جشنواره های ملی فرهنگ و هنر در انتظار تجربه تازه
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۳۴۱۷۱
پاییز و زمستان هرسال کشور میزبان کلکسیونی از جشنواره های ملی فرهنگی و هنری است، اما امسال با تداوم روند ابتلای کرونا شیوه برپایی این جشنواره ها در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.
خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی- محمد پورعلم : جهانی را تصور کنید که در آن بیماری های واگیردار، سبک زندگی انسان ها را با تغییرات اساسی مواجه کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همه گیری کرونا توانایی جامعه بشری در مقابله با بحران های جهانی ناشی از بیماری های واگیردار ناشناخته را به چالش کشید. کشورهایی که تا دیروز داعیه بهره مندی از آزمایشگاه های پیشرفته و رصد لحظه به لحظه بیماری های جهانی را داشتند امروز خود بیشترین آمار ابتلا به کرونا را ثبت می کنند. از همه این ها ملموس تر، تاثیر این بحران گسترده بر اقتصاد کشورهاست. وقتی اقتصادهای بزرگ دنیا در پی طولانی شدن کرونا، با مشکلات عدیده مالی مواجه می شوند باید دانست که تاب آوری اقتصاد جهانی در مواجهه با چنین بحران هایی تا چه اندازه اندک است.
بنابراین از همین امروز باید این تصور ساده انگارانه را که جهان پس از کرونا(اگر واقعیت بیرونی پیدا کند) جهانی عاری از مشکلات این چنینی خواهد بود را به کناری نهاد و برای آینده ای آماده شد که در آن با چالش های بنیادین رو برو هستیم.
در ایران خودمان در شرایطی که کشور با تحریم های گسترده و ضعف های بنیادین اقتصادی روبروست، همه گیری کرونا تقریبا همه بخش های کشور را تحت تاثیر قرار داده و دولت که توانایی حمایت حداکثری از کسب و کارهای آسیب دیده را ندارد لاجرم باید کجدار و مریز عمل کند.
از جمله بخش های کشور که در اثر کرونا با چالش های جدی روبرو شده، عرصه فرهنگ و هنر است که اکنون چند ماهی می شود با مشکلات ناشی از کرونا دست و پنجه نرم می کند. بسیاری از برنامه های فرهنگی هنری لغو و برگزاری آن ها به زمانی دیگر موکول شده است. برخی نیز ترجیح داده اند برنامه هایشان را به صورت آنلاین برپا کنند تا با تاخیر مواجه نشوند.
اما آن چه بخش فرهنگ و هنر را از منظر آسیب های ناشی از کرونا نسبت به سایر بخش های کشور متمایز می کند، دامنه گسترده مخاطبان آن است. عرصه فرهنگ و هنر علاوه بر فعالان این بخش، مخاطبانی به وسعت کشور دارد. تصور کنید که تولید فیلم و سریال در کشور متوقف شود، یا گالری های هنری امکان برپایی نمایشگاه را از دست بدهند. در این شرایط تنها اهالی فرهنگ و هنر متضرر نمی شوند بلکه ارتزاق فرهنگی طیف گسترده ای از مخاطبان و علاقه مندان به این حوزه با دشواری مواجه می شود.
در میان برنامه های عرصه فرهنگ و هنر کشور، آن ها که هر ساله در سطح ملی برپا می شوند از اهمیت ویژه ای برخوردارند. این برنامه ها که معمولا در قالب جشنواره برپا می شوند، در واقع محمل اصلی گردهمایی فعالان یک بخش و علاقه مندان به آن حوزه هستند. به طور مثال جشنواره های فیلم، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی و مد و لباس فجر از جمله این گردهمایی هاست که هر ساله به کانون معرفی تولیدات برتر و استعدادهای هر حوزه بدل می شود.
اما در کنار جشنواره هایی که هر ساله به مناسبت دهه فجر در کشور برپا می شود، جشنواره های مهم و تاثیرگذار دیگری هم هستند که معمولا نهادها و موسسات زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عهده دار برپایی آن هاست. در این زمینه نیز می توان به جشنواره فیلم کوتاه تهران، جشنواره سینماحقیقت و جشنواره موسیقی جوان اشاره کرد. این جشنواره ها علیرغم این که گستردگی و شمول جشنواره های فجر را ندارد اما هر یک در جایگاه خود معتبر و پرمخاطب هستند.
آن ها که فعالیت شان به نوعی با جشنواره های فرهنگی هنری کشور مرتبط است به خوبی از جایگاه تاثیرگذار آن ها نزد جوانان سراسر کشور با خبرند. وقتی یک جوان برای تولید فیلم کوتاه همه سرمایه خود را می فروشد و با همه وجود می کوشد به جشنواره فیلم کوتاه تهران راه یابد باید به اهمیت این رخداد هنری پی برد. صف های طولانی علاقه مندان به جشنواره فیلم فجر که در سرمای بهمن ماه مقابل سینماهای نمایش دهنده فیلم های جشنواره شکل می گیرد، مثال دیگری از نقش پررنگ رخدادهای فرهنگی هنری برای جوانان این مرز و بوم است.
نگاهی به جدول سالانه رخدادهای مهم فرهنگی هنری کشور، نمایانگر تمرکز برپایی این جشنواره ها در نیمه دوم سال است. علاوه بر جشنواره های فجر که غالبا حول و حوش بهمن ماه برنامه ریزی می شود، جشنواره هایی چون فیلم کوتاه و سینماحقیقت میهمان پاییز هستند. در این شرایط پرسش مهم پیش روی معاونت ها و موسسات زیرمجموعه وزارت ارشاد، چگونگی برپایی این رخدادها خواهد بود.
تجربه چند ماه گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تعامل با مردم از طریق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هنوز گام های نخستین خود را طی می کند. مشارکت مخاطبان در بسیاری از برنامه های فرهنگی این ماه ها که به صورت آنلاین برپا شده، فاصله معناداری با اجرای زنده این برنامه ها در گذشته دارد. موضوع دیگر تدوین قوانین تازه برای ارائه اثر در فضای مجازی است؛ به طوری که هنرمند(تولید کننده اثر) بتواند در شرایط نابسامان اقتصاد فرهنگ و هنر، اثر خود را با خیالی آسوده تر عرضه کند. به طور مثال در ماه های اخیر اکران انلاین فیلم های سینمایی در پلتفرم های اینترنتی فرصت ها و تهدیدهایی را پیش روی سینمای ایران قرار داده است. از سویی سینماها تعطیل است و سینماگران لاجرم به اکران آنلاین می اندیشند و از سوی دیگر تنها ساعتی پس از اکران اینترنتی اثر، نسخه باکیفیت فیلم قابل دستیابی است.
حال پرسش این است که در شرایط موجود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی رسمی فرهنگ و هنر کشور و برگزارکننده مهم ترین جشنواره های فرهنگ و هنر کشور چگونه می تواند در ماه های آینده این رویدادها را به بهترین شکل ممکن برگزار کند؛ موضوعی که سیدعباس صالحی نیز در روزهای گذشته به آن پرداخته است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه از سناریوهایی سخن گفته که معاونت ها و سازمان های تابعه ارشاد برای جشنواره های پیش رو طراحی کرده اند. حال باید منتظر ماند و دید این سناریوها چه مولفه ها و لوازمی دارند؟
پایان پیام/14منبع: شبستان
کلیدواژه: ویروس کرونا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جشنواره فرهنگ و ارشاد اسلامی فرهنگی هنری فرهنگ و هنر جشنواره ها فیلم کوتاه برنامه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۴۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تن «سنگلج» میلرزد! + تازهترین توضیحات مدیر تئاتر
مدیر کل هنرهای نمایشی با تشریح پیگیریهایی که در زمینه ساخت و ساز ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج صورت گرفته، تاکید کرد که هر ساخت و سازی در مجاورت این بنا باید با مجوز وزارت ارشاد و میراث فرهنگی صورت بگیرد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در چند روز اخیر، ساخت و ساز ساختمان مجاور تماشاخانه «سنگلج» که در تملک شهرداری تهران است و از دوره مدیریت محمد باقر قالیباف بحث واگذاری آن به این تماشاخانه مطرح بوده، خبرساز شده است. بعد از ابراز نگرانی پریس مقتدی، مدیر این تماشاخانه درباره آسیب زدن به این بنای قدیمی، مشاهده خبرنگار ایسنا هم حاکی از آن است که به هنگام ساخت و ساز ساختمان مجاور، بنای تماشاخانه سنگلج دچار لرزش میشود و از آنجاکه این تماشاخانه روی قنات قرار گرفته و پیشتر هم فرونشست داشته، این ساخت و ساز نگرانی جامعه هنری را در پی دارد که مبادا فاجعهای انسانی در پیش باشد. از سوی دیگر از آنجاکه تماشاخانه «سنگلج» در فهرست آثار ملی ثبت شده است، هر گونه ساخت و سازی در مجاورت آن باید با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی باشد.
تن «سنگلج» میلرزد! + تازهترین توضیحات مدیر تئاتر
در همین زمینه کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی درباره آخرین وضعیت ساخت و ساز ساختمان مجاور «سنگلج» به ایسنا گفت: از دفتر طرحهای عمرانی پیگیر این مساله هستیم و کارشناسان این دفتر از ساختمان بازدید کردهاند. در حال حاضر چالبرداری انجام نشده و فعلا ساخت و ساز در مرحله همسطح زمین است، ولی اگر بخواهند چالبرداری کنند، باید از وزارت ارشاد و میراث فرهنگی مجوز بگیرند.
او ادامه داد: فعلا نامهنگاریهای لازم با میراث فرهنگی و دفتر حقوقی وزارت ارشاد انجام شده و اگر قرار باشد ساخت و ساز ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج گسترش پیدا کند یا دخل و تصرفی در آن صورت بگیرد، قطعا باید با هماهنگی وزارت ارشاد و میراث فرهنگی باشد.
نظری اضافه کرد: فعلا دفترهای اداری مالی، حقوقی و طرحهای عمرانی با میراث فرهنگی در تعامل و تماس هستند. ما هم نامهنگاریهای لازم را با میراث فرهنگی انجام دادهایم، ولی کارشناسی که مسئول رسیدگی به این موضوع (خانههای ثبت شده در فهرست آثار ملی) است، فعلا در ماموریت به سر میبرد و قرار است هفته آینده این موضوع با پیگیری ایشان دنبال شود.
او در پاسخ به اینکه با توجه به تخریبی که صورت گرفته، به نظر میرسد ساخت و ساز ادامه داشته باشد و متوقف نشود، توضیح داد: قطعا اگر قرار باشد ساخت و ساز ادامه پیدا کند، باید مسائل امنیتی و پروتکلهای اماکن ثبت شده در فهرست آثار ملی را رعایت کنند. ما تا پیش از عید پیگیر بودیم که ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج به این تماشاخانه واگذار شود همچنانکه خیلی از بزرگان هنر کشورمان هم پیگیر این قضیه بودند، ولی متاسفانه با رفتن آقای قالیباف از شهرداری، این موضوع مسکوت ماند.
مدیر کل هنرهای نمایشی با تاکید بر ضرورت گسترش نمایشهای ایرانی یادآوری کرد: اگر قرار به راهاندازی بنیاد تئاتر ملی باشد، نیازمند فضایی برای تولید هنر و انجام کارهای پژوهشی هستیم و با این تصور که شهرداری ساختمان مجاور سنگلج را در اختیار ما قرار میدهد، منتظر اجرایی شدن این وعده بودیم که مساله ساخت و ساز پیش آمد.
او در پاسخ به اینکه طبق مشاهده ایسنا، بر اثر این ساخت و ساز، تماشاخانه سنگلج دچار لرزش میشود، گفت: امیدواریم این ساختمانساز به فاجعه انسانی منتهی نشود. به هر حال ما هم این نگرانیها را داریم و پیگیر حل این وضعیت هستیم. اما فعلا شرایط به گونهای نبوده که اجرای نمایش را متوقف کنیم.
نظری در ادامه درباره آخرین وضعیت ساخت و ساز اداره تئاتر نیز گفت: مجوز اداره تئاتر را از شورای عمرانی گرفتهایم و مشغول برآورد هزینهها هستیم تا کار شروع شود. آقای وزیر هم دستور لازم را صادر کردهاند. قرار است تا هفته آینده برآورد هزینه نقشه ساختمان از سوی دفتر طرحهای عمرانی وزارت ارشاد ارایه شود. اگر بتوانیم مجوز یک بنای ۵، ۶ طبقه را بگیریم، مهمانسرایی هم برای هنرمندان تئاتر استانها خواهیم ساخت تا دیگر نیازی به اقامت در هتل نداشته باشند. ضمن اینکه امیدوارم بتوانیم دفترهایی برای کارگردانان تئاتر تهران در یکی از طبقات اداره تئاتر بنا کنیم.
لازم به یادآوری است که تماشاخانه سنگلج با نام پیشین ۲۵ شهریور، نیمه اول دهه ۴۰ در محله قدیمی سنگلج راهاندازی شد که محل کار و فعالیت بزرگانی، چون عزتالله انتظامی، داود رشیدی، جمشید مشایخی، محمد علی کشاورز، علی نصیریان، جعفر والی، رکنالدین خسروی، بهرام بیضایی، اکبر رادی، غلامحسین ساعدی، عباس جوانمرد، خلیل موحد دیلمقانی، محمود دولت آبادی، بیژن مفید و ... بوده است. این تماشاخانه به عنوان تالاری ویژه اجرای نمایشنامههای ایرانی تعریف شد و هرچند در بخشی از تاریخ فعالیت خود، میزبان اجرای نمایشنامههای خارجی هم بوده، ولی همچنان به عنوان نماد تئاتر ملی کشورمان به شمار میرود. تالاری که به گفته علی نصیریان، خشت خشت آن پر از برای بزرگان تئاتر کشورمان پر از خاطره است.