Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمعی از داوطلبان کنکور ارشد سال ٩٩ در رشته‌ی علوم قرآن و حدیث نسبت به مواردی همچون مغایرت سؤالات با منابع آزمون، ابهام در گزینه‌های پاسخ، غیر استاندارد بودن سؤالات و سایر موارد واکنش نشان دادند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، جمعی از داوطلبان کنکور ارشد سال ٩٩ در رشته‌ی علوم قرآن و حدیث، نسبت به برخی موارد مربوط به این آزمون اعتراضاتی جدی دارند و از مسئولان مربوطه خواستار توجه و رسیدگی به این اعتراضات هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در متن این اعتراض‌نامه آمده است:

مغایرت سؤالات با منابع آزمون

منابع آزمون ارشد سال ٩٩ رشته ی علوم قرآن و حدیث، نامشخص بودند. تا سال ٩٧، برخی منابع که داوطلبان از سال‌ها قبل می‌خواندند و آزمون می‌دادند، اما دو سال است (سال ٩٨ و ٩٩) که سؤالات آزمون ارشد بسیار پراکنده و از منابع مختلف و بعضاً نامشخص طراحی می‌شوند. با توجه به تغییر سرفصلهای این رشته، داوطلبان سال جاری نمی‌دانستند باید منابع قبلی را مطالعه کنند یا منابع جدید. با این که از اساتید مطرح و طراحان سؤال سابق این رشته و افراد متعدد دیگر، درباره‌ی منابع این آزمون سؤال شده بود، تمام آنها از این امر اظهار بی‌اطلاعی می‌کردند. بیشتر داوطلبان صرفاً منابع قبلی را خواندند و برخی صرفاً منابع جدید که هم از منابع قبلی هم از منابع جدید در کنکور سؤال طرح شده بود و البته بیشتر از منابع جدید. یعنی این آزمون، شانسی شده است. ممکن است کسی بدشانسی بیاورد و از منابعی که خوانده هیچ سؤالی طرح نشده باشد و عده‌ای خوش‌شانس باشند، زیرا دقیقاً از منابعی که خوانده‌اند تمام سؤالات طرح شود که چنین آزمونی علمی نیست.

برای مثال در درس تفسیر، چون مشخص نشده بود سوره قبلی (12 سوره) ملاک است یا سوره جدید(17 سوره)، داوطلبان باید تفسیر 29 سوره که چندین هزار صفحه است، مطالعه کنند که اصلاً نه ممکن است و نه برای یک آزمون ورودی، لازم. اصلاً معقول نیست که کسی که قصد ورود به مقطع ارشد یک رشته را دارد، این حجم از مطالب را بلد باشد. امسال، تنها یک سؤال از سور قبلی طرح شده بود در حالی که اغلب افراد معتقد بودند، بیشتر سؤالات تفسیر از سور قبلی خواهد بود. در نتیجه داوطلبانی که فقط سور قبلی را خوانده بودند به شدت آسیب دیدند. همچنین چند سؤال از کتاب «روش تحقیق در تفسیر موضوعی» (به نویسندگی دکتر فشارکی و دکتر مرادی زنجانی) وجود داشت که اصلاً جزء منابع تفسیر نبود. دیگر این که منبع جدید تفسیر برای این رشته در سرفصل جدید، کتاب حزب مفصل (به نویسندگی فتح‌الله نجارزادگان و محمدرضا صفوی) معرفی شده بود، پس بر چه اساسی سؤالات تفسیر از سور جدید بود، اما منبعش تفاسیر قبلی یعنی تفسیر المیزان و مجمع البیان بودند؟ این می شود نقض چیزی که به عنوان منابع جدید اعلام شده بود.

