کتابی که مانیفست محافظهکاری است
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۳۰۷۴۷
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایبنا «محافظهکاری: خیال و واقعیت» کتابی است کم حجم به قلم «رابرت نیزبت»، اگر میخواهید به شکل موجز و مفید به پاسخ این پرسش برسید که محافظهکاری چیست و جهان را چگونه تفسیر میکند، خواندن این کتاب میتواند برایتان بسیار مفید باشد. کتابی که میتوان آن را مانیفست محافظهکاری نیز به شمار آورد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کتاب با مقدمهای از چاپ دوم کتاب که در سال ۲۰۰۲ منتشر شده به قلم «برد لاول استون» استاد جامعهشناسی دانشگاه اورگوسورب آغاز میشود، مقدمهای مفصل که با اشارههای کلی به کتاب آنچه پیش میگیرد، دستگاه فکری رابرت تیزبت و نسبت این اثر با سایر آثار اوست.
پیش از آغاز فصلهای اصلی کتاب نویسنده در دیباچهای کوتاه به اهمیت اندیشه محافظهکاری میپردازد. نویسنده در این بخش پس از آن که محافظهکاری را یکی از سه ایدئولوژی سیاسی مهم غرب در دو سده اخیر معرفی میکند، هدف خود از نگارش این کتاب را این گونه توصیف میکند: «دغدغه اصلی من در کتاب حاضر، وضعیت «پیشا ـ سیاسی» محافظهکاری مدرن است، گرچه از وضعیت سیاسی آن نیز غافل نشدهام. در این کتاب عمدتا به سنتی در تفکر سیاسی پرداختهام که از ادموند برک آغاز میشود و به چهرههای معاصری مانند راسل کرک، مایکل اوکشات و برتران دوژوونل میرسد».
نویسنده همانطور که خود نیز اشاره میکند در این کتاب در پی جستوجو و کاویدن تاریخ محافظهکاری نیست، بلکه میخواهد اصول این تفکر را کالبدشکافی و تشریح کند. او در این مسیر نحوه شکلگیری چشماندازها، بینشها و گزارههای بنیادی و درون مایههای فکری محافظهکاری را در مدت ۲۰۰ سال مورد بررسی قرار داده است. در ادامه نگاهی گذرا به فصل بندی کتاب میکنیم.
سرچشمهها
عنوان فصل نخست کتاب «سرچشمههای محافظهکاری» است که عمده مطالب آن بر اندیشههای ادموند برک متمرکز شده است. در بخشی از این فصل میخوانیم: «محافظهکاری تا حوالی سال ۱۸۳۰ در گفتار سیاسی انگلستان جایگاهی نداشت. با اینحال ادموند برک در سال ۱۷۹۰ کتاب تاملاتی بر انقلاب فرانسه، بذر فلسفی آن را کاشته بود. محافظهکاری مدرن با ادموند برک و واکنش آتشین او به انقلاب فرانسه تنیده شده است. در تاریخ اندیشه به ندرت چارچوبی از عقاید را سراغ داریم که تا بدین حد به یک فرد و یک رویداد پیوند خورده باشد»
اصول
در ادامه بخش نخست که سرچشمهها و ارجاعات فکری و تاریخی اندیشه محافظهکاری بررسی میشود، نویسنده در پی توضیح اصول محافظهکاری برمیآید. در این بخش نویسنده در پی نشان دادن جایگاه فرد، دولت و گروههای واسط در اندیشه محافظهکاری است که این گروههای واسط عمدهترین وجه تمایز اندیشه محافظهکاری با سوسیالیسم و لیبرالیسم است. در این فصل هم مانند فصل گذشته ارجاعات بسیاری به اندیشههای برک داده میشود. در قسمتی از این فصل میخوانیم: «تاکید محافظهکاری بر گروههایی مانند خانواده، کلیسا و اجتماع محلی در واقع، تاکید بر نقشهای اجتماعی متعدد و ضروری آنهاست. به این دلیل بود که محافظهکارها از جنبشهای آزادی بخش سده بیست چندان دفاع نکردند. با نظر به بیم از تودهها، خطر گسست پیوندهای اجتماعی و تجزیه آنها به اتمهای ریز، شیوع نیهیلیسم در بستر جامعه و فرهنگ در نتیجه لذتجویی فردی و فروپاشی اجتماعهای سنتی توسط دولت و اقتصاد، تعجبی ندارد که محافظهکارها از بدو شکلگیری جنبشهای فمنیستی در خط مقدم ایستادگی در برابر آنها بودهاند.» فصل دوم همانطور که از عنوان آن بر میآید و بنا بر ضرورت، حجم بیشتری را به خود اختصاص داده است. تاریخ و سنت، پیشداوری و خرد، اقتدار و قدرت، آزادی و برابری، مالکیت و زندگی و دین و اخلاق از مهمترین موضوعاتی است که در این بخش مورد بحث قرار گرفتهاند.
