Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@00:59:32 GMT

صیانت از سرمایه دامی در قطب دامپروری

تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۵۸۳۹۷

صیانت از سرمایه دامی در قطب دامپروری

دامداری در خراسان جنوبی مانند خیلی از استان‌ها به دو شکل سنتی و صنعتی انجام می‌شود اما عموما با توجه به اقلیم خشک این استان به دلیل خشکسالی‌های پیاپی پرورش دام به صورت پرواربندی است.

فقر زمین و نبود علوفه کافی برای دام‌ در سال‌های گذشته با تضعیف قوای ایمنی دام سبب بروز برخی بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های ویروسی می شود که اهمیت اقدامات پیشگیرانه و درمانی و مبارزه به موقع با بیماری‌ها را دوچندان کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این بین حمایت دولت تدبیر و امید با اجرای طرح‌های مختلف از جمله گسترش واکسیناسیون در دوره‌های مختلف و آموزش دامداران، نقش بسزایی در صیانت از سرمایه دامی منطقه داشته است.

دامپزشکی خراسان جنوبی در سال‌های اخیر ضمن تشدید این طرح‌ها برای پیشگیری از ورود بیماری‌ها اقدامات قابل توجهی را با تزریق واکسن، قرنطینه و پایش منطقه‌ای انجام داده که نتیجه آن پاک بودن استان از بسیاری بیماری‌های دام و طیور بوده است.

خراسان جنوبی جزو استان‌های پاک است

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: با توجه به تشدید اقدامات پیشگیرانه، خراسان جنوبی طی دولت یازدهم و دوازدهم جزو استان‌های پاک از نظر بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مانند آنفلوانزا فوق حاد پرندگان و تب کریمه کنگو بوده است.

محمد اصغرزاده افزود: تامین بهداشت و سلامت، فراهم کردن رفاه دام و طیور، کنترل، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها، تامین و تضمین بهداشت و سلامت فرآورده‌ها، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام و صیانت از سرمایه‌های دامی از اهداف اصلی دامپزشکی است.

وی درباره واکسیناسیون بروسلوز (تب مالت) در جمعیت دام سبک و سنگین در جهت کاهش ابتلای موارد انسانی گفت: ابتدای دولت یازدهم تعداد دام واکسینه شده در یک سال برابر ۲۴۸ هزار و ۴۱۹ نوبت سر بود که در آغاز دولت دوازدهم این عدد به ۴۱۳ هزار و ۷۸ و در پایان سال ۹۸ به ۴۲۲ هزار و ۲۲ نوبت سر رسیده است.

وی درخصوص بیماری هاری به عنوان یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و برنامه دامپزشکی برای واکسیناسیون و پیشگیری از آن خاطرنشان کرد: در شروع دولت یازدهم تعداد حیوان واکسینه شده در یک سال برابر سه هزار و ۷۰۸ قلاده بود که ابتدای دولت دوازدهم این عدد به پنج هزار و ۴۳۰ قلاده و در پایان سال گذشته به واکسیناسیون و قلاده‌گذاری هشت هزار و ۶۸۸  قلاده سگ رسید.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به بیماری (ppr) طاعون نشخوارکنندگان کوچک گفت: این بیماری در جمعیت دام کوچک بخصوص در حاشیه مناطق حفاظت شده به لحاظ سرایت بیماری به حیات وحش استان دارای اهمیت است که دامپزشکی در ابتدای دولت یازدهم واکسیناسیونی برابر ۸۸ هزار و ۲۱۵ نوبت سر انجام ‌داد و در شروع دولت دوازدهم این رقم به ۲۰۸ هزار و ۵۴۳ نوبت سر افزایش یافت.

وی افزود: ما توانستیم این میزان واکسیناسیون را در پایان سال ۹۸ به یک میلیون و ۴۹۸ هزار و ۸۴۴ نوبت سر برسانیم.

این در حالی است که به گفته معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در حال حاضر ۷۰ هزار راس گاو و گوساله، ۳۰ هزار نفر شتر و یک میلیون و ۶۰۰ هزار راس دام سبک توسط دامداران و تولیدکنندگان بخش کشاورزی در این استان پرورش داده می‌شود.

محمود اشرفی گل میزان تولید گوشت قرمز در این استان را سالانه ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن اعلام کرد و گفت: همچنین ۱۱۴ هزار تن شیر در سال تولید می‌شود البته میزان جمع‌آوری شیر با پتانسیل تولید در استان یکسان نیست.

وی اظهار داشت: روزانه ۱۴۰ تا ۱۵۰ تن شیر در استان جمع‌آوری و تحویل کارخانه‌های مواد لبنی می‌شود.

لزوم اطلاع‌رسانی درباره واکسن‌ها

یکی از دامداران شهرستان بیرجند هم گفت: اطلاع‌رسانی در ارتباط با فواید و عوارض برخی واکسن‌ها به دامداران از سوی دامپزشکی لازم است.

سید احمد پایلاخی افزود: با اینکه بسیاری از دام‌ها به صورت رایگان در دوره‌های مختلف توسط دامپزشکی واکسینه می‌شوند اما گاهی اطلاع نداشتن دامدار از آبستن بودن دام و همچنین عدم معاینه توسط دامدار باعث سقط جنین می‌شود و زحمات یکساله دامدار از بین می‌رود.

وی گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی به صورت منطقه‌ای برای دامداران در کنار طرح‌های حمایتی دولت به رونق بیش از پیش دامپروری کمک می‌کند.

وی اظهار داشت: اطلاع از نوع بیماری‌ها و زمان استفاده از واکسن‌ها ضمن اینکه جلوی انتشار برخی بیماری‌ها را می‌گیرد از ضرر و زیان دامداران هم جلوگیری خواهد کرد.

استقبال دامداران از واکسیناسیون دوره‌ای 

یک دامدار شهرستان سربیشه گفت: واکسیناسیون دام باید به صورت دوره‌ای و در زمان معین انجام شود.

جواد بشکزی افزود: کوچکترین بیماری می‌تواند ضربه بزرگی به دامداران وارد کند بخصوص زمانی که خشکسالی‌ها امان ما را بریده، اقدامات حمایتی دولت و دامپزشکی برای ما خیلی موثر است.

وی گفت: طرح واکسیناسیون رایگان دامپزشکی همواره برای دامداران دلگرم کننده بوده هرچند به دلیل وسعت استان ممکن است همیشه به صورت منظم انجام نشود.

پیشرفت محسوس آزمایشگاه تخصصی دامپزشکی شرق کشور

با توجه به امضا و اجرای تفاهم‌نامه‌های اقتصادی از جمله بین استانداری و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای اجرای طرح «هاب شتر» در خراسان جنوبی، توسعه و تقویت زیرساخت‌های دامپزشکی یکی از اولویت‌ها است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی درباره پروژه ساخت آزمایشگاه تخصصی دامپزشکی شرق کشور گفت: این پروژه که سال ۹۰ کلنگ‌زنی شد تا پایان دولت دهم هیچ گونه پیشرفت فیزیکی نداشت و در پایان دولت یازدهم این پروژه به پیشرفت ۴۰ درصدی رسید و با وجود شرایط سخت اقتصادی اکنون پیشرفتی بالغ بر ۸۵ درصد دارد.

اصغرزاده ابراز امیدواری کرد که با تخصیص مبلغ ۷۵ میلیارد ریال به این پروژه در استان تا پایان دولت دوازدهم آزمایشگاه تخصصی دامپزشکی شرق کشور هم به بهره‌برداری برسد.

برچسب‌ها توسعه ایران دام و طيور واکسیناسیون خراسان جنوبی سازمان دامپزشکی کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: توسعه ایران دام و طيور واکسیناسیون خراسان جنوبی سازمان دامپزشکی کشور توسعه ایران دام و طيور واکسیناسیون خراسان جنوبی سازمان دامپزشکی کشور دامپزشکی خراسان جنوبی دولت دوازدهم دولت یازدهم بیماری ها نوبت سر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۵۸۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف هشت هزار کیلو گرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در البرز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛ علیرضا رفیعی پور گفت: در این مدت تیم های ثابت و سیار دامپزشکی از مراکز عرضه مواد پروتئینی استان البرز بازدید کردند که هشت هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی کشف و ۶ هزار کیلوگرم آن معدوم شد.

وی بیان کرد: سال گذشته نیز برای تامین گوشت قرمز مورد نیاز مردم البرز ۱۶۱ هزار راس دام زیر نظر کارشناسان دامپزشکی در این استان ذبح شد.

رفیعی پور یادآورشد: ۸۰۰ بیماری مشترک دام و انسان وجود دارد که باید نظارت دقیقی در این زمینه داشته باشیم .

مدیرکل دامپزشکی استان البرز افزود: ۱۹ میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه طیور طی سال گذشته در البرز کشتار شد که ۷۳ هزار کیلوگرم آن غیر قابل مصرف بود.

وی بیان کرد: در این مدت ۹۲ هزار بازدید از مراکز تولید و توزیع مواد غذایی البرز داشتیم که فعالیت یک هزار و ۵۰۰ واحد صنفی غیر بهداشتی تشخیص داده شد.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز ادامه داد: یک هزار و ۸۵۴ صدور پروانه صادر شده و اکنون ۴۸ مرکز نهاده های دامی های تک داریم.

دیگر خبرها

  • هفته سلامت، نقش فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی دامپزشکی در بهداشت دام
  • نظارت بهداشتی بر تولید تا عرضه فرآورده‌های خام دامی
  • ۲۷۰ کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در نایین معدوم شد
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان
  • کاهش فواصل بهداشتی واحد‌های دامی از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد
  • هشت تن فرآورده خام دامی غیرقابل مصرف در زاهدان معدوم شد
  • صادرات ۲۹ قلم فرآورده دامی از استان البرز
  • اجرای رزمایش واکسیناسیون دام در طرح شهید زاهدی در کازرون
  • کشف هشت هزار کیلو گرم فرآورده خام دامی غیر بهداشتی در البرز
  • ۲۱۱ هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی در البرز معدوم شد