در بخش علوم قرآن نیز از منابع قدیمی (الاتقان سیوطی، علوم قرآنی آیت الله معرفت و...) سؤال وجود داشت. در حالی که در سرفصل جدید علوم قرآن، کتب علوم قرآنی 1 تا 4 انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به عنوان منبع ذکر شده است، اما طرح سوالات از این منبع نبوده است. این یک اشکال بسیار اساسی است که چرا هیچ اطلاع رسانی دقیقی از منابع این آزمون ارائه نشد و همه از آن بی اطلاع بودند. این ابهام باعث شد منابع آزمون ارشد سال ٩٩ چندین برابر شود، در حالی که نباید این طور باشد و داوطلبان هم در نتیجه‌ی این ابهام بسیار متضرر شدند.

پس از تصویب سرفصل‌های جدید در سال ٩5 برای رشته‌ی علوم قرآن و حدیث، برخی دانشگاه‌های کشور از این سرفصل‌های جدید فارغ التحصیل دارند در حالی که برخی دیگر از دانشگاه‌ها یا تازه چند ترم است تدریس این سرفصلها را آغاز کرده‌اند یا هنوز تدریسش را شروع نکرده‌اند؛ پس چطور و بر چه اساسی اغلب سؤالات از منابع جدید طرح شدند بدون ملاحظه‌ی اینکه سرفصلهای جدید هنوز در کشور جا نیفتاده‌اند؟ یا باید زمان بیشتری می گذشت تا بتوان فقط از سرفصل های جدید سؤال داد یا این که فعلا می‌بایست فقط از منابع قبلی یا حداقل بیشتر از منابع قبلی سؤال طراحی می‌شد، در حالی که دقیقاً برخلاف این امر عمل شده است. گذشته از این، سؤالات متعددی از خارج از منابع تعیین شده، طرح شده بودند. این امر برخی سالها در حد یکی دو سؤال اتفاق می افتاد، اما امسال تعداد زیادی از سؤالات، از خارج از منابع بودند که این ابدا استاندارد و مجاز نیست.

از آن جا که نامعلوم بودن منبع سؤالات آزمون ارشد این رشته و اشکال در طراحی سؤالات از سال ٩٨ آغاز شده است، در سال گذشته نیز اعتراضات وسیعی نسبت به این امر صورت گرفت و حتی خبرگزاری «ایکنا» موضوع را منتشر و پیگیری کرد، اما هیچ اعتنایی به این اعتراضات نشد و امسال شاهد وخامت بیشتر اوضاع و نامناسب تر شدن سؤالات بودیم.

برای آزمونهای ورودی لازم است به وضوح و با دقت مشخص شود داوطلبان دقیقاً باید چه منابعی را مطالعه کنند تا حتی اگر یک سؤال خارج از منابع ِ تعیین شده طرح شده بود، امکان اعتراض داوطلبان و به تبعش حذف آن سؤال و عدم احتساب درصدش، وجود داشته باشد.

غیر استاندارد بودن سؤالات و دوپهلو بودن گزینه‌ها

مورد دیگری که باعث اعتراض وسیع داوطلبان کنکور ارشد امسال شده است، این است که برخی سؤالات و گزینه‌ها کاملاً غیر استاندارد بودند. برای مثال در برخی سؤالات مشخص نشده بود پاسخ را بر اساس چه منبعی می خواهند و با توجه به منابع مختلف، آن سؤال می‌توانست چند پاسخ صحیح داشته باشد. همچنین پاسخ برخی سؤالات اصلاً در منابع مربوطه وجود ندارد و مشخص نیست بر چه اساسی گزینه‌ها طراحی شدند. برخی سؤالات دارای گزینه‌های دوپهلو و مبهم بودند و امکان انتخاب هیچ گزینه‌ای وجود نداشت. برخی گزینه‌ها دارای اشتراکاتی بودند و بر هم منطبق می‌شدند؛ در نتیجه نمی‌شد آنها را از هم تفکیک و یک گزینه را انتخاب کرد. و موارد دیگری از این قبیل که در مجموع باعث ابهام و پیچیدگی و نامفهوم بودن گزینه‌ها شده، امکان انتخاب یک گزینه به عنوان گزینه‌ی صحیح را از داوطلب گرفته بودند و در نتیجه نه تنها باعث اتلاف وقت داوطلبان در جلسه‌ی کنکور شدند بلکه فشار روانی شدیدی را نیز به آنها وارد کردند. سؤالات و گزینه‌ها به گونه‌ای بودند که حتی پس از کنکور و با انتشار دفترچه‌ی سؤالات، داوطلبان نمی‌توانستند پاسخ صحیح را از منابع بیابند و منتظر انتشار کلیدها بودند تا بتوانند متوجه پاسخ مورد نظر طراحان سؤال بشوند که این امر به خوبی نشان می‌دهد طراحی گزینه‌ها بسیار غیراستاندارد و بد بوده است. پس از انتشار کلید آزمون، اعتراضات داوطلبان شدت گرفت چون پاسخ سوالات متعددی را کاملاً غیر منطقی و ناموجه می‌دانند.

سؤالات کنکور باید تحلیلی شود

چندین سال است که مطرح شده سؤالات آزمونها باید به سمت تحلیلی شدن بروند؛ یعنی به گونه‌ای باشند که دانشجویان با قدرت تحلیل و استدلال بتوانند پاسخ درست را بیابند نه صرفاً بر اساس حفظیات، اما آزمون ارشد امسال علوم قرآن و حدیث سؤالاتش به گونه‌ای بود که ابداً با تحلیل امکان پاسخگویی وجود نداشت و فقط کسانی می‌توانستند خوب تست بزنند که مطالب را عیناً حفظ کرده بودند، زیرا پاسخها و واژه ها به شدت شبیه و نزدیک به هم بودند. با چنین سؤالاتی، دانشجویان این رشته با سطح علمی عالی ممکن است آزمون را قبول نشوند، اما کسانی که از رشته های دیگر هستند و صرفا منابع را حفظ کرده اند بتوانند بر اساس حفظیاتشان درصدهای بالایی از آزمون کسب کنند و در آن قبول شوند. با این روال به تدریج دانشجویان این رشته افرادی با سطح علمی و قدرت تحلیل و استدلال پایین خواهند شد که تنها به حفظ مطالب و منابع و نظریات مختلف می پردازند و قدرت تحلیل ندارند. و این یعنی افت شدید این رشته و محیط دانشگاهی اش در سال های آتی. مغز انسان کامپیوتری برای انباشت اطلاعات نیست بلکه ابزاری برای تحلیل و تعقل است. یک آزمون علمی باید به گونه ای باشد که سطح علمی داوطلب را ارزیابی کند نه این که محکی برای سنجش حفظیات او و فن تست زنی اش باشد.

چندین سال است که مطرح شده سؤالات آزمون ها باید به سمت تحلیلی شدن بروند؛ یعنی به گونه‌ای باشند که دانشجویان با قدرت تحلیل و استدلال بتوانند پاسخ درست را بیابند نه صرفاً بر اساس حفظیات و فقط کسانی می‌توانستند خوب تست بزنند که مطالب را عیناً حفظ کرده بودند

 

 

 

برای تمام اعتراضات فوق امکان دفاع و اثبات شفاهی و صحبت حضوری نیز وجود دارد. ما خواستاریم تمام سؤالاتی که دارای اشکال بوده اند حذف بشوند و درصدی برایشان در نظر گرفته نشود.

در ادامه ی این نامه، ذیل عنوان هر درس، تمام سؤالاتی که دارای اشکال بوده اند به همراه ذکر اشکال درج شده اند. لطفا مطالعه بفرمایید. انتظار می رود سؤالاتی که ایراد دارند حذف شده و در احتساب درصد کنکور محاسبه نشوند. به دلیل آن که دفترچه ی سوالات کنکور در قالب فایل PDF است، امکان کپی کردن سوالات وجود نداشت لذا دفترچه را به این ایمیل پیوست کرده و در متن نامه تنها شماره ی هر سوال را ذکر نموده ایم.

 

امید است نسبت به مطالب فوق اهتمام جدی صورت پذیرد و شاهد پاسخ و نتیجه ی قابل قبولی باشیم. ما خواهان دریافت حق و برقراری عدالت هستیم. در متن بعد اسامی تعدادی از معترضان درج شده است. ألا إلی اللّه تصیر الأمور. (این اسامی در فایل پی دی اف مندرج در این خبر قابل دریافت است)

سوالاتی از آزمون ارشد علوم قرآن و حدیث سال 99 که اشکال دارند:

زبان انگلیسی

سؤال ١6:

گزینه ی ١ پاسخ صحیح این سؤال نیست. کل متن درباره‌ی تأثیر اسلام بر زبان عربی و بعد تحولات زبان عربی در طی قرون است. تمرکز متن بر این نیست که عربی هنگام ظهور اسلام چگونه بوده است. از یک متن 25 سطری، 15 سطر(یعنی کل پاراگراف 2 و دو سوم متن) هیچ ارتباط مستقیمی به «زبان عربی در طلیعه ی اسلام» ندارد. و اصلاً در همان خط اول اشاره شده است که مطالب این پاراگراف در مورد  قرن 7 تا 12 است (یعنی 5 قرن). 5 قرن مسلماً طلیعه نیست. پس «زبان عربی در طلیعه‌ی اسلام» یعنی گزینه‌ی 1 ابدا نمی‌تواند بهترین عنوان برای متن باشد. سایر گزینه‌ها نیز درست نیستند گرچه گزینه ی ٣ تا حد زیادی به متن مرتبط است که مطرح می کند عربی بیش از هر جنبه ی دیگری، یک زبان دینی محسوب می شود و این مطلب با محتوای متن هم خوانی دارد.

سؤال ٢٢:

گزینه ی ٣ پاسخ درست این سؤال نیست. چون حاوی اضافاتی است که در متن به آن هیچ اشاره ای نشده است. در متن فقط ذکر شده که عوام تنها در پی روخوانی قرآن بودند نه فهم قرآن، اما در گزینه ی ٣ آمده که مردم عادی تمام انرژی شان را در تلاوت «صحیح» قرآن بسط دادند در حالی که به لفظ «صحیح» و مفهوم «صحیح خوانی» در متن هیچ اشاره ای نشده است. بنابراین این پاسخ درست نیست  و not mentioned است. سایر گزینه‌ها نیز پاسخ مناسبی برای این سوال نیستند. این سوال در کل پاسخ درست ندارد.

سوال 25:

گزینه ی 2 نمی تواند پاسخ صحیح این سوال باشد. در متن به این موضوع اشاره شده است که مردم به تدریج جای صرفا روخوانی آیات قرآن به درک معانی و فهم آیات روی آوردند. اما در گزینه ی 2 گفته شده است که محتوای متن درباره ی آگاهی و بیداری نسبت به معانی واژگان قرآن است. این گزینه می تواند تا حدودی درست باشد اما اصل مطلب و مفهوم را نمی رساند چون درک معانی واژگان لزوما به معنای درک معانی آیات نیست و این گزینه به خوبی طرح نشده است و دقیق نیست. سایر گزینه ها نیز مناسب نیستند.

زبان عربی

سؤال ٣٨:

در سؤال ٣٨ پاسخ صحیح گزینه ی 4 است نه گزینه ی ١. در متن سؤال، روی واژه ی «یک» تأکید وجود دارد و شخص با تعجب می گوید حتی «یک» درخت خشک ندیدم! پس واژه ی «یک» چون تأکید را می رساند باید در معادل عربی اش حتما ذکر شود تا تأکید را به خواننده انتقال دهد. این امر در گزینه 4 اتفاق افتاده است که گزینه‌ی صحیح است، اما در گزینه ی اول واژه‌ی «یک» در ترجمه نیامده است که با مفهوم فارسی نمی‌خواند. از طرفی گزینه ی ١ و 4 تقریباً مترادف هستند و نمی‌توان خیلی محکم لزوما یکی از آن ها را صحیح دانست. پس این سؤال اشکال دارد.

علوم قرآن

سؤال 5١:

گزینه ی ٣ پاسخ قطعی این سؤال و تنها پاسخ درست نیست. واژه ی تحنث دارای چندین معنا است. از طرفی، منبع مورد نظر برای تعیین معنای تحنث ذکر نشده است. گزینه های ١،٣،4 همگی صحیح هستند چون هم معانی این واژه اند و هم با یکدیگر اشتراک و انطباق دارند. پس لطفا این سؤال حذف شود.

سؤال 5٣:

گزینه ی ١ تنها پاسخ این سؤال نیست.

از نظر لغوی، برای واژه ی «آیه» معنای جماعت، امر، و داستان و قصه وجود ندارد. بنابراین گزینه های ١،٣،4 هر سه می توانند پاسخ های این سؤال باشند نه صرفا گزینه ی ١.

سؤال 55:

این سؤال دو پاسخ درست دارد، هم ٢ و هم ٣.

زیرا نام «سجده» در قرآن خاص سوره ی سجده است و این سوره با همین نام مشهور و شناخته شده است. سوره ی سجده نام دیگری هم ندارد. سوره فصلت اگر جایی به نام سجده آورده شده هیچگاه به تنهایی نیامده و همیشه با عنوان «حم سجده» آمده است. حداقل لازم بود در پرانتز ذکر می کردند که منظور از «سجده»، سوره ی «فصلت» است. لذا این سؤال غیراستاندارد محسوب می شود و باید حذف شود.

سؤال 5٩:

در این سؤال هر 4 گزینه از جهات مختلف می توانند درست باشند و انتخاب یک گزینه ممکن نیست. پاسخ ها بسیار نزدیک به هم هستند و تفکیکشان ممکن نیست.

تفسیر

سؤال ٧٣:

در این سؤال ذکر نشده که بر اساس کدام تفسیر یا ترجمه باید پاسخ بدهیم. به جز این، گزینه ی 4 درست ترین معنا برای آیه ی ذکر شده است که در آن باء به معنای استعلاء است نه مصاحبت. و گزینه ی ٣ که در کلید آمده معنایش ناقص است. پس این سؤال گزینه ی درست ندارد.

سؤال ٧6:

برای این سؤال هم گزینه ی ١ درست است هم ٣، و البته ی گزینه ی ٣ صحیح تر است چون مفهوم اصلی در گزینه ی ٣ وجود دارد. چون مفهوم آیه این است که شما با دیدن آفرینش نخستین، باید درباره ی قدرت زنده کردن مردگان توسط خداوند ایمان بیاورید و در آفرینش جدید شک نکنید. گزینه ی ١ ترجمه ی آیه است نه مفهوم آیه، در حالی که در سؤال مراد آیه خواسته شده است نه ترجمه اش.

سؤال ٨ :

گزینه ی ٣ کاملا غلط است. مقصود آیه این است که خدا هرگاه بخواهد می تواند جان کسی را بگیرد و کسی نمی تواند اجلش را به تأخیر بیندازد که دقیقا در گزینه ی 4 آمده است. در حالی که در گزینه ی ٣ آمده کسی نمی تواند جلوی زنده نگه داشتن کسی که خدا می خواهد زنده نگهش دارد را بگیرد! این کاملاً بی معناست و هیچ ربطی به آیه ی ذکر شده ندارد و حتی متضاد معنای آیه است. گزینه ی صحیح 4 است نه ٣.

سؤال ٨٢:

در تفسیر مجمع البیان، گزینه ی 4 به عنوان تفسیر آیه آورده نشده است. طراح سؤال، مطلبی را که طبرسی در مقام توضیح و تقریب به ذهن کلامش آورده است نه به عنوان تفسیر، به عنوان یکی از وجوه تفسیری طبرسی برای آیه در نظر گرفته است در حالی که گزینه ی 4 اصلا تفسیر آیه ی ذکر شده نیست و حتی بی هیچ علمی از روی ظاهرش هم می توان این را تشخص داد. رجوع شود به تفسیر مجمع البیان، ج ٩، ص٣٣٧.

سؤال ٨4:

گزینه ها نزدیک به همند، دقیق نیستند و نمی شود پاسخ صحیح و دقیق را تشخیص داد. ترس و حسابگری یک گزینه، و و خالی بودن و هراس گزینه ی دیگر؟ این دو چه قدر با هم فرق دارند؟؟ گزینه ها استاندارد نیستند.

سؤالات ٨5 و ٨6:

این دو سؤال از کتاب «روش تحقیق موضوعی در قرآن کریم» به نویسندگی لسانی فشارکی و مرادی زنجانی هستند. در حالی که این کتاب از منابع کنکور ارشد علوم قرآن و حدیث معرفی نشده بود و در نتیجه نباید از آن سؤالی طرح می شد. این دو سؤال باید حذف شوند.

سؤال ٩ :

منبع این سؤال مشخص نیست. نمی دانیم این سؤال از کجا طرح شده و پاسخش بر چه اساسی گزینه ی ١ است. پس غیراستاندارد است. گذشته از آن، تمام 4 گزینه می توانند صحیح باشند چون منبعی برای سؤال تعیین نشده است.

حدیث

سؤال ١ ٢:

پاسخ این سؤال نمی‌تواند گزینه ی ٢ باشد،می تواند گزینه ی 4 باشد.

توضیح این که حدیث معلق در جایی است که دو حدیث، سندی با رجال یکسان داشته باشند و از ابتدای یکی از آن ها نام راوی اول حذف شده باشد. اما وقتی رجال دو سند کاملا متفاوت باشند، نمی توان یکی از سندها را معلق نامید چون شاید یکی از سندها قدیمی تر بوده که راوی اولش وجود ندارد.

از طرف دیگر، یکی از مصادیق حدیث مدرج، حدیثی است که یک متن با دو سند مختلف در ادامه ی هم، نقل شود. از آن جا که در سؤال، دو سند کاملا متفاوت ذکر شده است این حدیث را می توان مدرج نامید نه معلق. یعنی گزینه ی 4 صحیح است نه ٢. وگرنه این سوال گزینه ی صحیح ندارد.

عاملی:حذف کنکور کارشناسی ارشد و دکتری در دستور کار است

انتهای‌پیام/

R1392/P/S4,37/CT7 پیوست ارشد علوم قرآن و حدیث واژه های کاربردی مرتبط قرآن و عترت تفسیر قرآن بیشتر بخوانید... غلامی: خیال والدین و داوطلبان از بابت کنکور راحت باشد / ترم تحصیلی به صورت مجازی برگزار می‌شود قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان بیشتر بخوانید... غلامی: خیال والدین و داوطلبان از بابت کنکور راحت باشد / ترم تحصیلی به صورت مجازی برگزار می‌شود واژه های کاربردی مرتبط قرآن و عترت تفسیر قرآن پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی ۱ پنج نکته درباره سریال آقازاده/ حق طلبی با پراید ایراد دارد؟! ۲ «تتسویا واتاری» در ۷۸ سالگی درگذشت ۳ نگاهی نزدیک به کشوری اسرارآمیز به نام کره شمالی ۴ روایتی از ماجرای مباهله؛ "دعوت مردی که راست می‌گفت" ۵ روز خانواده و نگاه به برنامه‌ای خانوادگی/ تلویزیون باید مراقبت کند از مردم دورتر نشود! ۶ آشنایی با ویژگی‌های عالم برزخ/ انسان‌ها در برزخ به چه‌کاری مشغول هستند؟ ۷ مستندی از تشییع پیکر سردار سلیمانی تولید می‌شود/ خاطرات ۴۰ ساله یک سرباز از حاج قاسم ۸ "با بابا" برنامه جدید شبکه نسیم/ "یه تیکه زمین" سریال محرمی شد + فیلم مهمترین اخبار فرهنگی گفت‌وگوی تفصیلی تسنیم با بیژن بنفشه‌خواه: به‌خاطر تسمخر ماهواره فحش خوردیم/ تلویزیون از دلسردی طنازان جلوگیری کند گزارش تسنیم از مستندهای "نبرد ۳۳ روزه"|از شلیک تیرخلاص به شیطان بزرگ تا زیستگاهی که مردان مقاومت را تربیت کرد آشنایی با ویژگی‌های عالم برزخ/ انسان‌ها در برزخ به چه‌کاری مشغول هستند؟ روز خانواده و نگاه به برنامه‌ای خانوادگی/ تلویزیون باید مراقبت کند از مردم دورتر نشود! مهمترین اخبار تسنیم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه: فروش اوراق سلف نفتی مجوز ندارد/ دولت مجوز فروش را اعلام کند روحانی: ملت قدرشناس ایران به ولایتمداری، استواری و صلابت آزادگان گرانقدر خود می‌بالد احتمال سقوط قیمت‌های سهام/ ۵میلیون ‌غیر‌حرفه‌ای به بورس و فرابورس ورود کرده‌اند/ پیش‌فروش نفت به‌صلاح نیست ترامپ: نتیجه رأی‌گیری را می‌دانستیم/ هفته آینده برای بازگشت تحریم‌های ایران تلاش می‌کنیم مأموریت "قالیباف" به کمیسیون‌های اقتصادی مجلس برای بررسی سازوکارهای فروش نفت درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS اینستاگرام توییتر فیسبوک   آپارات   بیسفون   سروش   ویسپی   آی‌گپ
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قرآن و عترت تفسیر قرآن قرآن و عترت تفسیر قرآن رشته ی علوم قرآن و حدیث ارشد علوم قرآن و حدیث سؤالات آزمون گزینه ی صحیح برخی سؤالات منابع آزمون طرح شده ارشد سال ٩٩ بر چه اساسی منابع جدید کنکور ارشد آزمون ارشد منابع قبلی قدرت تحلیل گونه ای گزینه ی پاسخ درست زبان عربی پاسخ صحیح ی گزینه ی گزینه ی ٣ گزینه ی ١ یک گزینه گزینه ی 4 گزینه ها درباره ی ی سؤالات بر اساس ذکر شده آن سؤال واژه ی ی دیگر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۹۸۰۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ سال محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف در کنکور

رییس سازمان سنجش کشور گفت: بسته به میزان تخلف داوطلبان بین یک تا ۱۰ سال از تحصیل محروم خواهند شد و کسانی که داوطلب نیستند، علاوه بر جریمه نقدی از سوی مقامات قضایی بین ۱ تا ۵ سال زندان مواجه خواهند شد.

به گزارش ایسنا، عبدالرسول پورعباس، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش کشور، با اشاره به تخلفات آزمون سراسری اظهار کرد: امسال ۴ مورد تخلف در آزمون سراسری از سوی داوطلبان گزارش شده، سال گذشته این رقم حدود ۱۰۰۰ مورد بود، امسال با استفاده از تجهیزات ضریب تخلفات کاهش داشته است.

معاون وزیر علوم بیان کرد: بسته به میزان تخلف داوطلبان بین یک تا ۱۰ سال از تحصیل محروم خواهند شد و کسانی که داوطلب نیستند، علاوه بر جریمه نقدی از سوی مقامات قضایی بین ۱ تا ۵ سال زندان مواجه خواهند شد.

دیگر خبرها

  • رقابت داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۳ در دانشگاه آزاد اسلامی یزد
  • داوطلبان کنکور مردادماه منتظر نتایج باشند
  • پایان دور نخست ماراتن کنکور برای داوطلبان گروه علوم تجربی
  • بیش از ۱۰ هزار نفر در رشته علوم تجربی رقابت کردند
  • کلید اولیه نوبت اول کنکور شنبه اعلام می‌شود
  • نوبت اول کنکور به ایستگاه پایانی رسید/ داوطلبان مردادماه منتظر نتایج باشند
  • محرومیت یک تا ۱۰ سال از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف کنکور
  • ۱۰ سال محرومیت از تحصیل در انتظار داوطلبان متخلف در کنکور
  • زمان انتشار کلید اولیه نوبت اول کنکور اعلام شد
  • کنکور علوم تجربی صبح امروز‌ برگزار شد