Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،احداث ساختمان‌های بزرگ و با ارتفاع زیاد در اطراف میدان نقش جهان، بار‌ها و بار‌ها خبرساز شده و هشدار‌های مکرر سازمان جهانی یونسکو را در بر داشته است به طوری که  میدان نقش جهان اصفهان  که از اولین آثار ایرانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو است، چندین بار تا مرز خروج از این لیست قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این بار نیز صدور مجوز افزایش ارتفاع یک ساختمان تجاری، بار دیگر میدان امام (ره) را در خطر حذف از فهرست میراث جهانی قرار داده است. مالک این ساختمان با شکایت از دیوان عدالت اداری موفق به کسب مجوز افزایش ارتفاع تا سقف ۹ متر شده است. این در حالی‌ست که مطابق با آیین‌نامه‌های سازمان یونسکو و اداره‌کل میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان، ساختمان‌های اطراف میدان تها تا ارتفاع ۵.۵ متر اجازه ساخت و ساز دارند.

در همین رابطه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اظهار داشت: اداره‌کل میراث فرهنگی به هیچ عنوان با افزایش ارتفاع ساختمان‌های اطراف میدان امام (ره) موافق نیست و شهرداری هم با توجه به ضوابط میراث فرهنگی، اجازه صدور پروانه ساخت به مالکان این ساختمان‌ها نمی‌دهد.

فریدون اللهیاری افزود: مالک ساختمان اشاره شده پس از عدم موفقیت در کسب مجوز از شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی، به دیوان عدالت عالی شکایت برد که آن‌ها نیز رای به افزایش ارتفاع ساختمان دادند و ما نیز ناگزیر به تمکین از رای حقوقی و قضایی بودیم.

او با بیان اینکه "فعلا این مجوز به حالت تعلیق درآمده است" گفت: با بازدیدی که دادستان اصفهان از این ساختمان تجاری داشتند، فعلا دستور توقف ساخت‌و‌ساز را داده‌اند که امیدواریم بتوانیم از طریق مراجع قضایی این مشکلات را برطرف نماییم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: از آنجایی که رعایت سقف ارتفاع ساختمان‌های اطراف میدان نقش جهان از توصیه‌های اکید سازمان یونسکو است، صدور مجوز‌هایی از این دست به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست و مالکان این ساختمان‌ها باید از فکر افزایش ارتفاع مجتمع‌های خود بیرون بیایند. در صورتی که این مورد هم با رای دستگاه قضایی حل و فصل شود، نیازی به بازدید کارشناسان یونسکو نخواهد بود.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی میدان نقش جهان میدان نقش جهان افزایش ارتفاع میراث فرهنگی اطراف میدان ساختمان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۲۳۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی بنا‌های تاریخی استان در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه مصادف با شهادت امام جعفر صادق (ع) تمامی بنا‌های تاریخی، موزه‌ها و محوطه‌های زیر مجموعه این اداره کل در شهرستان‌های مختلف استان تعطیل است.
امیر کرم زاده اصفهان افزود: از روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه تمامی این اماکن آماده ارائه خدمات به گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی خواهد بود.
استان اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت به‌عنوان قطب گردشگری جهان و ایران، بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی شناسایی شده دارد که از میان آنها بیش از هزار و ۸۰۰ اثر ثبت ملی شدند.
هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسیده و کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

دیگر خبرها

  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل
  • خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان کذب است
  • صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان پارس آباد صحت ندارد
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • سکوت در ماجرای سنگلج جایز نیست!
  • از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک ثبت‌شده در فهرست میراث‌ فرهنگی ناملموس رونمایی شد
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • رونمایی از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک سمنان
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا