Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@19:12:35 GMT

تحقیقات باید به سمت بهتر شدن زندگی مردم برود

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۵۴۹۵۳

تحقیقات باید به سمت بهتر شدن زندگی مردم برود

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت بهداشت، سعید نمکی روز پنجشنبه در همایش بررسی شیوه‌های دستیابی به مرجعیت علمی و پژوهشی که در وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: ۶ برنامه توسعه قبل از انقلاب و ۶ برنامه توسعه ملی پس از پیروزی انقلاب در کشور داشتیم. در این ۱۲ برنامه آنچه که اهمیت داشت این بود که ما چقدر نفت و میعانات گازی داریم و تا چه اندازه می‌توانیم با آنها زیرساخت‌ها را توسعه دهیم، اما هرگز فکر نکردیم که جای انسان توسعه یافته در این توسعه یافتگی کجاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادبیات توسعه، انسان ابزار توسعه نیست، بلکه انسان هدف نهایی توسعه یافتگی است و این موضوع در مسیر آموزش و پژوهش محقق می‌شود. کشورهایی که به امر پژوهش اهمیت ویژه داده‌اند، بسیار موفق بوده‌اند. در کشور ما متاسفانه در امر پژوهش، راه طولانی مانده که باید طی کنیم.

وی ادامه داد: در امر پژوهش باید کارهای بیشتری را انجام دهیم و آن را از دوره دبستان باید آغاز کنیم. معتقدم که پژوهش باید از مدرسه شروع و این روحیه جست‌وجوگری بین فرزندان نهادینه شود. اگر در مملکتی دانش آموزان روحیه جست‌وجوگر داشته و معلمان نیز روحیه پاسخگویی داشتند، آن مملکت در ریل توسعه یافتگی خواهد افتاد.

نمکی بیان کرد: امروزه در دانشگاه‌های علوم پزشکی به امر پژوهش اهمیت زیادی داده می‌شود که مایه افتخار ماست، زیرا راه را به سمت مرجعیت علمی هموار می‌سازد.

وی اظهار کرد: پژوهش‌های ما می‌توانند جنبه‌های مختلفی داشته باشند. مردم از فرهیختگان انتظار دارند که راه حل‌هایی را پیدا کرده تا گره‌های نظام سلامت را باز کنند؛ همان‌طور که بعد از شیوع بیماری کرونا در عرض حدود ۵۵ روز از وارد کننده به صادر کننده تجهیزات پزشکی رسیدیم و حتی یک بیمار پشت در بیمارستان‌ها معطل نماند، در حالی‌که امکانات‌مان محدود بوده و به ازای هر هزار نفر جمعیت دارای ۱.۶ تخت بیمارستانی هستیم. با این حال در بحران کرونا، ۱۱۰۰ تخت آی سی یو در مدت یک ماه راه اندازی شد.

وزیر بهداشت افزود: بودجه پژوهش کم است. باید بدانیم که کشور سخت‌ترین سال اقتصادی بعد از انقلاب را طی می‌کند، اما به این معنی نیست که در امر پژوهش عقب مانده‌ایم و کمتر سرمایه گذاری می‌کنیم، بلکه درصدد هستیم که مشکلات موجود را برطرف کنیم.

نمکی گفت: بخش خصوصی پا به عرصه پژوهش نمی‌گذارد و شاید دلیلش این باشد که ما بخش خصوصی مقتدر نداریم. در کشورهایی که حوزه پژوهش بسیار رشد می‌کند، به دلیل سرمایه گذاری بخش خصوصی در این عرصه است.

وزیر بهداشت بیان کرد: در حال حاضر هزار شرکت دانش بنیان در کشور تشکیل شده است و امیدوارم حاصل این پژوهش‌ها تبدیل به محصول شود تا مشکلات مردم برطرف شود.

برچسب‌ها سعید نمکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سعید نمکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سعید نمکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی امر پژوهش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۴۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای تفاهم نامه همکاری علمی بین المللی مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت و موسسه بهداشت عمومی ادواردو سنتیای هند

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، تفاهم نامه همکاری بین مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران و موسسه بهداشت عمومی ادوارد و سینتیای هند منعقد شد.

به گفته عباس استاد تقی زاده رئیس مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت، از آنجایی که موضوع تغییر اقلیم یک موضوع جهانی است و در راستای توسعه همکاری‌های بین المللی و بین المللی سازی دانشگااه، این تفاهم نامه امضا گردید. دکتر استاد تقی زاده اضافه کرد: این تفاهم نامه به منظور تبادل تسهیلات، دانشجویان و محققان، تدوین و اجرای تحقیقات مشترک، برگزاری برنامه‌های آموزشی مشترک، و توسعه شبکه‌های علمی در منطقه منعقد گردیده است.

وی افزود: مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت یکی از مراکز تحقیقاتی زیرمجموعه پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران است که در سال ۱۴۰۲ با هدف مقابله با یکی از مهم‌ترین چالش‌های قرن حاضر – تأثیرات تغییرات اقلیمی بر سلامت انسان – تأسیس شده است. مأموریت اصلی این مرکز شناسایی، تحلیل و ارائه راهکار‌هایی برای مقابله با این تأثیرات است. با توجه به گستردگی و پیچیدگی موضوع، مرکز تلاش می‌کند تا با استفاده از داده‌های علمی و رویکرد‌های نوآورانه، به بهبود شرایط زیست‌محیطی و بهداشتی جوامع محلی، ملّی و جهانی کمک کند. این مرکز از متخصص‌ترین و خبره‌ترین اساتید و محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران برای انجام ماموریت‌های خود بهره می‌گیرد.

رئیس این مرکز تاکید کرد: مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت بر این باور است که همکاری و مشارکت عمیق میان افراد، دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی، سازمان‌ها و سیاست‌گذاران می‌توان به راه‌حل‌های نوآورانه و پایدار برای مقابله با تغییرات اقلیمی دست یافت.

تقی زاده گفت: موسسه بهداشت عمومی ادوارد - سینتیا موسسه علمی در هند است که در حوزه‌های دانش و تحقیقات علمی در حوزه‌های سلامت جهانی، تغییر اقلیم و دیگر زمینه‌های مشترک فعال بوده و به واسطه شبکه دانشگاهی خود در کشور هند و دیگر کشور‌های جهان می‌تواند همکار مناسبی برای مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت باشد.

لازم بذکر است که متن کامل تفاهم نامه همکاری در اینجا قابل مشاهده می‌باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیا برنامه سلامت خانواده بهتر از پزشک خانواده است؟
  • سیاست ارزی غلط دلیل احساس نشدن درآمدهای سرشار نفتی و رشد اقتصادی در زندگی مردم
  • مشارکت مردم توسعه سیستان و بلوچستان را شتاب می‌بخشد
  • ادامه حواشی جنجالی یک پلتفرم/ «محفل» در صدر دیگر نظرسنجی‌ها
  • امضای تفاهم نامه همکاری علمی بین المللی مرکز تحقیقات تغییر اقلیم و سلامت و موسسه بهداشت عمومی ادواردو سنتیای هند
  • تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • تاثیر فرهنگ فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • پژوهش موتور محرک توسعه کشور و آزمایشگاه موتور محرک پژوهش است
  • مشهد میزبان طرح ملی «زندگی و بالندگی»
  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان