Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-28@20:35:33 GMT

بیش از ۱۱درصد از جامعه مبتلا به دیابت هستند

تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۹۷۶۹۸۲

بیش از ۱۱درصد از جامعه مبتلا به دیابت هستند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، سعید کلباسی فوق تخصص غدد، هم‌زمان با برگزاری وبینار رویکردهای بیمارمحور در مدیریت دیابت و چاقی که با حضور اساتید برجسته غدد درون‌ریز، متابولیسم و تغذیه کشور جهت ارائه راهکارهای بهبود تبعیت از درمان در این حوزه برگزار شد، اظهار کرد: دیابت بیماری سیستمیک محسوب می‌شود و به‌نوعی می‌توان آن را نیز بیماری عروقی دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی که فردی مبتلا به دیابت می‌شود نه فقط خود بیمار، بلکه خانواده، جامعه و سیستم بهداشت و درمان نیز به نوعی درگیر این بیماری خواهند شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: چشم، کلیه، عروق و بسیاری از اعضای بدن فرد مبتلا به دیابت به‌دلیل مشکل قند خون، دچار اختلال می‌شوند؛ بنابراین هنگامی که فرد از بیماری خود اطلاع یافت باید حتماً تحت‌نظر پزشک متخصص تغذیه، کلیه، چشم، طب ورزشی و روان‌شناس، متخصص غدد و داخلی و … باشد. به نوعی درمان فرد مبتلا به دیابت به صورت تیمی انجام می‌گیرد.

کلباسی خاطرنشان کرد: در گذشته مرکزیت درمان فرد مبتلا به دیابت، پزشک بود ولی در حال حاضر مشخص شده که بیمار، مرکزیت و محوریت درمان دیابت را برعهده دارد به نوعی که باید دانش و آگاهی فرد مبتلا به دیابت را ارتقا داد و جهت موفقیت در درمان برای انجام مشاوره گام برداشت. بیمار باید نسبت به مشکل دیابت آگاهی کامل داشته باشد و بداند که چه موقع باید چه اقدام مؤثری را انجام دهد و با پزشک مربوطه مشورت کند.

این فوق تخصص غدد، با بیان اینکه انجام رژیم غذایی و ورزش از راهکارهای مؤثر کاهش اضافه وزن و درمان چاقی جهت کمک به بیماران مبتلا به دیابت به شمار می‌رود، گفت: زمانی که آگاهی بیمار بیشتر شود و بداند که از طریق کاهش وزن و تغذیه مناسب می‌تواند وضعیت بیماری خود را بهبود دهد دیگر فقط به دنبال داروی خارجی نمی‌گردد. برخی از پزشکان نیز در حال حاضر فقط به عدد قند سه ماهه بیمار توجه می‌کنند در حالی که درمان بیمار دیابتی باید به صورت جامع باشد و بررسی وضعیت وی به صورت دقیق مورد ارزیابی و رصد قرار گیرد تا بتوان از این طریق، عوارض دیابت را در فرد کاهش داد و در جهت بهبودی بیمار گام برداشت.

وی با اشاره به اینکه آمار مبتلایان به دیابت نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است، گفت: در سال‌های پیش حدود ۳ تا ۴ درصد از جامعه مبتلا به دیابت بودند، ولی این آمار روزبه‌روز افزایش یافته‌است و در حال حاضر ۱۱.۵ تا ۱۳ درصد از جامعه مبتلا به دیابت است که این موضوع هزینه‌های سیستم بهداشتی و درمانی را افزایش داده و هرچه بتوانیم آموزش‌های پیشگیرانه به افراد را گسترش دهیم قطعاً نه فقط صرفه‌جویی در منابع مالی اقتصاد سلامت صورت می‌گیرد، بلکه شاهد کاهش آمار مبتلایان نیز خواهیم بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با ابراز نگرانی اظهار کرد: دیابت در حال حاضر شایع‌ترین علت نابینایی و انجام دیالیز در جهان است. همچنین پس از حادثه تصادف بیشترین علت قطع پا، بیماری دیابت است که این موضوعات نشان می‌دهد توجه به پیشگیری از دیابت با گسترش آموزش به مردم بسیار حائز اهمیت است.

پربیننده ترین حقایقی مهم درباره آلزایمر ۵ ویروسی که خطرناک‌تر از کرونا هستند! ۲ داروی گیاهی کرونا مجوز گرفتند آیا برای مبارزه با کرونا باید عینک بزنیم؟ ۹ ماده غذایی که می‌تواند فشار خون را کم کند

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بیمار قند خون رژیم غذایی بیماری دیابت قند خون بیماری دیابت قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت فرد مبتلا به دیابت حال حاضر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۶۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آستر نازکی که داخل روده قرار می‌گیرد؛ روش جدید برای کاهش وزن و درمان دیابت نوع ۲

بر اساس مطالعات جدید در حوزه پزشکی، یک «آستر نازک» که داخل روده قرار می‌گیرد، می‌تواند به کاهش وزن و حتی درمان دیابت نوع ۲ کمک کند.

به گزارش روزیاتو، در یک آزمایش، ۶۰ نفر با استفاده از این روش به طور متوسط ۱۶ کیلوگرم در یک سال از دست دادند و نیمی از آن‌ها توانستند دستکم به مدت دو سال وزن خود را حفظ کنند.

بیش از یک چهارم افرادی که برای کنترل دیابت خود انسولین تزریق می‌کردند، پس از کنترل قند خون خود موفق به قطع مصرف انسولین شدند.

آستر داخلی روده از طریق دهان و معده وارد بدن می‌شود. به مدت یک سال در بدن باقی می‌ماند و سپس توسط پزشک از طریق دهان خارج می‌شود.

این آستر، ۶۰ سانتی‌متر اول روده کوچک را پوشش داده و میزان جذب قند را کاهش می‌دهد.

کاهش جذب قند نحوه ترشح هورمون‌ها را تغییر می‌دهد و باعث می‌شود که افراد سریعتر احساس سیری کنند.

دکتر باب رایدر که مسئولیت انجام این آزمایش را برعهده داشته، گفته است:

دیابت نوع ۲ و چاقی امروزه بیماری‌های همه‌گیر جهانی هستند.

بسیاری از افراد قادر به حفظ وزن سالم نیستند و با وجود تمامی تلاش‌ها و دارو‌های موجود، سطح قند خونشان خیلی بالاست.

جراحی چاقی می‌تواند موثر باشد، اما دائمی و بی خطر نیست.

مزیت درمان جدید این است که نسبتاً آسان است و دائمی نیست. زیرا آستر پس از حدود یک سال برداشته می‌شود.

این جراحی حدود ۸،۴۰۰ دلار هزینه دارد.

دکتر الیزابت رابرتسون، از موسسه خیریه دیابت بریتانیا گفته است:

کاهش قند خون و رساندن آن به محدوده هدف و حفظ آن می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد.

در دسترس بودن روش‌های بیشتری برای درمان دیابت نوع ۲ به این معنی است که افراد مبتلا به این بیماری فرصت بیشتری برای یافتن درمان مناسب خود را دارند، بنابراین شانس بیشتری برای داشتن زندگی طولانی و سالم را خواهند داشت.

دیگر خبرها

  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست
  • غربالگری نوزاد چیست؟ بهترین زمان آزمایش غربالگری
  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • همایش تجلیل از خیران سلامت فریدونشهری
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • چهارهزار نفر در اردستان مبتلا به دیابت هستند
  • آستر نازکی که داخل روده قرار می‌گیرد؛ روش جدید برای کاهش وزن و درمان دیابت نوع ۲
  • ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند