Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیپلمات سابق کشورمان در واکنش به بی‌توجهی جامعه بین‌المللی از قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت: به شخصه چنین چیزی را به یاد ندارم.

«فریدون مجلسی»، دیپلمات سابق کشورمان، در رابطه با ادعای کذب ایالات متحده مبنی بر توقف چهار کشتی ایرانی در آب‌های بی‌المللی توسط آمریکا به خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا گفت: آمریکا در این مورد ادعا کرده است چهار کشتی که محموله ایرانی داشتند را متوقف کرده است، اگر چنین چیزی حقیقت داشته باشد، با توجه به اینکه در آب‌های بین‌المللی و بدون اینکه ایران منعی از لحاظ بین المللی داشته باشد، صورت گرفته است، یک نوع عمل حاد تجاوز و جنگی، علیه ایران محسوب می‌شود چراکه ایالات متحده صرفا براساس مقررات داخلی خود این اقدام را انجام داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس مسائل بین‎المللی افزود: اما اگر ادعای آمریکا در مورد توقف محموله‌های ایرانی دروغ باشد، حیرت انگیز است چراکه در نهایت حقیقت آشکار می‌شود و ممکن است، ایران مدعی شود که کالایی به جایی نفروختم. البته با توجه به عملکرد ترامپ، طرح این ادعاهای کاذب از طرف وی بعید نیست.

مجلسی در خصوص تاثیر ادعای کذب ایران در مورد توقیف کشتی‌های ایرانی بر فضای جلسه شب گذشته شورای امنیت تصریح کرد: این دروغ در شورای امنیت به زیان آمریکا است به دلیل اینکه شورای امنیت مسئول رسیدگی به اموری است که صلح و امنیت بین‌المللی را به مخاطره می‌اندازد؛ توقیف 4 کشتی بدون هیچ دلیل حقوقی بین‌المللی، امنیت بین‌المللی را به مخاطره می‌اندازد. همچنین اگر خبر توقیف چهار کشتی ایرانی حقیقت نداشته باشد و آمریکا این حرف را زده باشد، در درونش تهدیدی نهفته است و معنایش این است که ما برای توقیف کردن کشتی‌های حامل محموله‌های ایرانی و از مصادره کردن محموله‌های ایرانی در کشتی و آب‌های بین المللی خودداری نخواهیم کرد و این یک امر غیرقانونی، جنگی و خصومت آمیزی است که دلیلی ندارد و در نظام بین‌الملل و شورای امنیت به زیان آمریکا است.

این دیپلمات سابق کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به شکست سیاست‌های ترامپ علیه ایران در شورای امنیت تصریح کرد: در واقع مباحث رأی شورای امنیت یک عمل روانی و تبلیغاتی بود که از ذهن آدمی مثل ترامپ برمی‌آید. ایران از ابتدا می‌دانست که آمریکا در این رأی‌گیری موفق نخواهد شد، این نکته‌ای بود که خود آمریکایی‌ها هم می دانستند.

مجلسی ادامه داد: اما مسئله اصلی این است که ایالات متحده در این قضیه شکست بین‌المللی خورد، دولت آمریکا می‌دانست که اگر قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رای هم بیاورد با وتوی روسیه و چین مواجه خواهد شد اما با این وجود به میدان رفت چرا که تصور می‎کرد در جامعه جهانی، هنوز کشورهایی هستند که از این موضع آمریکا حمایت کنند که چنین چیزی رخ نداد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به رأی دادن دومینیکن به قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران خاطرنشان کرد: این کشور کوچک چاره‌ای به غیر از حمایت ندارد چراکه در چنگ آمریکاست اما بقیه اعضای حاضر در نشست به قطعنامه آمریکا علیه ایران، رای ندادند حتی تونس که یک کشور عربی است و عرب ها هم همیشه در مقابل ایران موضع مخالف می‌گیرند، هم به این قطعنامه رأی نداد.

مجلسی در خصوص چرایی حمایت نکردن سایر کشورها از قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اظهار کرد: در واقع کشورهای عضو شورای امنیت نه به خاطر دفاع از ایران بلکه به دلیل رقابت‌های سیاسی و کشاکش قدرت که بین خودشان جریان دارد، به این قطعنامه رأی ندادند. در نشست شب گذشته همه رای‌ها ممتنع بودند که حکایت از انزوای سیاست ترامپ در برابر جمهوری  اسلامی ایران دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به آرای چین و روسیه به نفع ایران افزود: در خصوص تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران چین و روسیه از روز اول تاکنون رعایت کردند و به نفع ایران رأی دادند. البته اقدام این دو کشور ناشی از روابط تجاری و اقتصادی میان آنها با ایران است، در حال حاضر ایران با چین تجارت‌های پنهانی و پایاپای دارد.