برخی آثار محافظهکاری
نویسنده فصل سوم کتاب خود را به بررسی بخشی از آثار محافطهکاری اختصاص داده است. در این بخش به شکل دقیقتر به فضای اندیشه در دو سده هجده و نوزده پرداخته میشود تا مخاطب بتواند به شکل دقیقتر مرز میان محافظهکاری با اندیشههای دیگر را بشناسد و در ادامه با بخشی از آثار و نتایج آن آشنا شود منظور از این آثار نفوذی است که اندیشه محافظهکار در فضای فکری و سیاسی بر جای گذاشته است. در بخشی از این فصل میخوانیم: «تردید نیست که لیبرالها و رادیکالها با این نوع روایت موهوم تاریخ انسان، دست اکثر محافظهکارها را بستند و غافلگیرشان کردند اما به گمانم میتوانیم گفت محافظهکارها بودند که قاطعانه راه تاخت و تاز به انگاره ترقی به منزله برساختهای روششناختی و پنداری سعادت باور را گشودند.»
چشماندازها
فصل چهارم و پایانی کتاب با عنوان «چشماندازهای محافظهکاری» با مدد از تجربه سیاسی محافظهکاری در پی ترسیم تقاوتی از این اندیشه در آمریکا و اروپاست. این فصل با نگاهی به تاریخ سعی در ارائه چشماندازی از آینده را نیز دارد. در بخشی از این فصل میخوانیم: «درونهای محوری محافظهکاری سنتی در انگلستان و آمریکا پابرجا خواهند ماند. باوری سیاسی که دو سده دوام آورده باشد، به آسانی نابود نمیشود. رنسانس مابین سالهای ۱۹۵۰ و ۱۹۸۰ همواره خواهد درخشید و راه نیل به آرزوهای محافظهکاری را روشن خواهد کرد. چرا رخدادی که یکبار به وقوع پیوسته، دوباره اتفاق نیافتد؟»
کتاب «محافظهکاری: خیال و واقعیت» اثر رابرت نیزبت با ترجمه محمدرضا فدایی از سوی انتشارات شیرازه کتاب ما، در ۱۹۹ صفحه با شمارگان ۷۷۰ نسخه و به قیمت ۳۰هزار تومان در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است.
کد خبر 539310 برچسبها اندیشه کتاب - معرفی و نقدمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: اندیشه کتاب معرفی و نقد محافظه کارها ادموند برک
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۰۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عقل سیاسی باید مردم را به سمت بندگی خدا هدایت کند
به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام محمد عبادی زاده در درس اخلاق مدرسه علمیه النبی (ص) بندرعباس، اظهار کرد: یکی از کاربردهای عقل این است که انسان را در مسیر بندگی، عبودیت و معاد که همان رسیدن به بهشت خدای متعال قرار دهد.
وی افزود: در نظام جمهوری اسلامی تمام مسئولان باید تلاششان این باشد که علاوه بر سعادت و خوشبختی دنیوی، معنویات مردم را نیز تامین کنند و تعالی معنوی را برای آنها به ارمغان بیاورد.
نماینده ولی فقیه در هرمزگان گفت: فلسفه خلقت انبیا همین توان عقل است در روایت داریم خداوند انبیا را مبعوث کرد تا بلوغ عقلی در جامعه نمود پیدا کند و جامعه به خرد و عقل برسد، پیامبران نیز بر اساس بلوغ عقلی مردم به رسالت رسیدند.
حجتالاسلام والمسلمین عبادی زاده تاکید کرد: هر کاری در شبانه روز انجام می دهیم با قصد قربت باشد در مسیر بندگی خدا می شود و اگر به امور مباح رنگ خدای بزنید، همه اینها در کفه ترازوی عبادت می رود و باعث سنگینی می شود و بستگی به زیرکی مومن دارد که اگر قطب نمای زندگی خود را به سمت خدا تنظیم کرد هر کاری رنگ خدا می گیرد .
وی افزود: عقل ناسالم انسان را به سمت شهوات که شامل قدرت طلبی، حب جاه و جمال، حب ریاست و حب خوردن و آشامیدن است سوق می دهد و او را از کمال انسانی دور میکند.
حجتالاسلام والمسلمین عبادی زاده عنوان کرد: عقلی تعالی بخش است که انسان را به عبودیت و توحید می کشاند.
انتهای پیام/