Web Analytics Made Easy - Statcounter

خلف وعده و ناهماهنگی مسئولین بر سر نحوه عرضه سهام دولتی شرکت‌های پالایشی در بورس باعث شد تا اعتماد عمومی به دولت بیش از پیش رنگ ببازد.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، حدود ۴ ماه از طرح دولت برای واگذاری سهام دولتی در شرکت‌های بزرگ در راستای خصوصی سازی و مولدسازی دارایی‌ها و به منظور تامین مالی و جبران کسری بودجه می‌گذرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
دولت با اخذ مجوز برای تامین منابع بودجه سال ۹۹ در نظر دارد در سال جاری حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از اموال و دارایی خود را که به صورت سهام در شرکت‌های عضو بورس قرار دارد به روش ارائه در قالب صندوق‌های واسطه گری مالی در اختیار عموم مردم قرار دهد به همین منظور طبق بررسی‌ها و اعلام‌ها در ابتدای سال این واگذاری‌ها را به صندوق‌های موسوم به دارا یکم، دارا دوم و داراسوم تقسیم کرد و مقرر شد هر کدام به ترتیب درابتدا اواسط و انتهای سال در بازار سرمایه عرضه شود.

دارایکم متشکل از سهام بانک و بیمه، دارا دوم متشکل از پالایشگاه‌ها و دارا سوم متشکل از شرکت‌های خودرویی و فولادی است.

در عرضه صندوق واسطه گری مالی یکم موسوم به دارایکم گرچه دولت صندوق را با تخفیف ۲۰ درصدی ارائه داد، اما به دلیل بی اعتمادی مردم تنها سه و نیم میلیون نفر با ارزش بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان شرکت کردند. بعد از اینکه دارایکم پس از ۲ ماه در بورس قابل معامله شد ارزش آن به دو برابر افزایش یافت و در کمتر از یک ماه بعد تا رقم ۷ میلیون تومان یعنی چیزی حدود سه و نیم برابر رسید به همین دلیل نظر بسیاری از مردم را به خود جلب کرد و برای مدت زیادی منتظر عرضه صندوق بعدی یعنی دارادوم ماندند. بار‌ها و بار‌ها از سوی مسئولین دولتی بویژه مدیران وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی وعده‌ی پذیره نویسی دارادوم که متشکل از پالایشی‌ها بود تا مرداد یا نهایتا شهریور ماه داده شد.

آنچه که اتفاق افتاد این بود که یکشنبه شب همین هفته صدا و سیما خبری به نقل از صالح رئیس سازمان خصوصی سازی از عرضه دارادوم تا پایان مرداد خبر داد. به دنبال وعده‌های مسئولین و انتشار خبری مثل همین خبر ذکر شده سهام ۴ شرکت پالایشی تهران، اصفهان، تبریز و بندرعباس که در دل صندوق دارادوم قرار دارند برای سهامداران جذاب شد و بسیاری از آن‌ها به منظور انتفاع بیشتر و با تحلیل درست شروع به خرید سهام این شرکت‌ها کردند. روز دوشنبه و بعد از خرید چند صد میلیونی سهم شرکت‌های پالایشی از سوی مردم، اما سازمان خصوصی سازی خبر را تکذیب کرد و از عرضه دارادوم به روش بلوکی خبر داد چرا که وزارت نفت صندوق را تشکیل نداده و هیات واگذاری مجبور به تصویب این روش شده است.

ساعتی بعد، اما وزارت نفت در اطلاعیه‌ای از اظهارات سازمان خصوصی سازی ابراز تعجب کرد و مسئول عدم عرضه دارادوم را وزیر اقتصاد دانست و اعلام کرد که ما هنوز هم آماده همکاری و تشکیل صندوق هستیم!

در ادامه، اما محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس از پیگیری ماجرا خبر داد.

عرضه دارادوم در تاریخ۵ شهریور
محسن عیزاده صبح امروز با بیان نتیجه‌ی پیگیری‌ها از منتفی شدن روش بلوکی برای عرضه سهام شرکت‌های پالایشی خبر داد و تسریع انجام کار‌های مربوط به آماده سازی صندوق را در دستور کار دو وزارتخانه و پیگیری مجلس عنوان کرد.

