Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-26@01:05:20 GMT

وزیر بهداشت: رویکرد جدیدمان، فشار و جریمه است

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۳۳۳۶۷

وزیر بهداشت: رویکرد جدیدمان، فشار و جریمه است

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم پرهیز از عادی انگاری‌ها در شرایط کرونا و اهمیت اعتلای رفتار بهداشتی مردم در این دوران، گفت: در کنار خواهش‌های مستمر، رویکرد جدیدمان فشار و جریمه است و اگر کسی حریم شکند و پروتکل‌ها و شیوه نامه‌ها را شکست، باید برخورد سنگین کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در نشست مجازی با وزرای بهداشت کشور‌های منطقه مدیترانه شرقی با اشاره به اینکه ایران جزو یکی از هفت کشور برگزیده در شرق مدیترانه در عرصه مدیریتی کووید ۱۹ است، گفت: با توجه به جایگاه ایران، پس از سخنرانی مدیر محترم منطقه امرو اولین کشوری که سخن گفت ما بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست از فعالیت‌هایی که داشتیم گزارشی ارائه کردیم. یکی از نگرانی‌های عمده در شرایط پاندمی پرداختن به بیماری کووید ۱۹ و غفلت از بقیه موارد است.

گزارشی ارائه کردیم که گرچه در روز‌های اول گرفتاری پاندمی، پوشش واکسیناسیون مان مثل همه کشور‌ها دچار افت شد و رسیدگی به زنان باردار و سایر مراقبت‌ها افت یافت که مقداری از آن به دلیل ترس و وحشت مراجعه به مراکز و مقداری هم به دلیل مشغله ما برای بیماریابی کووید ۱۹ بود، اما خوشبختانه با برنامه منسجم ملی امروز پوشش واکسیناسیون در حد شرایط عادی قبلی قرار رفت.

وی افزود: مراقبت از زنان باردار با انتخاب مراکز در سطح شهرستان‌ها و مراکز حاشیه شهر و مراکز عاری از کووید۱۹ برای بقیه شهروندان فعالیت‌های بهداشتی در حال بازگشت به سطح قابل قبولی است.

نمکی خاطرنشان کرد: پیشنهاد دادیم در منطقه شرق مدیترانه بتوانیم منطقه را با کشور‌های محدودتر تعریف کنیم؛ تا با توجه به کووید ۱۹ و غافلگیری‌های آن و احتمال آنفلوآنزای فصلی در منطقه و بیماری‌های غیرواگیر و واگیر دار دیگر مثل مالاریا، سل، ایدز و ... منطقه محدودتری را تعریف کنیم که کشور‌های کمتری در کنار هم قرار گیرند و مدیریت‌ها را تقسیم کنند.

وی گفت: ما در منطقه‌ای قرار گرفتیم که شهروندان کشور‌های همسایه مانند پاکستان و افغانستان و عراق بیشترین تاثیر را بر نظام سلامت ما دارند. پیشنهاد دادیم با این سه کشور بتوانیم در منطقه‌ای کنار هم قرار بگیریم و مدیریت یکپارچه‌ای را در مدیریت بیماری‌های انسان و دام، بیماری‌های واگیر و غیرواگیر تشکیل دهیم. جمهوری اسلامی ایران در مدیریت بیماری‌ها در منطقه خواهد توانست به عنوان لیدر و رهبر این گروه نقش برجسته خود را بروز دهد.

وی در ادامه تاکید کرد: از مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت خواستم و گفتم امروز روزگاری نیست که بتوانیم به شکل جزیره‌ای در سازمان‌های بین المللی کار کنیم؛ ارگان‌های بین المللی باید مشترکا باهم به تقویت زیر ساخت‌ها و تقویت دانش فنی کشور‌ها کمک کنند تا بتوانند بر مشکل پاندمی کووید ۱۹ و عوارض سیاسی، اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و ... آن فائق آیند که قرار شد این موضوع جزو بحث‌های آتی نشست باشد.

وی در ادامه صحبت هایش گفت: از اصحاب رسانه می‌خواهم که پیام من را به عنوان سرباز کوچک مدافع سلامت به جمعیت‌های مختلف مورد هدف برسانند. تا اردیبهشت ماه در کاهش مرگ و میر و موارد ابتلای کرونا در اوج تحریم‌های سخت و ظالمانه‌ای که بر ما اعمال شد، دستاورد بی نظیری داشتیم که در دنیا مورد توجه ویژه قرار گرفت. اما، متاسفانه با ساده انگاری و عادی انگاری و با بی‌توجهی که بار‌ها اعلام کردم که این ویروس را ساده نپندایم، زیرا در دقیقه‌های نود از گوشه‌های این زمین گل خواهیم خورد و ممکن است بعد از کسب چندین امتیاز، ضربه فنی شویم؛ متاسفانه این اتفاق به گونه‌ای روی داد. ما با غفلت از برخی ابعاد و ساده انگاری برخی مردم و برخی دستگاه‌ها دچار خیز جدید بیماری شدیم.

در این خیز جدید همکارانم زحمت فراوان کشیدند و برای اینکه بتوانیم مرگ‌ها را کاهش دهیم، برخی همکاران عزیزمان را از دست دادیم که یا شهید شدند و یا اینکه آلوده و مشکل دار شدند و از چرخه خدمت خارج شدند یا در بیمارستان‌ها بستری شدند.

خستگی شش ماهه کادر درمان

نمکی تصریح کرد: امروز در حال بازگشت به شرایط کاهش بستری و مرگ و میر‌ها هستیم که حاصل دو پدیده است؛ اول رعایت مجدد مردم در شیوه نامه‌های بهداشتی و دوم تلاشی که بی‌وقفه و شبانه روزی همکارانم در سراسر کشور داشتند. امروز همکارانم در فشار شش ماهه دچار خستگی شدند؛ گرچه هنوز با محبت و جانفشانی خدمت می‌کنند؛ از بهورزان و تکنسین‌های اورژانس تا آزمایشگاهیان و پزشکان و پرستاران و... هنوز هم عاشق خدمت هستند، اما باور کنید به قول حضرت حافظ "خستگان را چو طلب باشد و قوت نبود، گر تو بیداد کنی شرط مروت نبود".

وزیر بهداشت ادامه داد: اینکه باز هم همکاران مان را به دلیل بی احتیاطی و عادی انگاری در شرایط سخت قرار دهیم، شرمنده می‌شویم. وقتی رهبر معظم می‌فرمایند که "من از آن پرستار خجالت می‌کشم"، پس این سرباز کوچک باید در مقابل این شرمساری‌ها ذوب شود. من خجالت می‌کشم از خانواده پزشک نازنینی که در بالین بیماران مثل پروانه سوخت و به شهادت رسید. گاهی این شهادت به دلیل هجمه سنگین بیماری است و همه در کنار هم تلاش کردیم؛ به هر حال بیماری در خیلی از جا‌های دنیا قربانی می‌دهد، اما گاهی از دست دادن این نازنین‌ها به دلیل سهل انگاری و عادی انگاری هاست که دل ما را به درد می‌آورد.

رویکرد جدیدمان فشار و جریمه است

نمکی تاکید کرد: در کنار خواهش‌های مستمر، رویکرد جدیدمان فشار و جریمه است و اگر کسی حریم و قانون شکنی کند و زیان و ضرر وارد کند، قطعا باید به شکل محکم با او برخورد کرد و اگر پروتکل‌ها و شیوه نامه‌ها را شکست، باید برخورد سنگین کرد. کسی که می‌گوید خسته شدم و نمی‌توانم ماسک بزنم، پس آن پزشک و پرستار ساعت‌ها این شرایط را چگونه باید تحمل کنند؟

اینکه برای هواخوری به جایی برویم و از زحمات عزیزان کادر درمان غافل شویم، درست نیست. خواهشم آن است که باز هم مردم در اعتلای رفتار بهداشتی خود تلاش کنند و از همه مسوولان اعم از نیرو‌های نظامی، انتظامی، قضایی و همه می‌خواهم در این شرایط سخت به یاری ما بیایند و نگذارند با شکستن پروتکل بار سنگین عزیزان ما در عرصه سلامت سنگین‌تر شود.

وی از اصحاب رسانه که در رساندن خبر‌ها به مردم و تقویت روحیه همکاران پزشک در این روز‌ها از هیچ کوششی دریغ نکردند تشکر کرد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: سعید نمکی وزیر بهداشت کرونا در ایران فشار و جریمه رویکرد جدیدمان عادی انگاری بیماری ها کووید ۱۹ کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۳۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایش سلامت روان در کشور؛ دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟

به گزارش خبرآنلاین، مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت گفت: مهم‌ترین استاندارد برای اعلام میزان اختلالات روان در جامعه، پیمایش ملی سلامت روان است.

مهر در خبری نوشت: حامد مصلحی افزود: مهم‌ترین استاندارد ما پیمایش ملی سلامت روان است که ۱۰ سال یکبار بررسی می‌شود که پژوهش بسیار سنگین و پُر هزینه‌ای است که با نمونه گیری گسترده در کشور در سال ۱۴۰۱ به نتیجه رسیده و سال ۱۴۰۲ تحلیل داده‌های آن انجام شده است.

وی در پاسخ به این سوال که نتایج پیمایش ملی سلامت روان چه زمانی منتشر می‌شود، گفت: ما امیدواریم که بتوانیم این پژوهش را اوایل تابستان به نتیجه قطعی برسانیم و چون انتشار بین المللی خواهد داشت در کشور هم اعلام خواهیم کرد و با انتشار آن می‌توانیم آمار دقیق افسردگی و دیگر اختلالات روانی را به طور رسمی اعلام کنیم.

مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت افزود: آنچه را اکنون به طور قطعی می‌توان عنوان کرد این است که بار بیماری افسردگی به تنهایی دومین رتبه را در بار بیماری‌های بعد از بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور دارد و وقتی بار بیماری افسردگی با اختلالات اضطرابی که در رتبه ششم بار بیماری‌های کشور است، جمع شود؛ این دو بیماری در مجموع بار بیماری‌های روانی را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که این موضوع نیاز به یک تمرکز ویژه دارد.

مصلحی با بیان اینکه وضعیت‌های جهانی بر اساس مرزهای جغرافیایی و سیاسی تقسیم نمی‌شوند بلکه بر اساس فرهنگ‌ها تقسیم می‌شوند، افزود: به طور مثال در خصوص آسیب روزافزون و بسیار جدی مثل مساله خودکشی در همه کشورهای جهان از جمله کشور ما در حال افزایش است، اما به کشورهای اسلامی که می‌رسد ناگهان می‌بینیم که یک اختلاف معناداری در میزانش هست، رشدش شبیه هم است، اما اگر آنجا ۱۶ در صد هزار است اینجا حدود ۶ تا ۷ در صد هزار نفر است و علتش این است که اینجا باورهای مذهبی و عقاید دینی به عنوان عامل محافظت کننده‌ای است که ممکن است فرد آرزوی پایان زندگی کند، اما اقدام را به تأخیر می‌اندازد. در منطقه ما گزارش‌ها به نحوی است که به طور جدی ما را مستثنی از کل دنیا نمی‌کند.

وی ادامه داد: وضعیت سلامت روان ما مثل سایر کشورهای دنیا نیاز به مداخله و ورود جدی دارد، اما در عین حال باید با شاخص‌های یکسانی کشورها را با هم مقایسه کرد، چراکه ممکن است گزارشی بر اساس ملاک‌های سبک زندگی و کیفیت زندگی باشد که این یک عددی در می‌آید که باید با کشورهای دیگر مقایسه کرد، اما ممکن است گزارشی مثل پیمایش ملی سلامت روان بر اساس اختلالات متعدد و اختلالات خفیف و شدید و متوسط باشد که داده‌های جهانی دقیقاً مبتنی بر این سنجه نیست، بنابراین برای آنکه ما وضعیت را به درستی بفهمیم نیاز داریم که وضعیت کشورمان را با یک مقیاس واحدی با کشورهای مختلف دنیا بفهمیم به همین خاطر ما باید گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت را مورد تاکید بیشتری قرار دهیم.

مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که مسئولان کشور ما به خصوص مسئولان وزارت بهداشت باید در خصوص سلامت روان جامعه و افراد اهتمام کامل داشته باشند، گفت: در چهار سطح باید از عوامل خطر سلامت روانی اجتماعی جلوگیری کرد؛ اول، سطح حاکمیتی با توزیع متوازن ثروت و رفع تبعیض‌ها؛ دوم، سطح مردمی با مشارکت فعال در جلوگیری از عوامل خطر؛ سوم، در سطح خانواده با آموزش مهارت‌های زندگی و فرزند پروری و چهارم، سطح فردی با انتخاب‌های بازدارنده به جای انتخاب‌های پرخطر است.

مصلحی با بیان اینکه توجه به سلامت روان با تحت پوشش بیمه قرار دادن خدمات این حوزه در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد، افزود: برای نخستین بار یک روز از هفته سلامت، با هدف توجه دادن جامعه و مسئولان به اهمیت سلامت روان به نام «سلامت خانواده؛ سلامت روانی و اجتماعی» نامگذاری شد.

وی با بیان اینکه افزایش تعداد مراکز سراج به منظور افزایش دسترسی افراد به خدمات سلامت روان از جمله مهم‌ترین برنامه‌های وزارت بهداشت است، گفت: اعتبارات حوزه سلامت روان به ۵ برابر افزایش پیدا کرد ما برنامه‌ای به عنوان سراج (سلامت روانی اجتماعی) داشتیم، مراکزی که خدمات رایگان سلامت روانی اجتماعی طولانی مدتی را ارائه می‌دهند، این مراکز در گذشته ۲۳ مرکز بود در ۶ ماه گذشته ما تعهد ایجاد ۱۰۰ مرکز را از وزارت بهداشت داشتیم که تا الان تا ۳ برابر افزایش پیدا کرده و تا ماه‌های آینده به ۱۰۰ مرکز افزایش می‌یابد.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899387

دیگر خبرها

  • دیدار‌ چهره به چهره وزیر بهداشت با مردم منطقه ۱۸ تهران
  • دیدار وزیر بهداشت با ساکنان منطقه ۱۸ تهران
  • سفر موفق رئیس جمهور ایران به اسلام آباد یک «تحول بزرگ» است
  • اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران
  • پایش سلامت روان در کشور؛ دومین اختلال روانی درمیان ایرانیان چیست؟
  • پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • دستاوردهای ایران در کنترل مالاریا باوجود تحریم‌ها
  • زنگ خطر مالاریای وارداتی/ مالاریای بومی نداریم
  • ایرلند: ۱۰۰ درصد فلسطینیان غزه با شبح قحطی مواجه هستند
  • واکسیناسیون همگانی گارداسیل انجام می‌شود؟ | مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون واکسن اچ‌پی‌وی