Web Analytics Made Easy - Statcounter

با انواع طلاق آشنا شوید:

 گفتیم که طلاق انواع مختلفی دارد:

طلاق از سوی مرد. طلاق از سوی زن. طلاق توافقی یعنی طلاقی که زن و شوهر هر دو باهم به دلایل مختلف تصمیم به جدایی گرفته باشند. طلاق توافقی چیست و در چه صورتی انجام می شود؟

طلاق توافقی، همان‌طور که از نامش مشخص است، طلاقی است که طرفین باهم تصمیم به جدایی بگیرند و درخواست طلاق کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طلاق توافقی زن وشوهر می‌توانند در موارد مربوط به طلاق باهم به توافق برسند. زن می‌تواند کل یا بخشی از مهریه خود را ببخشد تا مرد او را طلاق بدهد. این موارد فقط به مهریه زن ختم نمی‌شود و موضوعات دیگری را هم شامل می‌شود. علاوه بر مهریه، نفقه زن، جهیزیه زن، حضانت فرزند یا فرزندان هم لازم است تکلیف‌شان مشخص شود. زن و شوهر هر دو باید در این موضوعات به توافق برسند و سپس اقدام به جدایی کنند.

آیا شما شرایط طلاق توافقی را دارید؟

شرایط طلاق توافقی چند سالی است که تغییر کرده است. زن و شوهر بعد از درخواست طرفین برای طلاق توافقی و ثبت اطلاعات خود در سامانه باید به مرکز مشاوره خانواده و غربالگری (بصورت اجباری) مراجعه کنند و بعد از مشاوره و پافشاری بر عدم انصراف از درخواست طلاق گواهی لازم را دریافت کرده و به دادگاه ارجاع کنند. البته این مورد مربوط به طلاق هایی است که دو طرفه یا توافقی صورت می‌گیرد و در انواع دیگر طلاق، همچنان مثل گذشته طلاق صورت می‌گیرد.

پس برای طلاق توافقی حتما قبل از جاری شدن صیغه طلاق، مراحل مشاوره ی خانواده اجباری و اخذ گواهی عدم انصراف از طلاق ضروری است.

بعد از گذراندن این مراحل طلاق توافقی لازم است در فرصت سه ماهه حتما حکم طلاق توسط دادگاه به دفترخانه ی رسمی طلاق ابلاغ شود تا صیغه طلاق جاری شود.

لازم به ذکر است در صورتی که مرد قبل از طلاق توافقی پشیمان شود و به دفترخانه نرود، طلاق صورت نمی‌گیرد و منتفی می‌شود ولی اگر این پشیمانی از سوی زن صورت بگیرد، مرد خود به تنهایی می‌تواند برای طلاق اقدام کند.

ولی توجه داشته باشید که اگر زن یا حتی وکیل طلاق او در دفترخانه برای ثبت طلاق حضور پیدا نکنند احتمال اینکه دادگاه اجازه ی ثبت طلاق را بدون رضایت زن صادر کند، کم خواهد بود.

چه مدارکی برای ثبت طلاق توافقی نیاز است؟

ثبت طلاق حتی اگر توافقی هم باشد نیاز به مدارکی دارد؛

شناسنامه و کارت ملی زن و مرد. عقد نامه یا رونوشتی از آن.( در صورت نداشتن یا گم کردن رونوشت میتوان به دفترنامه ای که در آن عقد انجام شده مراجعه کرد و رونوشت عقدنامه را تهیه کرد). ارائه گواهی عدم بارداری زن یا در صورت باکرگی خانم، گواهی بکارت او ضروری است. توافق نامه کتبی موضوعات توافق شده بین زن و مرد و امضای طرفین. ارائه گواهی عدم سازش که از سوی مراکز مشاوره طلاق دریافت می‌شود.البته نباید از تاریخ صدور آن بیشتر از سه ماه گذشته باشد.

همه این موارد مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی هستند که در صورت اشکال در هر کدام باعث به تاخیر افتادن طلاق خواهد شد.

 آیا طلاق توافقی بین ایرانیان مقیم خارج از کشور امکان دارد؟

اگر یکی از طرفین یا هردو در خارج از ایران ساکن باشند باید مراحلی را برای ثبت طلاق توافقی طی کنند. برای این کار لازم است به شخصی که در ایران است وکالت دهند. این وکالت از طریق سفارت ایران تنظیم شده و به دست وکیل خواهد رسید. فردی به عنوان بهترین وکیل تهران و یا هر شهر دیگری انتخاب می کنید و مسئول امور طلاق طرفین است بعد از ارائه مدارک لازم و توافقاتی که طرفین در آن به نتیجه رسیدند می‌تواند طلاق را به نتیجه برساند و بدین ترتیب طلاق توافقی از طریق وکیل صورت بگیرد.

