Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@23:36:51 GMT

تولید در قطب کاشی و سرامیک کشور شتاب گرفت

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۴۲۶۴۴

تولید در قطب کاشی و سرامیک کشور شتاب گرفت

ایسنا/یزد صنایع کاشی و سرامیک شهرستان میبد که بیشترین سهم تولید کشور در این بخش را به خود اختصاص داده‌اند، به دنبال بازگشایی مرزها که چند ماهی به دلیل شیوع کرونا مسدود شده بود، به تولید خود به میزان روزانه ۵۰۰ هزار مترمربع کاشی شتاب دادند.

«محمدرضا ماندگاری» مدیر عامل بزرگترین شهرک صنعتی میبد به موسوم به «جهان‌آباد» در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که صنعت میبد همیشه دستخوش تحولات بسیاری بوده است، گفت: شهرستان میبد  دارای دو  شهرک صنعتی و سه ناحیه صنعتی  شمس‌آباد، ندوشن و حسن‌آباد است که اقتصاد این شهرستان را احاطه کرده و در تولیدات کاشی و سرامیک، پرآوازه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه بسته شدن مرزها به دلیل بیماری کرونا طی چند ماهه اخیر را از عمده‌ترین مشکلات صنعتگران شهرستان خواند و عنوان کرد: این موضوع با توجه به این که عمده محصولات شهرستان کاشی و سرامیک است که بخش زیادی از آن به مقصد کشورهای همسایه مانند افغانستان، پاکستان، ترکیه و عراق صادر می‌شود، منجر به مشکلات و نگرانی‌هایی در مورد اقتصاد شهرستان شد ولی خوشبختانه به دنبال گشوده شدن مرزها و به منظور جبران خسارت هم‌اکنون شاهد تولید روزانه ۵۰۰ هزار مترمربع کاشی و سرامیک در شهرستان هستیم.

ماندگاری اعطای تسهیلات بلند مدت به فعالان بخش صنعت را از دیگر اقدامات استان در این حوزه جهت جبران خسارت ناشی از کرونا نام برد و در این باره افزود: البته با پیگیری‌های به عمل آمده از سوی مسئولان و تقاضای مدیران صنایع به زودی این تسهیلات در اختیار صنعت کاشی و سرامیک میبد نیز قرار می‌گیرد.

وی با بیان این که کارگران همیشه به عنوان نیروی قدرتمند و بازوی توانمند تولید شناخته می‌شوند، گفت: خوشبختانه دیدگاه مدیران صنایع شهرستان میبد به این قشر زحمتکش جامعه نیز نگاهی خیرمندانه است و سعی شده در هنگام فراز و فرودهای این بخش کمترین آسیب به این قشر وارد آید لذا در جریان شیوع ویروس کرونا نیز هیچ کارگری از صنایع کاشی و سرامیک شهرستان اخراج نشد و تمام فشارها تنها به دوش صاحب صنایع و مدیران وارد آمد.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان میبد با وجود مهاجرپذیر بودن از جمله شهرستان‌های فاقد بیکار در کشور است که علت آن نیز فعالیت صنایع بزرگ تولید کاشی و سرامیک است.

ماندگاری از دیگر مشکلات بخش صنعت کاشی میبد را تهیه مواد اولیه ذکر و تصریح کرد: تحریم‌های ظالمانه‌ی دشمن منجر به بروز مشکلاتی در تامین مواد اولیه صنایع شهرستان میبد و اثرگذاری روی قیمت این مواد شد ولی حمایت از تولید ملی و رسیدن به خودکفایی سرلوحه کار بخش صنعت شهرستان قرار گرفته و فعالان این بخش همواره سعی داشته و دارند تا تجهیزات و مواد اولیه مورد نیاز خود را از داخل کشور تهیه و تامین کنند.

این مسئول افزایش قیمت کاشی و سرامیک را نیز ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه و قطعاتی که همچنان از خارج کشور تامین می‌شود، خواند و گفت:عده‌ای با هدف سودآوری بیشتر از طریق دلسرد کردن مردم از نظام، اقدام به شایعه‌پراکنی‌های بی‌اساس مبنی بر کمبود کاشی به دلیل رونق صادرات آن در جامعه کرده‌اند در حالی این موضوع کاملاً کذب است و خوشبختانه در استان و  شهرستان مشکل کمبود کاشی نداریم.