محسن خدابخش؛ مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص تشکیل صندوق دارادوم اظهار کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان فراهم کننده بستر تشکیل این صندوق‌ها همیشه آمادگی خود را اعلام کرده است و در این خصوص هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: سودآوری، دارایی و برنامه‌های آتی شرکت‌ها از جمله مهم‌ترین این موارد هستند، بنابراین تشکیل یا عدم تشکیل ETF جدید «دارا دوم» روی قیمت سهام شرکت‌های داخل آن اثری ندارد. بر این اساس واکنش کنونی بازار در این خصوص از نظر مباحث مالی و بنیادی مورد قبول نیست و سهامداران هم باید در انجام معاملات خود به این موضوع دقت کنند و درگیر هیجانات نشوند.


فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و امور دارایی نیز امروز گفت: در اولین چهارشنبه شهریور (پنجم شهریورماه) در هفته دولت نسبت به عرضه صندوق دارادوم اقدام خواهد شد. در این خصوص هماهنگی لازم با وزارت نفت انجام شده است.

این ناهماهنگی چنان اثر مخربی بر فضای عمومی جامعه داشت که برخی به این باور رسیدند که علت این بود که دولت با کنسل کردن این عرضه، تلاش دارد نقدینگی موجود را به سمت طرح مدنظر خود مبنی بر فروش اوراق سلف با پشتوانه نفت که به گشایش اقتصادی معروف شده است، هدایت کند!

در هر حال این سوال به طور جدی مطرح است که ازبین رفتن اعتماد عمومی به دولت و حتی حاکمیت که در سال‌های گذشته به اندازه کافی با شرایط سخت اقتصادی و وعده‌های محقق نشده‌ی دولتمردان در مسائل کلان به آن خدشه وارد شده است چرا به این شکل و با بی تدبیری و کوتاهی کم‌رنگ‌تر می‌شود؟!

مسئولین بهتر از ما مردم اهمیت سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی را می‌دانند. مسئولین بورسی و بازار‌های پولی و مالی بیش از سایرین اهمیت اعتماد بخشی مردم به بازار سرمایه را می‌دانند و در ماه‌های اخیر تمام توان خود را به کار گرفته اند تا مردم به بورس تمایل داشته باشند و سهام عدالت و نقدینگی خود را از بازار سرمایه خارج نکنند بنابراین چنین رفتار غلطی چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟!


هر دو وزارتخانه مقصرند!
وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی ماه‌ها و حتی تا یکروز قبل از لغو، وعده ارائه دارا دوم را به مردم می‌دادند، سوال اینجاست که اگر در ماه‌های گذشته وزارت نفت برای تشکیل صندوق کاری نکرد چرا زودتر اطلاع رسانی نشد؟!

طبق بعضی خبر‌ها واگذاری بلوکی سهام پالایشی‌ها ۱۰ روز پیش در هیات واگذاری تصویب شده است، اما سازمان خصوصی سازی و وزارت اقتصاد نه تنها در اطلاع رسانی و شفاف سازی اقدام نکرده اند بلکه بسیاری از مدیران و مسئولان در روز‌های گذشته از عرضه دارادوم در آینده نزدیک خبر داده اند.

برای نمونه عباس معمار نژاد معاون وزیر اقتصاد در نشست خبری روز یکشنبه همین هفته (یک روز قبل از اعلام لغو) در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو گفت: طبق قول رئیس سازمان خصوصی سازی تا اوایل شهریور پذیره نویسی صندوق دارادوم انجام خواهد شد.

از سوی دیگر وزارت نفت مدعی شده که ما آمادگی همکاری را داشته و داریم، اما سوال اینجاست که چرا در ۴ ماه گذشته این آمادگی وجود نداشت و صندوق را تکیل ندادند؟!

همه‌ی این‌ها در حالی است که رئیس جمهور هفته پیش وعده‌ی گشایش اقتصادی در هفته جاری را به مردم داده بود! آیا با این ناهماهنگی و اختلافات درونی مردم می توانند از دولت انتظار حل مشکلات بزرگ کشور و ایجاد گشایش اقتصادی داشته باشند؟!

امید است با پیگیری نمایندگان محترم مجلس با خاطیان و آسیب زنندگان به سرمایه مردم و اعتماد عمومی برخورد شود تا دیگر شاهد به خطر افتادن سرمایه‌های با ارزش اجتماعی به عنوان رکن اصلی توسعه و پیشرفت کشور نباشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بورس دارا دوم دژپسند وزیر اقتصاد وزارت نفت خلف وعده مسئولان سازمان خصوصی سازی صندوق دارادوم عرضه دارادوم اعتماد عمومی وزارت نفت دارا دوم شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۲۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام نحوه واگذاری سهام ترجیحی به اعضای باشگاه و پیشکسوتان پرسپولیس

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا و به نقل از سایت باشگاه پرسپولیس، در روز‌های اخیر مطالب نادرستی درباره دخالت و اعمال نظر مدیران باشگاه پرسپولیس در تخصیص سهام ترجیحی به کارکنان و پیشکسوتان باشگاه منتشر شده است.

در این ارتباط به اطلاع می‌رساند؛ مطابق ماده ۱ آیین‌نامه نحوه واگذاری سهام ترجیحی، حداکثر ۵ درصد از سهام شرکت می‌تواند در قالب فروش سهام ترجیحی به اعضای باشگاه و پیشکسوتان شرکت واگذار شود.

مواد قانونی در این ارتباط وجود دارد و در دسترس عموم است. تاکنون ۹۵ درصد سهام باشگاه پرسپولیس در قالب عرضه بلوکی و عرضه عمومی از محل افزایش سرمایه به بخش خصوصی واگذار شده است.

درخواست برای تخصیص سهام ترجیحی به اعضای باشگاه (حداقل دارای یک سال سابقه بیمه‌ای نزد باشگاه) نیز انجام شده است و سازمان خصوصی سازی سقف سهام اعطایی به هر فرد را مشخص می‌کند. در این ارتباط سازمان خصوی‌سازی افراد شاغل در باشگاه با حکم مشاور را نیز اصلا در زمره کارکنانی که به آنها سهام تعلق می‌گیرد قرار نداد.

حسب اطلاع این باشگاه با توجه به حضور شرکت پیشکسوتان کهن و با تصمیم مقام‌های ذیربط، امور سهام مربوط به پیشکسوتان نیز از آن طریق در حال پیگیری است و تاکنون در خصوص اسامی و نحوه شناسایی پیشکسوتان، مکاتباتی با باشگاه صورت نگرفته است.

در نهایت تصمیم گیری درباره سهم بندی و نحوه واگذاری سهام ترجیحی به اعضای باشگاه و پیشکسوتان، سازمان خصوصی‌سازی و هیات واگذاری است. باشگاه پرسپولیس نیز مانند تمام مراحل قبلی، مجری دستورالعمل ابلاغی در جهت انجام تکالیف مربوط به خود خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش فوری به تغییر نام باشگاه استقلال
  • با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهید
  • دستگاه قضا با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهد
  • نحوه واگذاری سهام ترجیحی پرسپولیس مشخص شد
  • اعلام نحوه واگذاری سهام پرسپولیس ترجیحی به پیشکسوتان
  • اعلام نحوه واگذاری سهام ترجیحی به اعضای باشگاه و پیشکسوتان پرسپولیس
  • قرارگاه تولید مسکن ارزان‌قیمت در برنامه صندوق ذخیره فرهنگیان است
  • بودجه گروگان بورسی‌ها
  • راه‌اندازی فاز دوم کارخانه فولاد بافت مصداق«جهش تولید با مشارکت مردم» است
  • بودجه گروگان بورسی‌ها/زنگنه:کاهش معافیت‌های مالیاتی بدعت است