آثارعدم ثبت طلاق توافقی ایرانیان مقیم خارج از کشور

درصورت کوتاهی زوجین مقیم خارج از کشور در ثبت طلاق، آثار سویی متوجه طرفین و به خصوص زوجه خواهد بود.

در صورتی که در ایران این طلاق صورت نگیرد، زن و مرد همچنان زن و شوهر محسوب می‌شوند. اگر زن اقدام به ازدواج مجدد کند، مورد چند شوهری محسوب می‌شود و متهم به زنای محصنه خواهد شد. علاوه بر این اگر فرزندی متولد شود به دلیل عدم رعایت قوانین در وضعیت نامعلوم تابعیتی قرار خواهد گرفت. همچنین مرد می‌تواند با شکایت از زن و ممنوع الخروج کردن وی، او را به زنای محصنه متهم کند. علاوه بر همه این موارد، کلیه ی توافقاتی که بین زن و مرد صورت گرفته بود از جمله بذل و بخشش مهریه از بین میرود و زن می‌تواند برای درخواست مجدد مهریه اقدام کند. گواهی بکارت و آزمایش بارداری لازم است؟

قبل از صدور حکم طلاق دادگاه باید از باردار نبودن زن مطلع باشد. به طور حتم سه حالت وجود دارد.

در حالت اول اگر خانمی باکره باشد و بین طرفین رابطه جنسی صورت نگرفته باشد باید از سوی دادگاه به پزشکی قانونی مراجعه کرده و گواهی مربوط را دریافت کند. در حالت دوم اگر زنی بالای 50 سال سن داشته باشد هم دیگر نیازی به آزمایش وجود ندارد زیرا خانم بالای 50 سال یائسه محسوب شده و امکان بارداری وجود ندارد. در حالت سوم هم زن نه باکره است و نه یائسه، پس در این حالت آزمایش بارداری لازم است صورت بگیرد. بعد از ارائه جواب آزمایش حکم طلاق صورت می‌گیرد. البته در بعضی دفاتر ارائه جواب آزمایش قبل از صدور حکم الزامی است در برخی دیگر هم ارائه آن به زمان ثبت طلاق موکول می‌شود. حضانت فرزند یا فرزندان در طلاق توافقی به چه صورت است؟

حضانت فرزند یا فرزندان مشترک در طلاق توافقی نکته بسیار مهمی است که باید طرفین در آن توافق داشته باشند.

در حالت معمول، حضانت و نگهداری از فرزندان تا سن هفت سالگی برعهده مادر است ولی دختر اگر بالای 9 سال باشد و پسر هم بالای 15 سال، از سن حضانت خارج شده و دادگاه در مورد حضانت آنها تصمیم می‌گیرد. در طلاق توافقی این مورد بر عهده زن و مرد خواهد بود و خودشان باید در مورد حضانت فرزندان به توافق برسند. علاوه بر حضانت فرزند باید در مورد ملاقات فرزندان با پدر و مادری که دیگر از او جدا شده است هم تعیین تکلیف شود که این ملاقات به چه صورت و چه مدت صورت بگیرد. برای مثال مدت زمان هر ملاقات چقدر باشد و چند وقت یکبار صورت بگیرد.

مهریه زن چگونه محاسبه می شود؟

مهریه در واقع نوعی پشتوانه مالی برای زن محسوب میشود که به دو نوع دسته بندی می‌شود؛

مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالمستطاعه.

در مهریه عندالمطالبه زن میتواند هروقت که اراده کند طلب مهریه کند ولی در نوع دوم توانایی مرد هم در پرداخت مهریه دخیل است و مرد باید توانایی کافی برای پرداخت مهریه را داشته باشد تا آن را پرداخت کند.

مهریه زن از جمله موارد چالش برانگیز در طلاق است که همواره درگیری هایی به دنبال دارد. ولی در طلاقی که به صورت توافقی صورت بگیرد این مورد هم جزو مواردی است که در آن باید توافق شود و سپس طرفین اقدام به جدایی کنند. در طلاق توافقی زن می‌تواند کل مهریه یا بخشی از مهریه را ببخشد. البته لازم به ذکر است که در طلاق توافقی گرفتن کل مهریه عمومیت ندارد زیرا اگر زن و مرد باهم برای طلاق به توافق رسیده باشند، مرد میتواند مهریه را بهانه قرار داده و از طلاق خودداری کند پس اگر زن می‌خواهد مهریه خود را تمام و کمال دریافت کند طلاق به روش توافقی گزینه مناسبی برای این کار نخواهد بود.

طلاق توافقی چه مزیت هایی دارد؟

طلاق توافقی برخلاف سایر طلاق ها مزیت های بسیاری دارد که به چند مورد از آنها اشاره می‌کنیم؛

اولین مزیت طلاق توافقی اجرا شدن سریع حکم طلاق است که از اتلاف وقت و حضور مکرر زن و مرد به دادگاه و ... جلوگیری می‌کند. هر دو طرف از صدور حکم طلاق رضایت دارند و صدمات روحی و عاطفی آن کمتر است و استرسی که به فرندان این زوج متارکه کرده وارد می‌شود بسیار کمتر است. به طورکل تنش و درگیری‌ها بین دو طرف و خانواده هایشان کمترازطلاق یک طرفه خواهد بود. در آینده احتمال برگشت طرفین به هم دیگر همواره وجود خواهد داشت. طلاق توافقی از راحت‌ترین، سریع‌ترین و بی دردسر‌ترین راه‌ها برای جدایی است. پربیننده ترین قیمت دلار ۲۰مرداد ماه ۱۳۹۹ موبایل سامسونگ چند؟ +جدول پیش‌بینی قیمت طلا در هفته جاری/ سکه بیش از یک میلیون سقوط کرد جزییات تشکیل دومین صندوقETF دولتی/ پذیره‌نویسی دارا دوم چه زمانی خواهد بود؟ خبر جدید همتی درباره گشایش اقتصادی!

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: زن و شوهر زندگی مشترک طلاق مشاوره ازدواج طلاق توافقی ثبت طلاق مهریه زنان حضانت فرزند قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت برای طلاق توافقی طلاق توافقی حضانت فرزند صورت بگیرد ی ثبت طلاق طلاق صورت زن و شوهر حکم طلاق زن و مرد اگر زن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۲۷۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقی معمولی، ستاره میدان اراک!

به گزارش ورزش سه ایرالکو در شرایطی مقابل پرسپولیس قرار گرفت که در روز مصدمیت اسماعیل شریفات و مرتضی تبریزی ، علیرضا نقی زاده به عنوان یکی دیگر از باتجربه های خود را در اختیار نداشت.
در شرایطی که به نظر می رسید نقی زاده مصدوم است و شرایط بازی ندارد اما در وقت های اضافه به میدان رفت و گل چهارم تیمش را در وقت های تلف شده به ثمر رساند تا بازی را به پنالتی ببرد.
نقی زاده همچنین  آخرین پنالتی تیمش را هم در ضربات پنالتی با مهارت بالا تبدیل به گل کرد تا نقش اول پیروزی تیمش باشد آن هم در شرایطی که دقایق زیادی در زمین نبود.

نقی زاده که بازیکنی ساکت و در خدمت تیم است پیش تر هم در یکی از بردهای آلومینیوم در اراک مقابل پرسپولیس نیز موفق شده بود دروازه سرخ ها را باز کند.
جالب اینکه  نقی زاده در شروع مسابقه با محمدحسین کنعانی زادگان مدافع ملی پوش حریف دیدار گرمی داشت چرا که این دو بازیکن در تیم ماشین سازی تبریز همبازی بودند.
البته برخلاف نقی زاده ، کنعانی زادگان که 120 دقیقه در زمین بود روز خوبی نداشت و با وجود اینکه پنالتی اول تیمش را در ضربات پنالتی تبدیل به گل کرد اما در خط دفاعی تیم که چهار گل خورد  نتوانست در کنار دیگر اعضای خط دفاع تیمش دو بار پیش افتادن با دو گل برتری را حفظ کند.

دیگر خبرها

  • نقی معمولی، ستاره میدان اراک!
  • پرسپولیس در پنالتی هم کامبک خورد!
  • عجیب‌ترین گل فصل پرسپولیس به نام آل‌کثیر
  • غیرمنتظره: مدافع راست پرسپولیس خط خورد
  • قانون مهریه 2 الی 3 سال است که معطل مانده/ نماینده مجلس: منتظر هستیم؛ فعلا دست هیئت رئیسه است
  • با «مثبت آموزش» به روز باشید
  • کاهش آمار طلاق در کردستان
  • اشتهارد؛ شهرستان بدون زندانی مهریه
  • نمی‌توانم چاق‌شدن زنم را تحمل کنم، طلاق می‌گیرم!
  • شکست طلسم 12 ماهه با گرامی (عکس)