Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو شورای فقهی بانک مرکزی، ضمن تایید انتشار اوراق ودیعه توسط این بانک مرکزی گفت: با این تصمیم از سوی بانک مرکزی بی‌شک گردش مالی بهبود یافته و این سیاست انقباضی آثار مثبتی را به دنبال خواهد داشت که از نظر شرعی نیز مشکلی ندارد.

به گزارش ایرنا به نقل از شورای پول و اعتبار بانک مرکزی، «مجید رضایی» عضو شورای فقهی این بانک درباره مصوبه هفته گذشته شورای پول و اعتبار درخصوص موافقت با انتشار اوراق ودیعه توسط بانک مرکزی گفت: موضوع اوراق ودیعه از چندماه قبل مطرح و قرار بر این بود تا به صورت ودیعه پول از مردم جمع و فریز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این اقدام به نوعی بانک مرکزی اجازه جریان و حرکت به این پول را نداده است. زیرا ودیعه، قرض نبوده و هیچ استفاده‌ای هم از آن نمی‌شود.

‌این عضو شورای فقهی بانک مرکزی، این تصمیم را برای اقتصاد کشور اتفاق خوبی توصیف کرد و افزود: جذب نقدینگی صور مختلفی دارد که یکی از این راه‌ها، انتشار اوراق ودیعه است. درباره ودیعه می‌توانیم بگوییم که ارزش مالی ودیعه مجدد به خریدار پرداخت شده و حداکثر به میزان تورم افزایش خواهد داشت. به عبارت دیگر براساس آنچه از سوی بانک مرکزی مطرح شده، این بانک قصد دارد تا جریان نقدینگی مردم را به عنوان امانت نگهداری کرده تا به این طریق از جریان نقدینگی خارج شود. اما هنگامی که زمان بازگشت فرا می‌رسد، به میزان تورم به آن افزوده می‌شود تا ارزش آن حفظ شده باشد.

رضایی با تاکید بر اینکه افرادی که سرمایه قابل توجهی دارند، می‌توانند با استفاده از این طرح، دارایی خود را با حداکثر میزان تورم حفظ کنند، خاطر نشان کرد: این تصمیم به نوعی به بانک مرکزی در زمینه سیاست‌گذاری کمک می‌کند. با این تصمیم از سوی بانک مرکزی بی شک گردش مالی بهبود یافته و این سیاست انقباضی آثار مثبتی را به دنبال خواهد داشت که از نظر شرعی نیز مشکلی ندارد.

شورای پول و اعتبار در جلسه مورخ ۲۱ مردادماه ۱۳۹۹ بانک مرکزی، با هدف مدیریت نقدینگی با انتشار اوراق ودیعه توسط این بانک موافقت کرد. این اوراق با سررسید حداکثر دو ساله بوده و نرخ آن به پیشنهاد بانک مرکزی و تایید شورای پول و اعتبار، حداکثر معادل نرخ تورم سالانه تعیین خواهد شد. پرداخت سود این اوراق به صورت سه ماهه و زمان انتشار آن به تشخیص هیئت عامل بانک مرکزی خواهد بود.

لینک کوتاه: asriran.com/0037Br

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: اوراق ودیعه انتشار اوراق ودیعه شورای پول و اعتبار عضو شورای فقهی بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۸۰۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرزین به عربستان رفت | دلیل سفر چه بود؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: محمدرضا فرزین، رئیس‌کل ‎بانک مرکزی کشورمان به منظور توسعه همکاری‌ها و مناسبات پولی و بانکی و همچنین شرکت در پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی، تهران را به مقصد ریاض پایتخت عربستان ترک کرد.

کد خبر 847463 برچسب‌ها خبر مهم بانک مرکزی عربستان تهران بانک‌ توسعه‌ اسلامی

دیگر خبرها

  • جزییات برگزاری اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال ۱۴۰۳
  • مهلت ارسال مقاله برای ویژه‌نامه فصلنامه روند با موضوع «پول دیجیتال بانک مرکزی CBDC» تمدید شد
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • فرزین به عربستان رفت | دلیل سفر چه بود؟
  • سطح اعتبار سنجی تسهیلات خرد دقیق‌تر می‌شود+ فیلم
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی راهی عربستان شد
  • کشف پشت پرده تازه از برخوردهای تند با بی‌حجابی | این مشکل از اول انقلاب هم بوده است
  • اعتبار ندادن بانک‌ها برای وام ازدواج این بار دغدغه زوج‌های جوان شد
  • آب مهمترین مسئله در شرق اصفهان است
  • همه اختیار‌ها را به رئیس کل بانک مرکزی دادیم؛ اما هنوز در سیاست‌ ارزی دچار مشکل هستیم/ جلسه سومی وجود ندارد؛ تا یکشنبه برای دریافت برنامه ارزی منتظر می‌مانیم