Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-07@22:41:44 GMT

لزوم تشکیل دادگاه بین‌المللی اسلامی

تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۷۰۹۰۱

لزوم تشکیل دادگاه بین‌المللی اسلامی

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، آیت‌الله رئیسی رئیس قوه‌قضاییه در آیین بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: توفیقی است که در جمع عزیزان فعال در حوزه دفاع از حقوق بشر شرکت می‌کنم و از مسئولان محترمی که در خارج از کشور امروز سخنرانی کردند و دغدغه‌های خود را در مورد حقوق بشر مطرح کردند، از جمله آقایان فائق زیدان رئیس دادگاه عالی عراق ، وزیر خارجه ونزوئلا، وزیر حقوق بشر پاکستان و وزیر اوقاف سوریه تشکر می‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت‌الله رئیسی گفت: حقوق بشر از نگاه ما که مبتنی بر دین است، نشأت گرفته از کرامت انسانی و حقوق انسانی است که از جانب خداوند بر بشریت ارزانی داشته شده است و هیچ کس حق تضییع این کرامت و حقوق را ندارد. از سوی دیگر مبنای حقوق بشر غربی مبتنی بر قرارداد است که البته آنچه را هم که قرارداد می‌شود، انجام نمی‌دهند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به ضرورت اجرایی کردن و ضمانت اجرایی یافتن اعلامیه حقوق بشر که میان کشورهای اسلامی در مصر منعقد شد، گفت: از جمله ضمانت‌های اجرایی اعلامیه حقوق بشر اسلامی، تشکیل دادگاه بین‌المللی اسلامیاست که این دادگاه ناقضان حقوق بشر را به محاکمه بکشاند و مردم دنیا بفهمند کسانی که نقض حقوق انسان می‌کنند، مورد مواخذه و برخورد قرار می‌گیرند.

وی گفت: مگر می شود امروز در دنیا ظالمان و مستکبران با تکیه بر زور، قهرمان مبارزه با تروریسم را در یک کشور دیگر ترور کنند و مورد مواخذه قرار نگیرند؟ این مسأله حتما باید در یک دادگاه صالح بین‌المللی مطرح شود و عاملان آن مورد محاکمه قرار گیرند.

آیت‌الله رئیسی به موضوع تروریسم اقتصادی اشاره کرد و گفت: حتما باید عاملان تروریسم اقتصادی که عرصه را برای بسیاری از مردم دنیا تنگ کرده اند و در لبنان با محاصره اقتصادی برای مردم این کشور مشکل ایجاد کردند و در یمن نیز مردم را در سختی قرار داده‌اند، برخورد شود و آنها مورد محاکمه قرار گیرند. شرایط یمن که با اقدامات تروریستی به سرکردگی آمریکا و امتداد راهبردی آن در منطقه یعنی سعودی به وقوع پیوسته است، دل هر انسان منصفی را به درد می آورد؛ لذا ضرروی است عاملان این امر مورد محاکمه قرار گیرند و در یک دادگاه بین المللی به این تضییع حقوق انسان‌ها رسیدگی شود.

وی با اشاره به ضرورت استمرار نشست‌های حقوق بشری برای تبدیل مصوبات آنها به ضمانت اجرایی گفت: محاکمه سردمداران استکبار جهانی و نظام سلطه که با قدرت و نفوذ خود در حال تضییع حقوق انسانها هستند، امری شدنی است؛ همانطور که داعش که ساخته دست آمریکا و انگلیس و صهیونیست‌ها بود، با مجاهدت امثال حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی و بسیاری از نیروهای دل داده به خدا مضمحل شد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه امروز قدرت و نفوذ نظام جمهوری اسلامی در منطقه دشمن را عصبانی کرده است، گفت: امروز قدرت آمریکا از همه زمان‌ها ضعیف تر است؛ همانطور که مشاهده شد، تلاش های این رژیم برای اعمال مجدد تحریم های تسیلحاتی علیه ایران به یک افتضاح برایش انجامید.