مدیر عامل شهرک صنعتی جهان آباد میبد تعداد بیمه‌شدگان صنعتی این شهرستان را قریب ۲۰ هزار نفر عنوان و اظهار کرد: میبد تا پیش از انقلاب اسلامی بجز صنایع دستی مانند زیلوبافی، کاربافی، قالیبافی و یک واحد نساجی، صنعت مهم دیگری نداشت ولی به برکت این انقلاب در  سال ۱۳۶۲ ایده راه‌اندازی اولین کارخانه کاشی در این شهرستان شکل گرفت و در سال ۶۸ بهره‌برداری شد و این شروع رونق صنعت شهرستان میبد به وی‍ژه در حوزه کاشی و سرامیک بود به طوری که امروز میبد بزرگترین تولیدکننده کاشی کشور محسوب می‌شود.

ماندگاری در پایان برکت محوری و نگاه خیرمندانه مدیران صنایع کاشی این شهرستان را یک نکته کلیدی ارزشمند خواند و متذکر شد: صنعتگران میبدی در امور خیر، مسئولیت‌های اجتماعی و حتی در هنگام وقوع بحران‌ها مشارکت وی‍ژه‌ای با مردم و مسئولان دارند و همواره از اهتمام ویژه‌ای به معیشت کارگران خود برخوردار هستند و از برکت آن نیز همیشه بهره‌مند بوده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی کاشی و سرامیک میبد شهرك صنعتي جهش تولید کاشی و سرامیک شهرستان میبد مواد اولیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۴۲۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تار و پود‌های صنعت فرش یزد در گره مشکلات

مهران فاطمی استاندار یزد درباره وضعیت صنعت فرش استان تصریح کرد: نابود شدن صنعت فرش قصه پرغصه‌ای است و باید همکاران دفتر اقتصادی و انجمن فرش این موضوع را پیگیری کنند.

وی با اشاره به نگاه استان مبنی بر حرکت به سمت دانش بنیان و توسعه نساجی گفت: ما محدود کردن صنایع آلاینده پرآبخواه در استان را در پیش گرفتیم و در محور مهریز ـ عقدا کاهش هزار و ۸۰۰ مجوز را انجام دادیم.

فاطمی، در خصوص تامین مالی واحد‌های نساجی اظهار داشت: از تسهیلات سفر رئیس جمهور به یزد، هزار میلیارد تومان به نوسازی نساجی اختصاص یافته و امسال هم ۳۰ درصد تسهیلات تبصره‌ای به بخش نساجی اختصاص می‌دهیم.

استاندار همچنین خاطرنشان ساخت که ساختمان مرکز نوآوری نساجی برای تربیت نیروی انسانی ماهر را تامین می‌کنیم و تجهیز آن برعهده بخش خصوصی است تا در اول مهرماه آماده باشد.

فاطمی در خصوص راه اندازی دهکده نساجی هم گفت: این دهکده با مشکلات قانونی مواجه است و همچنین به ۱۰ هکتار زمین نیاز دارد. جانمایی زمین را مشخص کنید تا زمین در اولین فرصت تامین شود.

وی با اشاره به سابقه پنج دهه استفاده استان از معادن افزود: این در حالی است که قدمت نساجی ما به بیش از ۱۰۰ سال می‌رسد، ولی با وجود داشتن نخبه و دانشگاه و فناوری همچنان واردکننده ماشین آلات نساجی و معدن هستیم که باید در این خصوص تدبیری اندیشید.

گرجی مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت هم در این نشست موضوع پارچه را دغدغه اصلی حوزه کاری خود دانست و گفت: بخشی از واردات پارچه به صورت قاچاق انجام می‌شود و در این خصوص سال گذشته اقدامات را شروع کردیم و باید در قالب یک کارگروه به راه حل اجرایی رسید.

در نشست گفتگوی دولت و بخش خصوصی مسائل و مشکلات صنعت نساجی یزد نیز افزایش واردات صنایع نساجی، کمبود منابع ارزی، دو نرخی بودن ارز برای صنعت نساجی و تبدیل تولیدکنندگان نساجی به وارد کننده مطرح شد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق یک کشور ۱۲۰ میلیون نفری است
  • تحول ساختاری در فرایند حمل‌ و نقل کالا در استان یزد
  • افزایش تولید گاز / خوراک پتروشیمی ها تامین شد؟
  • صالحی عمران: نیازمند نظر کارفرمایان صنایع در تدوین برنامه‌های درسی هستیم
  • تجهیز صنایع کشور با ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی
  • تار و پود‌های صنعت فرش یزد در گره مشکلات
  • مرغداران وارد بازی مافیایی واردات مرغ نشوند
  • واگذاری کارخانه سامان کاشی بروجرد به هیات حمایت از صنایع
  • افزایش بیش از ۸۵۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور