Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ کامبیز نوروزی، حقوقدان، در کانال تلگرامی خود نوشت: «تلویزیون بی‌بی سی فارسی در اخبار شنبه ۲۵ مرداد می گوید به موجب اطلاعاتی که به بی ‌بی سی فارسی درز کرده است، تعداد ۲۰۰۰ نفر اتباع خارجی (شامل ۱۸۰۰ افغان) مقیم ایران تا پایان تیرماه بر اثر کرونا جان داده اند. 

بی بی سی فارسی برای نشان دادن درستی این اطلاعات هیچ توضیح و توجیحی ارائه نمی دهد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در روزنامه نگاری گاهی می توان منبع خبر را پنهان نگه داشت. مثلا می گویند منبع آگاه. اما اطلاعات همین منبع آگاه باید با مجموعه ای از اطلاعات دیگر سنجیده و ارزیابی شود تا میزان اعتبار آن معلوم شود.

با این حال بی‌بی سی فارسی در این مطلب این کار را نمی کند و فقط به گفتگو با یک کارشناس در مورد .بهداشت کرونا در ایران گفتگو می کند و بقیه گزارش شرحی کلی از برخی مشکلات مهاجران و بخصوص افغانهای مقیم ایران در موضوع کرونا در ایران است که هیچ ربطی به آمار ندارد و گویی بیشتر به دنبال تولید یک حس ضدایرانی در میان اتباع کشور افغانستان است.

بی‌بی‌سی هیچ محاسبه یا اطلاعات آماری جنبی ارائه نمی کند که بتوان براساس آنها این اطلاعات «درز کرده» را ارزیابی کرد.

مسأله این یادداشت این نیست که آمار فوت شدگان کرونایی افغان یا اتباع سایر کشورها در ایران چند نفر است .

این هم درست است که رسانه ها گاهی ناچارند منبع خود را پنهان نگه دارند و از افشای آن خودداری کنند.

نکته ی اصلی این است که در این قبیل موارد رسانه باید در چارچوب اصول حرفه ای این اطلاعات فاقد منبع را اولا خود از نظر میزان درستی بسنجند ، ثانیٱ آن را برای مخاطب توضیح دهد و توجیه کند.

بسنده کردن به عبارت « اطلاعات درز کرده» از نظر اصول حرفه روزنامه نگاری نگاری درست نیست،  غیرحرفه ای است و به تنهایی نمی تواند به یک خبر اعتبار بدهد.»

اخبار مرتبط روایت بی بی سی از کرونا؛ از رواج شایعه تا کوه اخبار منفی رد ادعای بی بی سی فارسی در مورد اتاق ملاقات رهبرانقلاب با نخست وزیر عراق + عکس پاسخ همسر مرحوم علی حاتمی به سوال بی بی سی واکنش مشاور رییس جمهور به تحریف سخنان امروز روحانی توسط بی بی سی فارسی همراهی بی بی سی با دروغ های بی بی

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا کامبیز نوروزی بی بی سی فارسی آمار کرونا در ایران سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی بی بی سی فارسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۶۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع دفترچه‌های موقت شناسایی سپرده‌گذاران اتباع خارجی در فارس

بهرنگ قربانی گفت: دفترچه‌های سپرده‌گذاران اتباع خارجی استان فارس به استناد طرح جذب و مدیریت سرمایه‌های اتباع خارجی در زنجیره تولید، چاپ و در اختیار دفاتر کفالت، اقامت و اشتغال اتباع خارجی استان فارس جهت توزیع قرار گرفت.

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس افزود: دفترچه‌های فوق دارای مهلت ۶ ماهه است که پس از بررسی وضعیت فرد، قابل تمدید است.

او به ضریب امنیتی دفترچه‌ها اشاره کرد و گفت: ضریب امنیتی این دفترچه‌ها با توجه به استفاده از کاغذ چاپ پول و وجود بارکد امنیتی، شماره سریال، مهر برجسته، امضا و مشخصات فردی تبعه بسیار بالا و غیر قابل جعل است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • تصویب بیش از ۵۰ مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان
  • انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم
  • مقدمات فعالیت سازمان پزشکان بدون مرز در کرمان
  • انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم/اسرائیل وارد جنگ تمام عیار با ایران نمی‌شود
  • بازدید معاون مدیر منطقه ای برنامه جهانی غذا از یزد
  • طرح جمع آوری اتباع غیر مجاز در استان یزد
  • توزیع دفترچه‌های موقت شناسایی سپرده‌گذاران اتباع خارجی در فارس
  • همدان استانی ممنوعه برای اشتغال اتباع
  • همدان استان ممنوعه در به کارگیری کارگران اتباع خارجی
  • ممنوعیت اشتغال اتباع در کردستان