آیت الله رئیسی گفت: ماه‌ها تلاش می‌کنند که یک تحریم تسلیحاتی برای ایران مجددا به تصویب برسانند؛ آنچه که نتیجه شد افتضاح آمریکا در دنیا و جلوی چشم همگان بود.

وی افزود: مگر ممکن بود مردم یمن سال‌ها با شکم گرسنه و با محرومیت اینگونه برای دفاع از کرامت انسانی و حقوق انسان بایستند؟ این موضوع از نظر خیلی‌ها شاید امکانپذیر نبود؛ ولی اتفاق افتاد و مقاومت و ایستادگی مردم یمن برای همه عالم زبانزد شد.

رئیس قوه قضائیه اخلاقی که جریان حقوق بشر غربی به دنبال آن است را اخلاقی انتفاعی گفت: بر اساس آن اگر به دیگران احترام می‌گذارد و اسم از مردم دیگر می‌برد، برای حفظ منافع است.

آیت الله رئیسی افزود: نتیجه این حقوق بشر و این سیاست ورزی، تضییع حقوق انسان‌ها، افزایش کلاهک‌های هسته‌ای، هفتاد سال ظلم به مردم فلسطین و این همه ظلم‌هایی است که در دنیا شاهد هستیم.

وی ادامه داد: اتفاقی در امارات افتاد و با آدمکش‌ها و کودک‌کش‌ها رابطه برقرار کردند، چهره ارتجاع عرب را روشن کرد. پیوند امارات و اسرائیل را پیوند مردم امارات نمی‌دانیم، این پیوند حاکمان بی خبر این کشور است. با کاری که دولت امارات در یمن کرد چهره آنها روشن شد، اما امروز با این توافق چهره آنها برملاتر شد. نهضت دفاع از حقوق بشر و حقوق انسان با حرکت امارات روز به روز رونق بیشتری خواهد گرفت و نگاه به حقوق انسان و توجه به حقوق بشر روز به روز بیشتر می‌شود.

رئیس قوه قضاییه گفت: کسانی که از حقوق عامه (حق آب، خاک و محیط زیست) دفاع می‌کنند مدافع حقوق انسان هستند. امروز کسانی که از عدالت، حق خواهی، ایمان و آزادی انسان دفاع می‌کنند طرفدار حقوق انسان هستند.

انتهای پیام/

20 / 20 رئیس قوه قضاییه آیت‌الله رئیسی روز جهانی حقوق بشر اسلامی تحریم تسلیحاتی تروریسم اقتصادی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: رئیس قوه قضاییه آیت الله رئیسی روز جهانی حقوق بشر اسلامی تحریم تسلیحاتی تروریسم اقتصادی رئیس قوه قضاییه آیت الله رئیسی بین المللی حقوق انسان حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۰۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هلندی‌ها برای بازداشت نتانیاهو دست به کار شدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، وکلای هلندی درخواستی را برای صدور حکم بازداشت برای نتانیاهو و مقامات اسرائیلی به دادگاه کیفری بین‌المللی ارائه کردند.

در همین ارتباط گفته شده است که گروهی از وکلای هلندی با ارائه درخواستی به دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه، خواستار صدور حکم بازداشت نتانیاهو و دیگر مسئولان اسرائیلی شدند.

دیوان کیفری بین‌المللی لاهه برای رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایات علیه بشریت، جنایات جنگی و جنایت تجاوز با استناد به «منشور رم» مصوبه سال ۱۹۹۸ میلادی، برپا شد. رژیم صهیونیستی و آمریکا هرچند «اساسنامه رم» را امضا کردند، اما با خودداری از نهایی کردن آن، عضو دیوان نیستند.

در نتیجه شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در بهمن ماه سال گذشته، دیوان بین‌المللی کیفری مقرر کرد «رژیم صهیونیستی هر ماهه گزارشی از اقدامات خود را به این نهاد بین‌المللی ارائه دهد». اما رژیم صهیونیستی نه‌تنها از انجام این امر سر باز زد، بلکه ماشین جنگی نتانیاهو همچنان رو به جلو در حال پیش‌روی است و درحال حاضر رفح، نقطه کانونی دیگری است که حکایت از جنایات وحشیانه این رژیم دارد.

از چند روز پیش در رسانه‌ها گزارش‌هایی منتشر شده مبنی براین که صدور حکم محکومیت برای نتانیاهو و دیگر مقامات رژیم صهیونیستی قریب‌الوقوع است. نتانیاهو درباره احتمال صدور حکم جلب تحت فشارهای غیرعادی قرار دارد. این مسأله به منزله وخامت بزرگی در جایگاه بین‌المللی رژیم صهیونیستی است. نتانیاهو تلاش‌هایی را برای ممانعت از صدور حکم جلب با تمرکز ویژه بر دولت جو بایدن آغازکرده است که بسیار بعید به نظر می‌رسد که مقامات رژیم صهیونیستی از حکم احتمالی دادگاه لاهه شگفت زده شده باشند.

از سوی دیگر، رسانه‌های عبری زبان اذعان کردند که احتمال صدور حکم بازداشت از سوی دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه باعث نگرانی شدید بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی شده است.

این رسانه‌ها تاکید کردند: احتمال صدور حکم بازداشت بین‌المللی نتانیاهو باعث شده خواب از چشمان وی گرفته شود.

دفتر دادستانی دیوان کیفری بین‌المللی چند روز قبل با اشاره به اینکه از نگرانی‌های رسمی و غیررسمی مرتبط با تحقیقات این نهاد در ارتباط با جنگ غزه آگاه است، بر ادامه یافتن این تحقیقات تأکید کرد.

این دفتر با صدور بیانیه‌ای، توقف همه تلاش‌ها را برای مانع‌تراشی، ارعاب یا تأثیر بر مقامات دادگاه خوستار شد و خاطرنشان کرد که استقلال و بی‌طرفی دادگاه زمانی که تهدید به انتقام از این دادگاه یا مقامات آن وجود داشته باشد، تضعیف می‌شود.

دفتر دادستانی دادگاه لاهه همچنین تأکید کرد که تهدید دادگاه حتی بدون اقدام ممکن است بر پایه اساسنامه رم، جُرم ضد اجرای عدالت باشد.

پیشتر نیز منابع آگاه اعلام کردند که دادستان دیوان کیفری بین‌المللی با کارکنان بیمارستان‌های «الشفا» در شمال و «ناصر» در جنوب نوار غزه دیدار و گفت و گو کرد و اظهارات آنها را درباره جنایات نظامیان رژیم صهیونیستی و قتل عام بیماران و پناهندگان به این بیمارستان‌ها، به ثبت رساند.

به گفته این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، حوادثی که در این بیمارستان‌ها اتفاق افتاده، به دیگر تحقیقاتی ضمیمه می‌شود که دیوان کیفری درباره جنایات جنگی، ضد بشری، تجاوز و نسل کشی در نوار غزه انجام می‌دهد.

کد خبر 6099917

دیگر خبرها

  • هلندی‌ها برای بازداشت نتانیاهو دست به کار شدند
  • آغاز دادگاه حقوقی بین‌المللی بیماران تالاسمی
  • لزوم کاهش آسیب‌های اجتماعی برای رسیدن انسان به جایگاه خلیفة‌اللهی
  • افتتاح دادگاه عمومی بخش برزک در جهت تسهیل‌گری مشکلات قضایی مردم
  • لزوم تخصیص زمین برای ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی
  • انتقال تجربیات اعضای ادوار شورا برای بالندگی شهر/ لزوم صرفه‌جویی در هزینه‌کرد اعتبارات
  • شیوه نامه افزایش حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد تشریح شد
  • یک کشف علمی از جنس اشعار «خیام»؛ فسیل انسان در حمّام خانۀ شما! (+عکس)
  • شکایت فعالان حقوق بشر از مقامات صهیونیست به دادگاه لاهه
  • لزوم توجه نمایندگان مجلس به نقش دانشگاه در توسعه مازندران