خواهید یک گفتگوی رسانه‌ای موفق داشته باشید، باید هم صراحت لهجه داشته باشید، هم به لکنت نیفتید و هم در مورد شخص یا موضوعی که قرار است صحبت کنید، اشراف اطلاعاتی کافی داشته باشید، آن هم به گونه‌ای که در تله نیفتید.اگر بخواهم ساده بگویم؛ باید به‌اندازه‌ای مسلط باشید که به اصطلاح در بحث‌ها کلاه سرتان نرود!

آستانه پایین تحمل؛ آفت گفتگو با مدیران 

این مجری رادیو درباره واکنش مدیران نسبت به مباحث چالشی نیز گفت: آستانه تحمل مدیران ما به‌شدت پایین آمده. با همه انتقادهایی که به نسل قدیم مدیران در کشور داریم، باید بگویم آستانه تحمل مدیران قدیمی ما نسبت به مدیران جدید خیلی بیشتر است.

برنامه رادیویی شاخص برنامه‌ای است که مردم آن را به خاطر بسپارند

وی افزود: خاطرم هست سال 1388 یا 89 بود که یک گفتگوی یک‌ساعته صریح و انتقادی با آقای داورزنی رئیس وقت فدراسیون والیبال داشتم. البته ایشان بعدها نسبت به من خیلی محبت داشتند. هفته بعد، یکی دیگر از مدیران ارشد ورزش کشور مهمان ما بود. در اواخر برنامه پرسشی را مطرح کردم؛ این مدیر ورزشی خیلی برافروخته شد، بلند شد پشت میکروفن ایستاد و گفت: من برنامه هفته گذشته شما با آقای داورزنی را شنیدم، اما فکر نمی‌کردم که گفتگوی من سخت‌تر از برنامه ایشان بشود. آقای شریفی،  آدم بسیار گستاخی هستی! و قهر کرد و بدون خداحافظی از استودیو رفت.

رادیو،رسانه نسل فردا

 شریفی درباره علاقه به اجرای تلویزیونی یا ادامه فعالیت در رادیو نیز گفت: واقعیتش این است که من به دلایل زیادی اجرا در رادیو را ترجیح می‌دهم. مهم‌ترین دلیل،علاقه شخصی من به رسانه رادیو است و اینکه فکر می‌کنم رسانه‌های شنیداری ویژه و خاص هستند. برخلاف تصور، رادیو و پادکست رسانه نسل فردا هستند.

وی اظهارکرد: در یک مقطع، ما به‌‌واسطه رشد تلویزیون شبکه‌های ماهواره‌ای و کابلی و بعدها اینترنت با افول رادیو مواجه شدیم. این وضعیت هم در ایران و هم در دنیا رخ داد؛ اما سپهر رسانه‌ای جهانی به ما می‌گوید که رسانه شنیداری، رسانه فرداست. البته برنامه‌های تلویزیونی را هم بیشتر در کسوت سردبیر دوست دارم و همچنان هم در حال تجربه آن هستم.

با همه انتقادهایی که به نسل قدیم مدیران در کشور داریم، باید بگویم آستانه تحمل مدیران قدیمی مانسبت به مدیران جدید خیلی بیشتر است

 شریفی گفت: اخیراً در برنامه گفتگوی اجتماعی، بحث کنکور را مطرح کردیم که فکر می‌کنم سایر رسانه‌ها جرئت پرداختن به آن در این سطح و با این جسارت را نداشتند. سعی کردیم بی‌طرف باقی بمانیم و فقط نظرهای مخالف و موافق را شنیدیم. بازخوردی که که بچه‌های پشت کنکوری در قالب نظرسنجی داشتند، برای خود من خیلی عجیب و دلنشین بود. این‌که می‌گویم رادیو رسانه فرداست از این بابت است. من خودم توقع این بازخوردها را نداشتم، اما شاهد یک تجربه خوب از ارتباط نسل جدید با رادیو بودم و امیدوارم که بتوانیم این روند را همچنان ادامه دهیم.

انتهای پیام/4104/

منبع: آنا

کلیدواژه: رادیو رادیو ورزش حسین شریفی رادیو گفت و گو آستانه تحمل مدیران برنامه رادیویی گفتگوی اجتماعی رادیو گفت و گو رادیو گفت وگو رادیو گفت رادیو ورزش برنامه ها برنامه ای رسانه ای رسانه ها نیز گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۵۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاریخی: مدرسه جایی برای گفتگوی رو در رو با دانش‌آموزان است

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین تاریخی، دبیر کل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش‌آموزان در مراسم اختتامیه رویداد روایت دختران ایران گفت: رسانه‌های دشمن همواره به دنبال ایجاد یاس، ناامیدی و ترس در دل مردم ایران هستند؛ شاید برای برخی از افراد عجیب باشد، اما در حوادث یک ماه اخیر و به دنبال شرارت‌های رژیم صهیونیستی در منطقه، برخی از دانش آموزان اعلام کردند که در مدرسه با فضای ترس مواجه بودیم؛ آنها به شدت ترسیده بودند که نکند اسرائیل حمله کند و جنگ بشود؛ حتی تعدادی از دانش‌آموزان هم به مدرسه نیامده بودند.

دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان گفت: جنگ امروز جنگ روایت‌ها است و آنقدر این جنگ خانمان سوز است که دشمن در تلاش است ذهن و فکر تمامی جوانان ما را از بین ببرد و هر کس که در ایران زندگی می‌کند را مایوس و ناامید کند.

وی با اشاره به حوادث تلخ سال ۱۴۰۱ گفت: کسانی بودند که ناشی از تلاش دشمن در رسانه‌ها، به کف خیابان آمدند و جان خود را از دست دادند. اینها نتیجه تلاش‌های دشمن در تشویش و گمراهی اذهان عمومی است. امروز در حالی که همه کشور‌ها از اقتدار ایران می‌گویند و دفاع ایران را مشروع می‌دانند؛ رسانه‌های دشمن کاری کرده بودند که در محیط مدرسه دانش آموزان از پاسخ اسرائیل می‌ترسیدند.

تاریخی با بیان اینکه آینده نوجوانان و جوانان ما به شدت مورد حمله ناجوانمردانه قرار گرفته است؛ گفت: اگر لطف الهی نبود؛ ممکن بود ما هم مورد حمله رسانه‌های دشمن قرار بگیریم؛ فکر ما آشفته شود و یا به خیابان‌ها برویم؛ برای جلوگیری از این حوادث ما نیازمند تبیین اهداف و برنامه برای مردم هستیم؛ تبیین هم نیاز به کمک و روایت کردن دارد.

گاهی خود ما هم باورمان نمی‌شود که به چه دستاورد‌هایی رسیدیم

دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان گفت: ما باید در جایی که امکان رو در رو شدن با دانش‌آموزان را داشته باشیم روایتگری کنیم. جایی که می‌توانیم با او به تبادل نظر و گفتگو بپردازیم؛ حتما این کار را بکنیم و این فرصت را غنیمت بشماریم. شاید نتوانیم در فضای مجازی به خوبی دشمن عمل کنیم، اما مدرسه جایی است که در دست ماست. جایی که می‌توانیم به صورت هنرمندانه با مخاطبان نوجوان خود ارتباط برقرار کنیم. مدرسه یکی از جدی‌ترین فرصت‌های ماست که می‌تواند تعیین کننده باشد.

وی با اشاره به اینکه گاهی خود ما هم باورمان نمی‌شود که به چه دستاورد‌هایی رسیدیم؛ افزود: اسرائیل از ابتدای طوفان الاقصی تاکید می‌کند همه کاره ایران است؛ آمریکا و اروپا دائما بر قدرت ایران تاکید کردند؛ اما باز هم کسانی هستند که قدرت دفاعی و نظامی ایران را دست کم می‌گیرند؛ این ندیدن قدرت داخلی آفتی بوده که صد‌ها سال است در ایران وجود داشته است. دشمن هم بر این نقطه ضعف تمرکز دارد.

دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان خاطر نشان کرد: دشمن دائماً به فکر این است که از تفرقه‌های بین ما استفاده کند؛ و ما باید هشیار باشیم و بهانه‌های واهی برای تفرقه افکنی را به دشمن ندهیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رادیو یعنی گرما صمیمیت و درک هستی
  • بازدید هیات هرمزگانی از نمایشگاه صنعت شیشه در چین
  • تاریخی: مدرسه جایی برای گفتگوی رو در رو با دانش‌آموزان است
  • برنامه «خط اول» از رادیو ورزش
  • مطالبات ساکنین پایین‌ دست سد سیمره پرداخت شود
  • فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای در «کوچه سلامت پلاک۱۰۲»
  • لزوم پیوست رسانه‌ای پروژه‌ها در شهر/ محتوای رسانه‌ها باید مورد سنجش قرار گیرد
  • قدمت ۶۰ ساله شبکه استانی رادیو همدان
  • دولت سیزدهم انتصاب یک چهره دولت قبل در پست پایین دولت فعلی را تحمل نکرد
  • چلسی دیگر تحمل پوچتینو را ندارد: تحقیرمان کردی!‏