Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- سؤال این است که اگر اقدام آمریکا برای صدور قطعنامه علیه ایران غیر قانونی است، چرا رأی منفی به آن داده نشد و این کشور‌ها که خود را پایبند به برجام می‌دانند، یکی به میخ زده‌اند یکی به نعل! تاریخ انتشار: 10:59 - 25 مرداد 1399 - کد خبر: ۶۴۶۸۰۸ خبرگزاری میزان - ماجرای شکست آمریکا در تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل گرچه یک پیروزی سیاسی برای جمهوری اسلامی است، اما ابعاد دیگری دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پیش بینی می‌شد که حتی با وجود رأی مثبت سه کشور تروئیکای اروپا (انگلیس، فرانسه و آلمان) به قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل، روسیه و چین آن را وتو می‌کردند و ایالات متحده در هدف خود شکست می‌خورد.
اما نتیجه رأی گیری شورای امنیت سازمان ملل بدون نیاز به وتوی دو کشور چین و روسیه به نفع ایران تمام شد. تنها یک کشور با آمریکا همراهی کرد که در واقع از جایگاه سیاسی تأثیر گذاری نیز برخوردار نیست و به نوعی مستعمره آمریکا به حساب می‌آید. جمهوری دومنیکن!

در آراء ممتنعی که به قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه ایران داده شد، باید دقت بیشتری صورت گیرد. مهمترین بخش آراء، سه کشور اروپایی است که رأی ممتنع به قطعنامه آمریکا داده‌اند، اما در بیانیه‌هایی که هر سه کشور صادر کرده‌اند، ایران را خطری برای صلح و ثبات منطقه معرفی کردند.
انگلیس در بیانیه خود نوشته «ما مکرراً نگرانی‌های خودمان را درباره رفتار‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه، از جمله رفتار‌های این کشور در انتقال سلاح به یمن، لبنان، سوریه و عراق با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ را ابراز کرده‌ایم.»
فرانسه هم بیانیه مشابهی منتشر کرده و در آن نوشته «ما به شدت از رفتار‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه نگرانیم که از آن جمله می‌توان به نقض مفاد مربوط به سلاح‌های متعارف در قطعنامه ۲۲۳۱ از طریق انتقال سلاح به یمن، لبنان، سوریه و عراق و همچنین بازیگران غیردولتی اشاره کرد. بر همین اساس، انقضای تحریم‌های سازمان ملل در خصوص سلاح‌های متعارف که توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پایه‌گذاری شده و اکتبر سال جاری به پایان می‌رسد، می‌تواند تبعات جدی برای امنیت و ثبات منطقه داشته باشد.»
آلمان هم با رأی ممتنع خود، بیانیه‌ای مشابه بیانیه دو کشور انگلیس و فرانسه صادر کرده است.
چرایی رأی ممتنع این سه کشور قابل تأمل است، سؤال این است که اگر اقدام آمریکا برای صدور قطعنامه علیه ایران غیر قانونی است، چرا رأی منفی به آن داده نشد و این کشور‌ها که خود را پایبند به برجام می‌دانند، یکی به میخ زده‌اند یکی به نعل!
در واقع کشور‌هایی که رأی ممتنع داده‌اند، به ویژه سه کشور اروپایی که دو کشور عضو دائم شورای امنیت سامان ملل هستند، میانه را گرفته‌اند تا هم آمریکا را همچنان داشته باشند و هم ایران، نابودی کامل و صد در صدی توافق هسته‌ای، که آمریکا کلید انفجار آن را روشن کرده است، به زیان جمهوری اسلامی نخواهد بود بلکه اروپا و منطقه از این اتفاق خسارت خواهند دید.
اروپا با رأی ممتنع خود قصد امتیاز گیری دارد، امتیاز‌هایی که تا پیش از این در قالب سخنان، مواضع و بیانیه‌های این سه کشور اروپایی بیان شده است.
ادعای ارسال سلاح به کشورهایی، چون سوریه، عراق، لبنان و یمن در حالی که این کشور‌ها به شدت درگیر تهدیدات جدی علیه امنیت جان مردم خود و تمامیت ارضی کشورهایشان هستند، ادعایی مضحک و یک وقاحت سیاسی است.
از یمن آغاز می‌کنیم که بیش از ۵ سال است این کشور حملات ائتلاف سعودی را با سلاح‌های آمریکایی و اروپایی تحمل کرده است در حالی که تاکنون هیچ اسناد و مدارکی که بتواند ثابت کند جمهوری اسلامی ایران به نیرو‌های مردمی و ارتش این کشور سلاح ارسال کرده وجود ندارد.
اگر ایران می‌توانست سلاح به نیرو‌های یمن ارسال کند، قطعاً معادلات جنگ علیه یمن بسیار متفاوتر از شرایط کنونی بود.
ماجرای بحران عراق و سوریه نیز، تفاوت دارد چرا که این دو کشور سال‌هاست درگیر گروه‌های تروریستی دست پرورده آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی هستند.
سلاح‌هایی که تروریست‌های تکفیری وهابی از آن‌ها بهره می‌برند، آمریکایی و اروپایی است در حالی که ایران برای نجات این دو کشور از وجود تروریست‌ها وارد میدان شد و توانست با مشارکت روسیه، از گسترش طیف وسیعی از تروریست‌های تکفیری در منطقه و جهان جلوگیری کند.
گسترش نفوذ تروریست‌های تکفیری وهابی برای اروپایی‌ها نیز بسیار خطرناک بود، نمونه‌هایی از عملیات تروریست‌ها در اروپا اثبات کننده این مهم است که اگر تروریست‌ها در سوریه، لبنان و عراق قدرت می‌گرفتند، اروپا روی خوش آرامش را دیگر نمی‌دید.
جمهوری اسلامی ایران پیش قدم شد تا هم از گسترش تفکر تکفیری وهابی در غرب آسیا جلوگیری کند که خطری برای خود بود، هم از نفوذ آن‌ها در اروپا ممانعت کرد. در واقع اروپا مدیون جمهوری اسلامی ایران است.
حزب الله لبنان نیز که در خط مقدم جبهه مقاومت قرار دارد، یک جریان رسمی در این کشور است که از وجاهت قانونی و البته حمایت مردمی برخوردار است. تهدیدات رژیم اسرائیل علیه لبنان جدی است و در همین ماجرای انفجار مهیب بیروت، انگشت اتهام به سوی تل آویو نشانه رفته است.‌
نمی‌توان ادعای اروپا را علیه ایران پذیرفت در حالی که رژیم صهیونیستی عامل اصلی بی ثبات کننده امنیت منطقه مشغول ویرانگری و کشتار است. اروپا با رأی ممتنع خود به قطعنامه آمریکا علیه ایران، با آمریکا مخالفت نکرد، بلکه با ترامپ سر ناسازگاری دارد. تا انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، زمان زیادی باقی نمانده است، اروپا منتظر برگزاری این انتخابات و نتایج آن است، اتحادیه اروپا خواهان پیروزی جو بایدن در انتخابات است.
ترامپ برای اروپایی‌ها رییس جمهوری نیست که بتواند با آن همراهی و همگرایی کامل همچون گذشته داشته باشد. با این حساب، شکست آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل، شکست ترامپ است. شادمانی از این پیروزی، مسئولین به ویژه دستگاه دیپلماسی و مردم را از اصل ماجرا غافل نکند.   بیشتر بخوانید: شکست یک‌جانبه‌گرایی آمریکا مقابل چندجانبه‌گرایی ایران
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: تحریم تسلیحاتی آمریکا شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه آمریکا جمهوری اسلامی ثبات کننده تروریست ها علیه ایران رأی ممتنع کشور ها دو کشور سه کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۶۷۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پارلمان اروپا قطعنامه‌ای ضد ایرانی صادر کرد

پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای جانبدارانه پاسخ مشروع ایران به رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و در خصوص حمله غیرقانونی رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران به ابراز تاسف بسنده کرده است.

به گزارش تسنیم، نمایندگان پارلمان اروپا امروز پنجشنبه در قطعنامه‌ای جانبدارانه و بدون در نظر گرفتن حق مشروع و قانونی ایران برای پاسخ به رژیم صهیونیستی، عملیات موشکی و پهپادی اخیر ایران به سرزمین‌های اشغالی را محکوم کرده و خواستار تحریم‌های بیشتر علیه ایران شدند.

نمایندگان اروپا همچنین با اظهار نگرانی از تشدید اوضاع در منطقه بر حمایت کامل از امنیت رژیم اسرائیل تاکید کردند. آن‌ها همچنین در این قطعنامه صرفا به اظهار تاسف در خصوص حمله به بخش کنسولی ایران در دمشق بسنده کردند!

 

این در حالی است که طبق منشور ملل متحد، کنوانسیون‌های بین‌المللی به ویژه کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ وین و کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرائم علیه اشخاص مورد حمایت بین‌المللی از جمله ماموران و سازمان‌های بین‌المللی حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران محکوم بوده و ایران از لحاظ حقوقی و طبق ماده ۵۱ منشور ملل متحد می‌توانسته پاسخ دهد.

نمایندگان پارلمان اروپا در ادامه با نادیده گرفتن بیش از ۷ ماه جنایت و کشتار مردم مظلوم غزه و کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی و حمله این رژیم به کشور‌های مجاور، مدعی نقش بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه شدند.

پارلمان اروپا همچنین از تصمیم اتحادیه برای افزایش تحریم‌های فعلی خود علیه ایران، از جمله تحریم عرضه و تولید هواپیما‌های بدون سرنشین و موشک استقبال کردند.

در بخشی از این قطعنامه جانبدارانه در خصوص توافق هسته‌ای ایران نیز صحبت شده و بدون توجه به عدم اجرای تعهدات آمریکا و خروج یکجانبه این کشور از برجام و همچنین عدم اجرای تعهدات طرف‌های اروپایی ادعا شده است که ایران به تعهدات پادمان و حقوقی خود در توافق هسته‌ای عمل نمی‌کند.

این قطعنامه پارلمان اروپا در حالی صادر شده که هیچ توجهی به نقش مخرب و ثبات زدای رژیم اسرائیل و حامیان این رژیم در منطقه اشاره نشده است. اخیرا نیز گزارش‌هایی از کشف گور‌های دسته‌جمعی در غزه و افشای جنایات جدید صهیونیست‌ها منتشر شده است.

دیگر خبرها

  • صف‌آرایی شکست‌خوردگان، علیه ایران | آمریکا و اروپا دوباره دست به تحریم شدند
  • پارلمان اروپا قطعنامه‌ای ضد ایرانی صادر کرد
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • تصویب قطعنامه پارلمان اروپا علیه ایران
  • قطعنامه ضد ایرانی پارلمان اروپا / تاکید بر تحریم های بیشتر ایران
  • پارلمان اروپا قطعنامه ضد ایران صادر کرد
  • تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا
  • قطعنامه جانبدارانه پارلمان اروپا علیه ایران
  • استانداردهای دوگانه پارلمان اروپا در قبال تحولات منطقه
  • درخواست اتحادیه عرب برای اجرای قطعنامه آتش‌بس غزه