مجلسی در پاسخ به اینکه تاکنون سابقه داشته است که قطعنامه پیشنهادی از طرف آمریکا تا این اندازه مورد بی‌توجهی قرار بگیرد؟ خاطرنشان کرد: به شخصه چنین چیزی را به یاد ندارم. قطعنامه‌ها زیاد بوده و به ازای آن بازنده و برنده هم زیاد بودند به این ترتیب که آمریکا در بعضی از قطعنامه‌ها بازنده بوده است اما بنده چنین موردی در این حد را به یاد ندارم.

این دیپلمات سابق کشورمان در پایان یادآور شد: به هر حال این اقدام آمریکا عملی بود که از ترامپ بر می‌آمد. در این میان نکته حائز اهمیت این است که ترامپ با همان سیاست تحریم یک جانبه تحریم تسلیحاتی ایران که از ماه آینده آزاد خواهد شد، را اعمال می کند و تمدید نشدن این تحریم‌ها برای آمریکا تاثیر چندانی ندارد. 2/5

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران جامعه دولت آمریکا ذهن کشتی قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران دیپلمات سابق کشورمان شورای امنیت علیه ایران بین المللی چنین چیزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۷۷۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت با درخواست کوبا برای استفاده از کشتی‌های ایرانی

وزیر راه و شهرسازی از موافقت با درخواست کوبا برای استفاده از بنادر، ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و ظرفیت مهندسی در حوزه تعمیرات هواپیما خبر داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مهرداد بذرپاش در دیدار با ادواردو رودریگز داویلا وزیر حمل‌ونقل جمهوری کوبا با اشاره به توافق دو کشور در بخش دریایی و هوایی، اظهار کرد: طرف کوبایی در حوزه حمل‌ونقل ریلی با یک شرکت ایرانی قراردادی را در زمینه خرید قطعات و تعمیرات واگن‌ امضا کرده است.

وی با اشاره به درخواست وزیر حمل‌ونقل کوبا، ادامه داد: طرف کوبایی برای صادرات محصولات و جابجایی بار درخواست استفاده از ظرفیت بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را داشت که مورد موافقت قرار گرفت.

وی از پیوند خواهرخواندگی دو بندر مهم ایران و کوبا برای بهره‌مندی فعالان اقتصادی و شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی کوبا از تسهیلات بندری کشورمان خبر داد و با اشاره به درخواست وزیر حمل‌ونقل کوبا برای استفاده از ظرفیت مهندسی ایران در حوزه تعمیرات هواپیما، افزود: بر این اساس مقرر شد، نیازمندی‌ها در این زمینه از طریق سفارت کوبا در تهران به وزارت راه و شهرسازی منتقل شود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در اوایل خردادماه به میزبانی هاوانا گفت: مجموعه توافقات صورت گرفته در این دیدار مقدمات اتخاذ تصمیمات اصلی در جلسات کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور است که وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران مسئولیت آن را بر عهده دارد.

بذرپاش در این نشست، ظرفیت حمل و نقل دریایی دو کشور از طریق دریا و اقیانوس را مهم و فرصت بسیار مطلوبی در زمینه جابه‌جایی کالاهای کوبایی به مقاصد شمالی از طریق بنادر ایران بر شمرد.

وی با اشاره به ظرفیت صدور خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی در زمینه ساخت و توسعه مسکن، زیرساخت جاده‌ای و ریلی گفت: مقرر شد، با توجه به اینکه مجموعه اقدامات زیربنایی در وزارتخانه دیگری در کوبا پیگیری می شوند، شرکت های ایرانی از طریق سفارتخانه ها به وزارتخانه مطبوع در کوبا معرفی و دعوت به همکاری شوند.کوبا در اذهان مردم ایران نماد مقاومت در برابر امپریالیسم و قابل احترام بوده و کمک به آن امری ضروری است.

ادواردو رودریگز داویلا وزیر حمل و نقل جمهوری کوبا نیز هدف از این دیدار را پیگیری توافقات و تفاهمات انجام شده میان دو کشور در گذشته و برنامه ریزی برای پروژه‌های جدید عنوان کرد و گفت: توافقات انجام شده در گذشته، با جدیت پیگیری می شود تا به بهترین شکل ممکن اجرا شوند.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • موافقت با درخواست کوبا برای استفاده از کشتی‌های ایرانی
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است
  • کنعانی: ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد
  • شکست‌خوردگان،پشت نقاب تحریم
  • اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ؛ فرصتی برای تبیین اهداف ایران بعد از «وعده صادق»
  • تحریم مشترک سه کشور علیه ایران | از اشخاص تا هواپیما و کشتی!
  • صف‌آرایی شکست‌خوردگان، علیه ایران | آمریکا و اروپا دوباره دست به تحریم شدند