Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام نبی‌زاده با تشریح ضوابط برگزاری مراسم عزاداری ماه‌های محرم و صفر گفت: عزاداری محرم مراسمی مردمی است و قطعا مردم در صورت داشتن اطلاعات کافی و دسترسی به امکانات بهداشتی، قطعا نکات بهداشتی را رعایت و مراسم را به بهترین نحو برگزار می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «حجت‌الاسلام محمدمهدی نبی‌زاده» امروز (چهارشنبه 22 مرداد» در نشست خبری به مناسبت برگزاری مراسم‌های ماه‌های محرم و صفر اظهار کرد: امسال مسئول اجرای دستورالعمل‌های بهداشت مربوط به عزاداری ماه محرم و صفر بر عهده سازمان تبلیغات اسلامی در سراسر کشور گذاشته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان افزود: ستاد ملی کرونا از حیث ساختاری چند کمیته دارد یکی از آنها کمیته امنیتی، انتظامی و اجتماعی است و ذیل این کمیته کارگروه برگزاری مراسم‌های عزاداری محرم و صفر است که مسئولیت آن به سازمان تبلیغات اسلامی سپرده شده و چندین دستگاه‌های فرهنگی و دینی از جمله آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه علمیه، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، دادستانی، نیروس انتظامی، بهداشت و درمان و ... در آن عضو هستند.

 

وی با بیان اینکه برای برگزاری مراسم محرم دستورالعمل‌هایی از سوی وزارت کشور ابلاغ شده تصریح کرد: از جمله این دستورالعمل‌ها کاهش زمان مراسم، تجمع‌های حداقلی، فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، ممنوع بودن پذیرایی و ... است.

 

حجت‌الاسلام نبی‌زاده اضافه کرد: اطعام و پخت‌وپز غذا ممنوع نیست ولی توزیع غذا در محل ممنوع بوده و باید در محلی دیگر در ظروف یک‌بار مصرف توزیع و از تجمع جلوگیری شود البته پیشنهاد ما این است که مردم نذورات خود را به سمت کمک‌های مؤمنانه و ماسک ‎سوق دهند.

 

وی با اشاره به اینکه همچنین ذبح دام در جلوی دسته‌جات و خیابان‌ها ممنوع است و تنها باید در محل‌های بهداشتی و مشخص شده توسط مرکز بهداشت انجام شود ابراز کرد: عزاداری ها باید در مکان‌های باز باشد و در فضاهای سربسته باید ارتفاع سقف بیش از 6 متر و با فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از 25 درصد ظرفیت محل انجام شود.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان با بیان اینکه استفاده از طبل و سنج در جلوی دسته‌جات عزاداری ممنوع ولی در میان دسته‌جات بلامانع است عنوان کرد: همچنین دسته‌های عزاداری باید در یک‌ جا به صورت ساکن مستقر شوند و همه باید از ماسک و مواد ضدعفوتی استفاده کنند.

 

وی با اشاره به اینکه همه هیئت‌های مذهبی باید برای اجرای مراسم عزاداری در سامانه بیرق ثبت‌نام کنند و اسامی مسئول و مداح هیئت و مسئول مراسم باید ثبت شود ادامه داد: برگزاری مراسم عزاداری در فضای مجازی هم مورد تاکید است و از این مراسم‌ها نیز در حد امکان حمایت می‌کنیم.

 

حجت‌الاسلام نبی‌زاده در خصوص برگزاری روضه‌های خانگی اذعان داشت: این مورد جزء پروتکل‌های بومی‌سازی شده است که در این راستا 2 دیدگاه وجود دارد، برخی معتقدند که برگزاری این مراسم‌ها چون نظارت وجود ندارد ممنوع است، دیدگاه دیگر این است که این‌گونه مراسم‌ها از تراکم جمعیتی و تجمع جلوگیری می‌کنند.

 

وی خاطر نشان کرد: باید توجه داشت که مراسم محرم مردمی است و نه دولتی، از این رو اگر مردم آگاهی و اطلاع کافی داشته باشند و دسترسی به امکانات بهداشتی را برای آنها تسهیل کنیم و آموزش ببینند قطعا نکات بهداشتی را رعایت خواهند کرد.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان با بیان اینکه در حال حاضر 2 هزار و 500 هیئت مذهبی مجوزدار در استان فعالیت‌ می‌کند گفت: البته تعدادی هیئت مذهبی بدون مجوز نیز اقدام به برگزاری مراسم می‌کنند که پیشنهاد می‌کنیم جهت دریافت مجوز به سامانه طوبی مراجعه و نسبت به ثبت هیئت خود اقدام کنند.

 

وی با اشار به اینکه در هر صورت همه هیئت‌های مذهبی چه مجوزدار و چه بدون مجوز برای برگزاری مراسم باید در سامانه بیرق ثبت‌نام کرده و مکان برگزاری مراسم را معرفی کند در غیر این صورت در ابتدا با به آنها تذکر داده می‌شود و در صورت توجه نکردن نیروی انتظامی و دادستانی با آنها برخورد می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام نبی‌زاده تاکید کرد: در 27 شهرستان‌ها و پنج ‌شهر استان اداره تبلیغات اسلامی و دفتر نمایندگی فعال است و در کنار آنها ظرفیت مردمی مرتبط با سازمان تبلیغات را داریم که شامل شورای هئیت‌های مذهبی و کانون مداحان، بانوان فرهیخته و ... می‌شود و همه این‌ها در امر نظارت همکاری می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه هدف اصلی ما در برگزاری مراسم عزاداری محرم گرامیداشت یاد حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) و یارانش و همچنین حفظ سلامت مردم است اظهار داشت: در روستاها نیز دهیاری‌ها و بیش از 200 روحانی مستقر سازمان تبلیغات و بیش از 300 روحانی مستقر حوزه علمیه در امر نظارت و توجیه و آگاه‌سازی مردم کمک می‌کنند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان خواستار استفاده از ظرفیت مصلاهای استان جهت برگزاری مراسم هیئت‌های شاخص استان شد و تصریح کرد: در استان قریب به 40 مصلی وجود دارد که همه انها از امکاناتی همچون تهویه و فضا مناسب و سقف بلند برخوردارند که از نماینده ولی فقیه در استان می‌خواهیم امکانی فراهم کند که بتوانیم این فضاها را در اختیار هیئت‌های شاخص جهت برگزاری مراسم‌های محرم و صفر قرار دهیم.

 

وی به برگزاری آئین تعزیه در ایام محرم و صفر اشاره کرد و یاد آور شد: طبق آنچه در مدیریت ستاد کرونا مطرح شده، برگزاری تعزیه در ایام محرم و صفر ممنوع است ولی اصل کار ما این است که در حد مکان برنامه‌های محرم و صفر را تعطیل نکنیم و پیشنهاد می‌دهیم که این مراسم را در استادیوم‌های ورزشی و فضاهای بزرگ برگزار کنیم که امیدواریم این امکان در استان فراهم شود.

 

پایان پیام/72

منبع: شبستان

کلیدواژه: برنامه های محرم و صفر هیئت های مذهبی مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان برگزاری مراسم عزاداری حجت الاسلام نبی زاده سازمان تبلیغات محرم و صفر عزاداری محرم مراسم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۴۶۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از مستند روایی «معجزه مادری» در بوشهر

نخستین حلقه مستند روایی «معجزه مادری» در بوشهر  با حضور مدیران کل تبلیغات اسلامی و صدا و سیمای استان رونمایی شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، به همت امور بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی ظهر امروز آیین رونمایی از نخستین حلقه مستند روایی «معجزه مادری» در سالن اجتماعات اداره کل صدا و سیمای بوشهر برگزار شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر در این مراسم اظهار داشت: این مستند، روایتی از مجموعه فعالیت‌های بانو رحیمه همتی طاحونه، مسئول خواهران قرارگاه فرهنگی مسجد سیدمصطفی خمینی (ره) بوشهر است.

حجت‌الاسلام محمد قادری افزود: وی بانوی فعالی است که در بستر انقلاب اسلامی علاوه بر شئون مادری نخ تسبیحی در فعالیت‌های اجتماعی است و نقشی محوری در ترویج و تحقق ارزش‌های انقلابی ایفا می‌کند.

در بخش دیگری از این مراسم مدیرکل صدا و سیمای مرکز بوشهر با تمجید از این کار فاخر خواستار تولید مجموعه‌های دیگری از این روایت‌ها شد و بر آمادگی صدا و سیما برای نشر چنین آثار ارزشمندی تأکید کرد.

مائده پیامی، مسئول امور بانوان اداره کل تبلیغات اسلامی بوشهر در بخش دیگری از این مراسم در سخنانی این مستند را روایتی از رحیمه همتی به عنوان سندی از الگوی سوم زنان عنوان کرد که برای اولین بار انجام می شود و یک کار جدید از امور بانوان تبلیغات اسلامی بوشهر است.

گفتنی است، در این مراسم با حضور حاج کاظم بنفشه، همسر بانو همتی و همچنین عوامل و سازندگان این مجموعه مستند، رونمایی از این مجموعه انجام و مجوز اولین کانون فرهنگی تبلیغی تخصصی رسانه بانوان استان به مدیر سازنده این مستند اعطا شد.

انتهای پیام/190

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم کهن بیل گردانی در شهر نیم‌ور
  • کار شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، جریان‌سازی فرهنگی است
  • آماده‌باش ستاد مدیریت بحران در آستانه برگزاری کنکور در جیرفت
  • رونمایی از مستند روایی «معجزه مادری» در بوشهر
  • دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های آگهی و تبلیغاتی ابلاغ شد
  • دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی ابلاغ شد
  • فعالیت مجامع اجلاسیه بین المللی پیرغلامان حسینی
  • برگزاری جشنواره قلب شهر در مسجد ملااسماعيل یزد
  • برگزاری نخستین نشست سلامت برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین حسینی
  • وزیر خارجه اسرائيل: جلوی ایران را بگیرید