Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@14:16:46 GMT

آیا چای سبز یک رژیم غذایی سالم است؟

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۳۵۱۵۲

آیا چای سبز یک رژیم غذایی سالم است؟

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمدجعفر دهزاد کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با اشاره به خواص چای سبز، اظهار کرد: اگرچه چای، قرص معجزه آسای سلامتی نیست، اما مدت زمان زیادی به عنوان منبع عظیم آنتی اکسیدان جلب نظر کرده است. البته شایعات نیز پیرامون آن بسیار زیاد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چای سبز، منبع غنی آنتی اکسیدانی

او با اشاره به خواص علمی و اثبات شده چای سبز، تصریح کرد: چای سبز منبع پلی فنول‌ها و سایر آنتی اکسیدان‌ها (مانند فلاونویید‌ها و کاتچین و اپیگالوکاتچین گالات) است.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز افزود: این مواد از آسیب به سلول‌های بدن جلوگیری می‌کنند و هرچه چای سبز مرغوب‌تر باشد، این خواص بیشتر است.

چای سبز، موجب تقویت مغز می‌شود

محمدجعفر دهزاد اضافه کرد: چای سبز فعالیت سلول‌های مغز را تقویت و تحریک می‌کند و مانع از تخریب سلول‌های مغز و بروز بیماری آلزایمر و پارکینسون می‌شود.

او بیان کرد: چای سبز با دارا بودن کافئین، باعث بهبود عملکرد مغز و هوشیاری می‌شود، اما کافئین تنها ماده موثر چای سبز در این مورد نیست.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: بر اساس تحقیقات، چای سبز علاوه بر کافئین، حاوی نوعی آمینو است که با اثر هم افزایی خود همراه با کافئین، بیش از قهوه عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد.

محمدجعفر دهزاد ادامه داد: این آمینواسید با عبور از سد مغزی می‌تواند باعث افزایش ترشح دوپامین و امواج آلفا شود که در نتیجه آن اضطراب فرد کاهش می‌یابد، در نتیجه چای سبز می‌تواند هوشیاری ملایم‌تر و متفاوتی نسبت به قهوه ایجاد کند.

تاثیر چای سبز در عملکرد فیزیکی و کاهش چربی بدن

او با بیان اینکه چای سبز می‌تواند بین ۴ تا ۱۷درصد متابولیسم بدن را افزایش داده و در صورت رعایت سایر موارد مانند رژیم مناسب، باعث بهبود عملکرد فیزیکی و کاهش وزن شود، افزود: البته این اثر در تمام افراد مشاهده نشده و ممکن است در برخی افراد هیچگونه افزایش متابولیسمی ایجاد نکند همچنین کافئین موجود در چای سبز می‌تواند عملکرد فیزیکی و ورزشی فرد را ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش دهد.

تاثیر چای سبز در کاهش ریسک سرطان

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان اینکه سرطان رشد بدخیم سلولی و یکی از مهم‌ترین علت‌های مرگ و میر در دنیا است، اظهار کرد: یکی از دلایل ایجاد سرطان وارد شدن استرس اکسیداتیو به بدن، ایجاد التهاب و در نتیجه تخریب سلول‌ها است.

او تصریح کرد: به علت غنی بودن چای سبز از آنتی اکسیدان ها، مطالعات نشان داده این نوشیدنی می‌تواند ریسک برخی سرطان‌ها مانند پروستات، سینه و روده بزرگ را ۲۰ تا ۴۲ درصد کاهش دهد.

اثر چای سبز بر سلامت دهان و دندان

محمدجعفر دهزاد گفت: «کاتچین» موجود در چای سبز از رشد باکتری‌هایی که باعث پوسیدگی دندان می‌شوند جلوگیری می‌کند و همچنین می‌تواند بوی بد دهان را از بین ببرد.

چای سبز موجب کاهش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ می‌شود

او با بیان اینکه چای سبز منبع آنتی اکسیدان بوده و این عامل می‌تواند از گرفتگی عروق پیشگیری کند، افزود: این نوشیدنی باعث کاهش کلسترول بد (LDL) شده و از این طریق نیز ریسک بیماری‌های قلبی عروقی را تا ۳۱درصد کاهش می‌دهد.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز ادامه داد: همچنین مطالعات نشان می‌دهد مصرف منظم چای سبز می‌تواند حساسیت به انسولین را بیشتر کند و باعث کاهش قند خون شود.

او اضافه کرد: در یک مطالعه افرادی که به صورت منظم چای سبز مصرف کردند تا ۴۲ درصد کمتر به دیابت نوع ۲ مبتلا شدند.

چای سبز داروی ضد پیری است

محمدجعفر دهزاد بیان کرد: چای سبز را به عنوان داروی ضد پیری می‌شناسند و دلیل اصلی آن هم وجود میزان قابل توجهی آنتی اکسیدان‌های مؤثر در حفظ شادابی و جوانی است.

او تصریح کرد: از طرفی چای سبز با پیشگیری از بیماری‌های یاد شده می‌تواند طول عمر بیشتر و سالم تری را برای فرد رقم بزند.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: به یاد داشته باشیم سلامتی از مجموعه‌ای از رفتار‌های ما نظیر انتخاب رژیم مناسب غذایی، بهداشت مناسب روانی و ورزش منظم نشات می‌گیرد و یک عامل به تنهایی تاثیرگذار نیست.

نکاتی که پیش از مصرف چای سبز باید بدانیم

او با اشاره به نکاتی که پیش از مصرف چای سبز باید بدانیم، افزود: برای بهره مندی از خواص چای سبز، کارشناسان نوشیدن ۲ تا ۴ فنجان چای سبز را در هر روز توصیه می‌کنند، زیرا بیش از این مقدار ممکن است آسیب رسان باشد.

محمدجعفر دهزاد اضافه کرد: چای سبز می‌تواند باعث کاهش جذب آهن شود، بنابراین بهتر است پس از غذا یا مکمل غذایی مصرف نشود.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز ادامه داد: مادران باردار، شیرده و افرادی که ناراحتی اعصاب دارند، بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنند.

او تصریح کرد: زیاده روی در مصرف چای سبز می‌تواند باعث دفع زیاد آب از بدن و یبوست شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: چای سبز مصرف چای چای سبز می تواند آنتی اکسیدان چای سبز سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۳۵۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو عامل چاقی که دور از ذهن هستند

دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: تحرک کم، دریافت کالری بالا، استرس زیاد و خواب ناکافی در افزایش وزن موثر هستند، بنابراین باید با افزایش فعالیت‌های ورزشی و تکنیک‌های آرام سازی، میزان دریافت مواد غذایی را کنترل کرد.

به گزارش ایرنا، ناهید آریائیان افزود: چاقی زمینه ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، در نتیجه با «کاهش دریافت میزان کالری» و «افزایش فعالیت‌های فیزیکی» می‌توان از بروز چاقی و بیماری‌های وابسته به آن پیشگیری کرد.

وی اظهارداشت: در سال‌های اخیر میزان شیوع چاقی افزایش یافته و آمار افراد چاق از سال ۱۹۸۰ در جهان بیش از دو برابر شده است. در ایران تقریبا نیمی از افراد دارای اضافه وزن یا چاق هستند.

آریائیان با اشاره به افزایش کودکان مبتلا به چاقی، اظهار کرد: چاقی، زمینه‌ساز بروز بسیاری از بیماری‌های شایع همچون بیماری‌های قلبی عروقی، پرفشاری و چربی خون، دیابت، انواع سرطان‌ها، برخی بیماری‌های زنان و ناباروری، کبدی (مانند کبد چرب)، کلیوی، مفاصل و اتوایمیون، تنفسی، اختلالات خواب، روحی و روانی و ... است. به علاوه چاقی باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد.

این متخصص تغذیه ادامه داد: مطالعات نشان می‌دهد به ازای هر ۱۰ درصد کاهش وزن، ۲۰ الی ۲۵ درصد خطر مرگ و میر وابسته به چاقی کاهش می‌یابد؛ در واقع چاقی زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های مزمن به شمار می‌رود و با کاهش حتی ۱۰ درصد از وزن می‌توان به اندازه قابل توجهی از ابتلا به بیماری‌های متابولیک و غیرواگیر پیشگیری کرد.

وی افزود: چاقی، افزایش درصد چربی بدن است و چاقی در کودکی، زمینه بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن در دوران بزرگسالی را افزایش می‌دهد.

آریائیان با اشاره به شاخص توده بدنی، خاطرنشان کرد: هر چه BMI (وزن به کیلوگرم تقسیم به مجذور قد به متر) بالاتر رود، میزان مرگ و میر هم بیشتر می‌شود. BMI بالاتر از ۲۵ تا ۲۹.۹ اضافه وزن و بالاتر از ۳۰ به عنوان چاقی تعریف می‌شود.

وی افزود: علت چاقی افزایش دریافت انرژی بیشتر نسبت به مصرف آن است؛ بنابراین برای پیشگیری از اضافه وزن باید میزان دریافت کالری را کنترل کنیم.

به گفته وی، یکی از علل کاهش مصرف انرژی، کاهش فعالیت فیزیکی است و چاقی، خود زمینه ساز کم تحرکی است.

این متخصص تغذیه با تاکید بر افزایش فعالیت فیزیکی، اظهار کرد: برخی افراد از رژیم غذایی نامناسب پیروی کرده و مواد غذایی خاصی را استفاده و یا برخی از گروه‌های غذایی را حذف می‌کنند؛ ولی باید توجه داشت که لازم است همه گروه‌های غذایی به میزان مورد نیاز استفاده شوند و گروه‌های سبزی‌ها (دارای فیبر بالا باشند و مصرف آن‌ها به صورت خام و آب پز به حس سیری کمک می‌کند)، میوه‌ها، غلات سبوس‌دار، لبنیات کم چرب، گروه گوشت‌ها مانند انواع گوشت بدون چربی یا کم چرب، حبوبات و تخم‌مرغ در برنامه روزانه گنجانده شوند.

وی تاکید کرد: همچنین مصرف غذا‌های پرکالری و کم ارزش مانند فست فودها، غذا‌های سرخ کردنی، شیرینی‌ها و چربی‌های اشباع شده کاهش یابد و از روغن‌های مفید مانند روغن زیتون و کلزا در مقدار مورد نیاز استفاده و آب کافی مصرف شود.

به گفته آریائیان، از نشستن‌های طولانی، خوردن غذا هنگام تماشای تلویزیون، خوردن سریع غذا و مصرف غذا‌های شیرین و پرچرب خودداری کنید و به جای آن، تغییر سبک زندگی، پیاده‌روی مستمر، انجام ورزش‌های هوازی (به منظور کاهش چربی) به همراه غیر هوازی (برای افزایش متابولیسم بدن) و استفاده از مواد غذایی در حد نیاز را مورد توجه قرار دهید.

وی افزود: همچنین برای کنترل اشتها در فاصله وعده‌های اصلی می‌توانید از میان وعده‌های مغذی مناسب نظیر میوه‌ها (در حد مورد نیاز)، سبزی‌ها و آجیل بدون نمک (در میزان کم) استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هیچ وعده غذایی به خصوص صبحانه نباید حذف شود.

آریائیان تصریح کرد: منافع فیزیولوژیک وزن مناسب بسیار بالا است و وقتی وزن ایده‌آلی داریم علاوه بر حفظ سلامت بدن، حال و روحیه بهتری هم داریم و سیستم ایمنی بدن هم قوی‌تر است، در نتیجه کمتر به بیماری‌های جسمانی و روانی مبتلا می‌شویم.

دیگر خبرها

  • ۱۰ ماده غذایی که به شما در سفر به سوی کاهش وزن کمک می‌کنند
  • روزی بدون رژیم غذایی ؛ سالی یکبار آدم را نمی‌کشد!
  • محققان عنوان می کنند؛ نقش موثر رژیم غذایی گیاهی برای سیگاری ها
  • قیمت‌های جهانی مواد غذایی به کدام سو می‌رود؟
  • رژیم غذایی گیاهی برای افراد سیگاری مفید است
  • یونیسف: ۶۰۰ هزار کودک در رفح مصدوم، بیمار و دچار سوء تغذیه هستند
  • ۶۰۰ هزار کودک در رفح مصدوم، بیمار و دچار سوء تغذیه هستند
  • فرصت ۲ ماهه دستگاه‌ها برای تهیه برنامه عملیاتی امنیت غذایی
  • بخور نخور های تغذیه در تقویت چشم و بینایی + نکات مهم
  • دو عامل چاقی که دور از ذهن هستند